Idag passade jag på att göra en kortare provkörning av den helt nya Yarisen.
Förra modellen testade jag för några år sen och det var definitivt en stor besvikelse.
Desto roligare att kunna konstatera att det tar sig för Toyota.
Denna var riktigt trevlig - dock Style-utförandet så inte nån av de två lägre utrustningsnivåerna.
Drivlinan fungerade riktigt bra dessutom. Visst kunde man framkalla lite "ylande" när man körde direkt ur en rondell och ut på 100-väg och accelererade hyfsat kraftigt men i normal trafik fungerade den mjukt och fint.
Den inre ljudnivån var inte heller bedövande - i alla fall inte för mina gammelmans-öron...:)
Känslan i inredningen ligger på en klart högre nivå än i föregångaren. Dock tyckte jag att både multimedia-skärmen liksom färddatorn i instrumentklustret var tämligen röriga och inte speciellt intuitiva med det lär man sig säkert om man tillbringar mera tid med bilen. Inte speciellt rymlig i baksäte och bagage - där finns det nog B-segmentare som är bättre. Men skall man inte ha bilen som familjebil utan mest som transportmedel för 1--2 personer så skulle jag nog utan tvekan kunna leva med denna bil. Och den adaptiva farthållaren gick att låsa ner till 30 km/t - det du mso 1000...:) Dock manövrerades den med rattknappar på högra rattekern. Elektrisk handbroms är också standard på alla utrustningsnivåer men man måste upp på Active Plus för att få bl a LED-belysning vilket nog är väl investerade pengar för skillnaden är bara 5000 kr.
Min sväng på drygt 2 mil, varav nästan hela första halvan kördes på 100-väg och resterande på 30--70-väg, slutade i en snittförbrukning på 0,41 l/mil vilket är väldigt bra på denna min teststräcka - faktiskt den lägsta jag mätt upp under alla år jag provkört denna sträcka med olika bilar.
Summa summarum så får man en rätt hyfsad liten hybridbil inkl automatlåda för de 205.000 kr som en Active Plus kostar idag. Mycket pengar för en småbil men konkurrenterna är i de flesta fall inte billigare (med jämförbar utrustning) trots att dom saknar Toyotas hybridsystem.
Toyota Yaris 2021
Uppdaterat: 2020-09-05 17:19
Kommentarer
Gick den "upp till 50% på el" då? ;-)
Låter ju trots allt som att Toyota har lyft Yarisen till en klart acceptabel nivå med dagens mått mätt.
Nä, inte kan jag tro att den gick "50 % på el" med den förbrukningen men kanske "upp till 50 %" - det är ju nåt helt annat...:)
Jo - i mina ögon en klart acceptabel, kanske t o m bra nivå, i den bilklassen.
ViB hade väl över 40% av tiden på el i sin Corolla, så helt ute och cyklar är nog inte reklamen. Men i slutändan är det ju bensinförbrukningen som spelar någon roll, inte hur stor andel av körtiden som förbränningsmotorn är avstängd.
Hade en Yaris som lånebil i somras, men gissar att det var den gamla modellen.
En 1,5 manuell, och det var ingen kul upplevelse, förutom att bilen var tråkig, satt jag illa och fick ont i ryggen efter några mil.
Skulle vara kul att prova den nya och jämföra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.