Hej!
Funderar på en Octavia RS 2014-17 eller Tsi180 med dsglåda och bensinmotor som nästa bil!
För och nackdelar med denna bil?
Mycket problem?
Dyr service?
Dyra reservdelar?
Mvh njo415
Ägt flera tdi 2,0, 1,6tdi och dom har varit problem fria.
Service. Kostar som alla andra.
Dsg och 4wd ökar service kostnaden var 6000 mil tror jsg det är.
Och kolla så att all service är gjord innan köp (oljebyte dsg 4wd)
Bensin har jag ingen erfarenhet av förutom 1,0 tsi.
Uppdaterat: 2018-06-21 10:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kamrem eller kamkedja är väl kanske inte så intressant - intressantare är rimligen om det är en s k problem-motor eller inte. Men i de årsmodeller som efterfrågas bör det inte vara "problem-motorer".
Dom motorerna har kamkedja. Vad jag fått fram har vissa haft problem med den, men långt ifrån i samma omfattning som 1.4TSI o 1.2TSI. Byter man bara olja regelbundet så minskar risken ännu mer.
Servicepris på Skoda upplever jag enligt biltidningars tester som lägre än många andra. Men har inte haft någon Skoda själv så kan inte bidra med mer än så.
Heter inte den nyare gen 3 av 1,8? Det var väl runt 11-12 som det var stora problem med kolvringar av undermålig kvalitet så motorerna drog mängder med olja. Kamkedjan fick en uppdatering över hela linjen 2012, iom. 2013 års modell. Det var en ny konstruktion av sträckaren och nån backventil så inte sträckaren tappar oljetryck när motorn stängdes av.
Uppdaterat: 2018-06-21 12:50
Gäst (ej verifierad)
Min kusin hade en gammal Octavia med 1,8 motorn
Varnande oljetryckslampa och Utdömd av VAG verkstaden som slut i motorn. Fixade detta själv med att byta till tjockare motorolja och bilen funkade ytterligare flera tusen mil.
Kommentarer
Rs trevlig bil som jag kört några ggr men ej ägt.
Ägt flera tdi 2,0, 1,6tdi och dom har varit problem fria.
Service. Kostar som alla andra.
Dsg och 4wd ökar service kostnaden var 6000 mil tror jsg det är.
Och kolla så att all service är gjord innan köp (oljebyte dsg 4wd)
Bensin har jag ingen erfarenhet av förutom 1,0 tsi.
Undrar även om det är kamrem eller kedja på rs bensin och tsi180....
Kamrem eller kamkedja är väl kanske inte så intressant - intressantare är rimligen om det är en s k problem-motor eller inte. Men i de årsmodeller som efterfrågas bör det inte vara "problem-motorer".
Dom motorerna har kamkedja. Vad jag fått fram har vissa haft problem med den, men långt ifrån i samma omfattning som 1.4TSI o 1.2TSI. Byter man bara olja regelbundet så minskar risken ännu mer.
Servicepris på Skoda upplever jag enligt biltidningars tester som lägre än många andra. Men har inte haft någon Skoda själv så kan inte bidra med mer än så.
Heter inte den nyare gen 3 av 1,8? Det var väl runt 11-12 som det var stora problem med kolvringar av undermålig kvalitet så motorerna drog mängder med olja. Kamkedjan fick en uppdatering över hela linjen 2012, iom. 2013 års modell. Det var en ny konstruktion av sträckaren och nån backventil så inte sträckaren tappar oljetryck när motorn stängdes av.
Min kusin hade en gammal Octavia med 1,8 motorn
Varnande oljetryckslampa och Utdömd av VAG verkstaden som slut i motorn. Fixade detta själv med att byta till tjockare motorolja och bilen funkade ytterligare flera tusen mil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.