Har en fråga, har någon av er råkat ut för samma sak som jag?
Volkswagens hittepå serviceintervall?
Frugan har en tiguan, 2017, 180hk bensin.
Bilen är 1år och 2månader, har gått 1200mil.
För 2veckor sedan tändes ”oljebyte om 25dagar”
Så jag ringde VW, de ville kika på bilen sa dom.
Efter kontroll av serviceindikator konstaterade dom att jag skulle boka in ett oljebyte
Är inte VW longlife ett skämt?
2år ELLER 3000mil.
Det är ju halva tiden och en tredjedel av milen?!
Samma sak hände med hennes passat tidigare, den tändes efter 2100 mil(diesel) och 1år och 6månader.
Då är det väl bättre att köra ”Årsservice”, känns mer ”ärligt” eller?
Känns som om det enbart är en åtgärd för dem att tjäna mer pengar, annars är kundernas olja av undermålig kvalitet då den inte ens presterar 50% av utlovat.
Kommentarer
Vet inte vad som hänt er men jag har kört 3000 mil med både VW diesel liksom VW bensin innan serviceindikatorn "slog till". Men - på min senaste bil missade man att nollställa indikatorn vid leveransen så den indikerade service alltför tidigt (datum-baserat - utgick tydligen ifrån tillverkningsdatumet) men ett samtal till verkstan och sen ett snabb-besök så var det åtgärdat.
Datorn håller ju koll på hur bilen körs, antal starter, kallt eller varmt, körsträcka osv. 3000 mil eller 2 år är ett MAX intervall. Min 1,2 TSI har också longlife men när jag hade 3km till arbetet så gick den 700 mil innan den sa ifrån. Det är ju viss skillnad för oljan att pendla 20 mil varje dag eller 3km.
Beställde ni bilen eller köpte ni en lagerbil? Lagerbilar kan ju stå ett tag och då tickar dagarna.
Google gav mig följande sida https://www.volkswagen.se/sv/kontakta-oss/faq-kundservice.html
"Serviceintervall
Bilar från år 2000 har ett sk flexibelt serviceintervall, vilket innebär att servicelampan tänds mellan 1 500 mil/12 månader och maximalt 3 000 mil/24 månader. Servicelampan tänds i god tid innan intervallet är uppfyllt och ger dig möjlighet att boka tid för service."
Borde vara svaret på frågan eller?
Som Trasten skriver och jag också redan nämnt - såg verkstan till att nolla serviceindikatorn när bilen levererades eller stod den kvar på tillverknings-datumet ? Detta kan ju göra en stor skillnad. Sen har VW ändrat serviceintervallerna under senare är - min Golf -12 hade hela tiden max 3000 mil/2 år medan min Golf -15 har max 3000 mil/2 år till första servicen, sen skall den ändå in på minst "inspektion" varje år om man kör t ex 1500 mil/år När jag jobbade körde jag runt 9 km till jobbet och det var uppenbarligen inte för kort sträcka för att reducera serviceintervallet.
Jag byter olja vart 1500 mil på min Octavia fast byte skall ske vart 3000 mil. Jag vågar inte chansa, det kostar dessutom inte mer än 800 kr och göra detta på mindre firma (inkl olja).
Dessutom är service intervaller och inspektion ett system bara för att suga oss bilägare på pengar. Jag gör service som ska göras, inspektion struntar jag i. Efter 2 år (garanti) har jag låtit mindre firma göra all service, märkesverkstan dranerar en på pengar.
Vargen - men nu var ju inte frågan om när det var lämpligt att göra en service utan när serviceindikatorn borde indikera behovet.
Jag har också med verkstadens goda minne modifierat mina serviceintervaller på den nuvarande bensinaren till 1 år/2000 mil (kör ungefär 2000 kil/år) just för att göra lite tätare oljebyten men nu talade vi om de normala serviceintervallen som indikeras av serviceindikatorn. Men första servicen gjordes efter 3000 mil men då hade jag gjort ett eget, extra oljebyte runt 1500 mil - nåt som inte registrerades i serviceindikatorn.
Du körde 3 år nu och hörde att du byter mot ny bil som är 4 år gammal dvs 1 år kvar att byta bil. Jag undrar vad för märke och modell du tänker att köpa nästa bil?
Poängen är att dessa två indikators (service och inspektion), lever sina olika liv och ibland kan det gå längre tid emellan eller rent av att båda inträffar nästan samtidigt. Först var det i alla fall på min bil ca 6 månader mellan meddelande service och inspektion, nästa gång så hade det "glappet" minskat till 2 månader. Jag kör ca 2200 mil/år. Det är högst förvirrande för oss kunder att man har två olika saker till att börja med. Om inspektionen är så viktig, varför drar de inte ner service intervallet och gör båda samtidigt. Min första VAG bil, och på andra märken har jag inte haft en "inspektion", bara service. Det känns som VAG vill dra in mer pengar på att göra meningslösa kontroller. Men som sagt, nu använder jag mindre firma, tänds inspektion så åker jag dit och släcker ned den gratis och så fokuserar vi på att utföra service på bästa sätt, med undantaget då att jag byter olja/filter vart 1500:e mil (det är min egen idé för att ingen skall kunna säga efteråt att motorn inte fått bra olja eller för gammal olja).
Jag köper Castrol Edge på oljemagasinet.se och filter av min verkstad, de byter oljan på ca 15 min när jag väntar och tar 300-400 kr för jobbet (inkl miljöavgifter). Så jag tar med mig oljan och låter proffs byta den. Filter och oljeplugg ingår i deras pris. Längsta tiden verkar gå på att skruva bort plasten under motorn (varför har de inget "hål" i plasten för oljepluggen?). Allt tillsammans under 1000 kr, för att vara säker på att ha godkänd och bra olja i motorn. Det är enligt mig värt pengarna.
Jag köper Castrol Edge på Ullared för 379kr, byter olja/filter själv, mellan servicearna. Bytet är gratis och tar mindre tid i anspråk än om jag skulle åka till verkstaden, vilket har en miljöpåverkan i sig. (man måste tänka på att köra så lite som möjligt vargen)!
GF - byter nog inte förrän om runt 2 år eller nåt sånt denna gång och jag har inte den minsta aning om vad det kan bli då.
FXX, verkstaden ligger på vägen till jobbet :-) (tji fick du). Jag köpte en dunk på Ullred i höstas, då jag var i Göteborg, jag körde inte dit som du för att shoppa, det var på vägen :-)
Ok
Där fick du mig!
Min Golf 7 1.4 tsi vill in på service efter 1000 mil eller 1 år. Kör ca 70% stadstrafik och 30% motorväg.
Apex - men var det inte så att du har en E85-Golf ? Alla E85-bilar brukar ha oljebyte vid 1000 mils eller i vissa fall 1500 mils intervall.
Åter igen, serviceintervallet är variabelt beroende på en mängd olika parametrar som datorn håller koll på. Så här ser mina intervall ut:
2014-11, 2670 mil
2016-04, 3500 mil
2017-08, 4100 mil
Som ni ser, väldigt korta körsträckor kortar ned intervallet, både i tid och mil. Jag tror man ska tänka det sig som ett poängsystem. En kallstart ger 2 poäng, en varmstart 1 poäng, 1 mils körning innan motorn blir varm ger 3 poäng, körning med varm motor ger 1 poäng per mil. Sedan skojar vi till det och ställer detta mot medelvarvtalet under drift, belastning, låglast, dellast, WOT. Det är ju skillnad på att åka en mil i stan på tvåans växel eller på motorvägen på sexan. Dvs. datorn räknar och håller koll på hur vi kör, hur varm/kall motorn är, hur många starter osv. och utifrån detta säger den ifrån när den vill ha service. Omvänt att många kallstarter och korta körsträckor i låg hastighet ger kortare serviceintervall så ger långa körsträckor med få starter och högre hastighet längre serviceintervall. Så för att nå 3000 mil eller 2 år så ska man ha utnyttjat bilen på det sätt som den rullat mest fördelaktigt på ur slitagesynpunkt.
Då måste jag ha haft ett helt idealiskt nyttjandemönster för mina VW har hittills aldrig avvikit ifrån max-intervallen...:)
Jo, fick det dock aldrig bekräftat att det var därför serviceintervallen var så korta
Min service:
2015-09-04 3000 mil service (märkesverkstad): 2146 kr
2016-09-07 4911 mil inspektion (märkesverkstad) 2116 kr
2017-06-07 6000 mil service 3502 kr
Olja har jag bytt själv på 1500, 4500 och sist nu 7500 mil utanför service programmet. Efter 5000 mil/2 år (ingen garanti kvar) så kör jag på mindre firma för att göra service. VAG ville göra en service + inspektion vid 6000 mil på totalt 9300 kr, vilket jag nekade och gjorde service på 3500 kr plus att den mindre firman släkte inspektions meddelandet gratis.
Jag har alltid kört 3000 mil mellan service men då pendling och långkörning
MEN med förra 1,6tdi blev det service vid 1800 mil och nästa service ytterligare 2200 mil.
Många kalla kortkörningar krymper 3000 mils intervallen.
Min nuvarande 1,0tsi 2600 mil och prognosen säger 3000 mil.
Skillnaden är inte en kallstart och något gynsammare körning.
Jag hade ingen värmare på varken dieseln eller nuvarande bensinare men trots det har dom hittills gått "distansen ut"...:)
Ja det är konstigt men jobb körning 4km +4 morgon/kväll och några till och norlänska vinterkylan.
Ja jag vet inte.
Dom flesta VAG kör med qi6-intervallen idag. Men kör man väldigt korta sträckor, många kallstarter så rekomenderas fasta intervall med inspektion mellan.
Ja det är ju ett bra och sunt system för motorn.
Men jag trodde att det var max 2år med ett mil intervall mellan 1500-3000 mil beroende på körprofil med kallastarter etc .
Efter din första oljebytes service hamnar du på nästan års basis och under 1500 mil eller fattar jag fel.
På min tidigare tdi så låg jag kring 1800-2200 mil mellan oljebytena.
16 månader och 600 mil. Både tid och mil sjunker ju beroende på körprofil. Om vi leker med tanken att vi kallstartar, kör 3km, stannar bilen och låter den stå några timmar tills den blivit kall. Startar den igen och kör några km. Upprepar vi detta dygnet runt så kortas ju tidsintervallet otroligt då man har fler kallstarter (fler än 2) per dag än vad som är brukligt, plus att motorn inte hinner uppnå driftstemperatur så det bildas lätt sludge pga. kondens i vevhusventilationen.
Har man väl startat bilen, varmkört, så tickar ju mest milintervallen.
Bytte olja och filter på bilen idag( longlife olja) . 1225 mil blev det...och 1år och 2månader.
Satte fast serviceintervall om 1500 mil och max 365 dagar på den.
På så vis lär det matcha 3000mila servicen bra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.