Jag har här på VIB uttryckt mitt minimalistiska färdsätt där ett kreditkort är allt som behövs i packning.
Sakens natur har dock gett mig en del huvudbry...ibland måste man till att frakta saker och alla mest hemskt blir det om de är smutsiga eller kan skada typ min fina Toyota Auris TS hybrid på något vis och att Aurisen inte ska ha dragkrok.
Volvo fann ut den ultimata lösningen för länge sedan med Duett.
Dock är det så att Duetter växer ju inte längre på träd.
Mer talet Duetter blev kapade till EPA traktorer, vilken styggelse!
Jag har dock ramlat över en Duett P210 -64 som blev till salu och slog till utan att blinka en endaste sekund.
Bilen är i vettigt bruksskick, ett rullande passions projekt och jag har i tanken att fortsätta i den linjen att hålla den bevarad och allra helst ytterligare renoverad.
Duetten är hyfsat original, motorn B18 är tydligen trimmad och bestyckad med två ports SU förgasare.
Bilen är vad jag vet idag en HPD men vettigt igenom gången och åtgärdad ifrån grund o botten, allt fungerar som det ska och bilen rullar fint, inget glapp någonstans och faktiskt när man tänker -64 och så är väghållningen riktig bra och med tanke på då också att det sitter avdubbade dubbdäck på bilen (suck).
Bilen är rejält patinerad, allt ser bra ut men som det ser ut direkt plockat över utan någon åtgärd över själva utseendet, huvudsaken var nog bara att bitarna var "friska".
Den här Duetten ska väl likna SJ:duetter vad jag kan se men ja lacken är väl av den sorten att man tager vad man haver, svart och något typ av röd och ej original enligt regbeviset.
Det är sådant som jag vill ordna till framöver och puts behövs, Bilen ser inte ut ha gjorts ren på år och dagar men att jag finner nöje i putsande och särskilt då inredningen är komplett och hel, jag någon liten skavank i sätena finns, det är lite som att putsa fram en diamant.
Förbaskat duglig bil detta till det som jag behöver plus själva nöjet i att äga en Volvo Duett.
Bilder.
Kommentarer
Elegant! Du kommer att göra vägarna lite vackrare. Tack för det Tvärnit!
Tjusig!
Jo det är en kul bil, det är alltid roligt om man kan bevara gamla trotjänare.
Akta dig bara för den främre vänstra ventilationsrutan, när den är öppen hamnar främre nedre hörnet så nära ratten att man riskerar skada vänsternäven vid högersväng!
En idiotkonstruktion som inte fanns på originalet, PV444, där är framkanten rundad!
En Dutte! Coolt!
Har varit ett drömprojekt genom åren, att bygga en P210 Cross Country... Gammalt utseende men med modern drivlina och komfort, lite höjd och med V70XC-fälgar av något slag...
Tack för tipset! Jag var på ventilationsrutan då fläkten bara ger varmt hur jag än ställer den men lät ändock bli att öppna den då jag inte var helt hundra på om den skulle gå att få stängd igen eller allra värst att den kom i näven.
Backspegel-glaset vänster skärm kom i näven direkt som jag rörde den...plastlisten som håller spegeln i huset har brustit så att en bit på 1.5 cm fattas i underkant, ja den hade kommit när som helst vilket jag också såg direkt att den satt lite konstigt, tur det för dem där verkar vara svåra att få tag på och listen runt glaset är av oljig plast som inget lim som jag äger biter på till att skarva på en bit plast som jag har klippt till, jag hittade vit vulktejp i mina gömmor och kunde lappa ihop listen med den så länge till att jag finner original eller en god ersättning.
Fläkten ja....då förre ägaren seriöst har iordningställt denna Duett så antar jag att han har sett över även fläkten, vad jag minns av en del bilar ifrån förr så kom det aldrig någon sval luft utan enbart mer eller mindre varm och därav ventilationsfönstren.
Jag kan ha fel här när det gäller Duett eller vad säger du saabnisse? Vet du något om denna saken?
Grrrrr..Robban! Min får du aldrig händerna på! Men faktiskt att jag kan tänka mig andra framstolar, rullbälte o servo och bara där så känner jag att jag bör rappa mig själv över ryggen med något typ ett skärp som en botgörelse för den räddhågsna vällusting som jag har blivit till.
Tack själv! Vackert skrivet, ren poesi.
Bilen kommer att göra vägarna vackrare bara att folk inte ser mig för det skulle förstöra allt.
Får ta en kasse och göra tre hål i att trä över huvudet.
Sök här http://www.classicmotor.se/artiklar/list.php?articleType=0&title=duett&frommonth=1&fromyear=1970&tomonth=10&toyear=2017&locked=0&tagSlug=alla_taggar&writer=0&sorting=1&limit=30&childTagSlug=alla_taggar
Det finns en hel del om Duett!
Verkligen! Tack o bock!
Köpte mig en moppe på Gotland i somras, när jag var där just på moppe, ringde polaren " Tror du moppen går in i Duetten ??" Inga problem. Och han hade rätt, en Cressent Raket -61 var som klipp o skuren för bagaget i Duetten, bara rulla in. Hans bil är lite modifierad, modernare framvagn och B20, annars hårt slitet bruksskick, som tex en Grön Bacho skruvmejsel som håller sidorutan uppe.
Minns en resa till Sälenfjällen innan jag själv ens hade körkort, vi var 7 st i Duetten, 5 satt i sätena 2 låg på bagaget, en resa om totalt 24 timmar. Vi körde om en Citroen 2CV, Duetten gick typ 1 km/h fortare. Efter en stund kom bilen sakta ikapp o blinkade den med lyset, fast vi trodde bilen gungade, där av blinkandet, men när vi stannade på en mack kom dom ikapp och överlämnade luckan till reservhjulet, den hade ramlat av vid omkörningen.
Väl framme i Sälen visade det sig att stugan vi skulle få bo i var fylld till bredden med ungdomar, jag sov en timme under bordet i vardagsrummet på en ryamatta, sen åkte vi hemåt igen, med bara några km kvar hem i mörker och ösregn vred vår trötta förare för lite på ratten i en kurva och bilen väte ner i ett dike, det gick i slow motion, så det hände ingenting, varken med oss eller bilen.
Rikard. En Duett lär ha varit det ultimata på den tiden då vi fortsatt stod med ena benet kvar ute i landbygden. Volvo folket räknade ut allt i denna bil, ej för liten och inte för stor men att den sväljer det mesta på ett eller annat vis och att den är även lite prålig och inget att skämmas över att färdas i.
En bra story Rikard, jag gillar historier.
Oj oj med bilar förr i tiden visst att de inte var så uträknat säkra förr men att massa/tjocklek kompenserade. Jag var av vägen ordentligt ett par gånger i min ungdom och klarade både mig o bilen och även lacken, det behövdes bara att tvätta bort jord. lera och gräs och tur var det då min far var en empati befriad herre som synade av min bil titt som tätt i hopp om att få in mig i hörnet.
Polaren har inga visioner för sin Duett, det är en bruksbil, skattad o besiktad för all framtid, och gående på Gotland utan salt på vägarna kommer den nog överleva hans livstid.
En otäck sak med Duett, som den har gemensam med 444/544 och Amazon (det är ju samma bilar i olika kostym), är att rattstången med snäcka sitter omedelbart bakom främre stötfångaren så den är väldigt obehaglig att krocka med.
Stången går som ett spjut rakt in i bröstkorgen!
En kompis köpte en Duett för några år sen av första ägaren. Han frågade runt 1990 om den var till salu och när farbrorn skulle sluta köra letade han reda på honom och frågade om han fortfarande var intresserad. Den är i bruksskick med takräcke monterat med skruv rakt genom plåten.
Nja Nisse, säja att PV o Duett är samma bil är lite att ta i, Duetten står på en ram, PV har självbärande kaross.
Men snäckan sitter inte på bästa plats, det håller jag med om.
Det är riktigt Rikard, ramen skiljer dem en hel del!
Och bakfjädringen, men bortsett från snäckan och den vassa kanten på ventilationsfönstret som skurit upp vänsternäven kan jag acceptera Duetten.
När man kommer utåt så att säga så ser jag ofta äldre Volvon fortsatt i bruk. Jag kan se lite som så att det är det finaste sättet att hedra en bil men att i detta så finns det också styggelser värre än EPA huliganerna.
Och på tal om detta så ska jag ombesörja att Duetten blir besvärlig att "låna" då jag på rak hand vet två herrar här trakterna som kan komma att hitta vägarna förbi och fan nu blev jag arg...att man ska då behöva tänka på allt och närmst vara paranoid men att det är så att dem kommer! Jag har haft en herre här mitt i natten skuttande med en spik in i foten ja kanske fler och med satt en bräda ja det var inte mitt problem man att herrn sitter noterad uppe i kartoteket
Stoor. Trevliga filmer.
Vem vet jag kanske har min kära Auris TS hybrid ömt omhuldad till att jag kastar veven. Det blir inte bättre än så med dagens mått mätt, bilen är före sin tid, som hybrid ej såld i volymer, ett kort tidsspann och kan därför bli till en samlarbil framöver.
I vilket fall så är jag en man full av kontraster, jag har en "grön" bil bestyckad med det allra senaste vilket ger mig sinnesfrid och en avgasutspyende hedenhös så basic att man får gå tillbaka till 1930-talet. Tanken var först att köpa en veteran MC men att min fru blev då djupt orolig.
Duetten är hon störtförtjust i och gick i bräschen, ja har man inte bekymmer så skaffar man sig för nå tok ska man ha syssla med.
Jag satt igår och grunnande på en liten vipströmbrytare till höger om ratten på själva rattstångens kåpa.
Jag provade ut den med bilen i friläge och det lös upp en röd lampa i panelen men att inget hände,,,hmm, tänkte jag.. den kan inte vara till överväxel? Nej, jag slog bort den tanken och funderade på någon typ av gizmo till släp, en elektriskt manövrerad broms?
Jaehh... saken får mogna till sig kom jag till så att aj aj inte röra vippan!
Duetten är försedd med överväxel!
Den förre ägaren har placerat kontakt och lampa fullt korrekt, vad som skiljer mot dem bilder jag har är själva strömbrytaren som till typen ser ut att vara korrekt till utseende/ålder men att original är en blinkers arm.
En dold huvudströmbrytare på någon klurig plats kanske kan öka chansen att slippa "låna ut den".
Grattis till en tjusig klassiker!
Tack Rutger!
Ja har tänkt på detta med strömbrytare bara det alla kan detta och det finns dem som kan spela upp en bil på flaket och listigt dra iväg, företagare med resurser och medhjälpare, pack!
Det blir hinder som gör att antingen så plockar man delar på plats och tar sig en stor risk eller helt enkelt inser att det blir väldigt svårt. Jaehh... jag har ordnat till så för länge sedan med tanke på.
Jag har också ett annat tillhåll att nyttja då vi reser bort.
Detta är den sura biten att alla vill ha och att ryktet löper.
Kompisen har oxå överväxel, med vippa tejpad på spaken.
Måste berätta om min farfars kamrat Lång Nisse, ett orginal på byn. Hans största intresse var att pimpla, vodka och fisk.
Det gjorde han i en ljusblå Duett. Passargerarsätet var borta och han hade en lucka i golvet, så han kunde pimpla i bilen, på vårt vatten i Mälaren som heter långtarmen såg man nästan alltid den blåa Duetten på isen vintertid. Det sas att Nisse skickade ut sin tax på isen, höll det för den, åkte han ut med bilen.
Duetten hade även ett egendomligt ljud, den gick bara på 3 cylindrar, efter det gått hål i en kolv, problemet löstes med en kork i insugsröret till aktuell cylinder.
Rikard. Där ser man..jag är lite novis på Volvo faktiskt, fick köra bil ute på landet redan som tretton åring men att Duett/EPA/Amazon har jag en mager erfarenhet av. Dock så är jag tekniskt bevandrad och inget pillfinger: typ vad är det där? Och handen fram i samma andetag...jag avskyr den typen av impulsiva och handgripliga existenser.
Saker måste utrönas i ett ordnat förhållande och det är så med överväxeln har jag nu läst att skickas den i hur som haver så kan det gå sönder riktigt ordentligt.
Ja herre je att det fans riktiga sköningar förr i tiden som idag blir klassade och förpassade till samhällets utkant. Förr så var de med och att många var mitt i sitt vansinne rejält driftiga o intelligenta och bidrog till ort o gemenskap.
På tal om lucka så hade vi en gubbe som byggde ett sinnrikt system åt sina katter så att de kom upp i en lucka i golvet inne i huset. En redig "overkill" enligt farsan när man kan göra det enkelt, farsan hade varit under och inspekterat och påstod att systemet löpte 10 meter i vinklar, gubben sade själv att det fanns "slussar" som höll kylan ute men framförallt för att hindra grävling och råtta till att följa katterna in i huset och det jobbigaste var att lära katterna...gubben drog en bit korv igenom systemet om och om igen till att polletten trillade ned hos katterna. Jag satt med farsan hos gubben när en katt kom upp ur golvet och att jag hajade till, hur kommer de ut? De trycker med tassen och luckan viker ned, den sitter med en axel i mitten och är perfekt avstämd!
Smart. Själv har jag kämpat som en gnu för att få katten genom luckan, men kattfan vägrar, kanske för att han är lite för stor, väger nästan 10 kg utan att vara tjock.
Jag har isolerat och tejpat igen luckan nu, det drar in kalluft nu när man börjat elda i spisen.
Ja man saknar alla orginal som fanns i byn när man var yngre, vi hade en som kallades Krog, en dansk sjöman lom levde på lättöl, Lyckholms. Vi hade ett större hus som beboddes av alkolister, krog bodde i hallen till köksingången, där han hade en säng och en vask. Förutom det hade han en herrcykel utan sadel med ölback på pakethållaren, magen vilade han på ramstången.
9.00 varje dag stod Krog vid affären och fyllde backen med lyckholms.
Trots det var han en aktad person i byn, han berättade gärna intressanta och roliga historier från värdshaven.
På söndagar när affären var stängd syntes Krog aldrig till.
Min farbror hängde en hel del med killarna i Norrgården som huset hette, och ibland fick jag som liten parvel hänga med dit, kul tyckte jag, farsan var mindre glad.
Nu har Duetten varit ute på den första riktiga turen i min ägo.
Jag har gamla vitvaror som skulle bort i farten så att säga och att jag fick njuta av bilen....mja det blir sällan så enkelt utan även svärföräldrarnas soffa skulle kastas och att vi behövde köpa in en liten bädd soffa ifrån Ikea hade min fru bestämt.
Allt på en o samma dag...bråttom! bråttom! Men kanske skulle jag tanka upp Duetten med en dunk först?...-Tok heller utan nu kör vi, vi till macken se på mätaren det finns bensin! Jo men att....
300 meter ifrån hem så dör bilen, soppatorsk....
Allt löste sig dock och ja Duetten är bra faktiskt, överväxeln är guld efter någon mil så vågade jag börja öka på och kom rätt lätt upp 110kmh och då protesterade däcken ifrån som troligen har 25år på nacken... bilen började att slingra fram som på gele hallon.
Ny däck 165 istället för 185 är på G och lär göra det hela till det bättre.
Lite avgaser kommer in i bilen känns det som och jag antar att det läcker i någon skarv mitt under men att förr så osade bilar allt möjligt så att ja man kanske får gilla läget när det kommer till kritan, det luktar tack o lov inte bensin.
Kollade reservhjuls lådan o jippi bara patinerad och skitigt till max där i, hela bilen är svårt nedsmutsad så att var lukt kommer ifrån är i nuläget svårt att veta.
Imorgon har jag lovat mig ren njutning med Duetten, bara ut och åka.
Jag tänkte återuppliva den här tråden då jag kan på peka att duetten har byt ägare från tvärnit till mig och ytterligare renoveringar är på gång.
när vi köpte den så hade ett tändstift fastnat i topplocket och kylaren läckte.
men efter några få timmar i garaget hade vi lyckats fått igång henne igen och hon gick som en pärla.
däremot så läckte kylaren ännu. så när vi testköra klart så var det bara att ställa upp henne på pallbockarna igen och börja meka.
samtidigt som vi tog bort kylaren så märkte vi att framvagnsbalken nästan var bort rostad så det var bara att införskaffa en nyare.
den första bilden är då när jag håller på att lägga på rostskyddslack på den
Hej igen. jag kan nu meddela att duetten är nästan körfärdig en månads arbete och väntan börjar nu löna sig.
Vad som är gjort på bilen hittills under våran ägo är.
ny kylare.
ny framaxelbalk.
nytt skivbromssystem till framänden.
alla bussningar i framvagnen är bytta.
Sist men inte minst så har trumbromsarna bak blivit renoverade.
nya hjullager.
nytt oljefilter och olja.
det är en hel del andra projekt på gång med den så som rostlagning och inredningen ska renoveras. men den förväntas kunna komma ut på vägarna innan sommarens slut.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.