PREVIA, om man jämför bränsleförbrukningen i de tabeller som ViB presenterar vid sina tester på jämnstora bilar finner man inga stora skillnader i blandad körning mellan hybrider och konv. bilar.
Förmodligen blir skillnaden större vid ren stadskörning, men det är helt ointressant för mig, det är platser jag undviker.
Uppdaterat: 2017-02-15 21:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Ja det är ju väldigt bra och visar att de varit en föregångare.
Nu kommer ju allt fler med liknande lösningar och det återstår att se om de är lika lyckade.
Men när det gäller bränslebesparing finns ju konkurrenter som lyckats ungefär lika bra med enklare metoder.
Bland de femtio energisnålaste bilarna i spritemonitors lista hittar man bara en tvåsitsig Honda med liknande lösningar och som lyckats ungefär lika bra som Toyotas hybrider när det gäller energisnålhet. Och var i listan är övriga bilar som saabnisse nämner och vilka enklare metoder använder dessa biltillverkare för att uppnå påstådda bränslebesparingar skulle man vilja veta.
ViBilägares uppgifter om bränsleförbrukning har inte mycket med vanlig bilägares körmönster att göra. Dels kör medelbilisten mindre än en tredjedel så många mil per år jämfört med VIB bilanvändning vilket betyder fler kallstarter per körd mil för oss vardagsbilister, mycket mer landsvägskörning än för de allra flesta bilisterna ,och inte minst att man inte skiljer på energiinehållet mellan diesel och bensin vilket CO2 utsläppet tar hänsyn till. En dieselbil med samma förbrukning som en bensindriven har ca: 10 % högre energiförbrukning för samma arbete vilket sällan tas upp av biltidningar där man oftast bara jämför volymskillnader av bränsleförbrukning.
Spritemonitors bilister som rapporterat in sin uppmätta förbrukning ligger mycket närmare den vanliga bilistens användning än biltidningarnas uppgifter tror jag.
Fast det finns ju åtskilliga bilar som ligger i samma härad som t ex Auris HSD när det gäller bränsleförbrukning vid blandad körning där vi då även räknar in en hygglig andel landsvägskörning. Det är fullt möjligt att Auris kan vara upp till 1 dl/mil snålare mot dessa men det är ju faktiskt ingen avgörande kostnad i ett bilägande - speciellt inte ett nybils-ägande. Sen har vi detta med dragkapacitet som inte är nån oväsentlig fråga för många av oss - och i Auris fall även den relativt begränsade lastkapaciteten.
Fast en Prius är ju inte direkt en konkurrent till en Modeo kombi storleksmässigt. Sen har väl du Shogun sett t ex den BMW X1 som A.L köpt till företaget och redovisat lite förbrukningssiffror för. Och båda dessa får som sagt dra släpkärror av hyfsad storlek vilket inte Prius eller Auris får. Och du Shogun brukar ju normalt sett inte vara så noga med exaktheten i diverse uttalanden så lite förvånad är jag av ditt intresse i detta fallet.
Fast en Prius är ju inte direkt en konkurrent till en Modeo kombi storleksmässigt. Sen har väl du Shogun sett t ex den BMW X1 som A.L köpt till företaget och redovisat lite förbrukningssiffror för. Och båda dessa får som sagt dra släpkärror av hyfsad storlek vilket inte Prius eller Auris får. Och du Shogun brukar ju normalt sett inte vara så noga med exaktheten i diverse uttalanden så lite förvånad är jag av ditt intresse i detta fallet.
Ja A.L.s siffror är ju ännu bättre!
Uppdaterat: 2017-02-16 14:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi, en fråga blir ju då hur man ska jämföra förbrukning och vilket körmönster det är.
Du och junkers delar ju inte direkt samma bild t.ex hur mycket en Auris HSD drar även om du tydligen inte gärna vill säga emot honom när han pratar om 0,68 liter per mil för Auris.
Största styrkan för HSD är sen i staden trots allt och är väl där man ska jämföra den mot konventionell teknik. Tunga konventionella bilar tenderar ju också att dra iväg duktigt i förbrukning i staden och inte sällan ännu mer så om det är konventionell automat.
Vidstige, Junkers har ju trots allt mycket längre erfarenhet av Auris HSD än min provkörning var. Jag står fast vid mina förbrukningssiffror men jag har nog också nämnt att min provkörningssträcka var "snäll" mot HSD-systemet och att en annan andel landsvägs/motorvägskörning helt klart skulle förändra bilden. Nu har jag nog trots allt sagt att även om t ex en Auris HSD skulle dra 1 dl/mil mindre än mera "normala" bilar så är detta nästan en "piss i Nilen" när man ser på de totala kostnaderna för en ny bil. Och med en diesel av senaste generationen skulle jag gissa att man kan matcha HSD-drivlinan utan problem om man kör en relativt stor del med landsvägskörning och inte kör allt i Stockholms innerstad. Sen åter - många av oss behöver en hyfsad dragkapacitet och då faller både Auris och Prius - nåt som ofta "glöms bort" av de som ivrigt propagerar för dessa Toyota-bilar. En Kia Niro är ju i det avseendet betydligt flexiblare.
Shogun - då kan du ju läsa Robbans senaste inlägg om hans Volvo... Men åter - 1 dl/mil hit eller dit är inte tillräckligt skäl för att välja en mera begränsad bil före en annan som t ex kan dra normala släp. Den lilla kostnadsskillnaden är en "fis i rymden" när vi ser till hela kostnaden för en bil och speciellt för nyköpta bilar.
Jag betvivlar inte allt HSD-drivlinans förträfflighet att kunna vara snål, speciellt i stadstrafik. Hade jag bott och mestadels kört min bil i staden skulle det kunna vara ett alternativ.
Jag klarar inte av att köra snålare än en HSD i stan med min bil, men väl på landsväg, med dagens notering på typ 90 mil, 0.44 vid pump och då ingår några körningar av värmaren i detta. Detta med en stor och tung sedan med högsta komfort, ännu högre säkerhet, med alla hjälpsystem som dessutom fungerar perfekt. Detta är inget som en Prius kan ge mig, men i ren bränsleeffektivitet i staden är den överlägsen. OM det var en viktig faktor för mig så visst, men nu är landsvägskörning det som betyder mest för mig och då i synnerhet komforten och säkerheten.
Vidstige, Junkers har ju trots allt mycket längre erfarenhet av Auris HSD än min provkörning var. Jag står fast vid mina förbrukningssiffror men jag har nog också nämnt att min provkörningssträcka var "snäll" mot HSD-systemet och att en annan andel landsvägs/motorvägskörning helt klart skulle förändra bilden. Nu har jag nog trots allt sagt att även om t ex en Auris HSD skulle dra 1 dl/mil mindre än mera "normala" bilar så är detta nästan en "piss i Nilen" när man ser på de totala kostnaderna för en ny bil. Och med en diesel av senaste generationen skulle jag gissa att man kan matcha HSD-drivlinan utan problem om man kör en relativt stor del med landsvägskörning och inte kör allt i Stockholms innerstad. Sen åter - många av oss behöver en hyfsad dragkapacitet och då faller både Auris och Prius - nåt som ofta "glöms bort" av de som ivrigt propagerar för dessa Toyota-bilar. En Kia Niro är ju i det avseendet betydligt flexiblare.
Pi, ditt inlägg får mig att tänka på diskussionen om klimatlagen och elbilar och då förstår jag än mindre varför folk ska köra elbil, ekonomiska skäl verkar ju inte finnas i alla fall.
Pi, en fråga blir ju då hur man ska jämföra förbrukning och vilket körmönster det är.
Du och junkers delar ju inte direkt samma bild t.ex hur mycket en Auris HSD drar även om du tydligen inte gärna vill säga emot honom när han pratar om 0,68 liter per mil för Auris.
Största styrkan för HSD är sen i staden trots allt och är väl där man ska jämföra den mot konventionell teknik. Tunga konventionella bilar tenderar ju också att dra iväg duktigt i förbrukning i staden och inte sällan ännu mer så om det är konventionell automat.
Nu rycker du saker ur sitt sammanhang igen Vidstige, jag sa att sista tanken var 0,68.
Så här ser det ut månadsvis, enskilda tankningar både högre och lägre:
junkers, ok 0,58 i snitt för Auris HSD var ju ändå hyggligt jämförelsevis. Två dl snålare än Avensis som du tidigare mest bara gett beröm medan du klagat duktigt på Auris. Inte helt logiskt för mig men men.
junkers, om jag väljer att fokusera på? Jag har läst nästan alla inlägg du skrivit om Auris och Avensis. Avensis var du lyrisk över och supernöjd med förbrukningen, alltså den första Avensis kanske det var, du hade väl två. Auris har du kritiserat förbrukningen på i mer eller mindre varje inlägg, så inte jag som fokuserat på det då. Du gillar att ensidigt kritisera mig och jag har väl mina egenheter men kanske kunde du ha i alla fall lite självkritik här? Även din Auris HSD var ju hyfsat snål och drivlinan är ju i grunden från 2009 trots allt. Du hade dessutom vunnit mycket på ett annat däckval, det gör större skillnad på HSD än dom flesta andra fordon jag vet (bara som en notis då). Skulle du sen kört mest i stadskörning så hade det nog skilt minst 3 dl mellan Avensis och Auris, alltså till Auris fördel.
junkers, om jag väljer att fokusera på? Jag har läst nästan alla inlägg du skrivit om Auris och Avensis. Avensis var du lyrisk över och supernöjd med förbrukningen, alltså den första Avensis kanske det var, du hade väl två. Auris har du kritiserat förbrukningen på i mer eller mindre varje inlägg, så inte jag som fokuserat på det då. Du gillar att ensidigt kritisera mig och jag har väl mina egenheter men kanske kunde du ha i alla fall lite självkritik här? Även din Auris HSD var ju hyfsat snål och drivlinan är ju i grunden från 2009 trots allt. Du hade dessutom vunnit mycket på ett annat däckval, det gör större skillnad på HSD än dom flesta andra fordon jag vet (bara som en notis då). Skulle du sen kört mest i stadskörning så hade det nog skilt minst 3 dl mellan Avensis och Auris, alltså till Auris fördel.
Jag har haft 2 Toyota Corolla, 1 Toyota Camry, 4 Toyota Avensis och 1 Toyota Auris!
Självklart stämmer det med stadskörning men de flesta milen lägger de flesta på landsväg/motorväg.
Jag kan flika in min erfarenhet av Auris TS med HSD vad gäller bränsleförbrukning. Vi lånade en sådan över en helg förra sommaren med avsikt att köpa en om det inte hade varit för det för trånga baksätet för barnstolar.
Vi körde ca:30-40mil totalt och enligt färddatorn blev snittet 3.8L/100Km. Jag körde merparten av sträckan och hade några års vana av HSD innan och försökte köra så effektivt jag kunde förståss. Ingen stadskörning eller motorväg utan i princip bara blandad lansvägskörning. Bilen var utrustad med 16" Bridgestonedäck med okänt tryck. Jag brukar annars köra lite högre tryck än vad boken rekomenderar.
Kommentarer
Det är stort, på den scenen är det säkerligen långt till andraplatsen!
Ja det är ju väldigt bra och visar att de varit en föregångare.
Nu kommer ju allt fler med liknande lösningar och det återstår att se om de är lika lyckade.
Men när det gäller bränslebesparing finns ju konkurrenter som lyckats ungefär lika bra med enklare metoder.
Bra jobbat, men de är till största del beroende av fossila bränslen för att rulla.
saabnisse, i stadskörning är såna här fullhybrider överlägsna alla lightversioner.
Kan tycka att alla bilmärken idag borde ha riktig bromskraftsåtervinning standard.
Är ju också i staden man vill minska utsläppen och städerna växer, dom flesta av jordens befolkning bor väl idag i storstadsregioner och det ökar.
Ja fine biler disse toyotaer .
John, Fossilt eller inte, de släpper ut mindre skit totalt sett i staden, där håller jag absolut med mina Toyota-vänner!
PREVIA, om man jämför bränsleförbrukningen i de tabeller som ViB presenterar vid sina tester på jämnstora bilar finner man inga stora skillnader i blandad körning mellan hybrider och konv. bilar.
Förmodligen blir skillnaden större vid ren stadskörning, men det är helt ointressant för mig, det är platser jag undviker.
Bland de femtio energisnålaste bilarna i spritemonitors lista hittar man bara en tvåsitsig Honda med liknande lösningar och som lyckats ungefär lika bra som Toyotas hybrider när det gäller energisnålhet. Och var i listan är övriga bilar som saabnisse nämner och vilka enklare metoder använder dessa biltillverkare för att uppnå påstådda bränslebesparingar skulle man vilja veta.
https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html
saabnisse, som jag minns VIBs långtester så har HSD presterat mycket bra.
Kring 0,5 i snitt.
ViBilägares uppgifter om bränsleförbrukning har inte mycket med vanlig bilägares körmönster att göra. Dels kör medelbilisten mindre än en tredjedel så många mil per år jämfört med VIB bilanvändning vilket betyder fler kallstarter per körd mil för oss vardagsbilister, mycket mer landsvägskörning än för de allra flesta bilisterna ,och inte minst att man inte skiljer på energiinehållet mellan diesel och bensin vilket CO2 utsläppet tar hänsyn till. En dieselbil med samma förbrukning som en bensindriven har ca: 10 % högre energiförbrukning för samma arbete vilket sällan tas upp av biltidningar där man oftast bara jämför volymskillnader av bränsleförbrukning.
Spritemonitors bilister som rapporterat in sin uppmätta förbrukning ligger mycket närmare den vanliga bilistens användning än biltidningarnas uppgifter tror jag.
Fast det finns ju åtskilliga bilar som ligger i samma härad som t ex Auris HSD när det gäller bränsleförbrukning vid blandad körning där vi då även räknar in en hygglig andel landsvägskörning. Det är fullt möjligt att Auris kan vara upp till 1 dl/mil snålare mot dessa men det är ju faktiskt ingen avgörande kostnad i ett bilägande - speciellt inte ett nybils-ägande. Sen har vi detta med dragkapacitet som inte är nån oväsentlig fråga för många av oss - och i Auris fall även den relativt begränsade lastkapaciteten.
Jvf. Prius er en fantastisk måske den bedste bil jeg har prøvet 2016 i virker negative overfor Toyotas biler
Vi kan ju ta den Mondeo som finns i familjen, den har ett snitt på 0,58 blandad körning under 4000 mil.
Den ligger normalt på 0,52-0,55 vid snabb landsvägskörning, men den har varit nere på 0,45, men då var det ganska sävligt.
Och då är det en stor och komfortabel bil!
Säkert kan den inte konkurrera med en hybrid i bränsleförbrukning vid ren stadstrafik, men tvingas man åka enbart där köper man nog inte en Mondeo.
Men som Pi skriver är det ju fler faktorer som påverkar ett bilköp än bränsleförbrukningen.
Fast en Prius är ju inte direkt en konkurrent till en Modeo kombi storleksmässigt. Sen har väl du Shogun sett t ex den BMW X1 som A.L köpt till företaget och redovisat lite förbrukningssiffror för. Och båda dessa får som sagt dra släpkärror av hyfsad storlek vilket inte Prius eller Auris får. Och du Shogun brukar ju normalt sett inte vara så noga med exaktheten i diverse uttalanden så lite förvånad är jag av ditt intresse i detta fallet.
Shogun det är en 2,0l TDCI ECOnetic på 180 hk. Powershift växellåda.
Bränsleförbrukning är mätt vid pump under hela körtiden, alltså inte färddatorn.
Men bilen körs ganska lungt och mest på landsväg, säkert skulle det gå att få upp förbrukningen rejält om man utnyttjade all effekt.
Men det här är ett komfortabelt "landsvägslok" som inte direkt inbjuder till sportig körning.
En Prius vid landsvägskörning blir ju inte speciellt snål, där har man ju minimal nytta av hybridsystemet.
Och med den klena motorn blir den ju bara jobbig vid omkörningar.
Ja A.L.s siffror är ju ännu bättre!
Pi, en fråga blir ju då hur man ska jämföra förbrukning och vilket körmönster det är.
Du och junkers delar ju inte direkt samma bild t.ex hur mycket en Auris HSD drar även om du tydligen inte gärna vill säga emot honom när han pratar om 0,68 liter per mil för Auris.
Största styrkan för HSD är sen i staden trots allt och är väl där man ska jämföra den mot konventionell teknik. Tunga konventionella bilar tenderar ju också att dra iväg duktigt i förbrukning i staden och inte sällan ännu mer så om det är konventionell automat.
Vidstige, Junkers har ju trots allt mycket längre erfarenhet av Auris HSD än min provkörning var. Jag står fast vid mina förbrukningssiffror men jag har nog också nämnt att min provkörningssträcka var "snäll" mot HSD-systemet och att en annan andel landsvägs/motorvägskörning helt klart skulle förändra bilden. Nu har jag nog trots allt sagt att även om t ex en Auris HSD skulle dra 1 dl/mil mindre än mera "normala" bilar så är detta nästan en "piss i Nilen" när man ser på de totala kostnaderna för en ny bil. Och med en diesel av senaste generationen skulle jag gissa att man kan matcha HSD-drivlinan utan problem om man kör en relativt stor del med landsvägskörning och inte kör allt i Stockholms innerstad. Sen åter - många av oss behöver en hyfsad dragkapacitet och då faller både Auris och Prius - nåt som ofta "glöms bort" av de som ivrigt propagerar för dessa Toyota-bilar. En Kia Niro är ju i det avseendet betydligt flexiblare.
Shogun - då kan du ju läsa Robbans senaste inlägg om hans Volvo... Men åter - 1 dl/mil hit eller dit är inte tillräckligt skäl för att välja en mera begränsad bil före en annan som t ex kan dra normala släp. Den lilla kostnadsskillnaden är en "fis i rymden" när vi ser till hela kostnaden för en bil och speciellt för nyköpta bilar.
Jag betvivlar inte allt HSD-drivlinans förträfflighet att kunna vara snål, speciellt i stadstrafik. Hade jag bott och mestadels kört min bil i staden skulle det kunna vara ett alternativ.
Jag klarar inte av att köra snålare än en HSD i stan med min bil, men väl på landsväg, med dagens notering på typ 90 mil, 0.44 vid pump och då ingår några körningar av värmaren i detta. Detta med en stor och tung sedan med högsta komfort, ännu högre säkerhet, med alla hjälpsystem som dessutom fungerar perfekt. Detta är inget som en Prius kan ge mig, men i ren bränsleeffektivitet i staden är den överlägsen. OM det var en viktig faktor för mig så visst, men nu är landsvägskörning det som betyder mest för mig och då i synnerhet komforten och säkerheten.
Pi, ditt inlägg får mig att tänka på diskussionen om klimatlagen och elbilar och då förstår jag än mindre varför folk ska köra elbil, ekonomiska skäl verkar ju inte finnas i alla fall.
Nu rycker du saker ur sitt sammanhang igen Vidstige, jag sa att sista tanken var 0,68.
Så här ser det ut månadsvis, enskilda tankningar både högre och lägre:
Och de två första månaderna för Volvon (ligger alltså 0,05-0,07 högre för samma månader):
Allt är förskjutet en månad så första månaden 2016 är körning för 2015 december osv och detta gäller både detta och förra inlägget.
Toyota Avensis sista 10 månaderna jag hade den 2015:
Undrar vem som har koll på fakta...
Som kuriosa så Mustangen 2016:
junkers, ok 0,58 i snitt för Auris HSD var ju ändå hyggligt jämförelsevis. Två dl snålare än Avensis som du tidigare mest bara gett beröm medan du klagat duktigt på Auris. Inte helt logiskt för mig men men.
Om du tittat i mina inlägg tillbaka i tiden så har jag flera gånger nämnt just 2dl snålare än Avensisen, men man kan ju välja vad man fokuserar på...
Avensisen hade dock en deklaration som var 3 dl högre så den låg närmre verkligheten.
Schyssta sammanställningar Junkers!
junkers, om jag väljer att fokusera på? Jag har läst nästan alla inlägg du skrivit om Auris och Avensis. Avensis var du lyrisk över och supernöjd med förbrukningen, alltså den första Avensis kanske det var, du hade väl två. Auris har du kritiserat förbrukningen på i mer eller mindre varje inlägg, så inte jag som fokuserat på det då. Du gillar att ensidigt kritisera mig och jag har väl mina egenheter men kanske kunde du ha i alla fall lite självkritik här? Även din Auris HSD var ju hyfsat snål och drivlinan är ju i grunden från 2009 trots allt. Du hade dessutom vunnit mycket på ett annat däckval, det gör större skillnad på HSD än dom flesta andra fordon jag vet (bara som en notis då). Skulle du sen kört mest i stadskörning så hade det nog skilt minst 3 dl mellan Avensis och Auris, alltså till Auris fördel.
Jag tycker ju inte det hänt så mycket, här är min Avensis 1998 års modell, skiljer inte mycket mot en HSD:
(Ngt kompabilitetsproblem verkar det som, bränslekolumnen ska naturligvis vara 10ggr så stor)
Jag har haft 2 Toyota Corolla, 1 Toyota Camry, 4 Toyota Avensis och 1 Toyota Auris!
Självklart stämmer det med stadskörning men de flesta milen lägger de flesta på landsväg/motorväg.
Här har vi den bil som har dragit mycket soppa som jag ägt, en Mazda 6 2,3 sport automat:
Toyota har tillverkat ca: 70 % av alla hybridbilarna som finns idag i världen.
Jag kan flika in min erfarenhet av Auris TS med HSD vad gäller bränsleförbrukning. Vi lånade en sådan över en helg förra sommaren med avsikt att köpa en om det inte hade varit för det för trånga baksätet för barnstolar.
Vi körde ca:30-40mil totalt och enligt färddatorn blev snittet 3.8L/100Km. Jag körde merparten av sträckan och hade några års vana av HSD innan och försökte köra så effektivt jag kunde förståss. Ingen stadskörning eller motorväg utan i princip bara blandad lansvägskörning. Bilen var utrustad med 16" Bridgestonedäck med okänt tryck. Jag brukar annars köra lite högre tryck än vad boken rekomenderar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.