Det här tror jag kommer bli en hit för Volvo.
Dvs deras nya laddhybrid som kommer i bl.a. nästa generation V40, dvs det är väl redan i år?
En 3 cyl bensinturbomotor på 1,5 liter.
Batteri integrerad i kardantunneln.
Elmotor och växellåda sitter ihop med bensinmotor så att den bildar en enhet.
Växellådan är en 7 stegs dubbelkopplingslåda.
Kommentarer
Här en förklarande video
https://www.youtube.com/watch?v=X9CJLaX3RDI
Där kom den ja... Verkar som en vettig lösning med en mindre motor. T8-bilarna eller för all del D6-bilarna är allt för dyra, men det är ju för Volvo för att få igen investeringar och att de då väljer att bara paketera detta i "dyra paket"
T5TE kommer att komma mer rätt i pris om informationen jag har stämmer.
Den kommer även komma i nya S/V60.
Synd bara att de har placerat batterierna i en så stor kardantunnel, stjäl mycket plats...
Hellre i en lite klumpig "kardantunnel" än att bagaget blir mindre tycker jag.
Blir prislappen rätt lär det sälja bra. De siktar antagligen på cirka 50 km på el så det täcker de dagliga behoven för de flesta. Det är ett bra sätt att fortsätta tjäna pengar på service.
Trevligt att denna drivlina är på gång. Nu väntar jag bara på Volvos rena elbil som ska komma 2019.
Intressant, den där drivlinan ser ut att vara ganska lik den i Passat GTE? Kommer den även till V90 eller bara till mindre Volvos?
Jag har inte hört att den skulle vara på väg till x90, men den behöver lanseras i någon annan modell först och än så länge vill de nog sälja T8 till x90, där de kan ta betydligt mer betalt, men i princip så borde det vara görbart.
Vad jag läst så presenteras XC40 om några månader och kommer till svenska Volvo-handlarna under hösten. V40 kommer därefter, någon gång under nästa år.
Ja, detta blir spännande. Återstår att se vad prislappen blir och hur rymliga 40-serien blir.
RJ, bra rättelse, förstås kommer SUV-versionen först.
Man kan ju sen på sikt också tänka sig en lite billigare variant med lite lägre effekt från bensinmotorn framförallt, kanske benämnd "T4 Twin Engine" då.
Hoppsan, kanske blir lite förseningar...
http://www.expressen.se/gt/just-nu-stor-brand-pa-volvo/
Inte länge sen det brann på Volvos krocktestanläggning. http://www.expressen.se/motor/bilnyheter/branden-paverkar-inte-volvos-krocktester/ Gissade den gången att det kanske berodde på krocktest av någon ny elbil/hybrid som tog eld... Den här gången brand i labb där det finns bilar och batterier. Har Volvo problem med stabiliteten i sina batterier till elbilar/hybrider?
Det går hett till hos Volvo...
=D
Hoppas dom fått till en bra och snål rapp tre pip till konceptet som även går billigt på bensinen då kan det bli en stor säljare i svedala.
Risken med v40 är att en trång bil blir ännu mera trång.
Göteborgshumor? ;)
Med tanke på hur kompakt och integrerad lösningen är så tror jag inte nya V40 blir trängre än dagens med konventionell drivlina. Snarare tror jag vi kan räkna med att nya V40 kommer vara något rymligare än dagens även som laddhybrid.
För oss som ibland vill kunna lasta tungt eller dra något efter bilen, blir det intressant att se om det är möjligt. Den kapacitet som eldrivlinan ger räcker ju inte långt för just den användningen.
pinjong, ja det är väl ännu en fördel med laddhybrider, elbilar är dåliga dragare.
,,,och dåliga dragbilar har ju också av nån märklig anledning gällt också för Toyotas PHEV-bilar. Nåt som jag personligen har svårt att förstå för det borde ju vara ett hyfsat lättlöst problem. Men behovet är väl kanske inte så stort i Japan.
Pi, tråden handlar om Volvo, inget annat!
Tror det här blir en bra drivlina för att dra släp.
Bensinmotor med bra bottendrag tack vare turbo.
Och en "riktig" växellåda med DCT.
Ojdå...Ja - det var ju första gången ett inlägg i en tråd inte riktigt följde ämnet....not...
DCT, det brukar väl inte Volvo köra med?
Min är så vitt jag vet en Aisin 8-växlad momentomvandlarautomat.
Det finns både Geartronic momentomvandlare och Powershift DCT har alla Volvomodellen årsmodell 2016 eller tidigare.
Det finns inte Powershift på alla Volvomodellen årsmodell 2017 det är endast Geartronic.
Det går dålig med Powershift ger ryckningar.
Precis inga DCT finns.
Men Vidstige skrev att en 7-stegad DCT skulle in i T5 twin engine, det kan väl i så fall stämma men var finns dessa uppgifter?
Hmmm men DCT används helt annorlunda här:
http://blog.caranddriver.com/volvos-latest-twin-engine-plug-in-hybrid-powertrain-explained/
Hittat på Miljöfordonsyd var 18 maj 2016 fanns 7 stegad dubbelkoppling med Volvo 40 serien laddhybrid T5 Twin-Engine.
http://miljofordonsverige.se/2016/05/lill-volvo-med-laddhybridteknik-och-en-mojlig-batterielbil/
Japp, tyckte texten jag länkade förklarade bättre än filmen, lådan har två kopplingar och fungerar delvis som en vanlig DCT men det är betydligt mer invecklat...
Hoppas det funkar bra.
Jo det kan vara nytt att man kör med DCT. Tycker lösningen påminner mycket om den hybrid som sitter nu i Kia Niro Hybrid, även om den just nu då inte är laddbar. Kanske är det nåt slags standardkoncept som flera bygger kring, även Hondas nya hybridteknik bygger på DCT. Här finns lite mer detaljer.
http://blog.caranddriver.com/volvos-latest-twin-engine-plug-in-hybrid-powertrain-explained/
Oops, samma länk som junkers...
junkers, jo jag har läst en del om DCT i hybrider och det verkar vara knepigt att få hela systemet att jobba ihop bra. Hondas lösning innebar många återkallelser och programuppdateringar. Så för Volvos skulle kan man bara hoppas att det inte finns några allvarligare barnsjukdomar och att systemet går mjukt och utan ryck vid låga farter etc.
Jag tycker det är bättre man lägger energin på en ren elbil dock, betydligt enklare.
Alla nuvarande Volvo med VEA-motor har momentomvandlarlåda med 6 eller 8 växlar.
Laddhybriderna för de kompakta systemet kommer att ha en DCT. T8 har Aisin.
Det var DCT på Ford-motorerna T3 och T4, minns inte vad det var på gamla T5:an som också var från Ford.
Jamen dåså... fast någon gång kan vi väl börja ;-)
Ja. det stämmer Volvo och Ford med Powershift dubbelkoppling från Getrag. Har haft min sist 15 månader sen sålde en Ford Fiesta 1.0 T med Powershift som har haft 4 ggr verkstadsbesök för uppdatering men det gick inte helt bra som ryser/ryckning.
junkers, jo jag vet att du tycker det, jag tycker laddhybridern är överlägsna elbilarna, och då menar jag inte ens att laddhybrider är så otroligt bra heller. Volvo ska väl förvisso komma med rena elbilar framöver men kanske blir man överraskad hur dåligt intresset kommer vara...
Läste en test i vår lokala tidning idag av senaste Outlander-hybriden och när dom behövde köra lite längre sträckor än de 2-3 mil som eldriften räckte till så snittade den på runt 0,8--0,85 l/mil - trots en deklarerad förbrukning på 0,17 l/mil och CO2-utsläpp på 41 g/km... Snacka om att lura systemet - och att testmetoderna är synnerligen felaktiga för laddhybrider.
Så hur överlägsen laddhybriden är elbilarna - nja, jag håller nog med junkers i den frågan.
Pi, mycket möjligt att det gäller Outlander men Volvo T5 Twin Engine kommer förmodligen vara rejält snålare när batteriet är slut, gissningsvis kring 0,6 i en XC40. Du har ju även Toyotas HSD som är laddbar just i form av "Prius Prime" där bilen drar kring 0,4 när batteriet är slut. Jag säger inte att laddhybrider är en mogen produkt men klart mognare än elbilar i alla fall.
Risken med tunga batterier i en laddhybrid är väl just att förbrukningen blir hög när strömmen är slut. Återstår att se hur Volvo lyckas med detta... Tycker dock det är synd att Volvo väljer DCT-låda i T5 twin engine. Inte speciellt bra alls att dra släp med, tycker jag. Hade föredragit en momentomvandlar automat. Får väl hoppas det kommer en sån i dom bensindrivna versionerna av V40/XC40. Nån som vet?
RJ, nja, exempelvis Golf GTE är ändå förhållandevis snål när batterierna är slut. Vikten är inte lika avgörande då du ju har bromskraftsåtervinning även när batterierna är "slut". Vad gäller just Outlander kan det vara flera orsaker till bränsletörst, luftmotstånd, däckval, motoroptimering. Stora stadsjeepar är väl överhuvudtaget svåra att få snåla så förstår inte riktigt varför det ska vara ett exempel på att laddhybrider är dåligt. Stora stadsjeepar som inte är laddhybrider går ju på diesel idag för det mesta så vad ska man jämföra med?
Vidstige - det var bara ett exempel jag råkade läsa om idag.
Vet du varför man inte kör med DCT?
Xanto, vad jag förstått så handlar det om komfort, en momentlåda går oftast mjukare och med senaste generationen från Aisin så är de snåla nog för att inte vara förbrukarmonster...
Rutger, det är bara till TE som Volvo kommer att gå för DCT som jag förstått det.
Tack Robban! Det var skönt att höra. :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.