Äntligen var det dags att riktigt få pröva på nya XC90 på riktigt!
Det blev en helgtripp från Göteborg till Västerås tur och retur, en sträcka på ca 75 mil plus lite ytterligare körning i respektive stad. XC90:n som hyrdes på Hertz i Göteborg var en D5 AWD Inscription utrustad med bland annat luftfjädring, panorama-glastak samt övrig lull-lull.
Färdvägen E20 är egentligen en ganska bra provsträcka då den innehåller många trafikmiljöer från 40 km/h i centrala Alingsås, landsväg 80 km/h, 100 km/h 2+1-väg samt 110 km/h motorväg. Bilen i fråga kördes på sommardäck trots årstiden, och vi i ressällskapet hade lite tur vi slapp det skånska kaoset över 4 mm (eh.. 40 cm) snö. Kallt och torrt var det dock.
Det som slår mig efter helgens provtur är hur pass välkomponerad och förfinad en Volvo har blivit - vilket prislappen också skvallrar om (annat vore väl). Känslan av att det som sker utanför fönstren sker i periferin, man känner sig distanserad till omgivningen.
Några ljuspunkter och synpunkter:
* Dieselmotorn drar på ganska bra, det är fullgott med kraft från den. Förbrukningen på resan låg på 8,0 l/100 km (mestadels körning i 100-120 km/h) vilket ska ses mot officiella siffror på 5,8 l/100 km - blir en överförbrukning på omkring 25 %. Ska tillägga att vi var fem vuxna i bilen med weekendpackning.
* LED-strålkastarna ger ordentligt, klart, vitt ljus - även det adaptiva helljuset fungerar bra, dock känns det ganska nervöst då det tänker och släcker individuella lysdioder beroende på omgivningen och mötande trafik. Finns säkert risk att man bländar någon bilist då och då... Helljuset är dock helt outstanding!
* Plattan/skärmen i mitten som innehåller och kontrollerar i princip alla bilens funktioner fungerar bra och utan släpningar, däremot tar det tid att lära sig var allt finns i systemet - dessutom ser det ganska dystert och avskalat ut, men det väl så det ska vara i en bil med skandinavisk design.
* Intellisafe och den adaptiva farthållaren fungerar enligt mig något bättre än det "gamla" systemet i nuvarande generation Volvo-bilar. Dels tolkar det vad andra bilister gör bättre och så griper det in mjukare än det äldre systemet.
* Rymd och plats i bilen finns det gott om, tom. normalväxta kvinnor sitter hyfsat bekvämt på de bakersta platserna.
Den svarta interiören är verkligen svart - trist! - här behövs nog det ljusa eller "orangea" lädret för att lyfta kupékänslan.
* Bowers & Wilkins-ljudsystemet ger (trots MP3-fil via Bluetooth) fenomenalt klart och fylligt ljud. En riktigt upplevelse då man krämar på lite.
Vad kan man då vara kritisk till?
Inte jättemycket faktiskt efter denna provtur då det känns som för lite tid att verkligen lära känna bilen.
Vad har ni för erfarenheter av Volvo XC90? Kan vi förvänta oss samma nivå av komfort i kommande mindre Volvo-modeller?
Kommentarer
Har också provkört XC90, dock bara en kortare tur. På mig gjorde den tyvärr inte lika gott intryck. Körde man över lite djupare gropar i vägbanan, typ brunnslock, så skramlade det ordentligt från hjulupphängningarna. Vidare tyckte jag inte att D5-motorn var speciellt väldämpad. Var mycket mer imponerad av VW Touareg när det gäller dessa aspekter. Den går otroligt tyst.
Jag delar din uppfattning om D5-motorn, den hörs vid kraftig acceleration. Med detta sagt har jag inte någon tidigare erfarenhet av bilar i den prisklassen, särskilt inte Touareg.
Denna XC90 hade luftfjädring och jag upplever som att den fungerade bra - den svalde gupp och gropar på tvättbräde-grusvägar väldigt bra.
Håller också med efter en hyffsat rejäl provkörning, enda plumpen i protokollet i D5:an är att den är lite väl ljudlig vid pådrag, i jämn fart lugn och fin men som sagt, lite tystare vid belastning hade den kunnat vara. Annars helt klart en imponerande bil som verkligen känns påkostad. Kan Volvo hålla denna eller liknande känsla även i nya S90 och V90 samt kommande modeller utan att prisa bort sig så går de en väldigt ljus framtid till mötes, tror jag iaf.
Sen är det som Grosser med skriver, den adaptiva farthållaren är mycket bättre, snabbare och mjukare i de senaste årsmodellerna av Volvo än när systemet kom. Läste i Teknikens värld för ett tag sen att de höll Volvos adaptiva farthållare som den bäst vardagsfungerande på marknaden. Ska låta det vara osagt då jag inte kört alla andra men jag tycker den är helt underbar ur komfortsynpunkt med.
Kanske kunde Volvo kosta på ännu mer ljudisolering framöver i XC90. Skulle i alla fall tro att kommande stora sedan, S90, kommer dra lärdom av Audis senaste förbättring i ljudisolering som man notera finns i senaste A4an. Vore ju illa om en mellanklassbil skulle ha bättre ljudisolering än en stor sedan eller stadsjeep från Volvo, som ju nu vill bli mesta möjliga premium och lyx.
Såg en video nyligen där man lyfte upp motorhuven på nya A4 och den var tung! Mycket ljudisoleringsmaterial.
Jag hoppas alla fabrikanter tar lärdom av olika sätt att få sina nya bilar tystare och mer dämpade från både motor och vägljud! Hur bra en bil än är, är den bullrig/högljudd går den bort. Finns inget som är så tröttande för huvudet än att långköra med en bil som har det där precis skitjobbiga enerverande bullret som ligger och maler i bakgrunden.....
Egentligen tror jag inte att det är brist på ljudisolering som gör att det låter mycket från D5-motorn. Det ju den "lilla" 2-litersmaskinen som pressas för hårt i förhållande till den vikt den ska driva framåt.
Övertygad om att XC90 får en annan ljudkaraktär med T6- och framförallt T8-motorn. Men de är ju som synes ganska ovanliga i diesellandet Sverige.
En bil helt fel i tiden. Vi går från flyktingkatastrof mot en klimatkatastrof på grund av egoistiska människor som köper produkten, oavsett om den heter Touareg eller XC 90. Kravet borde vara max 4 l /100km eller 1 l / 100 passagerar km. VI kommer dränkas, blåsas bort, och värmas ihjäl av vår egen fåfänga. inför straffskatt på 40-50 ksek per år i fordonsskatt för dylika järnklumpar. Dessutom genom sin tyngd och höjd gör de trafikmiljön till det sämre.
I alla fall tycker jag att så här pass stora och tunga bilar borde ha bromskraftsåtervinning som standard för alla motoralternativ. Alltså lätthybridteknik typ Toyota/Lexus HSD och särskilt med tanke på hur dyra bilar det ändå är. Problemet för stora tunga bilar blir annars att förbrukningen ökar rejält i stadstrafik och det är ju i staden dom flesta såna här bilar säljs. Man kan ju direkt jämföra Volvo med Lexus som ju satsar stenhårt på sån teknik. En elmotor som hjälper till avlastar ju också den konventionella motorn och ökar accelerationen.
Shogun, jo och nya RX får beröm också för ljudisolering. I den prisklassen ska det ju vara lyx och komfort.
Tror Volvo kan matcha om man dels utveklar en lätthybrid, dels trycker dit mer ljudisolering.
Kan man även göra en lätthybrid med dieselmotor så tror jag man kan sälja riktigt bra i Europa.
Shogun
Nu är det väl ändå Range Rover som man får betrakta som den första "Premium crossovern", alltså en som blandar terrängegenskaper med lyx...
Annars håller jag med dig, Volvo kommer nog att sälja bra i USA av denna XC 90 men till Lexus höjder når man inte, men det är det ju inte många som gör överhuvudtaget i detta segment.
Har inte provkört någon ännu, men tycker 8,0L/100km är på tok för törstigt... Skiter i om ni var 5 med full packning, tycker inte en modern diesel ska behöva mer än max 6 liter/100 km med den körningen.
Vad drar en bensinare då? Allt över 10L/100km är ett misslyckande i en modern bil oavsett storlek...
Men hoppas Volvo lyckas bra med den nya "Ford-fria" modellfloran, så att inte kineserna flyttar tillverkningen till låglöneländer.
Shogun: Både Lada Niva, och Suzuki Vitara är byggda med självsbärande kaross och var långt före Toyota RAV4 i segmentet fyrhjulsdrivna småbilar eller vad man ska kalla det... Och Jeep Cherokee Limited fick väll anses vara rätt lyxig för sin tid, och sen har också självbärande kaross...
Vill man köra SUV men ändå vara miljömedveten så skulle jag säga att Tesla Model X är det ända vettiga valet. Angående ljudisoleringsmaterial så kan man inte stoppa in hur mycket material som helst. Det sätter sig mycket på vikten och förstör köregenskaperna. Att stoppa in mer ljudisoleringsmaterial i en redan tung bil bävar för att man får dåliga köregenskaper vilket många Suvar har.
När det gäller köregenskaper ligger BMW:s Suvar före sina konkurrenter.
Angående Volvo XC90 T8 så har man lyckats paketera batterierna på ett så bra sätt att man inte förlorar den sista stolsraden som man gör med Audi Q7 e-tron.
Räknas inte Rav4 som en crossover.
I vad var RAV4 först? Klassen för fyrhjulsdrivna småbilar tillverkade av japanska märken som börjar på bokstaven T?
Niva 1977, Vitara 1988, Rav 4 1994.
Vad menar du Shogun?
Till avdelning 4WD småbilar med självbärande kaross torde väl även Toyota Tercel 4WD sälla sig (början/mitten av 80-talet).
Tercel 4WD kom1982, men det var ändå efter Niva och det var ju Rav 4 Shogun hänvisade till.
Men börjar det inte komma lite väl långt från tråden nu?
Vi kanske ska försöka komma tillbaka till Volvo XC90!
Eller så kan man säga att Volvo XC90 återknyter till PV4 från 1927. :)
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/models/pv-4/1927
Denna bild är lite kul för just det
http://teknikensvarld.se/wp-content/uploads/2015/10/volvo-60-ar-i-nordamerika-01.jpg
Apropå Shogun så är jag fortfarande synnerligen förvånad över hans bilbyte från Lexus till Mazda. Inget ont om Mazda men så mycket superlativer som han skrivit, och fortsätter skriva, om Lexus så upphör jag inte att förvånas över det bilbytet. Men nu var vi en lång bit från trådens ämne igen...ooops...
Tack! Är det någon mer som provkört XC90 utöver Henrik och Skodaägare? Dela gärna erfarenheterna...
En Volvo har ju aldrig varit speciellt billig, men den här modellen är ju den första "riktiga lyx-Volvon" (om man så vill) och graden av förfining är högre än nånsin. Jag är ganska förväntansfull inför presentationen av S90 nästa vecka..
Många problem för Volvo XC90 D5 AWD R-design modellår 2017 levererad i juli. Teknikens Värld, Nr: 22. 29 sept 2016 sidan 52 - 53.
Jojo, där ser man hur mycket "premium" Volvo har blivit. De har långt kvar till Lexus premiumstatus.
Ja, det stämmer att Lexus har hög noggrannhet precision men design är olika modellen som är elegans och futuristisk som både snygga och fula.
Mina Auris är snyggare med uppkäftig knick utom Aygo, Mirai och Prius är som fula gäller årsmodell 2016.
För mig tycker är elegans med uppkäftig knick som finns enstaka några märken och modellen. Enda ensam japansk är Mazda med alla olika modellen som är snyggast.
Jag tycker att man inte ska dra så stora växlar angående karosspassningarna på Volvo XC90. Volvo bygger sina nya bilar numera på den gemensamma SPA-plattformen och självklart kan barnsjukdomar uppstå.
Det där med karosspassning brukar vara en bra Audi-gren.
Vet du vad man hittar i Lexus istället?
1. På IS300h löjligt sladdrig matta med böjplastgångjärn.
2. På IS300h böjplastgångjärn som skydd för eluttag, det är så låg nivå så det är oförklarligt hur det kommit i produktion.
3. På alla Lexus, en helt oanvändbar skärmstyrning med touchpad,
Inget försvar för Volvo dock, självklart är det oacceptabelt med en bil som denna kund fått. Jag ska syna min ordentligt!
http://teknikensvarld.se/volvo-har-kvalitetsproblem-332330/
och
http://teknikensvarld.se/webb-tv-vibrerande-soltak-i-volvo-xc90-322148/
Grejen är inte den dåliga karosspassningen, grejen är att man faktiskt släpper ut bilarna till kund utan åtgärd, det är inte bra jobbat.
Måhända att man litar till att kunderna åker in och får det fixat på garantin, men det är alltid bättre för ryktet att leverera en felfri produkt från början.
Volvo har gjort en stor omställning nu är säkert stressigt på fabriken med materialbrister och sådant, men de lär väl som alla andras tillverkare ha en leveransavdelning där man ordnar till sådant som blivit fel i tillverkningen och en kvalitetskontroll i slutet på line?
Kan inte minnas att någon av mina gamla Volvo 740 ens hade så dålig karosspassning, den kalmarbyggda är perfekt men inte ens de göteborgsbyggda tidigare var så dåliga som de verkar vara nu. Får hoppas det exemplaret är unikt.
Vi har redan fått in ett antal XC90 , kunderna är väldigt missnöjda med däckbuller från dom stora hjulen. Dom köper MB igen.
@Rallykalle73
Var och provade XC90 hos den lokala Volvohandlaren, mest för skojs skull då de hade en happening med nya V90 och lång kö till prov av denna.
Såg ingen dålig karosspassning, heller upplevde jag den inte som bullrig.
Modellen var en D5 Inscription med 20", tvärtom så var den mycket tyst så de som anser den vara bullrig vet jag inte vad de jämför med.
Motsvarande MB blir en GLS och då får du plussa på några hundratusen för likvärdig modell, har inte testat denna men den kanske är nån decibel tystare.
Annars kan man ju alltid ta de minsta däcken om man vill vara på den säkra sidan, om nu fåfängan tillåter...
Körde en v90 med panoramatak. Å dra åt... vad det lät högt. Lät som en jumbojet i +120 km/h...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.