Knäppte lite bilder igår efter att den varit på besök hos mannen med den stora tvättsvampen. Ytterst nöjd fortfarande.
Trots sänkning och 19"-fälgar är den behagligare och mjukare att åka i än BMWn med 18". Förvisso hade kanske den hårdare fjädrar i M-chassiet än 3'ans Eibachkit har. Större rullomkrets kanske gör sitt till med när man åker över järnvägsövergångar tex. Den låter mer än BMWn, det gör den - men inget jag stör mig på. Rätt behagliga frekvenser.
På tal om låter så är motorn en pärla på den fronten! Är i princip bara på tomgång man hör att det är en diesel. Morrar riktigt fint om man varvar ur den! Ryktet säger att det bara märks inuti dock. Men det räcker för det är ju där man är... :P
Enda negativa än är väl att den har sån jävla pianoplast på vissa ställen. Blir repigt bara man tittar på det. Och bagageutrymmet är lite smäckigt inrett. Men kommer förhoppningsvis inte tillbringa så mycket av min tid där :P
[IMG]http://orig04.deviantart.net/3d42/f/2016/139/8/e/2016_05_18_mazda3_9_by_b1ackbird-da32bne.png[/IMG]
[IMG]http://orig09.deviantart.net/b9a8/f/2016/139/2/0/2016_05_18_mazda3_8_by_b1ackbird-da32a6m.png[/IMG]
[IMG]http://orig14.deviantart.net/7963/f/2016/139/d/3/2016_05_18_mazda3_7_by_b1ackbird-da329zp.png[/IMG]
[IMG]http://orig12.deviantart.net/84ae/f/2016/139/a/5/2016_05_18_mazda3_6_by_b1ackbird-da329wc.png[/IMG]
[IMG]http://orig11.deviantart.net/f8bc/f/2016/139/7/5/2016_05_18_mazda3_5_by_b1ackbird-da329r2.png[/IMG]
[IMG]http://orig15.deviantart.net/e53d/f/2016/139/2/9/2016_05_18_mazda3_4_by_b1ackbird-da329ks.png[/IMG]
[IMG]http://orig04.deviantart.net/6710/f/2016/139/f/1/2016_05_18_mazda3_3_by_b1ackbird-da329h8.png[/IMG]
[IMG]http://orig03.deviantart.net/5b60/f/2016/139/d/d/2016_05_18_mazda3_2_by_b1ackbird-da329cr.png[/IMG]
[IMG]http://orig01.deviantart.net/5ad5/f/2016/139/2/d/2016_05_18_mazda3_1_by_b1ackbird-da3293a.png[/IMG]
Kommentarer
Avis, så läcker! Särskilt i Soul Red. :-)
Jag hade dock valt sedanen, hade önskat att sedanen fanns i Optimum-utförande med bensinmotorn, 2.2-dieseln blir lite för dyr och omotiverad för mitt behov.
Tackar :) Lite osäker på sedanen alltså. På vissa bilder är den skitcool - på andra mest rumphuggen och storrövad ;) Är kanske det att de har en väldigt lång motorhuv för biltypen. Förstår dock inte problemet med att ta in alla karosser med alla motorer. Behöver de verkligen betala typning för varje motor i varje kaross med varje växellåda? Någon annan anledning kan jag inte riktigt se. Det blir ju ingen extra reservdelshållning eller sånt.
Kan man köpa Vision R med sedankaross kanske? Fast då får man svarta fälgar xD
Roger en anledning till att sedanen inte säljs i Sverige kan vara att generalagenten för Mazda i Sverige inte ser någon marknad för sedanen. Utifrån försäljningssiffrorna så regerar suvarna, halvkombi och kombibilarna.
Grattis till bilen, Mazdan ser riktigt bra ut med den lack du har valt.
Sen har sedanen en bagagerumslucka typ brevlådeöppning så halvkombin är nog klart mera praktisk.
När denna generation av Mazda 3 lanserades så fanns i alla fall både sedanen och halvkombin i bilhallarna.
Diesel - tackar! :)
Pi - Både sedan och halvkombi finns mycket riktigt. Men sedanen finns bara med dieselmotorn om man vill ha Optimum-utförandet med läderstolar etc. Core och Vision finns med båda motorerna - 2.2D och 2.0 150 hk bensin - och bara bensinaren går att få med automatlådan. Halvkombin går dock att få med både 1,5 och 2.0 150 hk bensin, samt 2.2 diesel. Förutom 1,5 som bara finns med manuell låda så går de andra två att få med både manuell och automat. 165 hk bensin finns dock bara i halvkombi - och bara med manuell.
Because fuck logic ;)
Alla motorer och alla växellådor finns här (även 2,5-litersbensinaren som sitter i 6'an - som finns i 3'an i USA). Varför man då inte gör dom tillgängliga är ett mysterium. Är ju bara att låta folk beställa. Hade varit en sak om det krävts extra reservdelshålling etc men som sagt - allt finns ju redan här!
Mazda har verkligen lyft sig när det gäller design och attityd. Det här är ju guld jämfört med de slätstrukna runt -00, och Mazda tillhör de mest attraktiva bilarna på marknaden idag.
Kanske dags att Toyota köper över ett par designer från Mazda?
Snygg bil!
Kul med en Japan som varken är vulgär eller slätstruken.
Ja det är helt klart den snyggaste japanen, håller helt med Mäkinen, just de två egenheterna här ju annars det vanligaste på japanbilar.
Och jag tyckte den var väldigt rolig att köra, som jag skrivit tidigare drog vi till 180 innan den växlade till sexan! Inte så vanligt för en standardbil.
Den gick också väldigt bra på en krokig grusväg med bra respons i både motor och styrning, det är en bil som är lätt att tycka om.
Om det nu inte var det här med bullret....
Jag klarar det inte, efter någon timme tror man att man förflyttats till ett militärt fordon från 50-talet!
Tycker absolut inte det är så farligt ljudmässigt. Men du kanske åker mycket motorväg? Där blir ljudet kanske mer påträngande. På vanlig landsväg har jag inga problem alls med det. Åker så otroligt sällan motorväg med.
Men vi är ju alla olika känsliga för olika frekvenser etc. Jag hör ju att det ÄR vägljud - men inget som stör alls. Då var BMWn jobbigare med Potenza-runflatdäcken. Den var mer väldämpad, men däcken gav ifrån sig nåt slags sjungande högfrekvent ljud. Troligen för att de var så himla hårda i skuldrorna.
Kan ju vara möjligt att P Zero-däcken är tystare än orginalet med. Men vill minnas att orginaldäcken är sådana med mest längsgående spår. Och borde då vara tystare än Pirellidäcken som har rätt mycket klackar.
Oooook! IMG funkar inte och det finns ingen redigeringsfunktion!?
http://orig04.deviantart.net/3d42/f/2016/139/8/e/2016_05_18_mazda3_9_by_b1ackbird-da32bne.png
http://orig09.deviantart.net/b9a8/f/2016/139/2/0/2016_05_18_mazda3_8_by_b1ackbird-da32a6m.png
http://orig14.deviantart.net/7963/f/2016/139/d/3/2016_05_18_mazda3_7_by_b1ackbird-da329zp.png
http://orig12.deviantart.net/84ae/f/2016/139/a/5/2016_05_18_mazda3_6_by_b1ackbird-da329wc.png
http://orig11.deviantart.net/f8bc/f/2016/139/7/5/2016_05_18_mazda3_5_by_b1ackbird-da329r2.png
http://orig15.deviantart.net/e53d/f/2016/139/2/9/2016_05_18_mazda3_4_by_b1ackbird-da329ks.png
http://orig04.deviantart.net/6710/f/2016/139/f/1/2016_05_18_mazda3_3_by_b1ackbird-da329h8.png
http://orig03.deviantart.net/5b60/f/2016/139/d/d/2016_05_18_mazda3_2_by_b1ackbird-da329cr.png
http://orig01.deviantart.net/5ad5/f/2016/139/2/d/2016_05_18_mazda3_1_by_b1ackbird-da3293a.png
Får väl göra så då. Klicka får man tydligen göra själv :P
Gillar Mazda. Kompisen har en 6a som är väldigt trevlig. Angående däcken hade jag Bridgestone på en BMW 3-serie. De var helt värdelösa. Nu har jag en BMW 5-serie med Pirelli P7 och det är en enorm skillnad på ljudnivå och hur hela däcket uppför sig. Så det verkar finnas helt okej runflatdäck med.
Ja utvecklingen har förhoppningsvis gått framåt :P Just Potenza RE050 RFT blev ju ökända för att vara dåliga. Och till och med jag som inte är så insatt i sådant här kände markant skillnad mellan de billiga Hankookdäcken jag satte på BMWn efteråt. Bridgestonedäcken hade en otäck tendens att bli överstyrda väldigt fort. Räckte med ett hastigt filbyte så kändes det i sätet som om baken "viftade till" av lastförskjutningen. Kändes att de var tunga med för det slog väldigt hårt när man åkte över tvärskarvar. Ventus S1 Evo tror jag det var jag satte dit efteråt och bilen blev genast mycket mjukare och följsammare. Inte lika snärtig men fortfarande direktstyrd o så.
Mazdan har dock ett mycket bättre beteende på vägen, trots mer sänkning och (eller kanske tack vare) större hjul rent allmänt. 200 kilo lättare gör väl sitt till med.
Har också Pirelli P7 på min X3:a och tycker de är helt ok. Dock vet jag med mig från min förra Skoda Superb att Pirelli P7 inte är något tyst däck. Så X3:an är mycket bra isolerad mot däcksbuller. I Superben så bullrade och "sjöng" de något ervinnerligt. Det har hänt ganska mycket på RFT fronten på senare år. Min 1-serie från 2008 hade Continental RFT däck från början som var stenhårda. När de var slut, vilket gick förvånansvärt fort, så sattes det på Michelin istället, även de RFT, och det blev som en ny bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.