Har haft en diskussion i åratal med min pappa om vad som gäller för en Volvo V50 årsmodell 2005 ang glödlamporna, och behöver hjälp i frågorna:
Om ljusvredet står på "helljussymbolen" lyser halvljuset starkare då än om ljusvredet står på "0"?
Har glödlampan för halvljus kortare livslängd om man hela tiden kör på "helljussymbolen " än om man dagtid vrider tillbaka ratten till "0" istället?
Om ratten står på "0" är det då varselljus istället för halvljus?
Är det skillnad på ljusstyrkan i glödlamporna för varselljus och helljus, eller är det samma?
Kräver varselljus mindre effekt av glödlampan än halvljus och ökar därmed lampans livslängd om man kör på läge "0" ibland istället för "helljussymbolen"?
Har googlat som en tok utan större framgång och vore enormt tacksam och någon bringar ljus (hö hö) över dessa frågor!
Kommentarer
Saknas instruktionsbok i din bil eller är du bara lat och inte orkar läsa?
Annars finns det säkert instruktionsbok på nätet om den saknas.
Denna fientliga ton...
I min instruktionsbok, dock inte Volvo står det inga detaljer om livslängd och sådant. Kolla på volvoforumet jagrullar.se eller kanske på garaget.org
Lycka till!
"Denna fientliga ton..."
Nää! utan folk är så lata så dom öppnar inte instruktionsboken och kollar utan frågar utan att läsa och framförallt prova lite själva.
"Om ljusvredet står på "helljussymbolen" lyser halvljuset starkare då än om ljusvredet står på "0"?" t.ex.
Är väl inte så svårt att kolla själv?
"Denna fientliga ton..."
ViB's forum och kommentarsfält i ett nötskal. Tyvärr.
Alltid beredda att visa vem som vet bäst om mest och racka ner på andra.
Det kan väl inte alltid vara som kamratposten. Det är väl en vuxen site.
Troligen är inte halvljuset reducerat i läge 0, vissa har den funktionen för att spara halvljuslampor, med följden att motståndet i strömbrytaren brinner istället.....
Volvo är smartare än så, lamporna är billigare.
Möjligen är det reducerad effekt på bilar med xenonljus
På bilar med h7 är det samma effekt på helljus och halvljus, eftersom det är likadana lampor, 55 w h7.
Fördelen med att ha 0-läget är ju att man inte glömmer lyset på på dagen, och att man inte av misstag kör runt med helljus ....
En bekvämlighetsfiness helt enkelt.....
Som ducce säger. 0 är avstängt, utom i norden där vi har krav på belysning även dagtid och där då halvljusautomatiken gör att det lyser.. Det andra "helljusläget" är lyse på, då funkar även helljuset och instrumentbelysningen.
Varför går det köra med dimljus och halvljus på alla moderna bilar?
På gamla Saab och Volvo har man varselljus, och kan då ha dimljus också, samma sak med parkeringsljuset, men vrider man på läget för halvljus slocknar dimljusen automatiskt för att sedan tändas igen när man slår på helljus. På så vis går det inte köra med olaglig ljuskombo, och det borde ju gå att programmera en ljusstyrenhet till det när det går att ordna med reläer...
Det sista du skriver har jag alltid undrat. Med andra ord, är det olagligt med dimljus och halvljus så borde det ju inte gå att tända dem ihop heller. Men det är väl någon EU-regel och svenska myndigheters flathet som gjort det möjligt, ungefär som att man kan köra med tända lyktor fram och släckta baklyktor, även fast det är mörkt.
Att man inte kollar hur ljusen fungerar på sin nyinköpta bil är ren lathet. Det tar inte många minuter att testa alla ljuskombinationer. Det var det första jag gjorde när jag köpte min bil jag har nu och efter ljustestet så läste jag instruktionsboken.
christer, det är mycket på en bil som går att göra som inte är tillåtet, köra helt utan lysen i mörker eller kanske för fort?
Eget ansvar är ganska bra i många lägen kan jag tycka...
Jo jag vet, men min och Lason1:s point var ju att där det är tekniskt möjligt att förhindra kombinationen halvljus-dimljus, samtidigt skall den användas och helst vara lag på, eftersom det är olagligt. Jag tycker mig se mycket "eget ansvar" ute på vägarna nu när det går mot den mörka årstiden.
Men det ser ju sportigt ut att köra med halvljus och dimljus samtidigt. Har man sen också 20" hjul och plastdiffuser och spoiler så är man kung på vägen.
Håller i sak med dig christer, det är inga svårigheter att förhindra kombinationen.
Det är samtidigt intressant med bilar där det inte går att tända dimbakljusen fören efter att dimframljusen är tända. Många har en tvålägesbrytare med detta.
Och jag tillhör inte heller fan-klubben för de som vill kombinera halv- och dimljus...
Tack för ditt svar! Uppskattas!
"Det är samtidigt intressant med bilar där det inte går att tända dimbakljusen fören efter att dimframljusen är tända. Många har en tvålägesbrytare med detta." : skriver EnannanRobban.
Precis! Hur kan man typgodkänna en sådan bil?
Det är väl lika lätt att spärra toppfarten till 120 km/h som att spärra ljuskombinationer?
Det borde vara obligatoriskt med automatisk avstängning av dimbakljus när något lyser bakifrån.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.