Nu börjar det hända grejjer.
Gen2 av VW,s hybridlina, i detta utförande med 245HK som max.
1,5 liters bensinmotor, 70Km på eldrift etc.
Ni hittar mer info här.
Spontant så tycker jag designen är mer Seat än Skoda.
http://www.skoda-auto.com/news/news-detail/vision-rs
Kommentarer
Börjar likna något ja men fick man önska så skulle det vara en ICE med möjlighet att köra på förnybart bränsle och en räckvidd på el på åtminstone 100 km. Kanske ser dagens ljus om bara några år.
Jo, visst får man önska sig saker.
Men tänker att det ändå finns utrymme för flera typer av hybrider. I detta fallet så krävs det ju lite mindre batteri och det har ju fördelar i form av lägre vikt osv.
Just denna spec på motor hade fungerat bra för mig, just 70km kanske ger ca 50km i realiteten och det hade gjort att jag kunnat klara 80-90% av mina resor på el.
Fast 70 km eldrift enligt de nya normerna behöver inte innebära speciellt mycket lägre i verkligheten - i alla fall inte under sommarhalvåret. T ex så har ju flera tester i Norge visat att nya Hyundai Kona i verklig körning drar klart mindre än den nya normförbrukningen. Gäller säkert inte alla men ändå...
Så är det säkert, de nya normerna verkar tuffare och mer realistiskt.
Tänker mer att man har lite marginal och om man ibland tar en liten omväg. med 70km så skulle iallafall jag har bra marginal även när AC, Stereo och lite omkörningar avverkats.
Ska bli intressant och se vilken modell som kommer få denna nya drivlina. Faceliftade Passat är en gissning.
Frågan är vad Skoda Vision är tänkt att passa in, en Skoda Octavia variant av Audi A3 SB?
Ett par snygga fäljar och bort med tapirnosen, så vore det nått.
Gissar dock att produktionsbilen får dörrhandtag.
Tänkte inte ens på att dörrhandtagen saknades, men nu när du säger det.
Måtten är intressanta, lika bred som dagens Seat Leon, någon cm längre hjulbas och längdmässigt ligger den mellan den vanliga 5D och kombin.
Då hjulbasen diffar så gissar jag att det kanske rör sig om någon uppdaterad variant av MQB plattformen.
Det diffar 4cm i längd till Audi A3 SB. Måste säga att den ser rätt kompakt och trevlig ut, lite som just Audi A3 SB.
Fast att hjulbasen diffar även på MQB-bilar är ju inte så ovanligt - kolla t ex vanliga Golf och Golf SV. Vanliga Golf och Golf SC har runt 262 cm - Golf SV 267 cm. Nuvarande Audi A3 har ca: 1,5 cm längre axelavstånd än den vanliga Golfen. Sen har vi t ex Octavia kombi som ligger runt 269 cm - och till detta Passat och andra MQB-bilar.
Sant Pi, det diffar ju på alla modeller nu när jag kollar det närmare.
Gissar att detta är ännu en bil på MQB plattan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.