Kom just hem från två veckor på Gran Canaria, där jag av en tillfällighet blev erbjuden en Renault Captur som hyrbil. Jag hade valt Focus el.dyl som alternativ, men det är ju kul att prova nåt annat.
Det blev totalt 130 mil på vägar av alla sorter och kvalitet.
Tänkte publicera några noteringar, det kanske uppskattas. :-)
Plus:
- bekväm att kliva i/ur
- lätt att hitta bra körställning
- lättkörd
- rymlig för sin längd, jag sitter bra bakom mig själv
- bra fjädring och dämpning
- behaglig styrning, vänder snävt
- snygg (i mina och frugans ögon)
- rimlig förbrukning: 0.63. vanlig landsväg existerar ju knappt, det är antingen 120 på motorvägen eller otroligt krokiga vägar med böjar som kräver fullt rattutslag. Ofta stora höjdskillnader. Körde ända upp till toppen, det kostar bensin att köra upp till nästan 2000 meter...
Minus:
- lite klen motor (turbo-trea), smalt register, typ diesel fast det var bensinare
- för stora steg mellan växlarna, funkade inget vidare i branta backar
- idiotisk kromdekor kl. 6 på ratten som gav otrevliga speglingar
- ologisk informationsdisplay, som hoppade tillbaka till "farthållare tillgänglig" varje gång man startade bilen, dessutom kunde den bara visa max två olika fakta åt gången. Tryckte man in farthållaren slutade den visa klockan och yttertemp, då var det tvunget att åter välja klockan med tryck i änden av torkarspaken
Kommentarer
Och så en bild från en av de roligare vägarna mellan Soria och Mogan. Smalt, max en bilbredd, och krokigt som tusan. Räcken finns här och var. Men det är så läcker utsikt!
hultarn, du hade nog gillat den bättre med DCT-automaten istället för manuell (som du verkade ha).
Infodisplayen verkar vara släkt med den som sitter i vår Dacia. Där får man knappa som satan för att få infon man vill ha och är farthållarsystemet aktiverat är den inslagna hastigheten prioriterad information. Ett krav på nästa bil är att klocka och utomhustemperatur visas konstant oavsett vad jag trycker på.
Ja, det blir ju en annan upplevelse när man kör den i två veckor jämfört med kanske en kvart.
Sen är ju förstås hyrbilarna säkert annorlunda specade mot här i Sverige, men det är ju också en del av charmen.
Jag skulle nog vara mer nöjd med motorn här hemma, där det knappt finns några backar, skulle vara intressant att få veta vad den drar i vanlig körning.
Motorn är på futtiga 900cc, jag trodde den var större.
Men, det där med displayen retar mig, precis som som Mäkinen.
Kan förresten skriva några kommentarer om trafiken och bilarna på Gran canaria.
- Kombibilar finns nästan inte alls, det är bara taxi som nyttjar dem. En XC70 såg jag, och den var GB-registrerad.
- Vanligast verkar halvkombi i mellanklassen vara, typ Focus, Golf, C4, Leon.
- Rost finns nästan inte, trots att Atlanten omringar ön. Lite kul att se gamla Mercor från tidigt 80-tal.
- Däremot bränner solen sönder lack, cabbar, lysen.
- Såg bara en Prius, däremot några Prius plus som taxi.
- Trafiken är snabb, men samtidigt vänlig. Ingen vräker sig på tutan om man byter fil, eller tvekar inför en korsning, tvärtom släpper de gärna in bilar. Inte alls som i Sverige.
- Taxi kör som biltjuvar, men ändå på ett skärpt sätt.
- Parkera får man köra där det finns plats, känns faktiskt väldigt befriande att kunna ställa sig på "fel" sida av gatan, eller i hörnet utan att bli bötfälld. Bara man inte står ivägen så är det OK.
- Man är noga med att släppa fram fotgängare, och ger cyklister (det är många som tränar cykel) bra utrymme. Å andra sidan finns knappt vanliga cyklister eller cykelbanor.
Väldigt intressant att höra om både bilen och ön! Jag funderar själv på att åka dit nästa år och du gjorde mig mer sugen. :)
Kul att höra att du uppskattar mitt inlägg. Jag hade som så många andra en ensidig bild av vad Gran canaria är för slags ö. Detta innan jag själv besökt ön.
Visst kan man ägna sig åt att steka vid poolen hela tiden och sippa drinkar, eller trängas på stranden bland försäljare och annat lustigt folk.
Men, det finns så mycket mer att se och göra! Ön har ett mycket omväxlande landskap, från lång tomma stränder till utsikt nästan 2000 meters höjd. Gröna dalar, ökenområde, värsta turistgetton (typ Puerto Rico) eller genuina små bergbyar med vänlig urbefolkning. Gillar man att vandra, finns det mängder av möjligheter. Likaså har de fina ridleder, om man föredrar att sitta till häst.
Hyra bil är väldigt billigt, min kostade 206 kr/dygn inklusive en extra försäkring. Bensin 9,50 litern diesel 8,50. Och, man har fortfarande bemannng som tankar bilen åt en!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.