Jag har roat mig med att läsa på VW ID Sverige Gruppen på FB
Helt otroligt hur ofärdig den bilen verkar vara.
Inte en chans att någon annan tillverkare skulle komma undan med alla de brister denna bil verkar ha, den verkar vara allt annat än färdigutvecklad. Och att någon är villig att betala minst 400kkr för en liknande skapelse bara för att den är batteridriven är mig en gåta.
VW ID3
Uppdaterat: 2021-01-12 08:17
Guran
Kommentarer
Ja, det ska bli intressant att se vad jag själv ska råka ut för när jag fått min Polestar. Det kan nog bli "spännande". F.ö. så har väl ägarna av Tesla M3 haft det lite jobbigt också..... ID3 står inte ensamma i detta, men möjligen i en egen klass;-)
Det är väl som alltid med nya modeller, de första ägarna som får agera testbänk och stå ut med lite mer smågrejer. Det är ju inget ovanligt från fossilsidan heller, däremot i fallet ID.3 verkar det gått helt överstyr och det faktum att de till och med själva gått ut och sagt att det är halvfärdigt och att bilen kommer utan vissa funktioner, vilket jag nog aldrig hört tidigare någon erkänna rakt ut så.
Tror att du kan vara lugnare ändå Audi, nu har de kört ut Polestar ett tag så de värsta sakerna är nog fixade förutom att det likadant där är en del funktioner låsta eller inte med som ska komma sen.
Visst är det som du skriver med att även ägarna av de tidigare Model 3 hade mer eller mindre problem med sina bilar, en del småsaker och en del pinsamt stora saker.
Det som är det lite konstiga tycker jag är de som köpt ID.3 eller liknande där till och med tillverkarna gått ut med information om problem, och sen ändå blir förvånade och sura över saker som redan finns över hela internet innan de skrev på pappret....
Nu försvarar jag varken VW eller Polestar eller Tesla, men nånstans tror jag man som "early adopter" bör ha en viss inställning med, precis som du Audi verkar ha att det kanske inte är helt perfekt redan men du är nyfiken och vill se "what the fuzz is about" så att säga.
Den är dyr att köpa, men leasingpriserna är bra. Ca 4000kr/mån för 2000mil/år.
Jag har en känsla av att många som skriver på VW ID Sverige Gruppen på FB inte har en aning om hur bilen är mer än vad de läst och hört talas om och nu passar på att spy ur sig så mycket galla som möjligt.
Det händer ju ofta på bilar som tenderar att hypas redan innan de presenterats, samma sak hände ju Tesla, vissa Toyotamodeller osv.
Många sociala medier har en tendens att suga upp en mängd pestråttor som älskar att sprida sin smitta, märk väl hur det gått för en viss president som tydligen fick bra respons för sin uppvigling!
Det är så klart en strategi från VW att billig leasa ut massor av halvfärdiga bilar för att slippa utsläppsböter.
Jag tror även det är en strategi för att folk skall acceptera bristerna, bilen är ju billig !!
Hade det varit en ny modell av en fossilbil med samma problem så skulle det varit fullt med braskande rubriker och klagande kunder.
Säkert är det så, man hade en förfärlig mängd bilar som stod och tog upp plats för att de inte var helt färdiga i mjukvaran och då släppte man dem för en senare kontinuerlig uppdatering. Jag tycker dock att det är en väldig överdrift att kalla dem halvfärdiga!
Och det är ju inte så märkvärdigt under förutsättning att kunden informerats före köp/hyra.
Det är ju en viss skillnad om någon hårdvara saknas eller är bristfällig och som tvingar bilägaren att lämna in fordonet för åtgärd.
Nisse, det är ju framförallt det att de både behöver åka bärgningsbil och lämnas in för mjukvaruppdatering som är problemet.
Det ser ut som om värmepumpen inte ens är implementerad i bilen. Den finns där men fungerar inte ännu.
Jag ska ta mig tiden att provköra ID.3 i dagarna hade jag tänkt med, inte för att jag är spekulant men nyfiken på hur den är när man läser så olika intryck. Har läst en del som tycker komforten är kass och en del som tycker den är bra, en del sågar dess infotainment som på andra håll får beröm.
Så ska bli intressant ta en sväng.
Vet du det eller är det något du läst på FB?
Vad jag läst på FB som en av förklaringarna till den höga elförbrukningen. Och allt på nätet är så klart sanning :)
Men högst troligt då en sådan kuriosa som en värmepump troligen inte är högprioriterat för att få ut bilarna från fabrikens uppställningsplats.
Jag provade en id.3 när jag letade bil, men har erfarenheter från vw som bilmektiden och dom är halvduktiga på elsystem från början. Väldigt trevlig bil i övrigt. Dock var röststyrningen kass och mina torra händer kom inte alls överens med alla touchknappar. Särskilt inte den obehagliga haptiska feedbacken i rattknapparna. Den jag körde hade head up display och farthållare som automatiskt höjde och sänkte farten. Livsfarligt för den ku de plötsligt nita eller gasa vid en korsande väg.
Jag har inte läst mycket förutom mjukvarofrånvaro på vissa funktioner men kan det verkligen vara så att värmepumpen inte är driftsatt?
Och bärgningar?
Ja isåfall är id3 inte riktigt ensam.
Många kona ägare har fått bärgning då det inte gått att starta bilen.
Och många har köpt Julas startbooster då det hänt många gånger för samma ägare.
Jag testade ID3 i fredags och den stora bristen för mig var infotainmentsystemet. Bland det värsta jag varit med om. Hela interiören var lite av en ergonomisk röra. I övrigt riktigt trevlig bil att köra med en komfort som slår över sin storleksklass.
mso 1000, en startbooster är väl inte till så mycket glädje på en elbil.
Men säkert är inte ID 3 färdig och det är ju inte ovanligt på nya modeller oavsett fabrikat, men de som nu har valt den måste ju vara medvetna om det och de som inte är det hör väl till gruppen slentrianköpare som alltid håller sig till VW för det är ju världens bästa bil!
Jag har träffat några sådana och alltid förundrats över deras övertygelse, de har ju sällan haft något att jämföra med.
Men jag skulle tro att ID 3 kontinuerligt förbättras och de som tillverkas idag är nog inte helt lika de tusentals lagerbilar som skeppades ut.
saabnisse,
Det händer tyvärr att 12V-batteriet dör på elbilar. Då är en startbooster bra hjälp.
Ja utan 12v då rullar ingen elbil fast högvoltsbatteriet är fullt.
Tydligen inget ovanligt fenomen på elbilar när man googlar runt.
Har en bekant som fått erfara detta tre gånger på mindre än ett år.
Efter första bärgningen till verkstad har han nu alltid med sig en liten startboster och bilen är nya Kona.
Ja det är ett problem på både elbilar och laddhybrider att 12V batteriet blir tomt.
Och tydligen väldigt vanligt på ID3, även Kona när man läser på Konaägarnas FB grupp.
Men även som sagt laddhybrider som körs mycket på ström och korta sträckor
Märkligt att man inte har underhållsladdning av 12V-batteriet via HV-batteriet. Borde vara relativt enkelt att åstadkomma kan man tycka.
Inte en aning hur Tesla löst det men jag kan inte komma på att jag läst om detta problemet i Teslaforumet.
Ja, vore spännande o veta hur 12 voltsladdningen funkar.
Bekant i hemtjänsten fick ett meddelande på telefonen i tjänsten, stannade bilen vid vägkanten, läste meddelandet, ringde ett kort samtal, sen gick inte bilen att köra. Den fick åka bärgningsbil för 3e gången på samma vecka.
Kommunens experiment med elbilar i hemtjänsten på landsbygden hade blivit väldigt dyrt, så nu skulle det bli bensinbilar igen.
Självklart har inte Tesla dessa problem, och om så vore fallet skulle aldrig någon erkänna det ändå ;-)
Jag skrev inte att Tesla inte har problemet, jag skrev att jag inte kan minnas att jag läst om det. En rätt stor skillnad....
Konstigt att samtidigt är det flera kommuner som efter de första elbilarna nu bara ökat sin andel elbilar i hemtjänsten......
Sen skriver du landsbygden, där borde de inte ha samma problem med 12v-batteriet som de har i tätort.
Problemet de haft mest här nere i de hemtjänster jag har väldigt god insyn i är att de som började köra elbil struntade i att sätta dem på laddning i början. Annars är det nästan enbart fördelar både vad gäller totalekonomin som är väldigt mycket lägre och driftsäkerheten där de inte alls har lika mycket bilar på verkstad längre.
Läste lite snabbt nu om Teslas lösning iaf, där underhållsladdar det stora batteriet det lilla vid behov så länge du har över 20% i det stora batteriet. Därunder slutar den underhållsladda. Men sällan man åker längre tag med under 20 % så troligtvis räcker detta för att de inte ska drabbas lika lätt.
Jag förstod inte behovet av ett separat 12 V blybatteri i en batteribil, jag trodde det räckte med högspänningsbatteriet som i Teslas första modeller, men nu har jag läst på och det var inte så enkelt.
Men det kan ju tendera att bli ganska dyrbart!
1-4 år mellan byten!
https://teslatap.com/articles/12-volt-battery-compendium/
Exakt så är det, få Teslaägare som minns något av sina problem och ej heller om dom läst om sådana.
Men du kan väl prova dessa sökorden:
tesla problems 12v battery
Verkar vara minst lika vanligt som för många andra elbilar och laddhybrider
Det finns en DC/DC-konverter just för detta, problemet verkar vara att det inte sker tillräckligt ofta eller så är uttaget större än laddningen.
Jag körde en ID3 (hyrbil) under ca 3 veckors tid i tjänsten. Har blandade erfarenheter från den tiden, men överlag är det en trevlig och välavvägd kärra. Buggar, ja en hel del, finns det såsom immande rutor (hände två gånger innan jag hittade tipset om att slå av automatisk recirkulation), instrumentklustret kunde se ut som en julgran men efter en omstart vara helt normal igen. Typ var 2-3 dag kunde man märka något lur't.
Grosser, verkar intressant när det händer saker som man inte räknat med.
Då blir det ju inte långtråkigt!
Återberättar bara vad jag fått berättat för mig.
Ställde en tydligen känslig fråga i ID3 gruppen på FB. Det var om hur man kunde godta en så ofärdig bil som drogs med så många fel att man behövde klippkort till bilbärgning eller om det var för att det var en VW eller att privatleasingen var så billig.
Men den togs snabbt bort, tydligen ett känsligt ämne :)
Av det jag läser där så är det troligen en av de mest ofärdiga bilar som lanserats. Skulle det vara en fossilbil så skulle det vara ramaskri.
Min slutsats är att VW endast tryckt ut bilen på marknaden via förmånliga privatleasingerbjudanden för att försöka minimera CO2 böter.
Själva bilen är troligen helt ok, men funktionen är allt annat än stabil.
Inget komstigt alls, oftast är det ju dem som inte äger bilen som verkar ha mest problem...
Kanske det, men inte tusan skulle någon vara lika överseende med en bils tillkortakommande om det vore en Golf som drogs med dessa problem. Men kanske något man måste acceptera, driftsäkerhet som bilar var i min barndom för snart 60 år sedan.
Men inget jag accepterar, när jag ämnar använda bilen skall den fungera. Så jag alla mina bilar gjort i 40 års tid. Men nu verkar det vara helt ok att den elektriska biljäveln är enormt nyckfull.
Såklart det inte är ok att bilen strular massa så det inverkar på det vardagliga användandet av den, men det är helt klart som Junkers är inne på med att det verkar vara de som inte själva har bilarna som har mest problem med dem konstigt nog.....
I fallet ID.3 gick ju faktiskt VW ut med att alla funktioner inte fanns på plats och att olika mjukvaruuppdateringar skulle komma att göras och behövas. Så där vill jag nog inte påstå att de som skaffat bilen ändå redan iaf till viss del blivit uppmärksammade.
Men självklart är det inte de de verkliga brukarnas erfarenheter som är det riktiga utan alla andra som utan tvekan är tvärsäkra på att man drabbas av massa problem samt både räckvidds och laddångest så fort man närmar sig en elbil man ska lita på.
Inte var det bättre förr, det kan du väl ändå inte påstå Guran. Elbilar är ju en helt ny plattform, förstår att man inte riktigt kan jämföra med fossilbilen ursprung. Men ändå, inte var fossilbilars driftkvalitet bra i början. tror bara att man inte riktigt tittar ordentligt i backspegeln. Hade seriösa diskussioner med en gammal räv i bilhandeln, som byggde upp en rejält stor bilhandel i Stockholm. han kunde konstatera att bilar före år 2000 var riktigt dåliga när det gällde driftkvalitet. Därefter har det skett en kraftig utveckling både i driftkvalitet och byggkvalitet. Så jag är inte alls övertygad om att det var bättre förr. Bara att elbilar är i sin ungdom just nu, i alla fall när det gäller drivlinan och infotainment.
Felen på bilen försvinner ju inte för att ägarna står ut med dem. Jag har ingen som helst förståelse för att någon vill försvara problem med ett bruksföremål som de betalar för att få nyttja.
Visst finns det egenskaper som är bra på de flesta fordon, men det är sällan något är perfekt från dragkrok till huvkråka.
Det är väl som det har sagts många gånger. En bilmodell är som bäst när den ska läggas ned, då har den hunnit gå igenom att antal förbättringsgenerationer. Det är precis samma sak på mjukvarusidan, den första versionen är inte fullt ut testad i "riktig" produktionsmiljö, vare sig man vill eller inte. Den kan aldrig testas i den omfattning som skulle behövas för att motsvara en riktig produktionsmiljö. Lika bra att inte blunda för detta när vi nu diskuterar Elbilars problem. Det är inte att förneka dem, utan det är att förstå hur nya modeller och versioner ser ut när de lanseras och hur problemen uppkommer. Därför är det strongt av dem som nu köper de första versionerna av de nya elbilarna. De skall vi verkligen hålla oss på god fot med, det är dem som får stå ut med de första stora produktionsproblemen. Ni är hedrade.
All heder till tillverkare som testar sina produkter innan de säljs till kund anser jag.
Detta handlar ju enbart om att få ut bilarna så fort som möjligt för att slippa böter.
Annars har ju VW tradition i ämnet, vem mins inte när Passat kom 1997, den bilen var inte heller riktigt färdig, men varför hade de så brottom då ??
Köpte en ny Passat -97 och visst hade den en hel del brister - dock ingen som gjorde mig stående och inget som kostade mig som köpare nåt extra. Men en hel del småfel var det otvivelaktigt.
Har själv en ID.3 som haft en del buggar. Flesta nu borta med första uppdateringen. Dom som fanns försvinner efter omstart så eg inget större problem men visst ska en ny dyr bil inte ha såna problem. I övrigt en trevlig bil på många sätt som jag leasar för 2990:-/mån - rätt svårslaget (förmodligen varför den blev mest "sålda" bilen i Dec -20) Tippar den inte ens kommer in på topp 10 listan i januari
Jarl, du bekräftat min tes.
VW subventionerar leasingen med ett part tusen kr/månad för att få ut maximalt antal ofärdiga bilar på marknaden för att försöka minimera sina utsläppsböter.
Skulle du betalt dessa 4990kr/månad, som är ett mer normalt pris för en tvåårig leasing, ja få tror jag nog att både du och övriga leasingtagare inte vore så förlåtande inför bilens tillkortakommande.
https://www.dn.se/motor/svart-for-fordonsjattar-hantera-elbilar-aterkallelser-ger-bolagen-huvudvark/
Jo, säkert är det så. Förvånar mig inte när det gäller VAG.
Jag har haft två varningsmeddelanden som försvunnit efter omstart, appen är inte heller så kul.
Allt hopp ligger på v2.1 som ska komma snart (sägs det).
Skulle dock inte lämna tillbaka den - hittar inget roligare för dessa pengar.
Jarl:
I vilken del av Sverige bor du? Bor du i Norrland så det är kylan som gör bilen meckig eller bor / kör du i fuktigt blåsiga skåne där annat obehagligt väder påverkar bilens system?
Vädret har nog ingen större betydelse. Det handlar om buggar i mjukvaran. Jag kan starta och köra iväg i minus 25 grader utan problem
Är väl inte plattformen elbil som krånglar egentligen, bygga en elbil är ju busenkelt. Är allt extra skit som ska in. Har inte läst om några hårdvaru eller basmjukvarurelaterade problem, alltså med motor, batteri, bms, laddsystem m.m. Dumt kanske att försöka uppfinna hjulet igen men dom ville kanske börja på ny kula helt och hållet men felbedömde hur mycket det kostar att utveckla bra mjukvara.
Har inte Jay Leno sagt nån gång att hans över 100 år gamla Baker Electric elbil är den driftsäkraste bilen han har? Så nog är elbilar driftsäkert.
Lason, när man byggde Baker Electric var inte buggarna uppfunna!
Nej det är inte logiskt, snarare att man använder dom lojala kundernas godtrogenhet.
Nog för att många nya elbilsmodeller har vissa småfel. Men iD3 är medvetet utskickad på marknaden som en ofärdig produkt. Som en den har en gammal instabil Windows version som dagligen förorsakade ”blådump”, datamisken var både dyr och bra, men programvaran hade allt annat att önska.
Jag frågade säljaren om bilen var buggfri och fungerade som den skulle då jag provkörde en iD3 i höstas, jo serru inga problem det är åtgärdat nu......
Jo, det är sant. Tekniken då var väldigt enkel, det var inte massor av villkor som skulle uppfyllas som idag.
Lägg på ström - bilen flyttar sig.
Jag vet inte hur Baker reglerade kraften, men det var förmodligen ett antal motstånd som skulle hjälpa till, vilka förstås slösade med strömmen men var enkelt och krångelfritt.
Idag gör vi ju inte så, möjligen på Stockholms äldsta tunnelbanevagnar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.