Vi Bilägares forum

Sommardäck Nexen, Golf 8, 205-55-R16

Sommardäck Nexen, Golf 8, 205-55-R16

Nexen är ettt vanligt däck men jag hittar inget test som ä relevant. Hur är de fabriksmonterade däcken på Golf vad beträffar köregenskaper och komfort, buller? 

Uppdaterat: 2025-03-16 17:11

Kommentarer

Det vet helt säkert skribenten Raphael.

Uppdaterat: 2025-03-16 19:10

Sitter det Nexen däck fabriksmonterade på Golf?

Nexen är ju kända för att vara billiga och dåliga däck. Om du är prenumerant kan du läsa en däcktest som är genomförd av Teknikens Värld, där de sågar dessa däck för att de är dåliga. Själv skulle jag inte köpa sådana däck men allt är relativt, de går ju tyst(verkar vara den enda bra egenskapen).

Uppdaterat: 2025-03-17 08:04

Nexen har flera modeller i dimension 205/55 R16. Jag tror det är Nexen N Blue S som fabriksmonteras av Volkswagen?

Man kan dessutom räkna med att de däck som originalmonteras har en specifikation satt av Volkswagen, och inte har samma gummiblandning som däcken ute i handeln även om modellnamnet är samma. Biltillverkarna brukar prioritera lågt rullmotstånd framför andra egenskaper t.ex.

Men om vi tittar på tester så kan vi se att Nexen generellt hamnar efter sina landskollegor Hankook och Kumho (ja det är alla däck från Sydkorea). Våtgrepp brukar vara sämre än Hankook och Kumho, och slitaget högre. Men Nexen är billigare däck.

Nexen N Blue S testades i polska Motor (2025) mot Continental NXT, Michelin e-Premacy, GoodYear Efficient Grip, Falken 310, Bridgestone Turanza 005 och ett kinesiskt lågpris.

Nexen var just ett ”bilfabriksdäck” och uppvisade lågt rullmotstånd och hög motståndskraft mot vattenplaning. Men övriga egenskaper var inte särskilt bra. Svagt bromsgrepp på torrt och vått samt inte så bra köregenskaper.

Komforten något sämre än premiumkonkurrenterna men bedömdes ändå som godkänt.

Det hamnade näst sist i testet, allra sist hamnade Kina lågpris. Vann gjorde Continental.

Uppdaterat: 2025-04-06 08:07