Vi Bilägares forum

Toyota Rav4 Hybrid

Toyota Rav4 Hybrid

Snart får man möjligheten att testa Rav4 med Lexus Hybriddrivlina och måste erkänna att jag är riktigt nyfiken, 1650 kg i dragvikt och bättre prestandard än i min Avensis och troligen även lägre förbrukning, det jag har stört mig på i mina 2 tidigare Rav4:or är baksätets bältesinfästning för mittplatsen och jag tror inte detta har ändrats. Frågan är nu hur mycket tystare den nya Rav4:an är....

Får se hur detta slutar :)

Uppdaterat: 2015-12-15 14:04

Kommentarer

Nja, jag får se, just nu är jag egentligen nöjd men saknar hybridtekniken så det är iofs lockande men det beror lite på hur tyst den kommer att bli :)

Uppdaterat: 2015-12-15 16:31

Simon, vågar man hoppas på att du skriver en liten testrapport här när du testkört? :)

Uppdaterat: 2015-12-15 16:48

Det är väl inte helt omöjligt att det kan bli en rapport ;)

Uppdaterat: 2015-12-15 16:56

På Toyota Norge kan man redan bygga sin egna Bil, där är hybriden billigare an den vanliga? Kanske några miljörabatter?

Intressant är att de verkar göra den mer påkostad, väljer man executive så har man fyra färger på skinnet att välja på :)

https://www.toyota.no/new-cars/rav4/index.json#/publish/carconfig_load/model=RAV4

Uppdaterat: 2015-12-15 17:01

Tittade lite på youtube och dessa två tester av RAV4 hybrid var hyggliga. Måste säga att jag tycker bilen funkade riktigt bra i röd färg.

https://www.youtube.com/watch?v=-j5IzSRjMMo

https://www.youtube.com/watch?v=3OuBotSYDkE

Uppdaterat: 2015-12-15 23:40

Som vanligt är det ingen snygg bil från Toyota. Jag tycker den ser ut som en samuraj med magknip.

Uppdaterat: 2015-12-16 10:05

Mr.Wheeler, tycker den ser ovanligt bra ut för att vara en Toyota. Vi är ju liksom inte bortskämda med det. Men det är ju också ett märke som ska vara lite mer nedtonad då den ska gå hem hos massorna. Fronten sticker väl ut lite väl mycket, modernt är ju att minimera överhäng. Nåja, Toyota kanske lär sig till slut, detta kanske fortfarande är gamla generationen innan dom nya plattformarna tar över. Även HSD är ju gen3 i denna.

Uppdaterat: 2015-12-16 10:24
Simon no1 skrev:

Snart får man möjligheten att testa Rav4 med Lexus Hybriddrivlina och måste erkänna att jag är riktigt nyfiken, 1650 kg i dragvikt och bättre prestandard än i min Avensis och troligen även lägre förbrukning, det jag har stört mig på i mina 2 tidigare Rav4:or är baksätets bältesinfästning för mittplatsen och jag tror inte detta har ändrats. Frågan är nu hur mycket tystare den nya Rav4:an är....

Får se hur detta slutar :)

Simon - tveksamt om förbrukningen blir lägre än i din Avensis. Läste ett test av Lexus NX 300h F Sport, som är i princip samma bil, i Teknikens Värld nr 8 i år. Enligt EU ska denna bil i blandad förbrukning ta: 0,51/mil. I Teknikens Världs Sverigecykeln, som är deras egen mer realistiska testmetod på rullande landsväg, så drar den 0,78 och deras testförbrukning, då dom garanterat kör hårdare, blev 0,99.

Som jämförelse var i senaste numret ett test där Avensis kombi 1.8 Life Multidrive S fanns med. Den har deklarerad förbrukning enligt EU 0,60. I Sverigecykeln tog den 0,77 och testförbrukningen blev 0,82.

Som ytterligare en jämförelse kan nämnas att Lexus IS 300h Comfort i nr23 har en deklarerad förbrukning 0,44. Den tog i Sverigecykeln endast 0,33!!! Och testförbrukningen blev 0,64.

Så som det verkar kommer Rav4 hybrid att i bästa fall dra lika mycket som en Avensis 1.8. Det är väl helt enkelt så att en SUV, med sitt högre luftmotstånd och vikt, drar mer i verklig körning än en kombi eller sedan, trots att det är en hybrid. Men det kan naturligtvis ändå vara lockande med en RAV4 hybrid! Jag tycker också det ska bli spännande att testa den och höra hur mycket tystare den blivit!

Uppdaterat: 2015-12-18 21:22

Rutger, jag tror med att 0,78 ligger närmre riktig förbrukning med åretruntkörning, att man ska köra på 0,51 är nog inte realistiskt, men jag skulle tippa att man kan köra på 0,6-0,7 om man kör lugnt och det är okej för en SUV i denna storleken, Min Avensis ligger just nu på 0,73 efter 3 tankningar och en massa blandad körning så förbrukningen kommer nog att bli likvärdig skulle jag gissa på :)

Uppdaterat: 2015-12-19 17:47

Simon - ja, kan man köra en SUV på 0,6-0,7 så skulle jag vara nöjd. Kollade nyss filmerna ovan och några till. Hittade då denna provkörning: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PoGa5Ca0YIM Nog förefaller den gå väldigt tyst. Måste säga att jag blev sugen på denna hybrid efter att ha kollat alla filmerna. ;-) Måste då absolut provköra den när den kommer, få se hur den upplevs jämfört med den 2.0 manuell jag körde för inte så länge sen. På min testrunda drog den 0,85 enligt färddatorn, men det går säkert pressa till i varje fall 0,80 eftersom jag inte direkt snålkörde. Du har ju haft Rav4 2.0 aut. tidigare. Vad drog den åt dig?

Uppdaterat: 2015-12-19 20:35
Rutger Jönåker skrev:

Simon no1 wrote:Snart får man möjligheten att testa Rav4 med Lexus Hybriddrivlina och måste erkänna att jag är riktigt nyfiken, 1650 kg i dragvikt och bättre prestandard än i min Avensis och troligen även lägre förbrukning, det jag har stört mig på i mina 2 tidigare Rav4:or är baksätets bältesinfästning för mittplatsen och jag tror inte detta har ändrats. Frågan är nu hur mycket tystare den nya Rav4:an är....

Får se hur detta slutar :)

Simon - tveksamt om förbrukningen blir lägre än i din Avensis. Läste ett test av Lexus NX 300h F Sport, som är i princip samma bil, i Teknikens Värld nr 8 i år. Enligt EU ska denna bil i blandad förbrukning ta: 0,51/mil. I Teknikens Världs Sverigecykeln, som är deras egen mer realistiska testmetod på rullande landsväg, så drar den 0,78 och deras testförbrukning, då dom garanterat kör hårdare, blev 0,99.

Som jämförelse var i senaste numret ett test där Avensis kombi 1.8 Life Multidrive S fanns med. Den har deklarerad förbrukning enligt EU 0,60. I Sverigecykeln tog den 0,77 och testförbrukningen blev 0,82.

Som ytterligare en jämförelse kan nämnas att Lexus IS 300h Comfort i nr23 har en deklarerad förbrukning 0,44. Den tog i Sverigecykeln endast 0,33!!! Och testförbrukningen blev 0,64.

Så som det verkar kommer Rav4 hybrid att i bästa fall dra lika mycket som en Avensis 1.8. Det är väl helt enkelt så att en SUV, med sitt högre luftmotstånd och vikt, drar mer i verklig körning än en kombi eller sedan, trots att det är en hybrid. Men det kan naturligtvis ändå vara lockande med en RAV4 hybrid! Jag tycker också det ska bli spännande att testa den och höra hur mycket tystare den blivit!

TV startade säkert Sverigecykeln med Lexusens batteri på nästan full laddning och vid avslut nästan tomt, det blir grymt missvisande.

Jag kan köra min Auris hybrid nörmare 1,5 mil under 0,2 och man har rak väg och fullt batteri vid start och tomt vid mål.

De skulle nog behöva hybridanpassa körcykeln så att den tex körs med ett antal upprepningar.

Uppdaterat: 2015-12-19 21:24

junkers - om jag förstår dig rätt menar du alltså att man vid normal körning skulle få en betydligt lägre förbrukning än TV? Förutsatt att man inte är ute på en långresa då alltså...

Hur länge behöver man köra med bensinmotorn innan batteriet är uppladdat igen?

Uppdaterat: 2015-12-19 21:53

Det tar väl sisådär fem-tio minuter för den att ladda upp igen med bensinmotorn under körning.

Poängen är att om de skulle upprepa Sverigecykeln ett antal gånger så skulle inte Lexusen dra 0,33 utan högst troligt ca 0,45-0,50.

Uppdaterat: 2015-12-19 22:37

Tack junkers, intressant att veta. Hybridtekniken är intressant tycker jag! Synd det bara är med kommande Rav4 hybrid man får dra en husvagn... Förhoppningsvis får man snart dra även med övriga hybrider.

Uppdaterat: 2015-12-19 22:43

Rutger, mina Rav4 har landat på strax över 0,8 blandat, nu kör jag sällan långkörning men vid de tillfällen jag har gjort det imponerade dom rejält, körde blandade fartgränser men med 16 mil motorväg med 110/120 den körningen gick på 0,64, så det går att åka snålt med Rav4 om man anstränger sig

Allt hänger i slutänden om körsstil och hur mycket man gasar, några extra omkörningar kan sabba rejält på förbrukningen

Men jag tror nog att hybriden går att köra snålare med och i synnerhet när man kört hybrid ett tag och kommit in i körningen så går det att köra extremt snålt, så nyfiken är jag på den kommande hybrid Rav4

Filmen du la in verkade ju som att bilen går väldigt tyst, han gör dock nybörjarmisstaget att gasa alldeles för mycket och när man kört ett tag så går man sällan över 3500 varv, det är helt meningslöst och ska inte behövas om man inte kör i sportläget vilket han inte gjorde

Uppdaterat: 2015-12-20 01:39

Simon - intressant! Då stämde min uppskattade förbrukning från provkörningen bra. =) Ja, på ren landsvägskörning bör man komma lägre, så länge farten inte är FÖR hög. Och visst bör en hybrid gå att få lägre än 2.0 versionen, så under 0,6 borde den kanske gå att få utan större problem, om man inte är för het på gasen. ;-)

Ja, på filmen verkar han trycka "plattan i mattan" en stund, vilket är onödigt. Det är ju då man får motorn att råma sådär oskönt, som många anmärker på CVT över. Tar man det lite lugnare blir det behagligare. Däremot reagerade jag positivt på att gasresponsen verkar bättre på denna än på den Lexus NX jag provkörde! Man ser ju på den vänstra mätarnålen när gasen trycks ner och motorljudet ökar ju tämligen omgående. Kanske har han något annat läge inställt, eller så är Rav4 hybriden mer alert? När jag testade NX så tog det nästan 3 sekunder från att jag tryckt "plattan i mattan" innan bilen började accelerera!!! Det gillade jag INTE med den bilen. Men jag var ju ovan vid bilen och kanske hade jag ECO-läget aktiverat? Läste om det i broschyren efter att jag kommit hem...

Uppdaterat: 2015-12-20 13:08

Simon, jo det märks en extrem skillnad på dom som har kört HSD mycket och dom som inte har det. I mitt inlägg med två video, den första som jag har där, så är killen van vid HSD. Då lär man sig, sitter i ryggmärgen, att gasa mer försiktigt för att man lär sig hur CVT fungerar och att elmotorerna hjälper till lika mycket vid mindre gas. Finns sällan nån anledning att gasa för mycket och ligga på högt varv på motorn.

Tyvärr är det många biljournalister som inte fattar detta utan gasar på och skriver sen negativa recensioner om HSD. Detta är dessutom ganska ologiskt då dom ju inte annars klagar när en motor varvar högt vid gaspådrag och det är enbart fasta växlar i konventionella lådor.

Det blir ju då också så att bilen drar mer om du varvar motorn typ 4000 varv. Sen klagar dom på förbrukningen. Jag tycker det är rätt pinsamt okunnigt av biljournalister som ska förstå hur bilar fungerar och vad det är som gör att bilar drar mindre soppa.

Uppdaterat: 2015-12-20 13:55

Tjena,

Hoppas att de fått ner ljudnivån ett par snäpp.

Kompisen har en RAV4 D4-D med variomatic och nu på dubbade vinterdäck är det inte behagligt att konversera i framsätet mellan passagerare och förare på motorvägen. Både drivlina och framför allt vägljud är allt för högt för en så pass i övrigt fin bil.

Uppdaterat: 2015-12-21 16:13
*Robban

Pratat med en säljare som vart på visning av nya raven (hybriden av främsta intresse), han sade att den är snålare än NX 300h. Dem har ändrat om så motorn ska vara piggare. Plus att NX väger mer än raven.

Uppdaterat: 2015-12-21 16:40

Robban - håller med dig om ljudnivån. Första gången jag körde senaste generationens Rav4 2.0 aut. hade den dubbdäck och den var alldeles för bullrig. Nästa gång jag körde en så hade den dubbfria vinterdäck och då gick den behagligt. I somras körde jag en senast och jag tyckte den var lite för bullrig även på sommardäck. Men nu har jag läst att nya som kommer nu ska ha fått bättre ljudisolering, så det ska bli spännande att se/höra hur bra den blivit!

ksoderlund - Intressant att den ska bli både lättare, snålare och piggare än NX 300h! Låter bra, för NX upplevde jag onödigt seg i förhållande till motorstorleken.

Uppdaterat: 2015-12-21 19:11

Rutger, polarens RAV4 har 18" sommardäck och i mitt tycke ett allt för fast chassie för biltypen. Varför göra den så hård med så pass lång fjädringsväg, eller i alla fall möjlighet till en, kombinerat med breda lågprofildäck... En sån biltyp borde vara bekväm kan jag tycka.

Uppdaterat: 2015-12-21 21:31
*Robban

Och jag uppskattar att den inte har mjuk fjädring, Rav4 var den första Jeepliknande bil som jag kunde tänka mig att äga, all erfarenhet av dessa bilar var att de krängde lutade och gungade sig fram, bekvämt möjligtvis men ingen känsla av väghållning överhuvudtaget, Rav4 till och med sladdade med baken och krängde minimalt så den är fortfarande en favorit så kanske blir det en tredje när hybriden kommer ut

Uppdaterat: 2015-12-21 22:05

Simon - du funderar väl inte på att byta redan med bara 600 mil under hjulen på den nuvarande ?

Uppdaterat: 2015-12-21 22:08

Pi, egentligen inte men har alltid gillat Rav4:an så man vet aldrig vad som händer :)

Uppdaterat: 2015-12-21 22:11

Robban - jag upplever att många moderna kompakt SUV har hård fjädring och anledningen till det har jag utgått från beror på att dom inte ska välta vid det obligatoriska "älgtestet". Hög tyngdpunkt, mjuk fjärdring är ju ingen bra kombination för väghållningen... När jag körde Rav4 och nya Tucson efter varandra i september i år upplevde jag att Hyundai fått till en behagligare kompromiss, men även den är ganska fast. Steg 1 är nog att undvika breda lågprofildäck, för att förbättra komforten något. Då minskar även bullret. Men det blir intressant att se hur mycket bättre nya Rav4 blir! Chassit lär ju vara förbättrat och även ljusisoleringen, sägs det. Men vill man ha komfort så är en vanlig sedan eller kombi bättre, trots kortare fjädringsväg.

Uppdaterat: 2015-12-21 22:39

Nä, jag har så svårt att förstå varför man inte vill utnyttja möjligheten till komfort. Självklart behöver det inte vara en gunghäst, men...

[OT]Jag var och provkörde en S60CC och den var så fint bestyckad med supersnygga 19" hjul med minimal luftkammare... Jag hade hoppats att det skulle kunna vara ett alternativ när det blir dags att byta S60:n, men med 19" var den bullrigare och stötigare än min nuvarande S60 med 17" [/OT]

Uppdaterat: 2015-12-22 08:07
*Robban

Robban - jag trodde som du från början, att en suv med lång fjädringsväg skulle vara väldigt komfortabel. Men tyvärr har jag besviket insett att så inte är fallet. I varje fall inte i denna prisklass. Kan tänka mig att premiummärkena har bättre förutsättningar att fixa till en behagligare gång med elektroniska hjälpmedel, typ Four-C chassi på XC60 och motsvarande på Audi, BMW och MB, utan att riskera att välta vid en undanmanöver. Återstår att se hur mycket bättre facelift versionen av Rav4 blir...

Jag har provkört V60CC och jag blev mycket förtjust i den! Tyckte ändå den gick förvånansvärt bekvämt trots 235/45 19. Men det är klart, med mera gummi hade ju komforten ökat! XC70 är kanske det bekvämaste just nu i denna kategori? (Sorry - OT)

Uppdaterat: 2015-12-22 17:46

Lite nytt, tydligen användes Passat GTE som referens när handlarna fick testköra Rav4 Hybrid, intrycket var att kraften från elmotorn var starkare men inte varade lika länge i Passaten, i slalomkörning verkade den lida av vikt eller något annat då det skrek i däcken vilket är lite märkligt då den är betydligt lägre och borde funka bättre än en SUV, när det gäller ljudnivån så upplevdes den förbättrad men säljaren ansåg att det var för lite körning för att uttala sig...

Prismässigt kommer Rav4 hybrid att introduceras med ett pris strax under 300 000:- låt mig gissa på 299 800:- :) och en fullutrustad på ca. 350 000:- vilket var billigare än jag trott. kan bli en storsäljare då den får dra 1 650kg

Uppdaterat: 2016-01-12 11:39

Från Toyota Sveriges hemsida idag, kl 11.41.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-01-12 11:43
Power to the people

Grosser, tack för info, denna infon fanns inte på Toyotas hemsida igår :) Då är det antagligen Active som kommer erbjudas under 300 000:-

Uppdaterat: 2016-01-12 12:10

BTW, Lexus NX300h är inte så mycket dyrare i grundutförande, kan vara ett alterantiv om man vill lyxa till det lite.

Uppdaterat: 2016-01-12 12:14

Vidstige med samma utrustning skiljer det i mitt fall ca 120 000:- men då får man en helt annan bil så klart :)

Uppdaterat: 2016-01-12 12:24

Simon, ouch, jo det var ju en del.

Och trots allt samma drivlina och lite större bagage i RAV4 så kanske kan den sägas vara riktigt prisvärd då. :)

Ska du köpa en?

Uppdaterat: 2016-01-12 12:55

Nja, egentligen åker jag så bra i min att jag inte borde byta, men man vet aldrig :)

Uppdaterat: 2016-01-12 13:47

Ni känner kanske till att det blir visning 29-31 januari... Hoppas det är rejält med snö då, så man får testa vad den går för! =)

Läste följande på hemsidan ang. vägskyltsigenkänningen: "Vägskyltsigenkänningen (Road Sign Assist, RSA) hjälper föraren att läsa av olika typer av vägskyltar t ex hastighetsbegränsningar, omkörningsförbud, varningsskyltar, motortrafikleds- och motorvägsskyltar. Informationen från de aktuella skyltarna, och eventuella varningar, presenteras på en färgskärm framför föraren. Om hastigheten är för hög i förhållande till rådande hastighetsbegränsning, uppmärksammas föraren både visuellt och med en ljudsignal." Jag reagerar på sista raden... Ska bilj..... hålla på och blinka och tuta om man råkar köra lite för fort???? Jag gillar att bilen kan visa gällande hastighetsbegränsning, i den skyltflora som nu finns, men jag gillar inte bilar som ska hålla på och tuta och blinka i tid och otid.

Uppdaterat: 2016-01-12 17:00

Med dem priserna så är det NX som gäller, så mycket snyggare!

Uppdaterat: 2016-01-12 17:24
junkers skrev:

Med dem priserna så är det NX som gäller, så mycket snyggare!

Inte otroligt att det blir kampanjrabatter på de priserna, kanske i storleksordningen som Simon skriver. Fast många kommer säkerligen köpa ändå, det är ju en Toyota trots allt...

Uppdaterat: 2016-01-12 18:13
Power to the people

Rutger, samma system sitter på min bil och det är inte det minsta störande, många gånger kommer man på sig själv med att undra vilken hastighet som gäller och då är detta system perfekt, varningssignaler kan man justera nivå på så inga problem, blinka har jag inte varit med om? Kanske skiljer sig systemet lite från mitt då detta har adaptiv farthållare

Uppdaterat: 2016-01-12 18:41

Tack Simon! Det var lugnande besked! Blev orolig när det stod: "Om hastigheten är för hög i förhållande till rådande hastighetsbegränsning, uppmärksammas föraren både visuellt och med en ljudsignal." Bra ljudsignalen går justera nivå på! Vet inte vad dom menar med "visuellt"... Var rädd det var någon röd lampa som blinkade ilsket. ;-P Men kanske/förhoppningsvis något mera diskret. Ja, att bilen visar gällande hastighet tycker jag är suveränt! Som du säger, ofta när man åker på nya ställen undrar man vilken hastighet som gäller, så då är det bra bilen visar det!

Noterade en annan positiv sak! Från och med nu får man elstolar fr.o.m. Active Plus i Rav4! =) Så nu behöver man inte upp på Executive för att få elstolar! Har inte hittat vilken klädsel Active Plus har, men på en bild är det skinn så förmodligen skinn då. Också svart innertak i den.

Uppdaterat: 2016-01-12 19:13

Och om man vill ha LED-halvljus, gäller det då minst Active Plus då också?

Uppdaterat: 2016-01-12 19:21

Samtliga verkar ha LED, utom Life av bensinvarianten som har halogen. Så det räcker alltså med Active för att få LED.

Uppdaterat: 2016-01-12 19:43

Prisskillnaden mellan Active plus och Executive på 17 000:- gör att Executive känns hyffsat prisvärd.

Jag tycker fälgarna är snyggare, och man får 4 olika skinnklädslar att välja på, döda vinkelvarnare, Rear Cross Traffic Alert och 360 graders monitor

Dessa elektroniska hjälpmedel kan man köpa till som ett paket för 13 000:- på Active plus men då får man inte skinnklädsel

Uppdaterat: 2016-01-13 12:01

Nån som har koll på hur mycket skinn höjer andrahandsvärdet och hur mycket lättare bilen är att sälja som begagnad med skinn?

Uppdaterat: 2016-01-13 12:25

Somsagt bättre motorrespons plus lägre vikt borde ge bättre bränslenota för raven än Nx300h. Skulle vara intressant med ett awd test mellan raven, NX o Mitsubishi outlander phev. För att se hur väl el-awd'n

Fungerar i praktiken.

Uppdaterat: 2016-01-13 12:37

Vidstige, svårt att svara på, men min sista hade skinn och den såldes på under en vecka, men det kan ju likagärna vara slumpen, men jag tror att om det står två lika bilar sida vid sida, en med skinn och en utan så är nog skinn betydligt attraktivare som begagnat då det oftast är renare och betydligt lättare att hålla rent, hur mycket det ger i pengar är nog ändå svårt att uppskatta

Uppdaterat: 2016-01-13 12:48

Simon, jo jag kan tänka mig att det gör en hel del. Och det är ju rätt stor skillnad att ta över någons gamla soffa om den är i skinn kontra tyg om jämförelsen fungerar. Tyg tar åt sig allt möjligt skit liksom lukt och man vet ju inte hur noga tidigare ägare varit även om det i viss mån märks.

Uppdaterat: 2016-01-13 13:39

Fast sen skall man ju sitta i bilen även vintertid och då föredrar jag helt klart textilklädsel. Och i flera bilar som kompisar haft med skinn-klädsel så har det uppkommit sprickor i skinnet - inte så snyggt. Så en bra tygklädsel är i alla fall mitt val. Sen skiljer det ju i kvalitet mellan textilklädslar så det kan ju vara svårt att avgöra vad som är bra kvalitét vid köp av en ny bil.

Uppdaterat: 2016-01-13 16:36

Pi, jo skinn har en tendens att bli mycket kallt på vintern och mycket varmt på sommaren.

En födel med vintern är väl också att minusgrader är en rätt effektiv metod att ta bort dålig lukt.

Man kan använda samma teknik genom att lägga skor eller skoinlägg som luktar illa i frysen ett par dagar, funkar klockrent. Har en kompis som har skor som luktar illa så därför vet jag...

Uppdaterat: 2016-01-13 16:51

Ja - bilen skall som sagt användas också och inte bara vara nån utställnings-grej med imponatoreffekt...:)

Uppdaterat: 2016-01-13 16:54