Såg inte att det fanns nåt tråd om nya Volvon och tycker den förtjänar det.
Är imponerad av designen och mycket annat men undrar om Volvo kommer komma undan med enbart 4-cyl motorer. Läste lite om powerpulse-tekniken med att trycka in förkomprimerad luft för att förebygga turbolagg men dom beskrivningar som finns handlar om vid kraftigare gaspådrag. Vad man vill ha på en lyxkärra är ju mycket kraft från låga varv, även vid lättare gaspådrag. Återstår att se alltså och kanske är det inte för sent att ta fram en motor med 6 cylindrar, fast då är är väl en V6 troligast med tanke på utrymme i motorrummet.
Här en kul jämförelse med V70.
http://www.expressen.se/motor/volvo-v90-mot-v70--match-i-tre-ronder/
Hur som helst är det mesta uppåt på Volvo och det är ju verkligen kul!
Denna tycker jag var rätt talande.
http://www.automotorsport.se/bloggar/just-nu/20160219/volvo-v90-t8-blir-seriost-kul
Kommentarer
Jag anser att Volvo är på rätt väg med nya 90-serien. Mest för att den banar väg för kommande 40- och 60-serien som blir mer överkomliga i pris. Om de kan få ärva designdragen och även den upplevda kvaliteten i kupén är det ett klart vinnande koncept för att Volvo PV ska fortsätta växa.
Även intressant med ny motorteknik för att praktiskt lösa behovet av en "större" motor, vore kul att testa när S90/V90 rullar ut i bilhallarna i sommar.
Powerpule tekniken verkar lovande men jag är ändå tveksam till om den är lika lovande som elektrisk överladdning. Vad man vill ha är ju bra kraft från låga varv och direkt respons med fullt svar från motorn i alla lägen. Oavsett om man gasar lite eller gasar mycket. Så som en stor sugmotor uppför sig. Målet måste ju vara en R4 som uppför sig som en R6.
Pluginhybrid i alla ära (T8) men det kan vara overkill för många och inte alla har laddmöjlighet eller önskand att ladda bilen hela tiden.
För mig är det motorsidan som är det stora frågetecknet kring Volvos största modeller, främst då XC90 och S/V90.
Ser egentligen inga problem med bara 4:or, de flest sålda MB-E, BMW-5 och A6 är med diesel 4:or, i alla fall i "Tjänstebilssegmentet"
Att sedan inte kunna erbjuda den klick som promt skall ha en 6:a eller 8:a en lösning, så tror jag faktiskt inte att det är Volvo som den kunden söker...
Tror inte "bristen" på stora motorer kommer att ligga Volvo i fatet, dels så är downsizing det som gäller idag även för premiumtyskarna, och dels så kommer hybridernas frammarsch att ytterligare minska efterfrågan på sexor och åttor.
Designmässigt så har Volvo äntligen fått till det med ett eget stilrent formspråk efter några spretiga år, hoppas att det smittar av sig på de mindre kommande modellerna också.
Robban, visst ligger det en hel del i det du säger. Dock finns ju en stor premiumarknad i USA och Kina där man gärna vill och kan lyxa till det. Och nya Volvo ska ju konkurrera med dom bästa och finaste lyxbilarna är det sagt. Framförallt saknar man nog då en bensinsexa. Och den T6 som säljs nu, den med både turbo och kompressor, får en del kritik för bränsletörst och rå motorgång. Dvs inte givet snålare än 6 cylindrar i det utförandet med kompressor. Kanske skulle elektrisk överladdning dock kunna rädda det.
Måste säga att jag är imponerad av designen på dessa nya traktorer från Torslanda. Riktigt kul att läsa att det går bra och att en sådan liten tillverkare som Volvo kan producera bilar av denna kaliber.
Sist när Volvo lanserade ett helt nytt face som jag kommer ihåg var den första S80 och måste säga att denna gång så har dom verkligen fått till det (i jämförelse med första S80)
Kul att dom även kommit så långt med sina hybridlinor. Det finns ju större tillverkare som ännu inte lanserat laddhybrider och även där verkar Volvo ligga lite i framkant.
När har Volvo sagt det?
Självklart är det MB, BMW och Audi som Volvo tittar på, men jag vet inte om dessa i E, 5, eller A6 är lyxbilar?
I USA kommer det absolut att räcka långt med T6 och T8 till fotbollsmorsorna som skall åka XC90 och där är inte bränsletörsten någon viktig faktor just nu. Har inte hört att T6 skulle sörpla soppa vid normal körning. Om man gasar, Ja, men vid normalkörning så är den ganska snäll på dropparna, i alla fall de som jag testat. Och rå motorgång? Det vet inte heller fotbollsmorsorna vad det är eller märker så...
Volvo har sagt att de har bestämt sig för att bli premium och då får man allt tävla med andra lyx-premium-bilar i denna klassen annars blir det ju inget av det.
Jag tror också att det kommer att räcka gott med fyror åt Volvo, marknaden går ju alltmer åt mindre motorer och jag tror att det är närmare att Volvo kommer med färre cylindrar än fler.
Ska man ta motsvarande 500,000 kr eller mer för en bil så ligger det lite i sakens natur att många tycker man borde kunna få med en 6-cyl motor, särskilt om bilen är sen stor sedan/kombi eller en stor stadsjeep. Audi Q7 får mycket positiv kritik i pressen för den 6-cyl motorn dom har och det blir då ett försäljningsargument att välja den framför t.ex. XC90. Förbrukningsmässigt är det rätt lika, marginell fördel med fyra cylindrar.
Det tråkiga med färre cylindrar är att man oundvikligen får vibrationer i bilen och inte bara bristande motorsång. Nu lär ju Volvo komma med elmaskineri framöver så då slipper man vibreras sönder.
Priset i Sverige är ju ett fynd.
Anledningen är tjänstebilsreglerna, hade kostat uppemot 100000:- mer annars.
Ja priset kan ju ses som ett fynd, men plockar man på lite ganska nödvändiga tillbehör sticker priset rejält!
junkers, är det samma priser om man gör privatköp?
Så aom jag förstått det så ja.
Helt klart ett tänkbart byte nästa gång.
Jo mycket bil för pengarna helt klart. :)
Volvo har hittills inte ägnat sig åt listpris differentiering mellan privat- eller juridisk person.
Business edition har även varit för "Svenne Banan", men det blir kanske ändring på det nu när de skall spela i den Tyska ligan...
Kommande Volvo-modeller verkar väl få lite bättre standardutrustning än idag, det kanske eliminerar behovet av en Business Edition? Det verkar dock finnas ett paket kallat Business Advantage till nya S90, som lägger till lite lullull i alla fall.
Grosser, vad är "Charcoal, Charcoal Int. ( R100)" som både är ett tillägg och försvinner?
Tycker jag verkar märkligt!
@saabnisse. Observera skillnaden i beteckningen R100 och R200, den senare är uppgraderad med delläderklädsel och även fler interiörfärger.
Charcol innebär nog kolsvart. ;-)
Nej, Charcoal brukar betyda mörkt grå. Inte svart. Lite som grillkol.
Ursäkta, missade det. Låter otäckt i mina öron, jag som alltid velat ha ljus klädsel!
Detta kanske blir lite OT med S90-interiör i en V90-tråd, men men.. då får moderatorn säga till.
Så här otäck ser den dock ut i de olika svarta utförandena:
Jag själv hade (förmodligen likt dig) valt denna istället:
Eller ännu heller denna om det vore helläder:
Där har vi helt samma åsikt!
Business edition på nuvarande 40/60/70 är egentligen ett rabattpaket som ger lite extra tillbehör och Momentum till priset av Kinetic, vilket gör det fantastisk att det går att hitta Kinetic av T3/4/5 och D3/4/5 då dessa finns med business edition som val.
Intressant att se vad de kommer att göra med 90 för att prissätta den för 7,5BB-behövanden...
Apropå det där med den kommande sluttande bakluckan. Hur ofta lastar man över insynsskyddet?
Otroligt sällan man lastar där men oerhört irriterande när man ska köra bort skräp till återvinningen.
AL, man kan skaffa en behändig jycke som klarar sluttande bakdelar.
De är avsevärt billigare i drift, men klarar naturligtvis inte att dra bilen till macken vid soppatorsk.
Faktiskt så är sluttande bakdel ett skit även för mindre hund...
Våra två blandrashunder av cockerspaniel-storlek, varav den ene en tremånaders valp, gnyr och gnäller i v40, vill inte in, passat b5 har dom inga problem med.....
Tror dom känner sig instängda....
Men snygg är den, faktiskt får jag vibbar av första v40, som var snygg när den kom.
Större,dyrare, snyggare, men formspråket känns igen, den långa, låga huven och de stora hjulhusen, lite jaguar xj över det, den snyggaste sedan som byggts i mitt tycke.....
Di har provkört S90 nu som första tidning (påstår dom).
Ett videoklipp på 3 min finns med där.
http://www.di.se/artiklar/2016/2/29/di-har-provkort-volvo-s90/
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.