Min bror ska kolla på ovanstående modell inom dom närmaste dagarna..
Har ej så mycket erfarenhet av just dessa Volvomodeller...
Brukar det vara bra bilar eller är det något särskilt han behöver se upp med??
Automatlådorna (om det är en sådan) har haft mängder med problem på dessa årgångar. Nu minns jag inte exakt årtal men var det inte 02-03 som man bytte Haldex mot en nyare variant som ska vara bättre?
Ja, S60 blev en mycket trevligare bil efter facelift 2005. Innan dess var S60 rätt ovillig att svänga i kurvor, efter blev den mycket mer lätthanterlig och trevlig. Något i chassi/styrning gjordes om där. Har även hört att nån ytterligare förbättring gjordes 2006. Jag har själv haft en 2002 och 2007 och den senare kändes som en helt annan bil.
Som redan skrivits bör man kolla så 4wd funkar, för det är dyrt att åtgärda. Sen får man ju räkna med att 2.4T med automat och 4wd drar en hel del soppa... Redan 2.4 140hk 2wd manuell tog ca 0.9 blandad körning och den var ändå snålast av bensinarna. Men på landsväg går dom naturligtvis snålare.
Ja, en dryg liter milen får man räkna med vid blandad körning utan ecodriving.
'Oljelekage ska man kolla efter, packboxen mellan motor och låda är en känd problemfälla, och dyr att byta, plocka bort lådan för att byta den är väldigt tidsödande. Problemet är ofta en kombination av igensatt oljefälla till vevehusvenilationen, även den tar flera timmar att byta.
Lådan vet jag inte om den kan anses dålig, turbobilarna har den stora AW45 lådan, och den funkar länge vad jag vet, om bara oljan är bytt med vettig intervall. Lådan har oljesticka, så det är bara att kolla, den ska vara röd o klar.
Ett problem kan ju vara att man bytt, men hällt i fel olja, det är inte samma olja i lilla och stora lådan.
Lådan i Volvo S60 awd heter AW55 awd. Det främsta problemet med denna låda är nån ventil som la ur driften vid stillastående. Samma låda satt i XC70 och min fd. chef hade en sån, en 03’a, den stod nog mer på verkstad än han körde. Tror han fick byta lådan helt för den strulade jämnt.
Uppgiven soppaförbrukning är 1,07 vid blandad körning, brukar ju stämma väldigt bra på gamla bilar så det ligger väl däromkring. 2003 kom den nyare motorn, 2,5T, tror även det var då man uppdaterade Haldexen. Dock vet jag inte vilken generation. Ett stort bekymmer var väl placeringen av elektronikenheten till Haldexen som satt under bilen, på bakaxeln vill jag minnas, så den hade ganska kort livslängd.
Jag skulle aldrig köpa en så gammal bil med awd och automat om det inte var rejält billigt.
Strulande awd och automat kostar skjortan och är inte helt ovanligt.
Bara ett sånt enkelt fel på gas spjället som är en Volvo sjuka kostar 5-8 tusen att byta.
Och att köpa en törstig awd med automat och hög skatt.
Aldrig i min värld.
Ju enklare utrustad gammal bil ju billigare fel och mindre risk för trubbel.
Det är iaf mitt val.
Uppdaterat: 2019-05-24 18:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Gäst (ej verifierad)
mso 1000 skrev:
Jag skulle aldrig köpa en så gammal bil med awd och automat om det inte var rejält billigt.
Strulande awd och automat kostar skjortan och är inte helt ovanligt.
Bara ett sånt enkelt fel på gas spjället som är en Volvo sjuka kostar 5-8 tusen att byta.
Och att köpa en törstig awd med automat och hög skatt.
Aldrig i min värld.
Ju enklare utrustad gammal bil ju billigare fel och mindre risk för trubbel.
Det är iaf mitt val.
Nu är vi till 100% eniga MSO
Finns inte på kartan att köpa en sådan häck till bil. Max tio år gammal skulle jag köpa, min gamla Pendlar-Astra från 2010 rullar på komfortabel och sörplar bensin för en dryg tia per mil.
Bara bränslekostnaden blir ju sur att stå ut med på en gammal Volvo bensinare och som grädde på moset eventuella/troliga dyra reparationer.
I min värld är en halvgammal Volvo helt död, men då är jag väl för gammal.
Uppdaterat: 2019-05-24 20:07
Henrik M
Kan tänka mig att den tilltänkta köparen är som en annan var förr, ville ha så mycket utrustning och motor som möjligt för den lilla budget man hade.....då blev det ju en del bilar som kanske inte var det smartaste mest ekonomiska köpet. Jag köpte en gång en Fiat Croma Turbo i.e som var fullutrustad och kostade häften mot motsvarande Saab-turbo då. Gav 29.000 kronor för den -95. Har för mig det var en 91:a som gått runt 18.000 mil. Visade sig vara en förvånansvärt snabb komfortabel bil. Dock med ett mycket spökande elsystem.....bilen fungerade och startade alltid men alla elfunktioner i bilen kom och gick lite som de ville......
Visst kan man för samma pengar som denna Volvon köpa en basutrustad mindre bil med sugmotor och manuell.....men troligtvis inte alls det köparen vill ha. Dock hade jag med gått på lite nyare iaf.....
Automatlådorna (om det är en sådan) har haft mängder med problem på dessa årgångar. Nu minns jag inte exakt årtal men var det inte 02-03 som man bytte Haldex mot en nyare variant som ska vara bättre?
Det var först från och med 2004 som man började med Haldex. Bilarna som byggdes dessförinnan hade en viscokoppling med en funktion som var sisådär (milt uttryckt).
Ett tips är att man väljer en 2.5t med AWD. Den har starkare motor (210 hk och 320 nm mot 200 hk och 270 nm med 2.4t) och den har en fyrhjulsdrift värd namnet.
Angående lådorna brukade automaterna ibland ge sig i samband med att fyrhjulsdriften gav upp. Vanligtvis räckte inte den berömda hylsan till för att rädda lådan (som var ursprungstanken) utan lådan pajade samtidigt.
Det var först från och med 2004 som man började med Haldex. Bilarna som byggdes dessförinnan hade en viscokoppling med en funktion som var sisådär (milt uttryckt).
Ett tips är att man väljer en 2.5t med AWD. Den har starkare motor (210 hk och 320 nm mot 200 hk och 270 nm med 2.4t) och den har en fyrhjulsdrift värd namnet.
Angående lådorna brukade automaterna ibland ge sig i samband med att fyrhjulsdriften gav upp. Vanligtvis räckte inte den berömda hylsan till för att rädda lådan (som var ursprungstanken) utan lådan pajade samtidigt.
MVH AL
Jag vill inte vara besserwisser men alla Volvo AWD från 2003 års modell har Haldex. Man bytte detta år namn på tex. V70 XC till XC70 och den fick då även Haldex generation 2. Samma med S60 som fick 2,5T-motorn 2003 och även generation 2 av Haldex. Vecka 20 år 2006 uppgraderade man till Haldex generation 3.
Kommentarer
Automatlådorna (om det är en sådan) har haft mängder med problem på dessa årgångar. Nu minns jag inte exakt årtal men var det inte 02-03 som man bytte Haldex mot en nyare variant som ska vara bättre?
Dessutom är automaterna i dessa årsmodeller tämligen törstiga.
FXX
Det är en automat...
Vet du när s60:n fick bättre automatlåda?
Överhuvudtaget blev den trevligare med faceliften som kom 2005.
Ja, S60 blev en mycket trevligare bil efter facelift 2005. Innan dess var S60 rätt ovillig att svänga i kurvor, efter blev den mycket mer lätthanterlig och trevlig. Något i chassi/styrning gjordes om där. Har även hört att nån ytterligare förbättring gjordes 2006. Jag har själv haft en 2002 och 2007 och den senare kändes som en helt annan bil.
Som redan skrivits bör man kolla så 4wd funkar, för det är dyrt att åtgärda. Sen får man ju räkna med att 2.4T med automat och 4wd drar en hel del soppa... Redan 2.4 140hk 2wd manuell tog ca 0.9 blandad körning och den var ändå snålast av bensinarna. Men på landsväg går dom naturligtvis snålare.
Ja, en dryg liter milen får man räkna med vid blandad körning utan ecodriving.
'Oljelekage ska man kolla efter, packboxen mellan motor och låda är en känd problemfälla, och dyr att byta, plocka bort lådan för att byta den är väldigt tidsödande. Problemet är ofta en kombination av igensatt oljefälla till vevehusvenilationen, även den tar flera timmar att byta.
Lådan vet jag inte om den kan anses dålig, turbobilarna har den stora AW45 lådan, och den funkar länge vad jag vet, om bara oljan är bytt med vettig intervall. Lådan har oljesticka, så det är bara att kolla, den ska vara röd o klar.
Ett problem kan ju vara att man bytt, men hällt i fel olja, det är inte samma olja i lilla och stora lådan.
Lådan i Volvo S60 awd heter AW55 awd. Det främsta problemet med denna låda är nån ventil som la ur driften vid stillastående. Samma låda satt i XC70 och min fd. chef hade en sån, en 03’a, den stod nog mer på verkstad än han körde. Tror han fick byta lådan helt för den strulade jämnt.
Uppgiven soppaförbrukning är 1,07 vid blandad körning, brukar ju stämma väldigt bra på gamla bilar så det ligger väl däromkring. 2003 kom den nyare motorn, 2,5T, tror även det var då man uppdaterade Haldexen. Dock vet jag inte vilken generation. Ett stort bekymmer var väl placeringen av elektronikenheten till Haldexen som satt under bilen, på bakaxeln vill jag minnas, så den hade ganska kort livslängd.
Bllev en siffra fel när jag skrev, 55 ska det givetvis vara.
Jag skulle aldrig köpa en så gammal bil med awd och automat om det inte var rejält billigt.
Strulande awd och automat kostar skjortan och är inte helt ovanligt.
Bara ett sånt enkelt fel på gas spjället som är en Volvo sjuka kostar 5-8 tusen att byta.
Och att köpa en törstig awd med automat och hög skatt.
Aldrig i min värld.
Ju enklare utrustad gammal bil ju billigare fel och mindre risk för trubbel.
Det är iaf mitt val.
Nu är vi till 100% eniga MSO
Finns inte på kartan att köpa en sådan häck till bil. Max tio år gammal skulle jag köpa, min gamla Pendlar-Astra från 2010 rullar på komfortabel och sörplar bensin för en dryg tia per mil.
Bara bränslekostnaden blir ju sur att stå ut med på en gammal Volvo bensinare och som grädde på moset eventuella/troliga dyra reparationer.
I min värld är en halvgammal Volvo helt död, men då är jag väl för gammal.
Kan tänka mig att den tilltänkta köparen är som en annan var förr, ville ha så mycket utrustning och motor som möjligt för den lilla budget man hade.....då blev det ju en del bilar som kanske inte var det smartaste mest ekonomiska köpet. Jag köpte en gång en Fiat Croma Turbo i.e som var fullutrustad och kostade häften mot motsvarande Saab-turbo då. Gav 29.000 kronor för den -95. Har för mig det var en 91:a som gått runt 18.000 mil. Visade sig vara en förvånansvärt snabb komfortabel bil. Dock med ett mycket spökande elsystem.....bilen fungerade och startade alltid men alla elfunktioner i bilen kom och gick lite som de ville......
Visst kan man för samma pengar som denna Volvon köpa en basutrustad mindre bil med sugmotor och manuell.....men troligtvis inte alls det köparen vill ha. Dock hade jag med gått på lite nyare iaf.....
Det blev ej den tänkta Volvon..
Det var först från och med 2004 som man började med Haldex. Bilarna som byggdes dessförinnan hade en viscokoppling med en funktion som var sisådär (milt uttryckt).
Ett tips är att man väljer en 2.5t med AWD. Den har starkare motor (210 hk och 320 nm mot 200 hk och 270 nm med 2.4t) och den har en fyrhjulsdrift värd namnet.
Angående lådorna brukade automaterna ibland ge sig i samband med att fyrhjulsdriften gav upp. Vanligtvis räckte inte den berömda hylsan till för att rädda lådan (som var ursprungstanken) utan lådan pajade samtidigt.
MVH AL
Jag vill inte vara besserwisser men alla Volvo AWD från 2003 års modell har Haldex. Man bytte detta år namn på tex. V70 XC till XC70 och den fick då även Haldex generation 2. Samma med S60 som fick 2,5T-motorn 2003 och även generation 2 av Haldex. Vecka 20 år 2006 uppgraderade man till Haldex generation 3.
Kan tom. vara så att just S60 AWD fick Haldex ett år tidigare, dvs. som 2002 års modell. Här är pressreleasen från Haldex från 2002-02-07.
https://www.haldex.com/globalassets/corporate/pressreleasesdocuments/2002-sv/52282-haldex-nominerad-av-saab-automobile-ab-att-leverera-awd-system-till-nya-bilmodeller/bit0001.pdf
Även Auto Motor&Sport presenterar S60 med Haldex som 2002 års modell.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20020124/volvo-slapper-s60-awd/
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.