Ja, det känns väl passande med tanke på artikeln/test av Arteon...
Blir lite konfunderad.
Kollat på nya A5 sb 190hk diesel quattro.
Kollat lite på arteon...
Om jag greppat det rätt, så har jag en väldoft välutrustad arteon 190 hk diesel, halvläder, 4wd, dsg mm mm mm för en runda slängar 400 exkl rabatt.
En liknande A5 sb landar in "typ" 80-100 kr upp.
Paketen på A5 är kass, måste köpa snordyr navi för att få active display.
Automatisk-avståndsfarthållare låg i något paket med massa annat som var dyrt etc etc....
Spontant känns det som att Arteon i jämförelse är riktigt prisvärd.
Men nu kommer det värsta: Året är 2017, Audi är premium märket i koncernen...och om man beställer bilen med farthållare så får man en SPAK TILL VÄNSTER "UNDER"/ BAKOM RATTEN!!!!
#90-talsfeeling #ärdeteftermonterateller
Samma skit som på Audi A4 2001!
Om man är lång som jag är det ta mig f*n helt omöjligt att ta sig ur alternativt "flytta på benen under färd" utan att ta i spaken med knät.
Blev så besviken.
Så på de premisserna är en Arteon "enda" alternativet...
(Dessutom med automat farthållare och allt annat krafs som standard!)
Vad tycker ni??
Kommentarer
Arteon kommer med 4wd som standard vad jag förstår. Redan där plus för VWn. Dessutom har Arteon baksätesplats.
Nej jag tror inte A5 och Arteon är helt jämförbara.
Vroom. Ja det är alltid något litet som kunde vara bättre med alla bilar, den perfekta bilen finns inte.
Jag tycker personligen att Aerton är ibland de vackraste om inte vackrast för det priset.
Samtidigt så kickar affärsmannen in, en Aerton mot en A5 sb det är Katten ställd mot Hermelinen!
Aerton måste då komma väldigt förmånligt då en katt är en katt, Aerton erkänns aldrig av Audi-folk eller någon annan att vara en Audi utan bara en VW och att detta kommer att avspegla sig negativt i begvärdet, Aerton faller troligen som en sten.
Jag skulle säga att för dem som har en halv miljon till övers att bara leka med.
A5SB finns som G-Tron (gasbil) med 190hk, miljövänligt och sport i ett paket, rätt ovanligt för klassen och unikt för just A5
Vroom. Farthållaren på spaken under ratten är de användarvänligaste stället som finns istället för knappar på ratten. Jag har aldrig märkt att den tagit i benet eller varit i vägen någon gång och jag är 175cm.
Men en tanke som slog mig är om det är en bil med gokart körställning som att sitta på golvet med raka ben som man gör på en BMW 218 som jag testade så kan jag tänka mig att fenomenet uppstår.
Håller inte med dig mso 1000 för jag förstår inte hur en spak bakom ratten kan vara mer användarvänlig än en farthållare med knappar på ratten som man sköter med vänster tumme. Men det är väl en vanesak. Jag har båda varianterna på mina bilar och vilken jag föredrar har du väl förstått.
Jag behöver aldrig släppa ratt greppet utan bara vika ut långfingret 45 grader för att aktivera, avaktivera , öka, sänka eller justera adaptivt avstånd.
Allt är en vanesak men som för jag som snvänder det till 97% och i stan är den överlägsen.
Har testat många och bättre eller sämre men på firmans Ford tycker jag att tummen vrids ur led och i stort sett att ratt knapparna är för en vanskapt mäniska där design överskuggar elendet. Som sagt en vanesak men jag förstår att många inte använder sin farthållare.
Använder alltid farthållare. Bara vid rusningstrafik där det stannas och startas hela tiden avstår jag. Fords farthållare i ratten har jag aldrig testat. Däremot gillade jag inte Toyotas farthållare bakom ratten som följer med rattutslaget. Det var en korkad lösning tyckte jag, eftersom ibland var den t.o.m. under ratten.
Jag tycker att Arteon är en väldigt linjeskön och läcker bil, skulle välja den före A5 alla dagar i veckan.
Halvkombi är en bra lösning, lastar bra och lätt, men man slipper utseendet av en "skåpbil" Det enda som jag skulle sakna är rail för att lätt montera lasthållare, kör ofta cyklar, boxar och kajaker på taket.
Sedan, mso, att du alltid har den enda fungerande lösningen i just dina val är fantastiskt, att spak till farthållare skulle vara överlägset... Har spak på Husbilen och knappar på ratten på Volvon, har haft spak bakom ratten på mina Passater, att det ena skulle vara överlägset det andra blir ju bara pinsamt... Att man inte kan använda knappar och därmed skulle låta bli att använda farthållare får stå för dig, jag använder mina knappar 90% av min körning, utan att få tummen ur led.
Jämförelsen med A5, är den rättvisande? Jag uppfattar Arteon som minst en storlek större. Eller hur är det med det?
Exempelvis har ju Arteon bättre benutrymme i baksätet än till och med Passat (vad jag läst).
Arteon och A5 är "samma storlek" men med bättre/sämre optimering av innerutrymmena.
Mso1000, jag är 195 cm lång och sitter ganska nära ratten och lågt ner, utsteget blir alltid i vinkel mot den där jä*la lilla spaken när benen skall med ut.
Audis4
I A5 sb sitter den INTE bakom blinkersspaken (som på äldre Audi) utan NEDANFÖR blinkerspaken dessvärre...
Gnäll å gnäll, alla andra VAG bilar exvis Volkswagen inkl golf, passat, Tiguan med flera har det snyggt och föredömligt integrerat på ratten, och ingen spak i vägen.
Mina mustanger jag haft likaså, bmw, Volvo har det, de flesta nya Nissan med flera.
A4 och A5 är väl mellanklass, A6 storbilsklass.
Passat storbilsklass.
Aerton något större än Passat.
F.ö. tycker jag A5 är grymt snygg, tycker inte denna är i närheten.
Förra Golfen med "vanlig" farthållare hade lösningen med spak bakom ratten. Fungerade ypperligt och det var enkelt att koppla i och ur farthållaren - vilket också var nödvändigt eftersom det inte var en adaptiv farthållare. Nuvarande Golf, med adaptiv farthållare, har "ratt-knappar" och den innebär ju några knappar/funktioner till men upplever inga problem med att reglera den via knapparna på ratten. Dessutom är det enkelt att hoppa 10 km/t upp och ner samt att man inte behöver koppla i och ur lika ofta som med en konventionell farthållare. Bland de sämsta placeringarna jag upplevt var på den aktuella modellen av Peugeot 308 där hela "klumpen" satt under ratten långt ner på rattens vänstra sida (vill jag minnas) utan chans att se vad de resp knapparna betydde. Fungerade antagligen sen man väl lärt sig men onödigt besvärligt.
Hehe . Jsg har ingen helhet men jag har kört många bilar men vissa har tyvärr tummen ut led syndromet och med vetskap om det så kan det vara en anledning till att folk inte använder farthållaren.
Bättre och sämre lösningar finns det gott om .
VW har gått från spak bakom ratten (hade det i mina Passater) till knappar på vänster ratteker och i min värld så fungerar det bra, men det fungerade även bra med tidigare lösning, dock så hade jag inte adaptiv farthållare då, vilket ju har infört två till manövrar på farthållarreglaget (avståndsinställningen) Detta är inget som gör att folk använder eller inte använder farthållaren och om det är så, då tror jag tvärt om, att knappar på ratten gör att folk använder medan spak bakom gör att många inte ens ser att bilen har farthållare :-)
Hixx, nyfiken på vad som är så överlägset med BMW-lådan?
Vad jag läst är i n t e Arteon och A5 släktingar, utan Arteon delar bottenplatta med Skoda Superb.
Varför inte BMW 4-serie Grand Coupé?
Den har dessutom en överlägsen automatlåda jämfört med de två bilarna du tog upp?
PS! Mercedes-Benz har också spakfarthållare.
Hixx:
Jo det finns många bilar med spakfarthållare, dessvärre. Mercorn jag haft och kört har den mer "bakom", där den inte är i vägen på samma sätt. Och det är just det, placeringen av spak-aset i kombination med rattplacering/sittställning på a5sb som gör det till en ytterst dålig placering totalt.
4 Grand coupe är ju "samma samma" som min 3GT och inte den förnyelsekänslannjag är ute efter.
Dock, 8-stegs automaten i min bil/4-serien är kanon, det håller jag med om...ett under av komfort men 190hk spisen i Audi/vw känns bra mycket rappare med en snabba dsg/stronic lådan tycker jag.
Kanske nya Kia Stinger skulle vara något: http://www.kia.com/se/om-kia/kommande-modeller/stinger/#/intro
Känns för mig som mer bil för pengarna än Arteon som ju i mångt och mycket är en förlängd VW Golf.
Äsch, ser ju ut som en förlängd Ceed med fler avgaspipor!
Visst men designen är ju det enda den har gemensamt med Ceed. Den bygger på ett bakhjulsdrivet chassi som utvecklats av före detta anställda på BMW:s M-division. När det gäller Arteon skulle jag snarare säga att designen är det enda den inte har gemensamt med VW Golf/Passat. Jag är mer intresserad av det som man får under skalet, snarare än själva skalet.
Skodaägare, det var bara designen jag avsåg och ursäkta, men det var en liten satirsk kommentar till ditt inlägg.
Jag tror säkert Stinger kan vara ett trevligt alternativ för de som vill köra mer aktivt och då är det nog också en roligare bil, men jag är helt övertygad om att den massiva övergången till framhjulsdrift, som för de flesta märken började på 1960-talet, har sparat mer liv än någon annan åtgärd i bilhistorien och därför tror jag också att Arteon är ett bättre val för de som inte är just aktiva bilförare. Nu kan jag förstås erkänna att jag tror att de knappast köper Arteon heller.
Jag kommer ihåg Issigonis kommentar när första Minin presenterades, "Inom inom inte allt för många år kommer de flesta bilmärken att gått över till framhjulsdrift"!
Fast framhjulsdrift eller bakhjulsdrift har idag ganska föga med om det går att köra aktivt på ett bra sätt eller inte, speciellt för en bil som skall användas på vanliga vägar. Ett välbyggt chassi levererar oavsett i vilken ände det driver, eller om det är i båda ändar, vilket Arteon har.
Förr så var de flesta framhjulsdrivna bilar galet understyrda och många bakhjulsdrivna var lömskt överstyrda, men detta är inte fallet idag, utan möjligen små tendenser i hur man vill ge bilen sitt grundbeteende. Se på hur många Ford beter sig utan ESP, överstyrda vid aktiv körning eller MB som är understyrda så länge det inte finns effekt nog i snurrorna för att koka på bakhjulen till släpp.
Framhjulsdrift är bara för att det ska bli billigare att bygga bilar. Allt skrot i en ände...
Ännu billigare med motorn bak.
Problemet är väl inte egentligen själva driften utan viktfördelningen som FWD ger. 60 procent av vikten på framhjulen är inte idealiskt för bra köregenskaper. Visst går det att kompensera för detta med välgjord avstämning av chassit och därigenom få en FWD som är överstyrd. Resultatet brukar dock bli att FWD bilar lyfter ett bakhjul vid hård körning. Tycker det känns som att RWD är på väg att få ett uppsving igen. Titta på Alfa t.ex, som har gått över från FWD till RWD i sina senaste modeller. Det jag gillar bäst är dock AWD baserad på en bakhjulsdriven drivlina.
Skodaägare, på vanlig väg? Kom igen...
FWD med 60% vikt på framhjulen ger dock bra framkomlighet på vintern. :)
Ja Volvo 740 med 90% (som det kändes) på framhjulen gav då ingen bra framkomlighet på vintern!
AMS testar A5 mot Areton i senaste numret.
Var lite som jag misstänkte, VW hamnar lite fel med Areton.
A5 vann testet rätt klart.
Areton fick dock plus för bra benutrymme i baksäte och bra lastutrymme. Liksom extra bra fjädringskomfort.
A5 bigger på mlb plattan medan Aerton bygger på mqb. Inget ont om mqb men mlb är nog mer påkostad där tror jag en del skillnaden ligger
Ska säga att jag tyckte AMS test var lite konstigt då man jämförde mot Opel Insignia Grand Sport som kostade ca 150,000 kr mindre än dom andra två. Ser man till bang for the buck så måste man ju bli lite impad av Insignian. Arteon var dyraste (dyrare än A5), men hade å andra sidan lite mer avancerade tillval som 4wd, starkare motor och extra avancerad fjädring. Vad Arteon faller lite på med tanke på det höga priset är att kvalitetskänslan är sämre än Audi, även sämre ljudisolering.
I AMS kalkyl hade A5 större värdeminskning än Arteon. Det undrar jag om det kommer stämma i verkligheten nu när Arteon var dyrare. Audi känns väl mer eftertraktad som begagnad än VW.
Synd att dom inte tog med SuperB i testen på AMS, hade varit intressant.
Ett stort plus i kanten på A5SB är att den får att få med gas, det är unikt för klassen och lär nog locka lite köpare.
Sen handlar ju mkt om design och det är ju högst personligt vad man tycker om det.
Tror nog att kvalitetskänslan räcker till rätt bra i Arteon, men att Audi lär vara strået vassare.
Och jag gissar att den 4wd man kan köpa till Audin är väl en "riktig" 4WD, inte någon haldexvariant...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.