Vi Bilägares forum

Tesla - Kommer de att överleva?

Tesla - Kommer de att överleva?

Det spekuleras ju en hel del i Teslas lönsamhet och framtid, tror ni att de kommer att lyckas? Jag är själv fortsatt rätt skeptisk, min bedömning utgår dock inte från någon nogrann finansiell analys, utan bara en allmän misstanke om att det numera är nästan omöjligt för en helt ny tillverkare att komma in och konkurrera med tillverkare som utvecklat sin produktion under 50-100 år, speciellt då man satsar på dyra lyxbilar. Utvecklingkostnaderna är helt enkelt för höga, samtidigt som kvalitén inte kan förväntas vara på topp från början. Tesla har onekligen lyckats mycket bra med marknadsföringen, och mycket hänger väl på hur försäljningen av trean lyckas. Så även om jag fortfarande gissar att de går under så har de nog utan vidare en verklig chans. Ett tredje alternativ är förstås att de köps upp av någon av de större spelarna på marknaden. En annan aspekt som ju kan spela Tesla i händerna är ifall fler och fler länder börjar förbjuda fossila bränslen - frågan är ändå om detta sker tillräckligt snabbt,

Som sagt, vad är era spekulationer angånende företaget?

Uppdaterat: 2016-04-14 09:42

Kommentarer

Eftersom Tesla har lyckats bygga upp en enorm hajp kring märket så tror jag de kommer lyckas även om Model 3 skulle få stora kvalitetsproblem. Det är helt enkelt väldigt inne att köra Tesla nu. Har faktiskt svårt att tro att även den mest inbitne Volvofantast eller Mercedesfantast eller någon annan märkesfantast skulle stå i kö för att få förhandsboka en bil de inte ens sett i verkligheten, men detta har ju Tesla lyckats med.

Uppdaterat: 2016-04-14 10:41

" förhandsboka en bil de inte ens sett i verkligheten, men detta har ju Tesla lyckats med."
Ja just det, men det säger ju ingenting om chansen att överleva. Ser man nu till att kursa bolaget som ska ta fram 3 i tid har man blåst alla de som nu har betalat en förtursavgift på $1000! Det företaget kan vara juridiskt skilt från övriga Tesla.
Naturligtvis påstår jag inte att det blir så, men....
Det har varit väldigt olönsamt att ta fram och tillverka S och X och då är det ändå betydligt större vinst på dessa dyrare modeller än på en mängdmodell som 3 väntas bli.
Jag också är alltså väldigt skeptisk till Tesla, ta bara det faktum att när 3 kan börja levereras har det gått ytterligare 2-3 år och man kan vara säker på att många av de stora tillverkarna också har konkurrenskraftiga modeller då.

Uppdaterat: 2016-04-14 13:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det som räddar Tesla är att andra biltillverkare inte har velat lägga pengar på elbilar när ingen annan gör det. Nu säger alla (utom Toyota?) att de ska ha en elbil som kan gå 40-50 mil på en laddning före 2020. Fan tro"t...

I mars hade var tredje bil som såldes i Norge möjlighet att ta emot ström via kabel. Det är inte så många som är med och delar på den kakan.

Uppdaterat: 2016-04-14 14:05

Men om de stora tillverkarna tar sig i kragen och håller det löftet, är jag rädd att tesla kommer i bakvatten......
Deras räddning är i så fall att hålla liv i hypen, lite apple över sättet att marknadsföra......
Ett designspråk som inte ser pk ut, för en miljöbil ska väl vara liten, ful och praktisk, eller?
Tesla liknar ju något som gör av med kopiösa mängder fossilt bränsle........
Rullar 2 st konstant på e6 i skåne, ser dom varje dag, och jag kan inte låta bli att beundra, en elbil som en bilentusiast gillar....

Uppdaterat: 2016-04-14 15:25

Antagligen kommer något i praktiken internationellt beslut om att radikalt minska förbrukning av fossilt bränsle före 2020!
Naturligtvis kommer de flesta tillverkare med eldrivna fordon som är mer praktiska än Teslas alternativ och kanske med minst lika bra räckvidd och till bättre pris.
Däremot blir de säkert inte lika snygga och får nog inte samma prestanda, men behövs det?
Tesla typ S , även i modifierad form, kommer säkert att ha kvar sina köpare, den ger ju genom sitt pris kanske lite pengar tillbaka. Svårare blir det nog att få typ X att få tillräckligt med kunder för att ge tillräcklig lönsamhet.
Typ 3 tror jag att man aldrig kan få så stor produktion av så den blir lönsam.

Uppdaterat: 2016-04-14 20:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det där med mer praktiska får du nog förklara...
Tesla S har enormt bagageutrymme är en kombikupe och kan tom vara 5+2 sitsig.
Visst en kombi hade ju varit bra men det kommer säkert när kapaciteten finns, batterierna ligger ju under golvet så den hade med lätthet kunnat bli största kombi och dessutom ett bagage fram som S.

Uppdaterat: 2016-04-14 21:14

När jag har provat Model S har jag tyckt att den är onödigtvis stor. Passar osedvanligt illa i parkeringshus.

Uppdaterat: 2016-04-14 22:01

Fast Model S är inte jättebekväm - speciellt inte i baksätet - trots sina relativt omfattande yttermått. Men hela konceptet med att starta ett nytt bilmärke och med eldrift till på köpet när alla andra kör fossilt är ju ytterst anmärkningsvärt och imponerande så här långt. Man kommer inte ifrån jämförelsen med Apple och deras iPhone.

Uppdaterat: 2016-04-14 22:06

Inredningen i Tesla S är långt efter "dom bästa tyskarna". Det är tekniken som är ledande.

Uppdaterat: 2016-04-14 22:14

Audi har ju presenterat sitt koncept Audi E-tron Quattro som ska heta Q6 när den lanseras 2018. Den är ju väl så bra som typ X och blir säkert en svår konkurrent. Men de flesta större tillverkare kommer att presentera alltfler bilmodeller som kommer att konkurrera och det i vettigare prislägen.
Bilar som kostar betydligt över miljonen kommer aldrig att bli storsäljare.
Stora tillverkare har betydligt lättare att få lönsamhet i sina produkter än små som Tesla.
Jag tror att t.ex. VW och Toyota kommer med fler rena elbilar som blir svåra för Tesla, speciellt för typ 3.

Uppdaterat: 2016-04-15 09:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror att Model 3 kommer att bli en stor succé. Dels för att priset är helt rätt och dels för att den, i mina ögon, är snygg. Blir räckvidden bara tillräcklig (30-35 mil) så är jag absolut spekulant på en. Tesla bevisar ju att du inte behöver åka runt i något som blind har designat bara för att visa att du tagit ställning.
Eftersom jag jobbar i Norge så är jag omringad av dessa bilar hela veckorna och det är fantastiskt vackra bilar.
Kan bara rekommendera er som inte testat en Tesla att åka och prova en sväng. Det är skithäftigt ;)

Uppdaterat: 2016-04-15 10:11
Deeds skrev:

Kan bara rekommendera er som inte testat en Tesla att åka och prova en sväng. Det är skithäftigt ;)

Har provat, och visst var accelerationen häftig. Men stolarna tycker jag, ärligt talat, var ganska kassa. Satt bättre i min förra Skoda Superb.

Uppdaterat: 2016-04-15 10:52

Elbil som andrabil fungerar bra om man har möjlighet att ladda hemma, men elbilsägare klagar i tidningen Elbilen på skyltningen av laddplatser utanför hemmet där skylten uppfattas som att man kan koppla in sladden för kupévärmare vilket gör att bilister med vanliga bilar ofta parkerar på snabbladdningsplatserna vilket gör det omöjligt att ladda sin bil där man tänkt göra det. Runt Stockholm är laddplatser upptagna av taxibilar som är tvungna att stödladda var dag vilket gör att tex breddens alla laddplatser norr om Stockholm oftast är upptagna och det i en tid med få elbilar på vägarna.
http://www.skyltteknik.se/webbutik/standardskyltar/parkering/laddplats-for-el-bil-antalplatser-210281/
Som jämförelse klarar vätgasmacken 180 tankningar per dygn vilket motsvarar ca: 360 bilars snabbladdning per dygn sett till körsträcka för bilarna vilket gör att det behövs 7-8 Tesla laddare för att ersätta en vätgaspump för att ge lika många bilar samma körsträcka efter fåfyllning.

Uppdaterat: 2016-04-15 11:13
Elbil2
Deeds skrev:

Kan bara rekommendera er som inte testat en Tesla att åka och prova en sväng. Det är skithäftigt ;)

Jag har kört några hundra mil med Model S (till södra Tyskland och tillbaka) och det är en häftig, annorlunda och bekväm körupplevelse. Dock är ju måtten väldigt amerikanska, den är t.ex. alldeles för bred för europeiska parkeringsrutor och speciellt i trånga parkeringshus.
Tesla Roadster körde jag en kortare provtursrunda med år 2009 och den kändes verkligen som en radiobil på tivoli.
Jag tror att Model 3 kan bli en hit, även om de etablerade fossilbilstillverkarna har hunnit ikapp Tesla då på elbilsfronten.
Teslas stora konkurrensfördel är ju superchargernätverket, utan det så är ju en elbil i princip oanvändbar på längre resor, ska bli intressant att se hur övriga biltillverkare löser den saken.

Uppdaterat: 2016-04-15 11:32
Tobo skrev:

Teslas stora konkurrensfördel är ju superchargernätverket, utan det så är ju en elbil i princip oanvändbar på längre resor, ska bli intressant att se hur övriga biltillverkare löser den saken.

Det håller jag med om och det ska ju ingå i priset när man köper en Tesla 3.

Dock finns ju risk för att köerna kommer öka och då blir det rätt hopplöst om köerna är för långa.

Uppdaterat: 2016-04-15 15:33

Tror inte att det blir speciellt mycket kö. Det fungerar ju inte som på en mack direkt. Folk kan ju faktiskt ladda hemma över natten eller en del kan ladda på jobbet. SC är ju mest till för folk som skall åka långt. Dom är strategiskt utplacerade för att du ska kunna åka från Oslo till Stockholm tex. Vardagsåkaren kommer sällan att behöva besöka en SC.

Uppdaterat: 2016-04-15 15:44

Det kommer nog att dröja länge innan man behöver riskera att köa med en 3. Om man räknar med en produktionskapacitet på 10000 bilar första året och kanske 30000 nästa år till en max volym på 50000 år 2021 så blir den inte så vanlig.
Tesla är en mycket liten tillverkare och jag tror det blir svårt när de stora tillverkarna kommer med alternativ.
Historien är fylld av biltillverkare som haft enastående produkter som varit omtyckta och sålt bra en tid, men de har ändå tvingats på knäna av jättarna.

Uppdaterat: 2016-04-15 16:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi får väl se om Model 3 kommer tillverkas i Holland eller varför inte Finland. Det borde finnas kapacitet hos någon kontraktstillverkare i varje världsdel. Vem vet, de kanske kommer sättas ihop av folk som får taket tätt från början?

Uppdaterat: 2016-04-15 16:42
L. Mäkinen skrev:

Vi får väl se om Model 3 kommer tillverkas i Holland eller varför inte Finland. Det borde finnas kapacitet hos någon kontraktstillverkare i varje världsdel. Vem vet, de kanske kommer sättas ihop av folk som får taket tätt från början?

Han skulle ju öppna en fabrik till nu enbart pga efterfrågan av Model 3. Skulle tro att ett antal länder står i kö för att försöka övertala Elon att ha sin fabrik just där.

Uppdaterat: 2016-04-15 16:44

Flera biltillverkare har monteringsfabriker i Europa likt Teslas fabrik i Holland. Tulltekniska fördelar med att bilar sätts ihop bilarna i den världsdel de säljs i.
Problemet med trängsel vid snabbladdarna lär öka vesäntligt när alla andra biltillverkare som tillverkar elbilar kommer igång med försäljningen av sina elbilar som kommer ut före Teslas storsäljare. Tesla har inte ett laddningsnät av snabbladdare överallt än vilket gör att även Tesla ägarna får trängas med övriga elbilar vid snabbladdare som alla kan använda.

Uppdaterat: 2016-04-15 17:27
Elbil2

Vad man kan se fram emot är det nya handelsavtal som är på gång mellan EU och USA. Handlar väl om att i praktiken helt slopa tullar.

Uppdaterat: 2016-04-15 17:50

Att räkna med att en helt ny modell, som ännu inte börjat tillverkas, ska tillverkas i andra länder är nog att vara väl optimistisk.
Typ 3 kommer att ge en mycket låg vinst i början, om det överhuvudtaget blir någon, antagligen blir det förlust de första åren.
Typ S och X är ju tveksamt lönsamma, beroende på hur man räknar och då är det ändå modeller i det övre prisläget som det går att ta bra betalt för.
Jag tror att det är där Tesla ska stanna.
Ursäkta mig, men jag tror inte på 3!
Men jag har haft fel många gånger förr.

Uppdaterat: 2016-04-15 19:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför ska vi se fram emot TTIP? En katastrof för miljö och Europas industri, inklusive konsumentinflytande (sådant det nu är). Eller menade du att vi ska se det som ett hot, som det är?

Uppdaterat: 2016-04-15 19:09
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Jag vet en schysst modern bilfabrik specialanpassad för små serier. Det är några grabbar som hålls där nu som verkar ha svårt att komma till skott så de kan nog köpas upp.

Fabriken ligger i Trollhättan f.ö.

Uppdaterat: 2016-04-15 19:50
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

saabnisse, det Tesla gör är att sätta en blåslampa i baken på dom andra biltillverkarna. Så även om Tesla inte överlever så förändrar man hela bilindustrin i grunden. Även Toyota har en blåslampa på sig nu att bevisa att vätgas kan vara ett alternativ.

Uppdaterat: 2016-04-15 20:34

Vidstige, det var ju vad jag skrev också....

Uppdaterat: 2016-04-15 22:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, ok missade det, sorry. Vad som kan ge Tesla en stor konkurrensfördel är den nya enorma batterifabrik man bygger och som väl ska så färdig nästa år. Så kanske handlar Teslas överlevnad mycket om huruvida man kan få ner kostnaden på batteritillverkningen ordentligt. Potentiellt finns väl möjligheten på sikt att det blir billigare att tillverka en elbil än en konventionell bil med explosionsmotor.

Vad som också kommer kunna påverka mycket är hur olika länder kommer beskatta olika biltyper. Idag är ju elbilen enormt subventionerad i dom flesta länder, då det är en så liten företeelse och man gärna vill uppmuntra gröna bilar. Men skulle man betala samma skatter som man gör på konventionella fordon i t.ex. EU så skulle det vara ekonomiskt vansinne att köra elbil just nu, ja det är ju svårt nog att få ihop kalkylen trots dom kraftiga subventionerna.

Uppdaterat: 2016-04-16 11:07

Eftersom det inte går att vare sig sälja eller tillverka elbilar utan kraftiga subventioner och andra typer av ekonomiskt stöd, så är jag klart skeptisk till att Tesla kommer att överleva på sikt. Inte ens idag, som överhypat bolag med en enorm medvind politiskt, lyckas man nå svarta siffror. Hur ska man då klara det när konkurrensen hårdnar och subventionerna försvinner? - för tids nog försvinner de.

Laddtid/kapacitet kommer dessutom alltid att vara elbilens två stora nackdelar. Elbilsentusiasternas utopi om en framtid där man laddar 300kwh (normal tank fossilt bränsle) på 3 minuter kommer aldrig att ske. Fysiken sätter stopp i praktiken.

Uppdaterat: 2016-04-16 11:14

Swemba, som framgår av vad jag skriver tidigare så är jag också kritisk mot elbilar som det ser ut nu, det var på sätt och vis större marknad för elbilar för 110 år sedan än i dag, då fick man inga subventioner, men bilarna såldes på att de var klart komfortablare och med enormt mindre underhåll.
Men nackdelarna var lika som idag, främst kort körsträcka och lång laddtid.

Men jag vill inte uttrycka mig lika kategoriskt när det gäller laddtid, jag tror inte det är en fysisk omöjlighet att tanka 300 kWh på 3 minuter.
Ok, det går inte dag och det finns inget praktiskt sätt att leverera tillräcklig mängd energi via elnätet på den tiden, men man kan tänka sig t.ex. en effektiv superkondensator som laddas upp och töms snabbt vid tankning av elbilen.
Men det ligger förmodligen långt fram i tiden.

Det är inte helt utan anledning som jag lobbat för gas som det vettigaste fordonsbränslet.

Uppdaterat: 2016-04-16 11:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man undrar också om det finns råvaror nog att bygga tillräckligt många elbilar för att det ska ha nån större betydelse på jordens fordonsflotta. Framförallt är det väl råvaror till batterierna som är ett stort frågetecken. Inte minst om man ska bygga elbilar som klarar 50 mil på en laddning, vilket väl krävs om det ska bli populärt för dom flesta, bara 20-30 mil räcker inte.

Uppdaterat: 2016-04-16 11:46

I min spåkula kommer självkörande autonoma bilar förändra bilägandet och göra elbilar mer praktiska.

I dagsläget dimensionerar de flesta sin bil för att täcka alla behov som kan uppstå. Även om man mest åker korta sträckor ensam i bilen, vill man ha en stor bil med god räckvidd för de få tillfällen man åker på bilsemester med familjen. En stor del av bilens livslängd står den stilla utan att göra nytta.

Om alla ska ha en stor elbil med ett enormt batteri krävs stora mängder naturresurser.

I framförallt lite större städer tror jag att bilägandet kommer att minska till förmån för bilpooler med självkörande bilar. Ska du till jobbet en mil bort beställer du en bil som körs fram till dig och kör dig till jobbet. Batteriet behöver inte klara 60 mil och bilen behöver inte vara sjusitsig. Stora ytor i städerna behöver inte heller vigas åt att inhysa parkerade bilar.

Ett dylikt system blir väldigt mycket mer resusrseffektivt och yteffektivt, vilket jag tror är nödvändigt i framtiden. Massbilismen är inte hållbar.

Att utveckla nya bilmodeller och bygga bil-och batterifabriker och så vidare är kostsamt. Om man dessutom är en relativt ny biltillverkare är det väl snudd på omöjligt att visa annat än röda siffror i en dylik uppbyggnadsfas?

Uppdaterat: 2016-04-16 12:26

GM Bolt som har ett batteri som väger 435 kg och har en kapacitet på 60 kWh som nästan har samma prestanda som Teslas batteri gällande kapacitet per liter utrymme och ett pris på bilen som inte är mycket högre än Nissan Leaf kommer att bli en konkurent till Teslas nya bil då Bolt börjar säljas i slutet av 2016 enligt GM.
http://www.wired.com/2016/01/gm-electric-car-chevy-bolt-mary-barra/
Så fler konkurenter till Tesla kommer kanske att börja sälja sina elbilar före Teslas "budgetbil" kommer ut på marknaden.
Och hur blir det om vätgasbilen som är identisk till elbilen förutom att batteriet på 435 kg bytts ut mot 5 kg vätgas och en bränslecell om vätgasbilen kommer kosta lika mycket som den vanliga bilen om några få år så kan vätgasbilen bli en svår konkurent till elbilar med batterier.

Uppdaterat: 2016-04-16 12:57
Elbil2

Supercharger-stationerna är Tesla 3s klara fördel gentemot Bolt. Fattat det som att man kommer kunna köpa ett ännu större batteri än 60 kwh till Tesla 3 om man vill.

Uppdaterat: 2016-04-16 13:37
saabnisse skrev:

Men jag vill inte uttrycka mig lika kategoriskt när det gäller laddtid, jag tror inte det är en fysisk omöjlighet att tanka 300 kWh på 3 minuter.
Ok, det går inte dag och det finns inget praktiskt sätt att leverera tillräcklig mängd energi via elnätet på den tiden, men man kan tänka sig t.ex. en effektiv superkondensator som laddas upp och töms snabbt vid tankning av elbilen.
Men det ligger förmodligen långt fram i tiden.

Det är omöjligt! Det skulle krävas en kabel så tjock att du inte skulle orka lyfta den, än mindre koppla in den i din bil. Kretsar och kontakter i elbilen skulle dessutom smälta. Men visst, om vi i framtiden kommer hittar ett material som har bättre ledaregenskaper och lägre värmeutveckling än det som existerar i dag så ...

Uppdaterat: 2016-04-16 13:57

På tal om laddning, så här står det på deras hemsida som jämförelse

https://www.teslamotors.com/sv_SE/supercharger

Med en halvtimmes laddning så får man räckvidd för;

Hemmaladdning 11 kw = 2,7 mil

Chademo offentlig laddning 50 kw = 13,6 mil

Tesla supercharger 120 kw = 27 mil

Det dom skriver är att man då ska ladda en Tesla Model S 80% för att på så sätt få förhållandevis snabb laddning och sen klara sig till nästa supercharger.

Vad jag förstår så blir då räckvidden med 30 minuters laddning med supercharger och Tesla Model 3 även det ca 27 mil. Vilket då betyder att supercharger konceptet och dess placering längs med vägarna kommer räcka till även för Tesla 3s sämre räckvidd jämfört med Tesla Model S med 85 kwh batteri.

Här en komplett lista över alla supercharger som finns i Sverige just nu.

https://www.teslamotors.com/sv_SE/findus/list/superchargers/Sweden

Uppdaterat: 2016-04-16 14:28
Swemba skrev:

Det är omöjligt! Det skulle krävas en kabel så tjock att du inte skulle orka lyfta den, än mindre koppla in den i din bil. Kretsar och kontakter i elbilen skulle dessutom smälta. Men visst, om vi i framtiden kommer hittar ett material som har bättre ledaregenskaper och lägre värmeutveckling än det som existerar i dag så ...

Varför skulle man behöva ansluta ett kabeldon? Om elbilen ska ha en framtid krävs trådlös laddning och det praktiseras ju redan även om det handlar om betydligt lägre effekter.
Jag har jobbat med omöjliga konstruktioner i så många år att jag lärt mig att inte påstå att något är omöjligt.
Hade man för femtio år sedan påstått att man kunde ha en liten platta i näven som gick att kommunicera med i princip vem som helst på jorden och dessutom se en mängd TV i färg, hade man definitivt ansetts som vrickad, sådana prylar är omöjliga att ta fram!
Det fanns ingen känd teknik då, men det gör det nu och samma sak kan ske när det gäller laddning!
Men jag håller med Vidstige, nog finns det betänkligheter när det gäller mängden dyr material till batterier.

I den närmaste framtiden är gasen det vettigaste alternativet.

Uppdaterat: 2016-04-16 16:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Induktiv laddning utan sladd kan lverföra förbluffande stora effekter. Det kommer att gå fort att ladda även utan sladd.

Uppdaterat: 2016-04-16 17:00

Trådlös bussladdning för 100 kW finns redan men spolar och utrustning för överföring blir möjligen för stora för att klämma in i en bil.
1 miljon snabbladdade bilar klarar vårt elnät idag utan ombyggnad har man räknat ut, blir det fler bilar kan det bli problem. Men de flesta laddningarna sker då bilen ändå över natten och då klarar elnätet att alla bilar drivs med el redan idag. GM Bolt får snabbladdning som tillval och då laddas batteriet för 15 mil på 30 minuter, problemet för elbilarna är att ju mer laddat batteriet blir ju längre tid tar det då batteriet bara går att ladda med en lägre ström på senare delen av laddningen.
http://electrek.co/2016/01/11/gm-bolt-ev-battery-pack-fast-charging-full-specs/

Uppdaterat: 2016-04-16 17:46
Elbil2
saabnisse skrev:

Varför skulle man behöva ansluta ett kabeldon?

Någonstans på vägen krävs en kabelanslutning. Induktiv laddning ändrar inte på det.
Induktiv laddning kan möjligen bli en bekvämlighetslösning och möjliggöra laddning oftare och enklare. Inget annat.

saabnisse skrev:

Jag har jobbat med omöjliga konstruktioner i så många år att jag lärt mig att inte påstå att något är omöjligt.

Nu handlar dock detta inte om någon konstruktionsmässig problematik, utan om fysikaliska begränsningar. Elektrisk recitivitet.
Det finns en anledning till att kabeln du ansluter idag vid en SuperCharger är tjock som en falukorv och rejält tung. Att dubbla kapaciteten 20 ggr om är helt enkelt inte möjligt.

saabnisse skrev:

Hade man för femtio år sedan påstått att man kunde ha en liten platta i näven som gick att kommunicera med i princip vem som helst på jorden och dessutom se en mängd TV i färg, hade man definitivt ansetts som vrickad, sådana prylar är omöjliga att ta fram!
Det fanns ingen känd teknik då, men det gör det nu och samma sak kan ske när det gäller laddning!

Det är skillnad på teknisk innovation och fysikaliska begränsningar. Du pratar om att upphäva vedertagna fysiska lagar här.

Uppdaterat: 2016-04-16 18:07
M3 skrev:

Om Tesla kommer överleva? Haha, vilken fråga. Frågan är om dem andra finns kvar om 10 år...
Tesla kommer växa enormt exponentiellt varje år framöver lönsamhet kommer per automatik.

Haha, roligt! Den sparar vi! Internet never forgets ...

Uppdaterat: 2016-04-16 19:22

Elbilar är liksom internet en fluga som kommer blåsa förbi. ;)

Uppdaterat: 2016-04-16 20:13

Jag är inne på M3:s linje med brasklappen för om Audi och VW sitter på en revolutionerande ny batteriteknik.
Om den spanska nya tekniken håller vad den lovar och sitter i VW och Audi redan nästa så kan Tesla och andra få det svårt. Energiinnehållet är lika stort i dessa batterier som i bensin om man ser till vikt och de kan snabbladdas enormt fort.

Uppdaterat: 2016-04-16 20:17

Det är skillnad på teori och praktik. Motstånd och värmeutveckling är reella begränsningar i energiöverföring och ju mer energi batterierna rymmer, desto längre tid kommer de att ta att ladda.
Mao, räckvidd/laddtid kommer alltid att vara en omöjlig ekvation jämfört med ICE-bilar och därmed också elbilens stora nackdel.

Uppdaterat: 2016-04-17 09:32

Ju större batterikapacitet - ju större laddningskapacitet om man skall bibehålla korta laddtider. Det är nog snarare begränsningen än stora batterier i sig. Tesla har ju delvis löst det problemet via sina "Super Chargers" men har man behovet av riktig snabbladdning hemmavid med stora batterier så blir det ju ett uppenbart problem eftersom få hushåll har tillgång till de strömstyrkor som i så fall behövs. Men skall man titta på våra genomsnittliga årliga körsträckor så är det ju få av oss som kommer att ha detta behov "hemmavid". Skall man se det från den enkla sidan så laddar man ungefär för en mils körsträcka (t o m lite mera) per laddtimme redan från ett vanligt 1-fas 230 V/10 A vägguttag - sen har man ju ofta tillgång till 3-fas 400 V om man bor i villa och då ökar ju laddkapaciteten avsevärt. Men bara med ett vanligt 1-fas 230 V-uttag och 8 timmars laddning under natten så åker man typ 10 mil vilket är betydligt mycket mera än de flesta åker en dag. Visst finns det många som behöver längre dagliga körsträckor och har dessa inte möjlighet att ladda under dagen så får man väl helt enkelt skippa elbils-alternativet och istället välja nåt annat. Det viktiga är ju att det finns rimligt många snabbladdnings-möjligheter utanför hemmet så att man kan åka även lite längre sträckor de enstaka gånger man gör detta. Att ta en paus t ex var 20:e mil för att ladda en timme är ju en acceptabel lösning för mig i alla fall.

Uppdaterat: 2016-04-17 10:01
Vidstige skrev:

Här en komplett lista över alla supercharger som finns i Sverige just nu.
https://www.teslamotors.com/sv_SE/findus/list/superchargers/Sweden

Här är en sajt över alla SC i världen: http://supercharge.info/

I framför allt Tyskland är det väldigt tätt mellan Superchargers.
Även i Usa går det att åka kust till kust utan att dra kreditkortet.

Uppdaterat: 2016-04-17 10:44
Swemba skrev:

Det är skillnad på teori och praktik. Motstånd och värmeutveckling är reella begränsningar i energiöverföring och ju mer energi batterierna rymmer, desto längre tid kommer de att ta att ladda.
Mao, räckvidd/laddtid kommer alltid att vara en omöjlig ekvation jämfört med ICE-bilar och därmed också elbilens stora nackdel.

Oj vad fel du kommer att få!

Uppdaterat: 2016-04-17 10:47
Tobo skrev:

Här är en sajt över alla SC i världen: http://supercharge.info/

Mycket bra karta!

Den blir på nåt sätt också en slags "välståndskarta" över hur framstående länder är och hur bra ställt folket har.

Fattiga länder har få eller inga stationer.
PIGS länderna som gått dåligt efter finanskrisen har få.

Egentligen är det konstigt att så många i USA vill köra elbil, med tanke på hur billig bensinen är.

Kinas stora välståndsuppryckning dom senaste åren framkommer också med att det finns en hel del stationer där, där handlar det väl dock också om att få en garanti om att man kan ta bilen varje dag som väl en elbil ger i t.ex. Peking.

Uppdaterat: 2016-04-17 11:10
Swemba skrev:

Det är skillnad på teori och praktik. Motstånd och värmeutveckling är reella begränsningar i energiöverföring och ju mer energi batterierna rymmer, desto längre tid kommer de att ta att ladda.
Mao, räckvidd/laddtid kommer alltid att vara en omöjlig ekvation jämfört med ICE-bilar och därmed också elbilens stora nackdel.

Jag har hållt på med radiostyrda bilar ett bra tag. Eldriften har fått en riktigt revolution de sista åren, och speciellt på batterisidan.

Då jag började hade vi NiMh-batterier som om de var av god kvalitet, och om man vågade kunde laddas med 1C, dvs ett batteri på 3000mAh kunde laddas med 3A.
Därefter kom LiPo-batterierna och en hel ny värld öppnade sig, Batterier som kan laddas upp till 5C är inte ovanligt, dvs kan du ladda på ett 5000mAh batteri med 25A laddström. I Rc-värled har Li-on aldrig varit aktuella då de är mycket sämre urladdningsmässigt än Lipo.

De sista åren har LiFe blivit mer och mer populärt. De är mindre brandfarliga är både Nimh, Lion och Lipo. Håller spänning bättre och är öht mer konsekventa. De tål hur mycket laddning som helst, vet folk som laddar med upp till 10C.

Lipo/Life är batterier som funnits i 7-8 år nu i den världen. Tekniken finns, om man vill.

Uppdaterat: 2016-04-22 13:50

Det verkar som om Tesla fortfarande behöver arbeta med kvalitetskontroll.
http://insideevs.com/lemon-law-violation-claimed-for-faulty-tesla-model-x/

Uppdaterat: 2016-05-26 11:09

Jag tyckte den här filmen kunde passa i en tråd om Teslas överlevnad.
https://youtu.be/FcE_7YDS99Y

Uppdaterat: 2016-10-14 09:07