Toyota Prius+ 2013 gått 42500 mil för 3 år gammal felfri, toppskick och pris 69.900 kr. https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius__7sits_lader_felfri_toppskick__66516811.htm?ca=10&w=3
Uppdaterat: 2016-07-23 20:35
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Toyota var ganska felfria förr, hade betydligt bättre driftsäkerhet än de flesta i motsvarande klass, man brukade säga att de gick tills de förmultnade och det stämmer ganska bra med mina egna erfarenheter.
Men det var på den tiden man tillverkade motoriserade järnspett.
Men idag vete sjutton, vissa modeller verkar klara sig bra, medan andra inte är bättre än konkurrenterna.
Uppdaterat: 2016-07-23 20:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
...och vissa dessutom har funktioner som är klart sämre än konkurrenterna - t ex den undermåliga autobromsen på Auris (och kanske även Avensis). Tydligen ännu inte löst av Toyota. Märkligt att motortidningarna inte skrivit mera om detta säkerhetsrelaterade problem
Pi wrote:...och vissa dessutom har funktioner som är klart sämre än konkurrenterna - t ex den undermåliga autobromsen på Auris (och kanske även Avensis). Tydligen ännu inte löst av Toyota. Märkligt att motortidningarna inte skrivit mera om detta säkerhetsrelaterade problem
För att det bara är ett omfattande problem för VW ägare......kan det vara så? ;o)
Nä du Shogun - det är inget problem för mig men det är ett allvarligt, säkerhetsrelaterat problem för de som drabbats vilket t o m omfattar personer på detta forum som trots allt inte har speciellt många aktiva skribenter. Men anser du att problemet är av mindre allvarlig art så ökar ju förståelsen för en del av dina andra ställningstaganden.
Toyota var ganska felfria förr, hade betydligt bättre driftsäkerhet än de flesta i motsvarande klass, man brukade säga att de gick tills de förmultnade och det stämmer ganska bra med mina egna erfarenheter.
Men det var på den tiden man tillverkade motoriserade järnspett.
Men idag vete sjutton, vissa modeller verkar klara sig bra, medan andra inte är bättre än konkurrenterna.
Och Prius, som är ganska långt ifrån ett motoriserat järnspett, verkar klara sig bäst av deras modeller.
Det finns indikatorer (ljudliga och optiska) på VW som varnar när något inte fungerar - ungefär som på Toyota. Så man kan nog förvänta sig att det fungerar när varningssignalerna inte är aktiva - precis som för Toyota och alla andra märken. Och i Golfen sitter det en radar som sköter både autobroms-avkänningen och den adaptiva farthållaren (vilket ö h t inte finns att få till t ex Auris) så fungerar farthållaren så är nog sannolikheten att även autobromsen fungerar rätt hög. Nä du Shogun - som vanligt förringar du Toyota-problem och försöker istället att flytta över dom på andra märken. Tämligen genomskinlig argumentation...simple as that....
Saabnisses inlägg #5 ligger nog rätt nära sanningen idag.
När jag letade bil var Toyota den enda bilen som hade trasig AC, lös växelspaksknopp och gnissel i dörrgångjärnen. Då ställt mot kvalitetsvagnar som Opel och Renault förvisso.
Måste alla trådar sluta med Toyota vs VW verkligen? Alla bilar är skit, konstrerade av livrädda, duktiga ingenjörer styrda med järnhand av ekonomer och lagstiftare.
Finns vissa som är lite bättre och andra som är lite sämre. Att t.ex Toyota har sin hybridteknik spelar ingen roll när de ligger 3-4 år efter europeiska tillverkare i övrigt, å andra sidan är det ju välkänt att det är enklare att göra något pålitligt om man inte ligger i framkant, utan kopierar när systemen finns. Som förr.
Uppdaterat: 2016-07-24 11:32
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Shogun - jag nämnde ö h t inte VW - det var du din vana trogen som tydligen var tvungen att dra in andra märken i denna Toyota-tråd för att på det sättet tydligen försöka förringa Toyotas problem. Jag konstaterade bara att Toyota har uppenbara problem med sitt (B-betonade) autobromssystem i Auris -och kanske också Avensis. Sen är det ointressant om det är Continental eller annan underleverantör som står för elektroniken - konstruerad och tillverkad enligt Toyotas specar får man anta. Men det är Toyota som konstruerar och tillverkar bilarna och har det fulla konstruktörsmässiga och tillverkningsmässiga ansvaret. Eller vill du påstå nåt annat ? Ingen av er som t ex kritiserat VWs 7-växlade DSG-låda har lagt ansvaret på tillverkaren av lådan - bara för att påminna lite om andra märken och deras problem och hur ansvarsfrågan diskuterats. Tydligen annorlunda med Toyota när de drabbas av problem.
Återigen angående säkerhetssystemen som inte fungerar på Auris. Det är Toyota som har produktansvaret eftersom man har implementerat ett system i sin produkt. Att börja kasta pasta på Continental är endast löjligt i det här sammanhanget.
S: Har jag bestämt mig för att den är blå, så är den blå. Bevisa motsatsen om du kan!
.
Man kan argumentera i all oändlighet med en övertygad till ingen som helst nytta eller glädje - därför bör man kanske låta S få rätt i hens sinnevärld och låta citronen vara blå, just här och nu.
Åter Shogun - varför dra in andra märken, VW i detta fall, och dessutom utan nån som helst bakgrund antyda att dom har problem med sitt autobromssystem när det är en Toyota-tråd och där det finns bekräftade autobroms-problem. Du kan vara fullt förvissad om att om VW råkat ut för motsvarande problem så hade det skrivits feta rubriker om detta - inte minst efter "diesel-skandalen". Förringande av Toyota-problem är vad det är - inget annat.
Autobromssystemet med radarn verkar vara en av få saker som INTE krånglar på VW.
Och Toyota har en underlevrantör, helt riktigt, men de har en budget att hålla sig till, satt av Toyota. För att få ett system med önskad funktion till önskat pris kanske man var tvungen att använda billigare komponenter eller sämre kvalitetskontroll. Mycket som styr.
Uppdaterat: 2016-07-24 12:58
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Detta handlar inte om Toyota och deras bromssystem utan en vuxenvariant av "min pappa är starkare än din pappa" alt en fordonsvariant av "mitt fotbollslag är bättre än ditt" eller "Android är bättre än Ios".
Tror att vilken nykter människa som helst, utan någon diagnos eller behov av att hävda sig inser att "shit happens" och när det händer så får man fokusera på att fixa problemet.
Hade Toyota vetat om dessa problem så hade dom givetvis fixat det innan det kom ut på marknaden precis som att VW medvetet inte stoppat i dåliga kamkedjor i sina motorer.
Uppdaterat: 2016-07-24 13:18
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
Men GF - det är Toyota som konstruerar och anpassar utrustning till sina bilar och dom bestämmer säkert också hur man vill/skall lösa problem med ev fukt så skyll inte på Continental - som vi redan upprepat massor av gånger är det Toyota som bär det fulla ansvaret. Och säkert inte heller nåt fel på kameran som sådan - det är implementationen av utrustningen i Toyotorna som brister.
Sen kan inte du GF lova vilka ev brister som kan finnas i kommande modeller - även om vi hoppas att detta inte upprepas.
Slutligen så ligger det en hel del i Bennys inlägg..:)
Men GF - det är Toyota som konstruerar och anpassar utrustning till sina bilar och dom bestämmer säkert också hur man vill/skall lösa problem med ev fukt så skyll inte på Continental - som vi redan upprepat massor av gånger är det Toyota som bär det fulla ansvaret. Och säkert inte heller nåt fel på kameran som sådan - det är implementationen av utrustningen i Toyotorna som brister.
Sen kan inte du GF lova vilka ev brister som kan finnas i kommande modeller - även om vi hoppas att detta inte upprepas.
Slutligen så ligger det en hel del i Bennys inlägg..:)
Ja, man kan ju inte att VW är viktigt att ha bil och driftsäkerhet än Toyota. Vet att Toyota har lite fel på bilen.
När det gäller driftsäkerhet och ägarnöjdet vilken bil är bäst? Det är Toyota.
Vi byter inte från Toyota till någon annan märke. "Bättre finns inte" .
Visst att ha tålamod dröjer länge att åtgärda SafetySense att jobba hårt från fabriken.
Uppdaterat: 2016-07-24 13:42
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Mest imponerande är att människan bakom signaturen GF orkar hålla på att trolla med sin påhittade usla svenska.
Samtidigt har GF tillräckligt med koll på språket för att se nyansskillnader och känna igen att det är Gäsp som döljer sig bakom EeE men kan inte montera ihop en mening på vettig svenska.
Troll deluxe.
Uppdaterat: 2016-07-24 13:51
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
Mest imponerande är att människan bakom signaturen GF orkar hålla på att trolla med sin påhittade usla svenska.
Samtidigt har GF tillräckligt med koll på språket för att se nyansskillnader och känna igen att det är Gäsp som döljer sig bakom EeE men kan inte montera ihop en mening på vettig svenska.
Troll deluxe.
Jag är inte troll. Jag är medlem här ViBilägare nu 8 år och 10 månader. Jag är uppväxt Svensk i Stockholm. Jag bor utanför Uppsala. I skolan var jag betyg 3 genomsnitt på Svenska efter 80 talet. Jag är anställt med fastighetsskötaren. Jag är inte helt perfekt svenska att stava konstig. Jag är dålig på engelska betyg 1.
Uppdaterat: 2016-07-24 14:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF - måste tyvärr säga att med tanke på att du säger att du är uppvuxen i Sverige så har du tillägnat dig det svenska språket i väldigt liten omfattning. Märkligt att du fått en 3:a i svenska-betyg. Sen har det funnits tillfällen när du skrivit mycket bättre och t o m relativt nyanserat så lite måste jag nog hålla med Benny.
Ja är inte GF lika med Uno, då vet i fan om jag inte häpnar.
Det kan inte finnas någon annan än Uno som finner nöje i att leka "svartskalle"( ursäkta uttrycket) och sedan ha mage och påstå att han är född i Sverige med en 3:a i Betyg.
En 3:a i betyg går absolut inte att få ens i Motala med den språkhanteringen, inte ens med mutor. Inte en chans!
Uppdaterat: 2016-07-24 19:12
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Ja är inte GF lika med Uno, då vet i fan om jag inte häpnar.
Det kan inte finnas någon annan än Uno som finner nöje i att leka "svartskalle"( ursäkta uttrycket) och sedan ha mage och påstå att han är född i Sverige med en 3:a i Betyg.
En 3:a i betyg går absolut inte att få ens i Motala med den språkhanteringen, inte ens med mutor. Inte en chans!
Inte jag heller som Uno efter andra personangrepp försöker skäller oss dom gillar och ogillar när det gäller Toyota vs Volkswagen.
"Vi gillar olika"
Uppdaterat: 2016-07-24 21:48
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Jag har sett massor hemsidan flera tester vinner är VW Golf när det gäller komfort och ergonomi än någonsin annan märken.
Har haft provkört enbart 2 st nya golfar med DSG är ett problem växlar mycket upp och ned många ggr när det är hastighet mellan 50 - 60 km/h. Krypkörning rycker lite. Sist läste nyheter för VW har händelse problem med bilar är lacksläpp, DSG, motorskador och elektronisk problem.
Just är det Toyota Auris ligger topp när det gäller mycket hög driftsäkerhet och inga reparation men det är bara SafetySense händelse fukt, det är dröjer fixen snart.
Uppdaterat: 2016-07-24 22:09
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Har också kört Golf med 7-växlad DSG och inte upplevt dina problem, GF. Du kanske kör den på nåt "konstigt" sätt - ungefär som Toyota-folket hävdar att biltestarna kör HSD-drivlinan konstigt eftersom dom får högre förbrukning än de som gillar Toyota...
Fast vi kanske skall återgå till trådens ämne och det är inte VW utan det avser Toyota. Det var en viss Herre som drog in VW men nån direkt koppling fanns inte.
Har också kört Golf med 7-växlad DSG och inte upplevt dina problem, GF. Du kanske kör den på nåt "konstigt" sätt - ungefär som Toyota-folket hävdar att biltestarna kör HSD-drivlinan konstigt eftersom dom får högre förbrukning än de som gillar Toyota...
Varannan VW ägare körde DSG både upplevt problem och inga problem.
Nu över 1000 mil och det är 7 månader gammal och ska skriva bränsleförbrukning resultat fram till jul då är bilen 1 år.
Ungefär nuvarande genomsnitt förbrukning i verkliga tank är 4,5 L/100 km på halv år körning.
Uppdaterat: 2016-07-24 23:22
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Jag o kollegan var och jobbade på Arlanda, vi tog en kaffe på Statoilmacken, och satte oss på en parkbänk utanför. På bänken bredvid satt 3 taxichaffisar, 2 utländska killar som diskuterade, och en svensk äldre som läste tidningen.
Den ena killen till den andra: Fan, du ska köpa Merca, kostar bara 370 kronor (ja dom sa kronor, fast menade 370.000 kronor) jag har beställt en, så jävla skön, fan Toyotan kostar lika mycket, man får grym rabatt på Mercan. Sen rabblade han långa rader om all utrustning som ingick för det priset, finansiering mm.
När diskussionen lagt sig lite la den 3e chauffören ner tidningen och sa: Hörni grabbar, ska ni åka bekvämt, ska ni åka Merca, vill ni tjäna pengar, åker ni Toyota, jag har båda, så jag vet, ingen bil slår en Prius+ i ekonomi.
Ja, Toyota håller bra. Mycket bra. Men det är inte lika stort försprång som det var förr.
I takt med att de tvingats införa mer och mer ny teknik i bilarna och med den snabba takten de måste rulla ut nya modeller numer har kvalitén blivit lidande, samtidigt som kvalitén hos historiskt sett sämre märken blivit markant högre.
Faktum är att det sitter snarlika komponenter från Bosch, Denso, Koito, Siemens, Valeo m.m i en Toyota idag, som det sitter i flertalet europeiska märken. Att det, förutom i Japan, dessutom byggs Toyotabilar i både England (där de även designas numer), Turkiet, Tjeckien och Frankrike verkar ibland glömmas bort.
Det Toyota är känt för är egentligen inte bara sin höga VERKLIGA kvalitet, utan sin jämna nivå. Toyotas produktionssystem är det mest kopierade och eftertraktade produktionssystemet som finns. Toyota-timme är ett begrepp inom fordonsindutrin t.ex.
Vad gäller HSD så tror jag driftsäkerheten kommer bli sämre. Systemet kommer bli bättre, men när det kommer mer och mer och blir mainstream hos fler och fler tillverkare med liknande system, då kommer slarvet. Den första är, och kommer alltid vara, originalet. Då var de tvungna att göra den jävligt bra, för hade den inte blivit jävligt bra, skulle de aldrig vara där de är idag.
Dock, hur bra jag än håller med om och tycker att Toyota är, så vill jag inte ha nån.
En märkesanhängare f.ö som inte kan se svagheter hos "sitt" märke är väldigt mycket ute och cyklar.
Jag t.ex, är den första att såga en skitdålig grej, istället för att försvara "mitt" märke...
Så kom igen, märkesfanatism är så tråkigt att läsa om, man kan försvara det man tycker är rätt med argument, men kan kan inte ersätta personliga erfarenheter med argument, och ingen kommer från märkets huvudkontor och skäller på dig om du nån gång stämer in och med en axelryckning kan säga "okej, nä det där va ju ingen bra grej" om något faktiskt inte är bra.
Uppdaterat: 2016-07-24 23:56
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Shogun, det har jag också läst någonstans. Fast V70, särskilt diesel med fyrhjulsdrift, är faktiskt en dyr bil i drift i ren allmänhet, konstigt nog verkar den dyrare än både BMW, MB och VW.
Uppdaterat: 2016-07-25 00:01
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Jag tycker att den här typen av diskussioner leder ingenvart, det finns inga fefria bilar att köpa alla bilmärken mer eller mindre lik i garderoben, sen är det ju tycke och smak som styr och i viss mån märkesfanatism, jag är lite miljöskadad själv efter 40 års Citroen innehav inga stålfjädrar klarar mina provkörningar.
Hallå där, tråden startades för att posta tramsigt Youtube klipp. Det var väl förstådd klantigt av mig att nämna något bilmärke överhuvudtaget. Nån moderator får gärna ta bort tråden, toyota/vw diskussioner finns det redan gott om.
Vill man vara fin så får plånboken lida pin.....tex är enligt Taxi 020( tror jag det var) en v70 70000kr om året dyrare i drift än en Prius. Behöver jag säga att de köpt in många Prius som taxi.
Taxi Stockholms åkare köper numer nästan endast in Merca och Volvo. Även t.ex. Top Cab kör Merca. De har insett att de måste möta konkurrensen från Uber och då funkar det inte att låta kunderna åka Prius. Det är även svårt att locka bra förare med en bil som Prius, de vill ha en kompetent arbetsverktyg och en komfortabel arbetsplats.
Taxi 020 heter numer Sverigetaxi. De verkar fortf. köpa in en del Prius men det är det sämsta av de stora bolagen och det är synd om deras chaufförer som får slita hund och köra färdtjänst som upphandlats till för lågt pris. Räknas som bottenskrapet bland de som är knutna till växel. De har väldigt få privat eller företagskunder för de väljer bolag med bättre bilar och mer kompetenta förare.
Ja det har ju med arbetsmiljö att göra, sitter man i bilen hela dagen är det mindre risk för värk i kroppen i en Merca eller Volvo.
Här i stan hittade en kompis en Tesla i taxikostym, nästan så man är sugen på att åka taxi...
Ja helt klart, det är nog extremt få förare som föredrar Prius som arbetsplats framför Merca och Volvo, och lika få kunder.
Det rullar ett växande antal taxi-Teslor i Sthlm så de bör en allt vanligare syn men jag har inte åkt med någon än. Dock verkar det vara problem med att de står och blockerar laddstationerna för "vanliga" Tesla-ägare. Ska bli intressant att se hur de håller ihop efter 2-3 i taxitjänst.
Men åter till Toyota, man kan fråga sig varför de med sin överlägsna driftsäkerhet inte är vanligare som taxi? Det är ju nästan bara Prius och Prius+ man ser, och i Sthlm för de en allt mer tynande tillvaro. Noterade nu när jag var inne i stan att även Sverigetaxi verkar satsa på Volvo, även om V70 inte tillverkas längre. Eller är det bara tillfälligt som Prius tappat i väntan på nya modellen?
Här rullar det enormt många Auris Hybrid som Taxi faktiskt.
Var är här?
I Sthlm finns det enstaka Auris. Det är annars bara Prius(+) som gäller men jag tänker på Avensis och Verso som borde funka som billiga driftsäkra taxi-bilar. Men det har kanske att göra med att de inte finns som miljöbilar också?
I Riga t.ex. är det extremt vanligt med Verso som taxi. Och Ford Galaxy. Men det är ju rent allmänt mer budgetbilar som taxi där.
Uppsala taxi . Förut var många Renault Megane Sport Tourer var 2012 - 2014. Ingen köper Renault 2015 eller 2016. Just 2016 såg jag fler Toyota Auris Sports Tourer. :-)
Uppdaterat: 2016-08-01 19:00
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Jag åker regelbundet taxi i Eskilstuna, och har jag tur så blir det en V60 eller 508. Har jag otur så blir det en Prius +, den är hemsk komfortmässigt jämfört med de andra. Särskilt på Eskilstunas dåliga (=lappade) gator är det stor skillnad.
Kommentarer
Också Toyota Hilux: https://www.youtube.com/watch?v=xnWKz7Cthkk
och
https://youtu.be/kFnVZXQD5_k
Den klarar går och går i vilket Toyota är slitstark impad :-o
Toyota Prius+ 2013 gått 42500 mil för 3 år gammal felfri, toppskick och pris 69.900 kr. https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius__7sits_lader_felfri_toppskick__66516811.htm?ca=10&w=3
Toyota var ganska felfria förr, hade betydligt bättre driftsäkerhet än de flesta i motsvarande klass, man brukade säga att de gick tills de förmultnade och det stämmer ganska bra med mina egna erfarenheter.
Men det var på den tiden man tillverkade motoriserade järnspett.
Men idag vete sjutton, vissa modeller verkar klara sig bra, medan andra inte är bättre än konkurrenterna.
...och vissa dessutom har funktioner som är klart sämre än konkurrenterna - t ex den undermåliga autobromsen på Auris (och kanske även Avensis). Tydligen ännu inte löst av Toyota. Märkligt att motortidningarna inte skrivit mera om detta säkerhetsrelaterade problem
När blivande svärfar laddar bössan så...................kommer man ur situationen i en Yaris
https://www.youtube.com/watch?v=LAMmDqtlR-Q
Nä du Shogun - det är inget problem för mig men det är ett allvarligt, säkerhetsrelaterat problem för de som drabbats vilket t o m omfattar personer på detta forum som trots allt inte har speciellt många aktiva skribenter. Men anser du att problemet är av mindre allvarlig art så ökar ju förståelsen för en del av dina andra ställningstaganden.
Och Prius, som är ganska långt ifrån ett motoriserat järnspett, verkar klara sig bäst av deras modeller.
Jag tycker det är så illa så det faktiskt är en viktig anledning till att jag bytt bort min Auris!
Säkerhetssystem ska fungera i normalt väder vilket det inte gör. Hade det lagt av vid snöfall, dimma och liknande så är det en helt annan sak.
Senaste gången min la av var en sommarkväll med 12 grader ute och klart väder, ensam i bilen, är det acceptabelt?!
Under +5 grader funkar det ju aldrig efter några mil.
Andra system som jag betalat extra för lägger av samtidigt!
Två åtgärder är gjorda på min bil, värmeelement och rain-x, inget av det gav effekt.
Det är SafetySense som drabbat av fukt som är problemet av märket Continental och dröjer länge att åtgärda fix 2 hoppas strax höst.
Men ägarnöjdhet autoindex ligger topp på Toyota fjärde plats bättre än VW varken genomsnitt och underkänt.
Consumer Report ligger högre upp topp på Toyota än VW.
Det finns indikatorer (ljudliga och optiska) på VW som varnar när något inte fungerar - ungefär som på Toyota. Så man kan nog förvänta sig att det fungerar när varningssignalerna inte är aktiva - precis som för Toyota och alla andra märken. Och i Golfen sitter det en radar som sköter både autobroms-avkänningen och den adaptiva farthållaren (vilket ö h t inte finns att få till t ex Auris) så fungerar farthållaren så är nog sannolikheten att även autobromsen fungerar rätt hög. Nä du Shogun - som vanligt förringar du Toyota-problem och försöker istället att flytta över dom på andra märken. Tämligen genomskinlig argumentation...simple as that....
Saabnisses inlägg #5 ligger nog rätt nära sanningen idag.
När jag letade bil var Toyota den enda bilen som hade trasig AC, lös växelspaksknopp och gnissel i dörrgångjärnen. Då ställt mot kvalitetsvagnar som Opel och Renault förvisso.
Måste alla trådar sluta med Toyota vs VW verkligen? Alla bilar är skit, konstrerade av livrädda, duktiga ingenjörer styrda med järnhand av ekonomer och lagstiftare.
Finns vissa som är lite bättre och andra som är lite sämre. Att t.ex Toyota har sin hybridteknik spelar ingen roll när de ligger 3-4 år efter europeiska tillverkare i övrigt, å andra sidan är det ju välkänt att det är enklare att göra något pålitligt om man inte ligger i framkant, utan kopierar när systemen finns. Som förr.
Shogun - jag nämnde ö h t inte VW - det var du din vana trogen som tydligen var tvungen att dra in andra märken i denna Toyota-tråd för att på det sättet tydligen försöka förringa Toyotas problem. Jag konstaterade bara att Toyota har uppenbara problem med sitt (B-betonade) autobromssystem i Auris -och kanske också Avensis. Sen är det ointressant om det är Continental eller annan underleverantör som står för elektroniken - konstruerad och tillverkad enligt Toyotas specar får man anta. Men det är Toyota som konstruerar och tillverkar bilarna och har det fulla konstruktörsmässiga och tillverkningsmässiga ansvaret. Eller vill du påstå nåt annat ? Ingen av er som t ex kritiserat VWs 7-växlade DSG-låda har lagt ansvaret på tillverkaren av lådan - bara för att påminna lite om andra märken och deras problem och hur ansvarsfrågan diskuterats. Tydligen annorlunda med Toyota när de drabbas av problem.
Shogun jobbar du på Japanska handelskammaren ?
Återigen angående säkerhetssystemen som inte fungerar på Auris. Det är Toyota som har produktansvaret eftersom man har implementerat ett system i sin produkt. Att börja kasta pasta på Continental är endast löjligt i det här sammanhanget.
Ja, det är synd att Toyota fabrik i England som har köpt av Continental från Tyskland.
VW Front Assist märke: Bosch från Philippines.
S: Citronen är blå.
A: Nej, den är gul.
S: Har jag bestämt mig för att den är blå, så är den blå. Bevisa motsatsen om du kan!
.
Man kan argumentera i all oändlighet med en övertygad till ingen som helst nytta eller glädje - därför bör man kanske låta S få rätt i hens sinnevärld och låta citronen vara blå, just här och nu.
Åter Shogun - varför dra in andra märken, VW i detta fall, och dessutom utan nån som helst bakgrund antyda att dom har problem med sitt autobromssystem när det är en Toyota-tråd och där det finns bekräftade autobroms-problem. Du kan vara fullt förvissad om att om VW råkat ut för motsvarande problem så hade det skrivits feta rubriker om detta - inte minst efter "diesel-skandalen". Förringande av Toyota-problem är vad det är - inget annat.
Autobromssystemet med radarn verkar vara en av få saker som INTE krånglar på VW.
Och Toyota har en underlevrantör, helt riktigt, men de har en budget att hålla sig till, satt av Toyota. För att få ett system med önskad funktion till önskat pris kanske man var tvungen att använda billigare komponenter eller sämre kvalitetskontroll. Mycket som styr.
Detta handlar inte om Toyota och deras bromssystem utan en vuxenvariant av "min pappa är starkare än din pappa" alt en fordonsvariant av "mitt fotbollslag är bättre än ditt" eller "Android är bättre än Ios".
Tror att vilken nykter människa som helst, utan någon diagnos eller behov av att hävda sig inser att "shit happens" och när det händer så får man fokusera på att fixa problemet.
Hade Toyota vetat om dessa problem så hade dom givetvis fixat det innan det kom ut på marknaden precis som att VW medvetet inte stoppat i dåliga kamkedjor i sina motorer.
https://www.youtube.com/watch?v=XJLGwZDWaIc
Toyota Auris är i Japan med samma SafetySense med Continental från Tyskland.
Båda fabriksbyggd England och Japan som monteras med Continental från Tyskland.
Vet att Continental bästa däck när det gäller tester men inte kamera gick dålig kvalitet med fukt.
Båda Auris och Avensis är monteras Continental.
Nya C-HR, RAV4 och Prius är helt annan kamera och ingen fukt.
Men GF - det är Toyota som konstruerar och anpassar utrustning till sina bilar och dom bestämmer säkert också hur man vill/skall lösa problem med ev fukt så skyll inte på Continental - som vi redan upprepat massor av gånger är det Toyota som bär det fulla ansvaret. Och säkert inte heller nåt fel på kameran som sådan - det är implementationen av utrustningen i Toyotorna som brister.
Sen kan inte du GF lova vilka ev brister som kan finnas i kommande modeller - även om vi hoppas att detta inte upprepas.
Slutligen så ligger det en hel del i Bennys inlägg..:)
Ja, man kan ju inte att VW är viktigt att ha bil och driftsäkerhet än Toyota. Vet att Toyota har lite fel på bilen.
När det gäller driftsäkerhet och ägarnöjdet vilken bil är bäst? Det är Toyota.
Vi byter inte från Toyota till någon annan märke. "Bättre finns inte" .
Visst att ha tålamod dröjer länge att åtgärda SafetySense att jobba hårt från fabriken.
Jobba hårt...Det har snart gått ett helt år!
Mest imponerande är att människan bakom signaturen GF orkar hålla på att trolla med sin påhittade usla svenska.
Samtidigt har GF tillräckligt med koll på språket för att se nyansskillnader och känna igen att det är Gäsp som döljer sig bakom EeE men kan inte montera ihop en mening på vettig svenska.
Troll deluxe.
Jag är inte troll. Jag är medlem här ViBilägare nu 8 år och 10 månader. Jag är uppväxt Svensk i Stockholm. Jag bor utanför Uppsala. I skolan var jag betyg 3 genomsnitt på Svenska efter 80 talet. Jag är anställt med fastighetsskötaren. Jag är inte helt perfekt svenska att stava konstig. Jag är dålig på engelska betyg 1.
Toyota = listiga bilar
https://m.youtube.com/watch?v=9Cd3hMEFGH4
GF - måste tyvärr säga att med tanke på att du säger att du är uppvuxen i Sverige så har du tillägnat dig det svenska språket i väldigt liten omfattning. Märkligt att du fått en 3:a i svenska-betyg. Sen har det funnits tillfällen när du skrivit mycket bättre och t o m relativt nyanserat så lite måste jag nog hålla med Benny.
Ja är inte GF lika med Uno, då vet i fan om jag inte häpnar.
Det kan inte finnas någon annan än Uno som finner nöje i att leka "svartskalle"( ursäkta uttrycket) och sedan ha mage och påstå att han är född i Sverige med en 3:a i Betyg.
En 3:a i betyg går absolut inte att få ens i Motala med den språkhanteringen, inte ens med mutor. Inte en chans!
Inte jag heller som Uno efter andra personangrepp försöker skäller oss dom gillar och ogillar när det gäller Toyota vs Volkswagen.
"Vi gillar olika"
Varför ogillar du Volkswagen GF?
Jag har sett massor hemsidan flera tester vinner är VW Golf när det gäller komfort och ergonomi än någonsin annan märken.
Har haft provkört enbart 2 st nya golfar med DSG är ett problem växlar mycket upp och ned många ggr när det är hastighet mellan 50 - 60 km/h. Krypkörning rycker lite. Sist läste nyheter för VW har händelse problem med bilar är lacksläpp, DSG, motorskador och elektronisk problem.
Just är det Toyota Auris ligger topp när det gäller mycket hög driftsäkerhet och inga reparation men det är bara SafetySense händelse fukt, det är dröjer fixen snart.
Har också kört Golf med 7-växlad DSG och inte upplevt dina problem, GF. Du kanske kör den på nåt "konstigt" sätt - ungefär som Toyota-folket hävdar att biltestarna kör HSD-drivlinan konstigt eftersom dom får högre förbrukning än de som gillar Toyota...
Fast vi kanske skall återgå till trådens ämne och det är inte VW utan det avser Toyota. Det var en viss Herre som drog in VW men nån direkt koppling fanns inte.
Varannan VW ägare körde DSG både upplevt problem och inga problem.
Nu över 1000 mil och det är 7 månader gammal och ska skriva bränsleförbrukning resultat fram till jul då är bilen 1 år.
Ungefär nuvarande genomsnitt förbrukning i verkliga tank är 4,5 L/100 km på halv år körning.
Hört på en parkbänk.
Jag o kollegan var och jobbade på Arlanda, vi tog en kaffe på Statoilmacken, och satte oss på en parkbänk utanför. På bänken bredvid satt 3 taxichaffisar, 2 utländska killar som diskuterade, och en svensk äldre som läste tidningen.
Den ena killen till den andra: Fan, du ska köpa Merca, kostar bara 370 kronor (ja dom sa kronor, fast menade 370.000 kronor) jag har beställt en, så jävla skön, fan Toyotan kostar lika mycket, man får grym rabatt på Mercan. Sen rabblade han långa rader om all utrustning som ingick för det priset, finansiering mm.
När diskussionen lagt sig lite la den 3e chauffören ner tidningen och sa: Hörni grabbar, ska ni åka bekvämt, ska ni åka Merca, vill ni tjäna pengar, åker ni Toyota, jag har båda, så jag vet, ingen bil slår en Prius+ i ekonomi.
Okej, för att svara på trådens fråga:
Ja, Toyota håller bra. Mycket bra. Men det är inte lika stort försprång som det var förr.
I takt med att de tvingats införa mer och mer ny teknik i bilarna och med den snabba takten de måste rulla ut nya modeller numer har kvalitén blivit lidande, samtidigt som kvalitén hos historiskt sett sämre märken blivit markant högre.
Faktum är att det sitter snarlika komponenter från Bosch, Denso, Koito, Siemens, Valeo m.m i en Toyota idag, som det sitter i flertalet europeiska märken. Att det, förutom i Japan, dessutom byggs Toyotabilar i både England (där de även designas numer), Turkiet, Tjeckien och Frankrike verkar ibland glömmas bort.
Det Toyota är känt för är egentligen inte bara sin höga VERKLIGA kvalitet, utan sin jämna nivå. Toyotas produktionssystem är det mest kopierade och eftertraktade produktionssystemet som finns. Toyota-timme är ett begrepp inom fordonsindutrin t.ex.
Vad gäller HSD så tror jag driftsäkerheten kommer bli sämre. Systemet kommer bli bättre, men när det kommer mer och mer och blir mainstream hos fler och fler tillverkare med liknande system, då kommer slarvet. Den första är, och kommer alltid vara, originalet. Då var de tvungna att göra den jävligt bra, för hade den inte blivit jävligt bra, skulle de aldrig vara där de är idag.
Dock, hur bra jag än håller med om och tycker att Toyota är, så vill jag inte ha nån.
En märkesanhängare f.ö som inte kan se svagheter hos "sitt" märke är väldigt mycket ute och cyklar.
Jag t.ex, är den första att såga en skitdålig grej, istället för att försvara "mitt" märke...
Så kom igen, märkesfanatism är så tråkigt att läsa om, man kan försvara det man tycker är rätt med argument, men kan kan inte ersätta personliga erfarenheter med argument, och ingen kommer från märkets huvudkontor och skäller på dig om du nån gång stämer in och med en axelryckning kan säga "okej, nä det där va ju ingen bra grej" om något faktiskt inte är bra.
Shogun, det har jag också läst någonstans. Fast V70, särskilt diesel med fyrhjulsdrift, är faktiskt en dyr bil i drift i ren allmänhet, konstigt nog verkar den dyrare än både BMW, MB och VW.
Denna tråd tycks enbart har startats för att provocera fram ändlösa diskussioner, så det bästa är att strunta i den.
Ett plus dock till Lason för en nykter och bra kommentar.
Jag tycker att den här typen av diskussioner leder ingenvart, det finns inga fefria bilar att köpa alla bilmärken mer eller mindre lik i garderoben, sen är det ju tycke och smak som styr och i viss mån märkesfanatism, jag är lite miljöskadad själv efter 40 års Citroen innehav inga stålfjädrar klarar mina provkörningar.
Hallå där, tråden startades för att posta tramsigt Youtube klipp. Det var väl förstådd klantigt av mig att nämna något bilmärke överhuvudtaget. Nån moderator får gärna ta bort tråden, toyota/vw diskussioner finns det redan gott om.
https://youtu.be/da5tjfpKyac
Taxi Stockholms åkare köper numer nästan endast in Merca och Volvo. Även t.ex. Top Cab kör Merca. De har insett att de måste möta konkurrensen från Uber och då funkar det inte att låta kunderna åka Prius. Det är även svårt att locka bra förare med en bil som Prius, de vill ha en kompetent arbetsverktyg och en komfortabel arbetsplats.
Taxi 020 heter numer Sverigetaxi. De verkar fortf. köpa in en del Prius men det är det sämsta av de stora bolagen och det är synd om deras chaufförer som får slita hund och köra färdtjänst som upphandlats till för lågt pris. Räknas som bottenskrapet bland de som är knutna till växel. De har väldigt få privat eller företagskunder för de väljer bolag med bättre bilar och mer kompetenta förare.
Ja det har ju med arbetsmiljö att göra, sitter man i bilen hela dagen är det mindre risk för värk i kroppen i en Merca eller Volvo.
Här i stan hittade en kompis en Tesla i taxikostym, nästan så man är sugen på att åka taxi...
Ja helt klart, det är nog extremt få förare som föredrar Prius som arbetsplats framför Merca och Volvo, och lika få kunder.
Det rullar ett växande antal taxi-Teslor i Sthlm så de bör en allt vanligare syn men jag har inte åkt med någon än. Dock verkar det vara problem med att de står och blockerar laddstationerna för "vanliga" Tesla-ägare. Ska bli intressant att se hur de håller ihop efter 2-3 i taxitjänst.
Men åter till Toyota, man kan fråga sig varför de med sin överlägsna driftsäkerhet inte är vanligare som taxi? Det är ju nästan bara Prius och Prius+ man ser, och i Sthlm för de en allt mer tynande tillvaro. Noterade nu när jag var inne i stan att även Sverigetaxi verkar satsa på Volvo, även om V70 inte tillverkas längre. Eller är det bara tillfälligt som Prius tappat i väntan på nya modellen?
Här rullar det enormt många Auris Hybrid som Taxi faktiskt.
Var är här?
I Sthlm finns det enstaka Auris. Det är annars bara Prius(+) som gäller men jag tänker på Avensis och Verso som borde funka som billiga driftsäkra taxi-bilar. Men det har kanske att göra med att de inte finns som miljöbilar också?
I Riga t.ex. är det extremt vanligt med Verso som taxi. Och Ford Galaxy. Men det är ju rent allmänt mer budgetbilar som taxi där.
Här är västra götaland.
Uppsala taxi . Förut var många Renault Megane Sport Tourer var 2012 - 2014. Ingen köper Renault 2015 eller 2016. Just 2016 såg jag fler Toyota Auris Sports Tourer. :-)
Jag åker regelbundet taxi i Eskilstuna, och har jag tur så blir det en V60 eller 508. Har jag otur så blir det en Prius +, den är hemsk komfortmässigt jämfört med de andra. Särskilt på Eskilstunas dåliga (=lappade) gator är det stor skillnad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.