Jag har nämnt det tidigare: jag är lite sugen på en MB W211, men då den facelifta som inte har krångelbroms.
I mina ögon den snyggaste Mercan och dessutom väldigt skön att färdas i.
Men, tyvärr är de ofta snikutrustade, har man vant sig med parkeringsvarnare fram och bak, vill man gärna ha det igen.
Kollade på en E280 i veckan, bilen såg OK ut, även om originalfälgarna hade oxiderat våldsamt, märkligt.
Men den hade inga parkeringsvarnare, däremot snorhal skinnklädsel. Den gick bort direkt. Jag vill ha tyg på sätena i en åretruntbil.
Dessutom är jag jalu på V6:an och dess drev till balansaxeln. En tickande bomb. Synd på en så trevlig motor.
Och varför är så många MB silver? Som en kompis säger: silver är ingen färg, det är bara grund...
Jag får väl fortsätta kika runt och under tiden glida runt i min gamla C5. Som förresten var på verkstaden i veckan, ett rör till styrservon hade rostskada - tack Trafikverket! :-(
Kommentarer
Hultarn: Jag kan ge dig samma tips som jag gav till Rikard, kolla i Tyskland! Nej, det är inte så mycket billigare köpa därifrån längre, men ett helt annat utbud av bilar, och väldigt sällan snikutrustat. Så snurra in på Mobile.de och sök loss, en sådan som W211 kan jag nästan garantera dig att du kommer få multipla förslag hur du än söker vad gäller färg, klädsel, motor, utrustningsalternativ! :) Jag var själv inne på en AMG E55 av nämnda kaross för ett antal år sen och hittade massa med de mest obskyra färgkombinationer från Mercedes digra lista på möjliga val. Minns speciellt en svartlila metallic med en gräslig turkos inredning.....
Henrik: Tack för tipset! Måste kollas! :-)
Jag antar att på svenska marknaden prutade man på utrustningen för att den skulle passa nån skattegräns.
Hittar du en 350:a med mer än 12.000 mil på mätaren, så lär du slippa ett nedslitet balansaxeldrev. Vad jag vet, så inträffade detta oftast långt innan 10.000 mil. 350 är f.ö. precis som du är inne på en riktigt fin motor. E55 spelar i en helt annan liga;-)
Har själv en stående sökning på W211 och CLS första gen, som tekniskt sett är samma bil. Nu när jag närmar mig pensionen och inte kör så mycket (1000 mil) per år. Så känns det inte så attraktivt att slänga ut 250kkr på en ny småbil när dessa kostar mellan 80-150 för en lågmilare.
Ja, det är sant. Denna är ett alternativ, låga mil, och verkar ha tygklädsel. Synd bara att det är så trist färg på den.
https://www.blocket.se/annons/varmland/mercedes_benz_e_280_endast_8200mil/88646944
Svågern fick ju lägga en förmögenhet på sin S350, men jag vet inte hur mycket den gått då.
Så finns ju 500 med vanliga V8 också, om man inte vill gå All in med en AMG.
De är bättre utrustade men lär kosta mer att hålla liv i.
Jag skulle inte köpa den bilen. 280:an är en lite mindre 350:a och hör till samma konstruktion, alltså M272. Därmed är den i riskzonen för balansaxeldrevet.
http://www.mercedesmedic.com/check-my-mercedes-benz-for-balance-shaft-issue-by-vin-m272273/
Du får ju köpa en me luftfjädring så att du får lika bra komfort som i en C5:a!
V8:an är väl pålitligare så här är en 500:a med airmatic och kylda/värmda säten så att du kan stå ut med läder :)
https://www.autoscout24.se/erbjudanden/mercedes-benz-e-500-e500t-sportpaket-voll-service-db-leder-comand-xe-bensin-silver-d2ef665a-8b6f-498c-adee-b93569b07c0c?cldtidx=17&cldtsrc=listPage
Annars kan du ju titta på en diesel..
Jo, men den där luftfjädringen kan tydligen vara en källa till mycket bekymmer. Att hitta en E500 utan skinn är nog svårt tyvärr.
Dieslarna är i och för sig bra, men.. mja.. en diesel passar bättre i en skåpbil. ;-)
Jo tyvärr är det ju dyrare att hålla igång Airmatic än ett Citroen hydraulsystem.
Man verkar ju gå upp ett par prisklasser med Mercedes reservdelar, även "pirat"
Har man kylda och värmda säten löser man ju det största "problemen", jag klarar mig fint med trasig stolsvärme och skinn i -20..
Diesel är ju trevligt om man har något med mer än 4 cylindrar.
Har sett minst en E500 med tyg, fast det var en prefacelift med SBC
Edit hittade en: https://www.autoscout24.se/erbjudanden/mercedes-benz-e-500-e-klasse-lim-e-500-originalzustand-1-hand-bensin-gra-4b9eae89-704b-405f-b4f0-a3cf2f421d2a?cldtidx=2&cldtsrc=listPage
Ja det är nog svårt finna en E500 med tygklädsel.
Dock hade jag helt klart nog hellre valt en E500 än en 280 eller 320/350, pålitligare motor samt i praktiken inte så mycket törstigare om man kör som folk. Sen är min uppfattning att det inte är nån bil du kommer lägga tusentals mil med varje år?
När det har vart bilar som rullar som andra eller tredjebil har jag aldrig gått efter förbrukning utan mer vad som känns kul och givande att äga. Vinterbil blev ett år en Jaguar S-type, kostade mer i förbrukning än en Golf eller Astra, men tappade inte en krona i värde vilket de hade gjort så plus minus noll där. Men i själaglädje gav den ju såklart otroligt mycket mer än de andra.
Du som med kör Jaguar Hultarn, inte funderat på en XJ av motsvarande år istället? Dock kanske ännu svårare finna med tyg....
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=287024505&lang=en&utm_source=DirectMail&utm_medium=textlink&utm_campaign=Recommend_DES
Där har du annars en fin 350 med rätt utrustning enligt dig tror jag. Facelift och i fint skick vad det verkar.
Jag skulle nog inte döma ut den färgen förrän man sett den, tror inte fotot är rättvist. Jag hade själv en flintgrå merca från den tiden, och den tyckte jag var snygg.
Det är sant. För bruksbilen blir det under 1000 mil/år, så om det kostar ett par kr mer per mil gör inte så mycket.
Jodå, jag har sneglat på X350, den sista "3-box" Jaguaren. Men de tycks alltid ha skinn.
Annars är det en snygg bil, och relativt lätt också tack vare aluminiumkaross.
Ja, där har du en poäng. Fotot i annonsen var väldigt blåaktigt, svårt att avgöra om färgen verkligen är ful/snygg.
Vill man verkligen ha tygklädsel är det nog typ den jag länkade som gäller, SBC-systemet kan man nog stå ut med...
Och kan man de kan det vara värt att kolla på de med V6 versionen av den motorn, M112 som verkar väldigt pålitlig alltså en 240 eller 320.
Mja, jag föredrar nog facelift, då den även har bättre rostskydd. Jag har sett tidiga W211 som ser för jäkliga ut, dock inte som modellen innan, den var hemsk!
Som någon kanske minns så köpte jag min CLS 500 för fyra år sedan, 8.500 mil och 150.000:-
Utrustad med "Extra allt" och mycket välvårdad, en verklig struntsumma för ett mina ögon helt fantastiskt ekipage som uppfyller mina enkla krav på en intressant och bekväm bil med råge, nu uppe i 11.500 mil.
Hade samma bry med val av motor i mitt livs första och hittills enda Mercedes, satsade på den äldre V8an, M113-motorn, tre ventiler per cylinder och dubbla tändstift är en udda lösning, den har dock gott rykte som problemfri.
Motorn drar bra med sina 306 hästar och har varit väldigt problemfri liksom resten av bilen, kan utan tvekan bli en Mercedes till i mitt liv, men frågan är VILKEN i så fall, har väldigt svårt att skiljas från den nuvarande.
Ja vad skall man säga .
Alla MB är inte snygga med den på bilden är riktigt snygg.
Sådärja! Nu blev man påverkad igen ;)
En sak att se upp med gällande W211 kan vara 7G-tronic-lådan. En jag känner i Peking hade tidigare en W211 E 280. Han fick problem med att lådan bara växlade upp till 2:an och inte högre. Kontrollenheten hade skadats och MB vill byta ut hela lådan. Tydligen ligger kontrollenheten till lådan och badar i olja, vilket kan leda till att den på sikt går sönder. Min bekant löste dock detta hos en liten verkstad som bytte ut kontrollenheten till en ny.
Ja, CLS kan se väldigt olika ut ur olika vinklar och i olika ljus. Där är den riktigt fin!
Min granne hade en likadan CLS, men sen blev han gammal och köpte en MB SUV.. ;-)
OK, det har jag inte hört talas om, de flesta verkar föredra 7G-lådan framför den äldre 5-vxl. Kan vara bra att hålla i minne.
Jag har den 7-växlade, den har funkat felfritt än så länge, möjligtvis är vi inte helt överens om när det är dax att peta i 7-an, men ett tryck på knappen på ratten så blir det som husse vill när det ska gubbköras, V8:an orkar utan problem att köra på 7-an med 1200 varv för det mesta.
Jag skulle inte bekymra mig för den 7-växlade lådan. Den går inte sönder oftare än andra - i alla fall så är det den generella uppfattningen på det MB-forum där jag håller till.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.