S80, nog en bil jag hade undvikit om du inte kan mekka själv. En på jobbet hade en sådan, det blev en väldigt dyr affär i längden. Jag hade nog sneglat på en S60 av lite nyare modell. Du kan nog hitta en S60 årsmodell 2011 med ca 10k på mätaren för ca 120K. Jag vet inte hur mycket pengar du tänkt lägga, ta det i beaktning när du läser mitt svar.
S80 är väl inte direkt låst i sten på något sätt. Kör redan sådan och är nöjd. Är bara ute efter allmänna erfarenheter från folk som kör D4. Slö? Billig att köra? Billig att serva? Tyst eller åbäke? Dricker 18 liter olja per km och behöver byta DPF minst två gånger i månaden? etc.. (medveten ironi där)
Vad är det med S80 som gör det till en självmekar-modell? Vilken årsmodell? Vad vart det som blev dyrt? Diesel eller bensin?
Prisbilden ligger kring 230k och däromkring. Beror på miltal, utrustning och hur generös plånboken känner sig för dagen.
D4 VEA är en trevlig motor som går bra och snålt om man vill det. Vad är slött? Har du kört starkare motorer tidigare än 190hk/400nm så kommer den att upplevas som slö, men på riktigt, det räcker för alla situationer om du inte skall sätta rekord på Ringen.
Motorn fungerar väl, det finns rapporter som igensotade EGR-ventiler, men om den är lite begagnad så är detta troligen bytt till en ny version. Det finns även rapporter på att motorer som fått sprickor i cylinderfodret vilket ger motorbyte, men det är enstaka.
Att S80 skulle ha massa problem, det tror jag att vi får ta med en nypa salt, klart att det finns drabbade ägare, det finns det av alla märken och modeller, men inget specifikt på just S80 som ju är en V70 utan skåp...
Ja EGR spökade på min frus vagn, och den byttes vid service. I övrigt var den helt felfri och framförallt fantastiskt snål (för att vara en Volvo). Min egen D4 - av den äldre generationen - är både törstig och trött som en skördetröska i jämförelse. Så skall man köpa en S80 väljer man en med den nya motorfamiljen.
Kör en V70 D4 då och då. Tycker det är en superfin motor, då jag gillar att ligga på låga varv och nyttja vridet så finns det en knapp med ekonomi plus då växlar den upp väldigt tidigt kring 1500 varv. Väldigt likt en Volvo FH med ishift.
Kommentarer
Vad vill du veta?
S80, nog en bil jag hade undvikit om du inte kan mekka själv. En på jobbet hade en sådan, det blev en väldigt dyr affär i längden. Jag hade nog sneglat på en S60 av lite nyare modell. Du kan nog hitta en S60 årsmodell 2011 med ca 10k på mätaren för ca 120K. Jag vet inte hur mycket pengar du tänkt lägga, ta det i beaktning när du läser mitt svar.
S80 är väl inte direkt låst i sten på något sätt. Kör redan sådan och är nöjd. Är bara ute efter allmänna erfarenheter från folk som kör D4. Slö? Billig att köra? Billig att serva? Tyst eller åbäke? Dricker 18 liter olja per km och behöver byta DPF minst två gånger i månaden? etc.. (medveten ironi där)
Vad är det med S80 som gör det till en självmekar-modell? Vilken årsmodell? Vad vart det som blev dyrt? Diesel eller bensin?
Prisbilden ligger kring 230k och däromkring. Beror på miltal, utrustning och hur generös plånboken känner sig för dagen.
Om du har 230 k får du en D4 VEA med den åttastegade lådan. Det är en förträfflig spis. Stark och snål på dropparna.
MVH AL
D4 VEA är en trevlig motor som går bra och snålt om man vill det. Vad är slött? Har du kört starkare motorer tidigare än 190hk/400nm så kommer den att upplevas som slö, men på riktigt, det räcker för alla situationer om du inte skall sätta rekord på Ringen.
Motorn fungerar väl, det finns rapporter som igensotade EGR-ventiler, men om den är lite begagnad så är detta troligen bytt till en ny version. Det finns även rapporter på att motorer som fått sprickor i cylinderfodret vilket ger motorbyte, men det är enstaka.
Att S80 skulle ha massa problem, det tror jag att vi får ta med en nypa salt, klart att det finns drabbade ägare, det finns det av alla märken och modeller, men inget specifikt på just S80 som ju är en V70 utan skåp...
Ja EGR spökade på min frus vagn, och den byttes vid service. I övrigt var den helt felfri och framförallt fantastiskt snål (för att vara en Volvo). Min egen D4 - av den äldre generationen - är både törstig och trött som en skördetröska i jämförelse. Så skall man köpa en S80 väljer man en med den nya motorfamiljen.
MVH AL
Samma erfarenhet som A.L, D4 VEA (181 eller 190 hk) är en riktigt pärla till dieselmotor. Passar utmärkt till direktörsvagnen! :-)
Kör en V70 D4 då och då. Tycker det är en superfin motor, då jag gillar att ligga på låga varv och nyttja vridet så finns det en knapp med ekonomi plus då växlar den upp väldigt tidigt kring 1500 varv. Väldigt likt en Volvo FH med ishift.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.