AMS visar bild på V90:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160105/bildlacka-volvo-v90-avslojad-helt-omaskerad
Det är nog en av de fulaste häckar jag sett på någon bil!
Hoppas att det ser bättre ut IRL.
Volvo V90
Uppdaterat: 2016-01-11 11:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Tyckte inte det ser så illa ut faktiskt. Den designen lär öka försäljningen ;-) . Skämt åsido, jag tror många lite tröttnat på fyrkantiga V70 och får denna samma lastkapacitet - och framförallt om den kan lasta något längre föremål - tror jag den kan gå bra. "Som vanligt" tror jag att design har en marginell betydelse för försäljningen. Den lär locka många trogna Volvokunder att byta upp sig och med helheten som finns bakom i form av säkerhet och komfort kanske en del nya kunder, framförallt om priset ligger i rätt nivå.
Håller med saabnisse. kanske om lysena gått ända upp till vecket men det där ser bara fel ut.
Fronten var inte heller vacker, det ser nästan ut som att det fattas en stötfångare. Usch!
Svårt att uttala sig innan jag sett den i verkligheten, men jag tycker likt BBT6 att det inte ser så illa ut. Man kommer säkerligen att vänja sig vid designen likt man gjorde när V70 II lanserades 2007.
Lite synd att den förlorar kantigheten, som är en klar fördel mot övriga konkurrenter, till förmån för designen.
Jag vill se lite fler bilder , men det jag sett hittills ser förfärligt ut. Naturligtvis säljer den bland Volvoiter, min chef gick och köpte en V70 som servicebil och som ersättning för den 945 han slitit ut. Han har svurit över den sedan dess, obekväm att ta sig i och ur och för liten. Jag frågade varför han inte köpte en Duster som var klart lämpligare.
"Vad är det?" sa han.
Det är bara Volvo för honom.
Men V90 kanske gillas av kineser, även om de normalt inte verkar gilla kombi?
Nu startade jag ju den här tråden för att få lite synpunkter på V90s "ryggsäck", inte förr att Shogun och Al skulle fortsätta sitt oändliga krig om Toyota!
Vi återgår till tråden annars stänger jag den direkt!
Tycker att V90 ser bra ut. Inte så snygg att man baxnar, men vilken stor kombibil är det? Gillar den betydligt bättre än föregångarna. Förmodligen gör den sig bättre i någon annan färg än solid vit.
Den kan se bättre ut i verkligheten, men det är just bakluckan som stör mig och jag gillar inte heller mullbänken i fronten.
Tycker det är bra att Volvo går över till något nytt, känns som en spännande väg som de har slagit in på.
Många hakar upp sig på att en Volvo kombi ska ha en rak bakstam, annars är det baske mig ingen Volvo kombi.
Kombibilarna från Passat, A6 och BMW 5-serie får däremot av någon anledning ha en sluttande bakstam utan att det gör något...
Visst inkräktar en sluttande baklucka lite negativt på lastutrymmet, men i ärlighetens namn, hur många utnyttjar lastutrymmet fullt ut så ofta att det blir en störande faktor?
De som är ute efter en sådan laståsna har nog inte sneglat på en Volvo i första hand ändå.
Sen brukar det vara så att bilar som man får en aha-upplevelse av första gången man ser, ganska snart tappar lite av sin charm och designen känns rätt snart passé, lex V60...
Medan däremot bilar som känns lite tråkigt återhållna vid första anblicken brukar stå sig betydligt bättre designmässigt över tid, lex V70N.
Ok, Shogun, jag har inte lagt mig i evighetstråden om Lexus, den har jag lämnat till de bättre vetande, men nu koncentrerar vi oss på V90. Det jag undrar över mest är den insvängda delen under bakrutan, vad sjutton ska det vara bra för?
Nu ser det ju ut som bilen har ryggsäck!
Att rutan sluttar stör mig inte, jag har alltid tyckt att V70 s raka bakdel varit ful och den är inte så rymlig heller, men jag jämför ju med 945 förstås.
Konceptbilen som såg så lovande ut. Vad hände?
Jo AL säkert, men nu är ju V90 större och längre än V70 så utrymmet räcker nog trots sluttande bakruta.
Aj då AL, jag visste inte att man var tvungen att välja bil efter hunden.
Men jag minna att jag i en av mina tidigare bilar hade rullgardin för bakrutan, men sån extrautrustning finns väl inte idag?
Man hade f.ö. rullgardin även framför kylaren.
Har några invändningar på exteriöra designen på V90. Det hade varit snyggare om motorhuven gått hela vägen fram till grillen som det gör på Audi A6 och VW Passat. Gillar formen och placeringen av baklyktktorna, men det är inte snyggt att en bit av baklyktorna sticker ut på bakluckan.
Annars tycker jag att den exteriöra designen är lyckad, S90 och V90 ger ett kraftfullt intryck.
"På den gamla goda tiden" fanns det ju jalusier i plast som monterades på utsidan av bakrutan. Inte så vacker men skyddade hunden för solljus. Hade det på både min Passat CC och Sierra. Funkade bra. Kanske dags för ngt sådant igen...
Misstänker att "överläppen" på bakluckan kommer att se mindre ut då en nummerskylt kommer på plats.
Nya Lexusgrill-syndromet ni vet... :-)
Kan ju tänkas att "överläppen" gör sig bättre i en annan färg än solid vit också.. :-)
Verkar kvala in precis på 7,5 basbelopp, men undrar hur trist den är då, och hur mycket utrusning man får för dem pengarna.
Ett stort + däremot är att instegsmodellen har en dieselsnurra.
AMS verkar fått tillgång till en "komplett" prislista och publicerar ett utdrag från den här:
http://www.automotorsport.se/bloggar/alriks-bilar/20160111/sa-mycket-kostar-nya-volvo-s90
S90:n verkar inte så naken som man kan tro för det priset, dock vill man förmodligen ha Momentum-versionen för att vara "nöjd" med utrustningen. Men de utmärkta LED-strålkastarna är kanske förbehållna för Inscription-nivån som för XC90?
Om man bedömer bilderna så kommer inte V90 att bli rymligare i bagaget än V70 utan snarare tvärtom. V60 är ingen liten bil men bagaget är ändå en katastrof. Fokus ligger i att de åkande skall sitta bra och det gör man i en Volvo. ( dock inte jycken större än en Beagle ;) )
Problemet är förutom den sluttande bakrutan även takhöjden som hela tiden blir allt lägre p.g.a det stärker sportigheten. ( Även V70 har allt för låg takhöjd för att fungera för mig )
Dock är det många som inte gillar att V60 är så låg vilket ger ett besvärligt insteg ( samt förstås ursteg )
Det är förstås naturligt för Volvo att följa trenden med V60 då den säljer bra samt är betydligt modernare designad än V70 och det är ju pengarna som styr. Alla kan helt enkelt inte bli lika nöjda och det är bara till att inse att Volvo sedan länge egentligen inte är någon "folkbil" utan betydligt mer åt premiumhållet. Att vi svenskar har så svårt att se detta beror ju på att bilarna är så vanliga här. Skalar man bort alla tjänstebilar så är jag övertygad om att andelen privatsålda bilar har sjunkit markant de senaste 10 åren. Som alternativ till "folkbilen" finns det idag många och de flesta är även mer "prisvärda" än Volvon. ( läs prisvärd som ni vill men som vettig folkbil spelar kostnaderna en större roll )
Tycker att det är väldigt kul att Volvo får så mycket uppmärksamhet globalt och fabrikatet som helhet är hursomhelst en fin reklampelare för Sverige. Volvos varumärke är stenhårt och då spelar det en mindre roll hur bilarna ser ut,vad de kostar eller hur bra de egentligen håller ihop kontra konkurrenterna.
Grattis till bilen "Al",..det var ett vettigt val även om de flesta inte står och väljer mellan en gammal Berlingo eller en ny XC70.
Det är ju liksom bra att ha valmöjligheterna.
Mistro "Volvos varumärke är stenhårt och då spelar det en mindre roll hur bilarna ser ut,vad de kostar eller hur bra de egentligen håller ihop kontra konkurrenterna."
Jo mors, det är något som man kan glömma! Det ser inte likadant ut idag som för tjugo år sedan och precis som du skriver är det färre privatbilister som köper Volvo. Men bland tjänstebilsåkarna är konkurrensen stenhård och även om Volvo vill närma sig premiumsegmentet (vad nu det är) och även delvis har gjort det, så har de dock en bit kvar innan de får allmänt accepterad status även utanför det etablerade Volvolägret.
I t.ex. Sverige och England har Volvo haft ett gott anseende sedan länge, men i övriga Europa?
En ljuspunkt är ju USA där det går allt bättre, men i Kina står det och stampar på samma fläck, även om fläcken är väldigt stor, men vi får väl hoppas på en ökning.
Att det inte spelar någon roll hur bilarna ser ut håller jag absolut inte med om. Tvärtom ska man lyckas med konkurrensen är det just det som nu verkar vara det primära. När man vill komma in på samma marknad som MB och BMW får inte bilen vara fulare.
Sedan om V90 är trängre än V70 är väl lite tidigt att uttala sig om, att den skulle bli lika trång och besvärlig att krypa in i som V60 får vi hoppas är fel även om den följer en idiotisk designtrend.
Även jag kan vill gratulera AL till nya bilen, jag är inte särskilt förtjust i V70, men XC70 tycker jag betydligt bättre om även om jag inte behöver AWD.
Kan för mitt liv inte begripa varför så många anser att just Volvo-kombis måste vara laståsnor, den debatten finns överhuvudtaget inte när det gäller MB, Audi och BMW...
Är det stort lastutrymme man är ute efter så har många mindre modeller, speciellt i Golfklassen, seglat ifrån Volvo på just den punkten sedan länge utan att någon knorrat.
Men det ska väl av någon anledning vara som det alltid varit, även om det inte är så längre...
Prestigelös, jag tror att många tror att det ska vara en laståsna så fort Volvo kommer med en ny kombi bottnar i det historiska arvet från 745/945 och kanske ännu längre tillbaka i forntiden då Duetten var varje hantverkares drömbil.
Att det inte blir så har ju Volvo visat med småbilen V60 som prissatts som en riktig bil, men i själva verket har svårt att konkurrera med många betydligt billigare bilar.
Volvo kanske inte behöver göra transportbilar för hantverkare längre, det finns det ju så många andra som gör.
Jag är inte speciellt förtjust i nuvarande V70 som trots att den oftast klarar mina transportbehov, ändå är en bil som jag ofta slagit i huvudet vid insteg beroende på den korkade nerdragningen av taklinjen.
Nu tror jag nog att V90 blir en utmärkt bil, jag vet inget utom det jag sett på några få bilder och jag uttalar mig bara om vad jag anser om överläppen på bakluckan, som ser otäck ut (på bild), och motorhuvens mullbänk som den ju delar med S90.
Jag förbehåller mig rätten att helt ändra min uppfattning när jag ser bilen i verkligheten.
Lite positivt om prissättningen på Volvo S90 och förmodligen V90, kommer vara billigare och därmed mer prisvärd i Sverige än andra länder.
http://www.automotorsport.se/bloggar/alriks-bilar/20160112/svenska-volvokopare-har-det-lite-battre
Att kalla V60 för småbil är väl inte riktigt rätt? OK, lastutrymmet är i minsta laget, i alla fall om man är hundägare. Men kupén är rymlig och ombonad. Bra utrymme i baksätet tycer jag - satt bra "bakom mig själv". Var en kandidat som vi också provkörde, men hittade inte riktigt rätt då vi ville ha bensinmotor och inte ville kosta på oss en ny. Därmed sagt, så lastutrymmet är ju dubbelt upp i Golfkombin.
"Kan för mitt liv inte begripa varför så många anser att just Volvo-kombis måste vara laståsnor, den debatten finns överhuvudtaget inte när det gäller MB, Audi och BMW..." : skriver Prestigelös.
Ja den fasen och tänket gick också Opel igenom 2009 när Insignian ersatte laståsnan Vectra.
Då var det annat "ljud i skällan" ifrån vissa skribenter här på VIB. Så jag säger, välkommen till verkligheten Volvo.
Och lite av saabnisses kritik om den "fula häcken" fanns även då mot bakluckan på Insignian. Eller hur saabnisse?
Ska säga att det verkar som det kostar 20,000 kr extra för att få automat till grundbilen med D4 och framhjulsdrift.
BBT6 du skriver ju själv att lastutrymmet är dubbelt upp i Golf och då blir ju V60 en småbil. Men nu menade jag inte att den hör till småbilarna, mer att den är utrymmesmässigt jämförbar, det finns rymligare småbilar och även småbilar som är bekvämare att komma i och ur.
christer_1, jag tycker fortfarande att Insignia har en korkad baklucka även om den är bra för övrigt.
Men nu är det ju V90 det gäller och jag vill se fler bilder!
Kan den där "ryggsäcken" ha någon positiv aerodynamisk inverkan, t.ex. att den håller bakrutan ren? Men det vore kanske att hoppas på för mycket... Rutan lutar kanske inte nog mycket för det. (Minns att på min Saab 900 med turbovinge så hamnade smutsen/snön nedanför vingen och rutan var alltid ren. Kanske lika här, var min förhoppning...)
Att V60 har så litet bagage beror nog på att man vill undvika kannibalism gentemot V70. Den ska helt enkelt locka en annan kundgrupp och vara ett sportigare alternativ. Men nu när den större V90 kommer så kan vi nog räkna med att nästa V60 blir större i bagaget, eftersom Volvo själva sagt att den förutspås bli den nya "folkbilen" i Sverige, efter V70. Kanske blir den att se ut såhär: http://teknikensvarld.se/nya-volvo-v60-kommer-2017-151390/
Nej,..Volvo behöver absolut inte vara några bättre laståsnor än sina konkurrenter och det är de absolut inte heller. Dock har allmänhetens bild utav Volvo inte riktigt hängt med och därför blir bilden lite skev. Pratar ofta med folk som har kvar Volvos gamla devis om pålitlighet,rymlighet samt prisvärdhet. Många tror att en Volvo är normen för allt i bilväg oavsett vilka behov man har.
Klart "saabnisse" att även Volvo bryr sig enormt mycket om sin look ( och därmed uppkom t.e.x V60 ) och visst måste de följa med åt det hållet som "strömmen" går men jag menade att grundvärdena har flyttats klart mot prestigehållet. Många fula prestigebilar har skapats men de säljer bra ändå och jag tycker att det är tydligt vart Volvo vill komma. ( några fula modeller sänker inte ett skepp som Volvo ) Att några skriker efter ett bättre bagageutrymme mer likt 945:an spelar en mindre roll i det stora sammanhanget. En volvo är idag fortfarande krocksäker som typ ingen annan och dess system för att förhindra olyckor pratar för sig självt. Den är också så dyr att den har flyttats upp minst en "samhällsklass" så någon folkbil har jag inte sett i fabrikatet på många år.
Tycker att de bilder som har visats upp tyder på att V90 kommer att likna V60 och därmed även få ett bagage som i verkligheten är mindre användbart än det i V70 men om det blir så eller ej tänker jag inte rista i sten.
Oavsett vilket är Volvos bilar så dyra för mig att de inte blir aktuella för min uppfart.
För mig så är absolut S90 en bil jag ska åka och kolla in när den finns hos ÅF, verkar vara väldigt trevlig på alla vis.
Idag var jag och spanade in V90 på NK i hemstaden Göteborg. Mycket XC90 känsla i den här modellen! Dock var detta T6:an maxutrustad för typ 713 kkr vilket är mer än dubbla(!) grundpriset för en D3 Kinect. Bilens linjer gör sig helt klart bättre i verkligheten än på bild.
Jag är mäkta imponerad - är detta verkligen en Volvo?!
Grosser, D5 med power pulse är väl det mest intressanta motoralternativet just nu?
Vidstige, tja, det kanske det är, men för vem egentligen? Diesel är ju ute numera om vi ska vara helt ärliga.
Bäst vore ju om den kommande laddhybriden T5 Twin Engine kommer relativt snart och att den klarar 8,5 pbb för tjänstebilsförare - då skulle den ge Passat GTE en rejäl match.
Grosser, tror tvärtom att diesel är mer aktuellt än nånsin för Volvo, alltså då i Sverige och EU.
CO2 är religion i Sverige och EU, då är diesel överlag bättre än bensin.
Detta gäller särskilt i den dyrare prisklassen där ju Volvo vill befinna sig i extra mycket nu (premium).
Blir lite matt på allt prat om att Volvo inte längre skulle vara en folkbil, det går att köpa en V40 från 205.000:-
Sen när har en Volvo varit så billig?
Låt vara att det inte är den största modellen men måste den vara det för att få epitet folkbil i Sverige?
Nya V90 går att få för 319.000:- och sett i penningvärde har jag svårt att se att t.ex. 745:an skulle varit just något billigare för sin tid.
Min far har alltid sagt att en ny Volvo (stor kombimodell) kostat lika mycket som en nettoårslön för en metallarbetare (inom stålindustrin) och det har stämt ganska bra med 245, 745 och V70.
Men nu är det så att nettoårslönen för en metallare (inom stålindustrin) plötsligt är högre än vad instegspriset för V90 är, tyder inte det på att V90 egentligen är rentav billig jämfört med sina föregångare?
Och sen debatten om att bakrutan lutar bakåt och därmed diskvalificerar V90 som en riktig Volvokombi, är det ingen som minns vilket liv det blev när 745:an presenterades?
Den vinkelräta karossformen och inte minst den anskrämligt lodräta bakstammen var minsann en eftergift för den amerikanska marknaden och inget för den europeiska mer sofistikerade smaken.
Sen när 855/V70N kom så var de plötsligt inga riktiga Volvokombis eftersom de inte var lika kantiga och därmed inte lika rymliga i lastutrymmet som företrädaren 745/945, som nu helt plötsligt blivit måttstocken vilken alla kommande Volvokombis skall jämföras med, det trånga baksätet i 745/945 är det dock ingen som minns.
Och så har det förblivit, trettio år senare är 745 fortfarande måttstocken, åtminstone för fyrtio- och femtiotalisterna...
319.000:- är en kal bil. Minsta lilla extraval så kommer priset att stiga rejält. Ingen köper väl en naken ur hyllan standardbil?
även 319.000:- är långt mer än jag vill betala för något så förgängligt som en bil.
Jag tycker att bilen är ganska lyckad designmässigt, men den har några små missar (tycker jag!),
Jag tycker, som jag skrivit tidigare, att huven är för lång, med lite kortare huv hade grillen kunnat vara lite bakåtlutande och det hade gett ett lite smidigare utseende.
Den vertikala delen i "Tors hammare" borde linjera med huvskarven, alltså flyttas närmare mitten, även det skulle bli lite elegantare.
Bakljusen är kanske lite bättre här än på V70, men är i fläskigaste laget.
Och så det förfärliga järnhandlarmärket som fanns i bättre upplagor förr!
Men nog kommer den att sälja trots tuffa konkurrenter och i motsats till andra som ropar efter sexor tror jag Volvo är helt rätt ute som koncentrerar sig på fyror,
Vidstige; El-/hybriddrift är fräckare än ren fossilkraft. Personligen skulle jag inte köpa en dieselbil med egna pengar, men alla resonerar ju inte på samma sätt så klart. Dock är Power Pulse en intressant teknik!
Prestigelös; Håller helt med dig, folkbil eller ej - den kommer sälja bra ändå!
Hacken; Du får en hyfsat utrustad basbil för 319 kkr, men med "normala" tillval i storbilsklassen hamnar jag på 380-400 kkr. På den utställda modellen hade de dock fläskat på med allt och lite till i utrustningsväg.
Tror iofs också att den kommer att sälja bra för de som kör Volvo byter sällan till något annat än Volvo.
Grosser, jag skulle helt klart kunna tänka mig en diesel om jag köpte ett premiummärke som Volvo, skulle föredra det framför bensin. Men skulle gärna också se bromskraftsåtervinning så man får ner förbrukningen i stadskörning, annars sticker den lätt iväg norrut där.
Men bromskraftsåtervinning - finns inte det redan på många bilar ? Vill minnas att min f d Golf Variant TDI 1,6 BMT -12 hade just detta i specen...
Fast det kanske finns olika effektiva varianter av detta...
Fast enklaste sättet att få rimlig förbrukning i stadskörning är nog att ha en effektiv automatlåda och en hyfsat lätt högerfot...:)
Pi, tycker man idag borde kunna komma ner till 0,5 i praktiken med automatlåda i staden på en modern premiumbil (gör jag ju nu med en 6 år gammal bensinbil). Annars tycker jag dom inte gjort tillräckligt med drivlinan.
Precis Pi, högerfoten är det största hindret mot låg förbrukning.
Glömmer aldrig när de testade detta på Top Gear. En Prius skulle kör runt deras bana så fort som möjligt och efter skulle det köras en Bmw M3 som bara skulle hålla takten efter Priusen. Det visade sig efter 10 varv runt banan att Bmw:n hade förbrukat mindre drivmedel än Priusen.
Så att köpa en ny bil bara för att få ner förbrukningen är inte alltid svaret utan kör mjukt istället så räcker tanken längre.
Bromskraftåtervinning finns på många, men det finns väl som du Pi säger olika grader av det. Golf har det, V50 hade det i de senare modellerna, liksom så klart Focus på sina Econetic.
Bromskraftåtervinning som många tillverkare pratar om är inget annat än att man tar tillfället i akt att låta generatorn ladda på max till batteriet, det går inte att ta ut kraften till drivningen. Det är av den orsaken som många bilar bara laddar batteriet till 85% under vanlig drift för att ha plats för återvinningen i samband med fartsänkning eller bromsning.
Sedan använder man batteriet istället för generatorn vid vanlig körning till batteriet igen är nere på 85%, allt för att motorn skall dra så lite som möjligt.
Håkan Samuelsson verkar ha uppfattningen att dieselbilar kommer att fasas ut till förmån för bensinhybrider.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160601/volvos-vd-hybrider-kommer-att-ersatta-dieselbilar
Grosser, han tar verkligen ut svängarna och menar att laddhybrider som går på bensin kommer ersätta dieselmotorn närmsta 10 åren. Jag håller inte alls med och det är nog många andra som inte gör det. Finns dessutom redan tecken på att laddhybrider inte laddas så mycket som man borde, många resor sker på vanlig soppa. Räckvidden är inte bra på el och tekniken tung/dyr. Bagageutrymme försvinner ofta. Oklarheter om hur länge batterierna håller. Och mycket dålig teknisk livslängd.
Frågan med diesel har ju varit hela tiden om dom kommer klarar framtida avgaskrav, men hela tiden utvecklas tekniken och överraskar. Så jag tror dieseln kommer fortsätta dominera i premiumklassen många många år till i EU. Tror inte heller EU kommer döda dieseln och det blir ju också märkligt om man skulle sätta alltför hårda krav på personbilar samtidigt som lastbilar och bussar kommer fortsätta köra på diesel.
Med dagens bränslepriser och en sån här premiumvagn som drar drygt 0,5 litern milen blandat så ska det mycket till för att man ska tycka det finns nåt bättre alternativ. Att dieselmotorn kommer vara dyrare att tillverka spelar mindre roll i premiumklassen. Betänk också den enorma utveckling som varit på gångkultur och prestanda när det gäller diesel på senare år, finns ingen direkt anledning längre att ha bensin ur prestandasynpunkt.
Shogun, Håkan Samuelsson talar om laddhybrider, inte lätthybrider som vanliga Prius. Vet inte när uttalandet var från höga VW-chefen men ännu måste man säga att han fått 100% rätt. Diesel dominerar totalt idag på nybilsförsäljningar bland lite dyrare bilar i EU (typ premiummärken). Ja även en "sketen" Passat säljs ju idag mest med dieselmotor. Och ännu alltså inga tecken på nån stor förändring där. I Sverige kommer förstås då V90 säljas mest med diesel, gissningsvis minst 80%. Är ju faktiskt också i dom större storleksklasserna diesel dominerar som mest, stora bilar som V90 och SUV som XC90.
Finns inte heller nåt tecken på att miljörörelsen som är så tongivande kommer överge sin religiösa (felaktiga) uppfattning om CO2, därför kommer dieseln fortsätta regera i premiumklassen i EU, var så säker...
Shogun, nej jag har rätt om EU, diesel är framtiden där fortfarande!
Som jag sa, beror på den religiösa CO2-politiken...
Bara att kolla in försäljningen på premiummärken och större SUV, diesel dominerar TOTALT.
Nja Vidstige, det kommer att gå mycket snabbare än vi kan ana - det finns både en kunddriven marknad och politiska styrmedel/mekanismer som kommer att driva den omställningen. Både kunder och politiker vill ha "miljösmarta" bilar, dock kan man ju som alltid ifrågasätta framställningen av batterier. Jag vågar drista mig till att inom 10 år är dieselanvändningen begränsad till godstransportsektorn.
Angående laddning av fordonen så har jag en aning om att det beror på avsaknaden av laddmöjligheter pga. gatuparkering eller arbetsgivare som segar med laddningsmöjligheter för anställda. Man leasar/köper hellre en laddhybrid och avnjuter skatteförmånerna än nyttjar bilens fulla potential. Den tekniska livlängden går väl inte riktigt att uttala sig tvärsäkert om då laddhybrider bara funnits på den svenska marknaden sedan 2012.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.