Precis kommit hem från en 600-mila tripp på 21 dagar till sydöstra Europa och tillbaka i kompisens V90 CC. Just hans är en otroligt tråkig spec. Solid svart, lägsta utrustningsnivån(iof väldigt bekväm med 18”) och D4. Men det är en otroligt fin bil i grunden med ett sjukt kompetent chassi. Det är en årsm 2017 med 18k mil på mätaren men det kändes inte öht, inga missljud från varken interiör eller hjulupphängning. Trivs lika bra på motorväg som på dåliga grusvägar. Rymlig kupé, bekväm fjädring och knäpptyst så fort man lämnat den svenska asfalten. Lite för hårda säten dock.
Tycker att D4:an är klen med 4 pers och fullt bagage, men den gör sitt jobb. Förbrukningen landade på 0,71 med majoriteten av körningen på motorväg i högt tempo(140-160). Ca 200 mil kördes på kurviga landsvägar, grusvägar eller stadskörning.
Den adaptiva farthållaren var för abrupt för min smak, den både bromsar och accelererar för aggressivt. Gick som tur var att stänga av och använda som vanlig farthållare.
Synd att volvo slutar sälja den här typen av bil. Bra kompromiss mellan suv och vanlig kombi.
Kommentarer
Ganska snygg dessutom jämfört med övriga Legoklossar de säljer.
Bygga välbyggda bilar som håller länge, det kan Volvo.
Apex:
Är din kompis förresten nöjd med sin V90 CrossCountry?
Vad händer med Volvos dieselmotorfabrik i Skara nu när dieselmotorerna slutar tillverkas? Hur påverkar det Volvos arbetstillfällen i Skara och alla myndigheter tex polisen, tullen, försvaret som i stort sett bara köper dieselbilar vilka bilmärken ska leverera fordon till dem?
Nä, att Volvo nu slopar dieselmotorerna är en stor strategisk tankevurpa som kommer att kosta Volvo enorma pengar och dessutom ge dem sämre image m a p stora ökade utsläpp av Co2 då de bara har bensinhybrider och bensinmotorer att erbjuda.
Ja han är nöjd. Han har noll bilintresse och ville ha en modern, bekväm, rymlig och säker bil som är lite oöm(hög markfrigång). Jag tipsade om flera modeller men han fastnade för V90CC.
Med mer utrustning och en D5/T6 så får man en ytterst trevlig bil.
Swensson, fabriken är väl i Skövde och i den fabriken bygger dom, vad jag vet, den nya elmotorn som sitter i 2024 års modell av XC/C40 och i kommande EX30
Stämmer. Dom bygger även bensinmotorerna till laddhybriderna
Det stod väl inte att de ska sluta tillverka dieselmotorer, utan att de ska sluta säljas på vår marknad. De kanske säljs på andra marknader och till specialfordon.
Sen vet jag inte om de fortfarande gör båtmotorer ??
Ja fina bilar, men plastskarven på vx-väljaren stör mig kopiöst.
Skitfånigt men rår inte för det. Känslor ni vet
Ja, det stämmer, fel av mig jag menade såklart Skövde och inte Skara. Jag visste inte att Volvo tillverkar egna elmotorer utan hade för mig att det är Siemens och Bosch som levererar elkomponenter och elmotorer till Volvo men tydligen har jag fel och det är ju isf glädjande.
Det var så det var fram tills nu. Ser du på förbrukningen på XC40 C40 och Polestar 2 så har den tagit ett rejält kliv neråt i och med modellår 2024.
Nya motorer, bakhjulsdriven förbättrat batteri mm. Från att ha varit i det nedre skiktet i fråga om förbrukning så återfinns de nu i det övre med lägre WLTP förbrukning och en faktisk förbrukning som avviker mindre.
Jag tror dom har en motor som dom använder i alla elbilsmodeller, antingen bakhjulsdrivna eller med en extra, lika dan, motor fram.
V90 CC hade varit fin med elmotorer. D4:an har ett så oskönt ljud, låter som en tyst dieselmotor men som kommer från 90-talet. Rasslar och låter alltid ansträngd. Växellådan är också medioker.
Det eller en drivlina från typ BMW. Det är bilens svagaste punkt imo.
Det går att redigera sitt inlägg efteråt, och ta bort ev dubbelpostningar.
Tack, fixat :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.