Hittade detta på Flashback.
Positivt: Åtgärdat som det bör i min värd om man gjort en miss, bra jobbat.
Mindre positivt: Årsmodell 14 ska ha uppdateringarna angående kedjan från fabrik, men det höll tydligen inte ändå ända fram.
"Motorlampan på min VW från 2014 har precis börjat lysa, och verkstaden säger att det troligen behöver bytas kamkedja. Tydligen ett typiskt fel på dessa motorer.
Motordelen i min försäkring (Trygg Hansa) gäller för bil som körts högst 12000 mil. Mätaren står nu på 12400. Finns det någon möjlighet att skadan skett tidigare, och att man påvisa det för försäkringsbolaget? Eller är det bara att bita i äpplet och betala hela reparationskostnaden?"
"Update: Såhär gick det!
Jag kontaktade VW:s kundservice och frågade om chanserna att få kedjan bytt på deras bekostnad, typ goodwill eller förlängd garanti. De ville inte svara något utan bad mig bara söka upp närmaste auktoriserade VW-verkstad för besked. (Första felsökningen skedde på Mekonomen.) Verkstaden ville inte säga någonting utan att ha felsökt bilen. Kontaktade kundservice igen, men samma svar.
Blev ganska sur på VW:s otydliga svar. Förstår att de inte vill lova för mycket, men om det inte finns någon chans till garantipengar, så känns det ju dumt att behöva betala en extra felsökning helt i onödan. Efter vad jag läst, och vad första mekanikern antydde, så skulle det bli svårt att få någon ersättning när bilen gått så långt, och dessutom servad på lite olika verkstäder. Hursomhelst så lämnade jag över bilen till VW på vinst och förlust.
Men idag ringde VW-verkstaden och berättade att de konstaterat kamkedjefel, samt att de står för både material och arbete. Ingen kostnad för mig alltså! Enligt dem var det tack vare att bilen servats vid rätt intervall, och på auktoriserade verkstäder (dit räknas både VW och Mekonomen).
En oväntad positiv vändning för mig alltså. Kanske har VW blivit mer medvetna om sitt rykte och tillämpar generösare garantier, eller så hade jag bara tur med en schysst gubbe på verkstaden som tolkade reglerna till min fördel"
Kommentarer
Det här kan inte stämma, enligt vad jag hört är det enbart Toyota som agerar på det sättet!
+100
Varför måste vi hålla på och kivas om det ena eller det andra ?? Kan vi inte bara glädjas åt att nått tagit vändning till det bättre. Är det inte bra om VW går samma väg som vissa andra tillverkare delvis gjort, tex Hyundai/Kia Subaru Toyota och rättar till större misstag långt utanför garantivillkoren ??
Ja menar, från att ha blånekat och skyllt på bilskoleelever, till att laga bilar som varken har gällande garantier, försäkring eller ens är servad på auktoriserad verkstad, tycker jag är bra, oavsett märke.
Ack om det vore så enkelt att visa tolerans och erkänna att andra bilmärken kan bättra sig! Men jag tvivlar starkt måste jag säga...
Vore intressant och veta vilken modell det rör sig om, förmodligen rör det sig om en bil som inte är byggd på MQB-plattformen men som har EA111 motorn men jag kan ha fel bara ren spekulation Om jag inte minns fel så bytte VAG från kamkedja till kamrem på sina TSI-motorer när man börjar bygga sina bilar på MQB-plattformen.
Min bror som kör en Passat B8 1,4 tsi och han har kamrem på sin bil och det har funkat bra i drygt 4 år och 13000 mil.
Det är inte smart och lita på VAG:s long life service plan, det är oftast dom bilarna som får motorrelaterade problem. Alltid bättre och göra en liten mellanservice med oljebyte mellan 3000 mila-intervallerna.
DQ200 lådan med EA111 motorn var ingen lyckad kombination. Ska man ha en VAG från den eran rekommenderar jag en bil med en motorstarkare dieselmotor med DQ250, DQ500 eller ZF lådan som är hyffsat bombsäker.
Alla biltillverkare har på något sätt lyckats tillverka mindre bra konstruktioner där bilägaren har fått agera testbänk.
Skulle Shogun glädjas över ett lyckligt slut för ett problem med en VW? Nä du Rikard då går nog solen upp 2 gånger snarare, samma dag.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.