Har Tesla garanti, vagnskade- och rostskyddsförsäkring som "vanliga" bilar? I så fall, hur länge? Hittar inte mycket om detta på deras hemsida. 10 000 kr i halvförsäkring för Model 3! Vad kostar en helförsäkring då? Är det lika höga försäkringskostnader för alla elbilar?
Är det lika höga försäkringskostnader för alla elbilar?
Nej, det är märkesberoende. Min Hyundai IONIQ kostar (ung, storstad, 2000 mil, LF Mer) 3400 kr för halvförsäkring samt 6100 kr för helförsäkring med samma parametrar.
Uppdaterat: 2019-04-08 10:15
Power to the people
Henrik M
Tesla har 3 år vagnskada som "alla" andra. 4 års nybilsgaranti. 8 år och 20.000 mil på batteriet.
Vart bor du med sån hemsk försäkring? I Rosengård? Min S kostar 6732 kr i halvförsäkring per år. Ja det är lite dyrare med försäkring på bilar med rejäl prestanda....
Finns väl inget som är en sådan djungel som försäkringar, vilket tråden i Tesla-forumet tydligt visar. Har upplevt samma sak själv när jag kollat försäkring till min bil. Har ingen exklusiv bil, men ändå kan det skilja 20 000 kr/år mellan olika bolag.
Anledningen till min fråga var att jag inte lyckades få prisförslag ens, varken av mitt egna bolag eller på en prisjämförelsesajt. Många bolag verkar sky Tesla som pesten att försäkra, dom få premierna man sett folk betala verkar vara duktigt dyra dessutom.
Jag var mest nyfiken vad den ligger på för skojs skull, men som sagt, det verkar lite lurt att dom flesta bolag inte ens vill teckna.
Uppdaterat: 2019-04-08 17:48
Henrik M
Inte ett dugg lurt FXX, det handlar om nåt så enkelt att en del bolag vill vänta ut lite mer statistik så det är det de bygger sina premier på. I väntan på att det ska hinna bli ett tillförlitligt underlag väljer en del bolag att sätta en högre premie, en del bolag väljer att inte sätta nån möjlighet att försäkra och en del vettiga bolag sätter en normal prisbild i förhållande till motsvarande bilar.
Kan garantera att startar du ett nytt bilföretag och börjar sälja även billiga bilar som inte baseras på gammal teknik från befintlig bilmodell så kommer deras premier ligga högre än snittet ett bra tag med.
Premierna sätts ju ofta efter hur många kW motorn har och kW har Tesla gott om...
Uppdaterat: 2019-04-08 19:11
Henrik M
Ja särskilt som Transportstyrelsen inte anger korrekt heller utan tar effekten ur båda motorerna och plussar ihop dem rakt av trots att bilen aldrig kan ge en sån systemeffekt. Min bil står det att den har 524 hk om man går in på "fråga på annat fordon" men så mycket effekt kan den aldrig ge.......så blir lite orättvist behandlat där.
Minns när det stod i bilregistret att Tesla Model S hade lägre effekt än en VW Polo... Då var det nog orättvist åt andra hållet.
Uppdaterat: 2019-04-08 20:06
Henrik M
Ja, det är riktigt illa tycker jag att Transportstyrelsen inte kan få rätt på en sån sak. Samma på Model 3 hörde jag nu, där med är det helt fel uppgifter inlagda fast det på helbilsgodkännandet klart och tydligt står systemeffekt med.
Det kanske är ett ord som inte översatts till "byråkratiska" ännu?
Uppdaterat: 2019-04-08 20:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Henrik M
Kan ju vara så.....men på laddhybrider fungerar det ju, och vanliga hybrider med där de inte heller slår ihop siffrorna utan anger systemeffekten, iaf vet jag de gör så på Lexus m.m....
Gissar att det är tillverkarens uppgifter som läggs in i "bilregistret" och inget som TS hittar på själva...
Uppdaterat: 2019-04-08 20:48
Henrik M
Det kan man tro, men som jag skrev så i det europeiska helbilsgodkännandet är det systemeffektssiffran som står. Samt effekten på motorerna var för sig då det måste vara med. Det står ingenstans den sammanlagda effekten utan den plussar de av nån skum anledning ihop.
Då kan man fråga sig varför Tesla Model S för nåt år sen hade typ 90 hk angivet - då kändes det mera som att Tesla ville ge bilägarna lägre försäkringspremie....
Uppdaterat: 2019-04-08 21:07
Henrik M
Återigen Pi, inte Tesla som gav de uppgifterna.......var nog mer vår kära byråkrati som hade problem med nå´t nytt.....och inte nåt år sen, var bara första årsmodellen tror jag som hade de låga siffrorna.....
Minns att jag kollade några Teslor som jag parkerade i närheten av min bil vid olika tillfällen så det var antagligen inte bara första året. Men åter - jag tror inte att TS sitter och hittar på oavsett vad Teslaägare tror.
Kommentarer
Teslaforumet diskuterar försäkringar: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=7522&start=10
..
Kollade lite vad en Model 3 skulle kosta för mig och på Trygg Hansa låg det på runt 10000 kronor för halvförsäkring!
Skoda, vad kostar X3:an?
Har Tesla garanti, vagnskade- och rostskyddsförsäkring som "vanliga" bilar? I så fall, hur länge? Hittar inte mycket om detta på deras hemsida. 10 000 kr i halvförsäkring för Model 3! Vad kostar en helförsäkring då? Är det lika höga försäkringskostnader för alla elbilar?
Nej, det är märkesberoende. Min Hyundai IONIQ kostar (ung, storstad, 2000 mil, LF Mer) 3400 kr för halvförsäkring samt 6100 kr för helförsäkring med samma parametrar.
Tesla har 3 år vagnskada som "alla" andra. 4 års nybilsgaranti. 8 år och 20.000 mil på batteriet.
Vart bor du med sån hemsk försäkring? I Rosengård? Min S kostar 6732 kr i halvförsäkring per år. Ja det är lite dyrare med försäkring på bilar med rejäl prestanda....
Finns väl inget som är en sådan djungel som försäkringar, vilket tråden i Tesla-forumet tydligt visar. Har upplevt samma sak själv när jag kollat försäkring till min bil. Har ingen exklusiv bil, men ändå kan det skilja 20 000 kr/år mellan olika bolag.
Robban: X3:an kostade 8000 kr i halvförsäkring.
Henrik: Bor i en helt vanlig förort till Stockholm, som inte alls är något "problemområde". Däremot har jag inte haft körkort så länge (11 år).
Anledningen till min fråga var att jag inte lyckades få prisförslag ens, varken av mitt egna bolag eller på en prisjämförelsesajt. Många bolag verkar sky Tesla som pesten att försäkra, dom få premierna man sett folk betala verkar vara duktigt dyra dessutom.
Jag var mest nyfiken vad den ligger på för skojs skull, men som sagt, det verkar lite lurt att dom flesta bolag inte ens vill teckna.
Inte ett dugg lurt FXX, det handlar om nåt så enkelt att en del bolag vill vänta ut lite mer statistik så det är det de bygger sina premier på. I väntan på att det ska hinna bli ett tillförlitligt underlag väljer en del bolag att sätta en högre premie, en del bolag väljer att inte sätta nån möjlighet att försäkra och en del vettiga bolag sätter en normal prisbild i förhållande till motsvarande bilar.
Kan garantera att startar du ett nytt bilföretag och börjar sälja även billiga bilar som inte baseras på gammal teknik från befintlig bilmodell så kommer deras premier ligga högre än snittet ett bra tag med.
Premierna sätts ju ofta efter hur många kW motorn har och kW har Tesla gott om...
Ja särskilt som Transportstyrelsen inte anger korrekt heller utan tar effekten ur båda motorerna och plussar ihop dem rakt av trots att bilen aldrig kan ge en sån systemeffekt. Min bil står det att den har 524 hk om man går in på "fråga på annat fordon" men så mycket effekt kan den aldrig ge.......så blir lite orättvist behandlat där.
Minns när det stod i bilregistret att Tesla Model S hade lägre effekt än en VW Polo... Då var det nog orättvist åt andra hållet.
Ja, det är riktigt illa tycker jag att Transportstyrelsen inte kan få rätt på en sån sak. Samma på Model 3 hörde jag nu, där med är det helt fel uppgifter inlagda fast det på helbilsgodkännandet klart och tydligt står systemeffekt med.
Det kanske är ett ord som inte översatts till "byråkratiska" ännu?
Kan ju vara så.....men på laddhybrider fungerar det ju, och vanliga hybrider med där de inte heller slår ihop siffrorna utan anger systemeffekten, iaf vet jag de gör så på Lexus m.m....
Gissar att det är tillverkarens uppgifter som läggs in i "bilregistret" och inget som TS hittar på själva...
Det kan man tro, men som jag skrev så i det europeiska helbilsgodkännandet är det systemeffektssiffran som står. Samt effekten på motorerna var för sig då det måste vara med. Det står ingenstans den sammanlagda effekten utan den plussar de av nån skum anledning ihop.
Då kan man fråga sig varför Tesla Model S för nåt år sen hade typ 90 hk angivet - då kändes det mera som att Tesla ville ge bilägarna lägre försäkringspremie....
Återigen Pi, inte Tesla som gav de uppgifterna.......var nog mer vår kära byråkrati som hade problem med nå´t nytt.....och inte nåt år sen, var bara första årsmodellen tror jag som hade de låga siffrorna.....
Jag kommer ihåg det där med 90 hk, det var nog i någon tråd här på forumet, men förklaringen kommer jag inte ihåg!
Minns att jag kollade några Teslor som jag parkerade i närheten av min bil vid olika tillfällen så det var antagligen inte bara första året. Men åter - jag tror inte att TS sitter och hittar på oavsett vad Teslaägare tror.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.