Jag såg att Toyota skulle återkalla några miljoner bilar pga Takatas krockkuddar igen. Nu var det väl Corolla och Yaris av allehanda årsmodeller. Vad är det som gör att återkallandena kommer stötvis på enstaka modellserier och inte allt på ett bräde? Är det inte samma fel på dem?
Är det kuddarna eller styrningen?
Jag vet att andra fabrikat också har köpt japanska hjälpsystem, men en fabrikant verkar ha varit stamkund under många år.
Kommentarer
5.8 miljoner bilar...
Hopplöst med dessa dåliga krockkuddar från Takata men borde väl närma sig slutet nu med återkallelser och byte av dåliga sådana.
Lyssnade förresten lite på p1 idag där man beskrev olyckor där man krockar med älg.
Tydligen fungerar inte krocksystemen för älg, exempelvis löser inte krockkudden ut.
En vanlig skada på dom som sitter fram är att nacken går av.
Jag undrar om det inte är en missuppfattning att kuddarna inte skulle lösa vid en älgkrock?
Naturligtvis kan det hända att älgen far över huven ganska lätt och slår i rutan och övre ramen och då skulle kanske inte kuddarna hinna lösa ut, men jag tvivlar.
Men jag vet inte, jag smackade in i en bil med ca 40km/t hastighet (en dam som körde ut från ett stoppmärke utan att se mig!) och inte fan löste några krockkuddar ut. Inga personskador men ganska stora materiella.
Ja, alltså jag höll hundra när hon körde ut, jag bromsade ner till vad jag tror var 40!
Det känns ganska naturligt att en älgolycka inte utlöser airbagen. Det blir ju inte stopp som när man krockar med en annan bil. Träffar man benen så välter man in kroppen över framrutan.
Vad nu älgar hade med Takataproblemet att göra...
Älgar utlöser nog normalt inte krockkuddar eftersom det är först när älgen träffar vindrutan som kraften uppstår.
Tur nästa bil har large animal detection...
saabnisse, var en expert med i programmet och han sa att det var sa.
Även olyckan som beskrevs i programmet var sån,
Föraren, en kvinna, låg med huvudet mot ratten.
Dvs hon hade slagit i den, så nada krockkudde.
Jo jag skrev att jag inte visste!
Men en del kuddar har löst ut vid en spark mot kofångaren.
Denna tråd avhandlar inte autobroms utan airbags..
Jag funderar fortfarande över varför inte alla återkallanden kommer i en enda lång lista. Vet inte Takata vad de har gjort?
Shogun - det resonemanget kan man ju i så fall tillämpa på precis allt i en bil - alltså att man inte vet om grejorna fungerar när dom som bäst behövs. Den vanliga bromsen kan ju vara ett bra exempel... Så - vill du diskutera konsekvenser och risker när nånting i bilen inte fungerar när det som bäst behövs så kan ju tipset vara att skapa en ny tråd med lämplig rubrik - så kan vi hålla oss något så när till Takatas problem i denna tråd.
Men det finns ju en väsentlig skillnad, den vanliga bromsen använder man ju ofta och märker om den börjar bli dålig, även om den blir obrukbar, men det är först då man märker om kuddarna fungerar!
Tja saabnisse - bromsledningarna kan brista - t ex p g a rostangrepp - och då blir det ett plötsligt "uppvaknande". Fast för det mesta så stämmer ju det du nämner.
De bilar som får fullständigt bortfall av bromsar av ett brustet rör är inte så vanliga längre. För egen del är det mer än 25 år sen jag fick överraskningen av att pedalen jag trampade på helt saknade motstånd och gick mot durkplåten. Fyra mil tidigare funkade det som tänkt.
OK - detta med bromsarna var alltså bara ett exempel på att det finns åtskilliga komponenter i en bil som kan fallera och orsaka mindre trevliga konsekvenser - inte bara Shoguns uppenbara käpphäst autobromsen.
Börjar få lite Motala-vibbar...:)
Fint? Goodwill? Du har bevisligen inte förstått vad det handlar om. ALLA som har Takata airbags måste återkalla! ALLA som har Takata airbags kommer att återkalla. Återkallelsen är global och inte frivillig!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.