Efter 27 månader och 3001 mil så havererade styrservon på vår Ford Focus -15. EcoBoost 150hk.
Då det bara är 24 mån garanti på bilen så blir det alltså försäkringsbolaget som tar kostnaden.
20'000 SEK går kalaset på. Försäkringsbolaget undrar varför inte Ford tar det som goodwill då bilen är så pass ny och inte gått långt. Ford hävdar att vi "valt bort den förlängda garantin". Precis som vi "valde bort panoramatak, skinklädsel, osv osv". Knäppt sätt att formulera sig på.
Då vi servat bilen på aukt fordverkstad så ingår Ford Assitance och därmed lånebil... om vi hade ringt efter en bärgare. Men eftersom vi körde in bilen till fordverkstaden och parkerade utanför så står vi nu utan lånebil och bilen är borta i minst en vecka. Hyrbil får vi stå för själva.
Jag kontaktade Ford Sverige på deras kundtjänst och fick prata med "Samir" som var totalt oförstående till vår situation.
Enligt honom så är det alltså normalt att en Ford håller i 24 mån sedan kommer dyra reparationskostnader och man får skylla sig själv om man inte tar den förlängda garantin.
Vidare så fanns inte heller någon goodwill att ordna lånebil utan fick svaret "ni skulle ringt bärgare, regler är regler!".
Drygare person har jag inte pratat med i kundtjänst tidigare. Fel person på fel plats.
Aldrig mer ford pga av deras usla kundservice. Aldrig upplevt detta med vare sig KIA eller Toyota.
Anledningen till att man köper en ny bil är för att slippa sådana här saker. Och om det mot förmodan skulle hända så räknar man med att få hjälp från märket i fråga då det inte är normalt "slitage".
Rolig påsk utan bil. Resa till dotterns mormor och morfar fick ställas in.. Tack Ford!
Kommentarer
Man hade kunnat löst det med att knuffa ut bilen på gatan och ringt en bärgare. Vi har gjort så med några kunder.
Ett tydligt besked om att Ford bör man undvika.
Jag skulle inte ens lyft ögonbrynen. Skulle bara ringa bärgaren.
Så efter 8 veckor kom Forden tillbaka med en ny styrservo. ÅTTA VECKOR. Bra där Ford.
Då bilen fortfarande hade vinterdäck så skulle jag byta till sommardäcken. bytte bakdäcken först, och det tog ca 10 min max. Så går jag till framdäcken.. där går hylsan inte ens på.. provar med 2 olika hylsor till. Nix.. går inte. Bankar in en hylsa och den fastnar. Mutterdragaren orkar inte dra loss hjulbulten så får hämta en 1.2m hävstång (läs lastbilsbultdragare) då ruckar den på sig och efter lite kämpande går den lös. Kollar de övriga 4 bultarna.. EXAKT lika dant.. de är förstörda. kollar andra framdäcket... likadant.. alla 5 bultar helt väck.
Hur i h-lvete lyckas man med det... på en auktoriserad Fordverkstad? Aldrig varit med om liknande.
Så åker tillbaka dit med de två däcken som är kvar och går in o frågar.
Får till svar "De kan se ut sådär efter vägsaltet på vintrarna.." I h-lvete heller att muttrar kan bli helt missformade efter vägsalt.. stora jack i en del av dem och de är inte alls kantiga längre. Nä... aldrig mer den aukt verkstaden iaf.. bra bil men att man ska behöva hålla på att gnata o gneta för att få saker rätt.
För att återgå till ursprungsfrågan - har inte Ford 5-årsgaranti längre på dessa volym-modeller ?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.