Vi Bilägares forum

VW ambulanser, motorbyte var 8000:e mil

VW ambulanser, motorbyte var 8000:e mil

Ambulanssjukvården på Säs har ett 30-tal fordon. Samtliga har både styrkor och svagheter. En modell, den fyrhjulsdrivna VW Transporter, har större problem än de andra med motorn.

– VW har haft en tendens att motorn inte håller, säger Monica Hjelmgren, verksamhetschef för Säs ambulanssjukvård.

Hon kan inte säga exakt hur många av VW:s fordon som man tvingats byta motor på, men det rör sig om ett flertal.

– Vi har fått byta motor regelbundet efter omkring 8 000 mil, säger hon.

Vad det rör sig om för typ av problem med motorn har inte Monica Hjelmgren någon kunskap om. En teori är att motorn eller drivlinan är för svag och i längden inte klarar av tyngden av all utrustning som fordonet är utrustat med.

Det har hänt att fordon gått sönder under utryckning, men det har enligt Hjelmgren inte påverkat patienten mer än att det inneburit en försening.

De motorproblem som uppstått har inte belastat ambulanssjukvårdens ekonomi.

– Det har gått på garantin, säger hon.

Monica Hjelmgren berättar att det finns reservfordon i beredskap om det inträffar ett haveri.

– Inom all verksamhet där det är fordon är inblandade måste man tänka på sådant här. Alla våra stationer har en reservambulans som kan kallas ut, säger hon.

Ansvariga på Volkswagen är medvetna om problemen och tar dem på största allvar.

– Det stämmer att vi har haft en del driftstörningar gällande våra ambulanser. Ambulanser utsätts för stora påfrestningar i sin dagliga verksamhet vilket lett till en ökad förslitning på motorer. Vi har bland annat jobbat ihop med ambulanssjukvården Södra Älvsborg för att lösa problemet och har sedan cirka ett år en teknisk lösning i produktion. I detta fall har samarbetet med ambulanssjukvården Södra Älvsborg varit mycket konstruktivt och har hjälpt oss att så snabbt som möjligt komma fram till en teknisk lösning, säger Per-Arne Lund, servicechef på Volkswagen Sverige.

Uppdaterat: 2016-12-04 20:42

Kommentarer

Så hände att transport VW största mest köpta företagsbil som ambulans, brandman, polis, hantverkare m.m. förtroende köper bra VW märken som hållbart är välkända många år sedan men nu nyare bil blev kvalitet sämsta som går sönder. Ber alla företag läst vet nu idag om händelse att inte köpa VW mer igen istället annan märken som håller bättre. Det är upp alla företag som bryr sig och bryr sig inte. Lycka till.

Uppdaterat: 2016-12-04 21:03
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Dom kanske kunde börja med att byta olja var 1500:e mil.

Uppdaterat: 2016-12-04 21:06

Ambulanser servas väldigt ofta.
Några liknande problem har varken nämts om Volvo, MB eller Chevaambulanser.
VW kanske inte ska sälja sina bilar till ambulansen ungefär som de inte säljer DSG-lådor till taxi.

Uppdaterat: 2016-12-04 23:14
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
von-Klotenhjelm skrev:

Vet inte hur många motorer, vet inte vad det är för fel och det påverkar inte patienten under en utryckning. Vi har dom chefer vi förtjänar, eller?

Jo det påverkar patienten, men bara med en försening.
Är det inte dom själva som envist påstår att varje minut är värdefull och att en minut kan vara skillnaden mellan liv och död? Skulle vilja veta vilken teknisk lösning de använder för att få underdimensionerade motorer att hålla bättre.

Håller med f.ö, vi har de chefer vi förtjänar. En bra chef hade läst in sig på ämnet, skaffat sig full koll och ställt krav mot inköp/levrantör.

Dock finns ingen länk till artikeln så ska kanske inte såga för mycket förrän det kommer, vi vet ju hur relationen till VW är hos många här.

Uppdaterat: 2016-12-05 04:36
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag misstänker att felet är hög oljeförbruk ing under hårt belastning. EGR-kylaren släpper ifrån sig metall som sugs in i cylindrarna och förstör loppen.

Uppdaterat: 2016-12-05 07:40

Viste inte att avgaskylaren kunde paja motorn, på våra bilar har det bara visat sig som vattenläckage.
2,5 motorn har ju annars problem med vattenpumpen som sitter i oljetråget, och fyller oljan med vatten, men den motorn kanske inte finns längre??
Jag som höll full gas i 27" mil med en överlastad Peugeot vet att det finns motorer som håller, skylla på att en ambulans körs hårt är bara bullshit

Uppdaterat: 2016-12-05 11:49

Dom får väl sätta upp en varningsskylt vid instrumentpanelen som säger "undvik kraftiga accelerationer och hög fart".

Uppdaterat: 2016-12-05 12:41
Lason1 skrev:

Dock finns ingen länk till artikeln så ska kanske inte såga för mycket förrän det kommer

+1
Här är artikeln:
http://www.bt.se/boras/sarbarheten-pa-sas-ambulanser-en-svaghet/

Uppdaterat: 2016-12-05 12:46

Ställer krav på tillverkaren gör dom nog, det verkar ju som att dom inte lider ekonomisk skada.....
Eftersom ambulanser brukas under rätt många år och påbyggnationen troligen kostar mer än bilen, är det ju en chansning att köpa in, nästa runda är det kanske ett annat märke som har problem.
Senast jag åkte i en, 2014, var det en väldigt utgången modell iaf, s80 med turbosexan, av inredningen att döma gen 1, före 02....
Den tog oss från sälen till mora lasarett snabbt nog för att min fru ska vara i livet idag, en rasad motor där hade kanske inneburit katastrof, det blev bråttom på slutet.......

Uppdaterat: 2016-12-05 15:20

Länkade inte pga att de flesta inte kan läsa det ändå, det är väl en plus-artikel...

Uppdaterat: 2016-12-05 16:24

Att denna VAG-diesel inte är byggd för så hårda tag som krävs i räddningstjänsten har varit känt länge och man undrar hur bra koll de ansvariga egentligen har när de fortsätter att köpa in skiten? VW har haft och har uppenbarligen allvarliga problem att konstruera slitstarka motorer, det finns ju fler exempel. En god vän som kört ambulans länge inom Norrbottens Läns Landsting har berättat om de omfattande problem de haft med dessa bilar som har varit i en omfattning som de andra märkena inte varit i närheten av. Läs Mercedes och Volvo.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=5744902

Samma i grannlandet: http://www.itromso.no/nyheter/article9290893.ece

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27