Skoda Octavia 2014 1.4TSI - funkar 15" fälg? I manualen och på tanklocket står det att fälgmåttet ska vara 16" 1543/1514.
Dum fråga egentligen, eftersom 15" fälg med vinterdäck följde med den begagnade bilen och jag har kört två år med det. Besiktningsgubbar och däckbytargubbar har inte sagt något.
Jag har inte noterat någon högre förbrukning, men ljudnivån med de äldre vinterdäcken var lite högre än 16" sommardäcken. Men vinterdäcken har några år på nacken började bli hårda.
Men nu ska nya vinterdäck inhandlas, så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka med fälg. Däckfirman trodde inte det skulle vara några problem.
Det estetiska skiter jag i.
Kommentarer
Det är bara att köra på tycker jag då du kört på 15 tidigare.
Ingen annan bryr sig.
https://www.abswheels.se/dackomvandlare/
http://rullomkrets.se/
Med hastighetsmätare avvikelse.
195 65 15 skall väl fungera fint på den bilen
Vad säger regbeviset om däcksdimensioner? Finns ju alltid en risk med att frångå helbilsgodkännandet, oavsätt om det gäller effektökning, däcksdimensioner eller liknande. Vissa försäkringsbolag idag (läser ofta om LF i såna fall) går till botten med ALLT för att slippa betala ersättning.
Just saying, i all välmening.
Edit :
https://teknikensvarld.se/far-jag-byta-dackdimension-118989/
Tack för svaren.
För däckdimension bak står det, 205/50 R17 89V i reg.bevis. I manualen står det 16" på fälgdimension för berörd motor. På bilen sitter 225/45R17. Får dubbelkolla. Kan inget om sånt här. Men ska man nu några tusen läggas ut, så är det väl lika bra att det blir rätt. Jag kollar med försäkringsbolaget för säkerhets skull.
Hittade inget i villkoren för försäkringen om detta. Däremot ett undantag för havererad växellåda: slitna lamellbelägg och följd- skador av detta. Hjullager. Kör en DoppelScheisseGetriebe med torr humor...
OT:
Vilket bolag har du som undantar växellådan på maskinskadan?
Jag hade bytt bolag direkt om detta stämmer!
Jag har Folksam med 750kr i självrisk och maskinskada gäller min DSG utan förbehåll, till 15000 mil/10år.
Nja så här:
Länsförsäkringars maskinskadeförsäkring täcker "Växellåda/kraftöverföring, inklusive styrelektronik." /.../ "med undantag för slitna lamellbelägg och följd- skador av detta. Hjullager."
Okej, då är det samma som Folksam. Tyckte det lät lite märkligt, eller så drog jag en slutsats av att du skrev dsg i samma stycke:)
När diskussionen ändå glidit litet OT, har någon en välunderbyggd åsikt om avvikelser i inpressning (ET) på fälg? Jag kikar litet på blocket då o då efter 16”-fälgar till vår Yeti för vinterdäck (vi fick med vinterhjul på eftermarknadsfälgar som inte är speciellt snygga).
Bilen är reggad med 7” bredd och ET 45. Jag hittade ett par fälgar till Superb med ET 41 och ringde närmaste Skoda-verkstad för att höra vad de tyckte, och det blev bara NEJ! Inte särskilt förvånande kanske.
Sedan hittade jag den här sidan som säger att man kan gå ned 10 mm på ET:
https://wheelsshop.se/kundservice/FAQ
Är det någon som har en åsikt om den tumregeln? Den ökar det användbara utbudet av beggade fälgar väsentligt!
Bultcirkel och nav är självklart desamma, bredd är 6,5” på Superbfälgarna istf 7” på Yetin.
Jag skulle aldrig köpa en fälg med fel ET. Spårvidden kommer ändras och framvagnsgeometrin kommer bli felaktig.
En gissning från min sida (underbyggd av att ha haft ett åttital bilar) är att de flesta har större skillnad i inpressningsdjup mellan sommar och vinterdäck än futtiga 4 mm.
Man kan också fråga sig hur mycket det skiljer i faktisk spårvidd (pga varationer redan vid tillverkningen, och pga slitage) mellan bilar av samma modell som är ett par år gamla? Åtminstone 2 mm skulle jag gissa.
Jag har i alla fall exakt samma ET på sommar- och vinterdäcken. Sen beror det ju på hur framvagnen är utformad. På framhjulsdriven bil så måste man ha negativ så kallad "scrub radius":
https://www.racingaspirations.com/scrub-radius/
Med mindre ET mått än standard så kommer hjulen att komma längre ut och spårvidden öka en aning. Lägre ET riskerar också att göra en negativ "scrub radius" positiv, vilket man inte vill ha på en framhjulsdriven bil. Hur mycket marginal man har är dock svårt att veta, eftersom tillverkarna sällan publicerar dessa siffror.
Negativ styrradie är väl det svenska uttrycket för det, men det har funnits många styrhjulsdrivna med positiv styrradie. Som bekant påverkar även hjuldiametern styrradien. Audi är väl de som spårat ur mest negativt genom åren och tagit bort allt av känsla som kan ha funnits i ratten.
Några mm förändrat ET är inget man behöver bry sig över och jag jag säger som Mäkinen efter ett femtital bilar genom åren så tror jag mig veta.
Jag har haft 15 mm minus ET utan att märka det minsta på väghållning.
Jag har förståelse för att det kan få någon negativ egenskap men jag tror det är överdriven rädsla.
På mina vinterdäck har jag 8mm minus.
Det enda som blir är att det blir mer smuts på sidan av bilen och ökad risk för blästringen om inte dtänklappen tar upp breddningen.
Håller med Ivarsson, kolla att navmåttet stämmer. Jag sparade en uppsättning Nokian sommardäck med standard ”japanmåttet” i bultmönster 4/100. För att dom skulle passa på opelnav som jag har på släpkärran så fick jag köra med dremeln och slipa bort 2mm i navet för att dom skulle passa.
Beträffande inpressningsmåttet så känns det rent spontant att väghållningen kan påverkas högst markant om man leker med detta för mycket.
Några mm hit eller dit är inget som äventyrar normal framfart.
Men när jag provade mina MiM Juventus 7,5/15 ET13 på en framhjulsdriven Kadett E blev det spännande, man viste inte riktigt var man skulle hamna när man drog iväg.
Rikard,
Vad hade Kadett E som standard?
Edit
Äh, tankevurpa
Kollade en tabell. Kadett E ska ha 49.
Skulle själv gissat på 45, och det var inte långt ifrån.
Slängde ett par rostiga fäljar till min släpvagn, med tanke på att jag hade fina Kadett E fäljar liggande, men det var en miss, dom gick inte att använda, tog i ramen på vagnen.
Haha ET13 ja då pratar vi inte några enstaka millimetrar.
Jag antar att då får man hålla i ratten med båda händerna.
Men bilen såg jäkligt fet ut =)
Tack för synpunkter! Jag kanske ska fundera ett varv till på de där fälgarna i alla fall (om de finns kvar)...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.