Vi Bilägares forum

Skoda Karoq - vilken drivlina?

Skoda Karoq - vilken drivlina?

Har provkört diverse bilar och tillslut måste jag som definitivt inte varit något fan av Skoda medge att deras Karoq är en riktigt trevlig bil som växer för varje provtur jag gjort. Fin fjädring och styrning, även om jag skulle önska aningen mer tyngd i ratten i landsvägsfart, samt en ljud- och säteskomfort som är tillräckligt bra för att man även skulle kunna njuta av en längre resa.

Problemet är drivlinan, där framförallt den bensindrivna verkar ha varit behäftad med diverse otrevligheter. Jag föredrar bensin och vad jag har förstått är t.ex. 1.5 TSI bestyckad med den problemtyngda DQ200-lådan med torrlamell.
Och hur är det med ryckigheten vid start, som ju också varit ett återkommande störningsmoment på DSG-lådorna? Har tyvärr bara provkört 150 hk dieseln och där upplevde jag inga besvärande problem. Men visst är det en annan (bättre) DSG-låda i dieseln, då jag fått för mig att det bara är motorer med vridmoment upp till 250 Nm som har DQ200? Våtlamell i dieseln?

Sen finns ju alternativet manuell låda, men även här har jag läst att det funnits problem med ryckningar hos motorn tillsammans med denna låda. Någon som har erfarenhet av 1.5 TSI + manuell låda? Kan man generellt förvänta sig bättre driftsäkerhet hos de manuella lådorna?

Tacksam för input kring de olika drivlinorna som Skoda erbjuder.

Uppdaterat: 2020-07-15 21:16

Kommentarer

Men det är väl inte DQ200 lådan på 1,5tsi motorn. Den är väl för stark för den lådan.

DQ200 lådan finns l bara till den lilla 1,0tsi motorn.

Men en SUV bör du ändå inte köpa med bensinmotor, om du nu inte kör väldigt lite.

150hk bensinaren blir törstig i en SUV.

Kan du ”leva med” en dieselmotor så är det absolut att rekommendera i en SUV med högt luftmotstånd, det kommer garanterat att märkas på räkningarna för bränslet.

Men 1,5 tsi motorn är en fin motor.

Men välj det du vill ha

Manuell eller automat

Bensin eller diesel.

Jag tror faktiskt att det inte spelar någon roll på en ny bil. Du skall trivas med bilen, ingen annan.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag hade valt dieseln. Känns piggare och är snålare än motsvarande bensinare samt nästan lika tyst.

Uppdaterat: 2020-07-15 22:37

Är inte DQ200 alls som skrevs. En såpass tung bil så föredrar jag dissel för att få kraften under farten när man åker.

Bägge är våtmodeller, så välj sedan efter mil. Kör du mycket är dissel att föredra, mindre mil så lutar det åt bensin.

Absolut automat hela tiden, så mycket bekvämare!

Uppdaterat: 2020-07-15 23:14

I det fallet är ju elbilarna bättre där behövs ju ingen växellåda jag blev imponerad hur mjukt och fint Ioniqen gick när jag provkörde den för 3-4 år sedan

Uppdaterat: 2020-07-16 05:46

Jag har kört dq200 i en octavia 1,0tsi i7000 mil och inte är den ryckig alls.

Jag tror att vare sig du väljer en 1,5tsi 150 hk eller 2,0tdi med 150 hk och båda med automat så kommer du vara nöjd men kraften.

Däremot så drar ju bensinaren nån dl mer per mil.

Och har du tyngre gasfot så kan bensinaren dra i väg mer än så på förbrukningen än vad dieseln tar.

Och vad det gäller den manuella lådan så är den väl lika stabil och fin som alla andra manuella lådor och problemfri vad jag vet.

Har nog kört 40000 mil med vag manuell låda.

Tror du skall tänka igenom din dagliga körning riktigt och provköra riktigt och länge.

Uppdaterat: 2020-07-16 08:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ni som uttalar er träffsäkert om att det inte sitter en DQ200 i 1.5 TSI, vad är det i så fall för låda i den och vilken källa använder ni för att fastställa detta? Jag säger inte att jag själv på något sätt är säker utan har bara googlat runt lite samt pratat med en bilkunnig person som givetvis kan ha fel.

Jag är en riktig lågmilare (500-700 mil/år) så vad gäller ökade bränslekostnader tror jag att det kommer att kompenseras mer än fullt ut av den lägre skatten på bensinaren samt det lägre inköpspriset. En nackdel med bensinaren är dock att den inte går att få med fyrhjulsdrift.

Tyvärr finns inte bensinaren för provkörning i närheten av där jag bor, men däremot kan det tänkas finnas en Kamiq eller Scala med DSG7+1.5 TSI inom 15 mils radie. Jag ska undersöka saken närmare för självklart måste man provköra innan köp.

Uppdaterat: 2020-07-16 09:31

Om du bara kör 5-700 mil om året, då kan väl knappast awd vara så prio?

Varför inte köpa en modern bil istället om du kör så lite?

Uppdaterat: 2020-07-16 10:11

De bilar med 1,5 TSI och automat jag kört har alla haft en 7-växlad låda så gissningsvis är det en DQ200. Men kombinationen har fungerat väldigt bra och växlat mjukt och fint och inga problem att smyga igång heller - i alla fall när man inte haft elhandbroms med Autohold aktiverad. Med den funktionen (autohold) aktiv kan det bli ett litet ryck vid starten men utan så smyger den igång som vilken bra automat som helst. Har f ö också kört 2,0/150 TDI av årets modell och den hade också en 7-växlad DSG-låda men det kanske är en nyare. 7-växlad version av våtlamell-lådan - vad vet jag.... Det borde ju inte vara den vanliga DQ200 i alla fall med tanke på motorns vridmoment.

Är man hyfsat lätt på foten så är det inga större problem att köra snålt även med bensinaren och speciellt vid "landsvägskörning". I stan är säkert dieseln snålare så körmönstret avgör nog vilken man skall välja om bränsleförbrukningen är central.

Uppdaterat: 2020-07-16 10:12

Tack för input Pi. Hörde med två olika Skoda-verkstäder nu och båda sa att det sitter en DQ200 i 1.5 TSI. Bensinaren 2.0 TSI (190 Hk) har däremot en DQ381 våtlamell, liksom dieseln. Men folk här på forumet vet tydligen bättre. ;) Sen kanske det inte längre är ett problem om det råkar sitta en DQ200 i bilen. Man slipper i alla fall dyra oljebyten som med jämna mellanrum ska göras på våtlamells-lådorna.

@Henrik M: Kan du ge ett exempel på en "modern" bil?

Uppdaterat: 2020-07-16 10:28

Om man kör under 1000 mil/år, så borde leasing vara ett alternativ. Varför ska man prompt äga bilen, om man sällan använder den?

Uppdaterat: 2020-07-16 10:45

Håller för en gångs skull helt med 40-talisten!!

Uppdaterat: 2020-07-16 10:51
benny72_1 skrev:

Tack för input Pi. Hörde med två olika Skoda-verkstäder nu och båda sa att det sitter en DQ200 i 1.5 TSI. Bensinaren 2.0 TSI (190 Hk) har däremot en DQ381 våtlamell, liksom dieseln. Men folk här på forumet vet tydligen bättre. ;) Sen kanske det inte längre är ett problem om det råkar sitta en DQ200 i bilen. Man slipper i alla fall dyra oljebyten som med jämna mellanrum ska göras på våtlamells-lådorna.

@Henrik M: Kan du ge ett exempel på en "modern" bil?

Men nog är det olja i växellådan som skall bytas på en DQ200 växellåda. Det är ju fullt av drev som ligger i ett oljebad även i den lådan.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Hur ofta byter man oljan i en manuell låda ? Samma gäller nog en DQ200 - d v s i praktiken aldrig om lådan är tät - gissar jag.

Uppdaterat: 2020-07-16 11:45

Ja olja måste ju finnas även i den lådan, men den behöver tydligen inte bytas enligt servicemekanikern jag pratade med. Sen om det är klokt att göra det ändå låter jag vara osagt.

Uppdaterat: 2020-07-16 11:46

Antog att den var 4wd och därav våtlamell medans 2wd is torrlamell

Klippt från Skoda press release när modellen skulle komma

There are two automatic 7-speed direct-shift transmissions (DSG) available. The dry-clutch version of the DSG is available exclusively for the two-wheel-drive variant.

A 7-speed wet-clutch DSG, which is capable of higher levels of torque, is used for vehicles with allwheel drive

Uppdaterat: 2020-07-18 08:59

Bensinmotorn går tyvärr bara att få med framhjulsdrift och då är det som sagt DQ200 som gäller. Men intrycket jag får är ändå att man inte behöver vara speciellt orolig för den, och speciellt för mig som kör så lite borde den normalt sett inte slitas ut i första taget.

En generellt problem med samtliga drivlinor på de flesta bilar numera är ju start-stopp. Jag tycker att det är otroligt irriterande när motorn stannar direkt man står till eller till och med lite innan man står helt still. Något som fler borde ta efter är implementationen av start-stopp på Mazda. Där stannar motorn först när man trycker lite hårdare på bromsen efter att bilen står helt still, vilket gör att man kan välja ifall motorn ska stanna eller inte. Man lär sig snabbt ungefär hur hårt man kan trycka innan motorn stannar så det är inga problem att styra det efter behov.

Uppdaterat: 2020-07-18 12:38

Finns ingen mildhybrid till Karoq? Det är väl i princip ett mer integrerat start-stopp system som verkar fungera mycket bättre än tidigare varianter.

Uppdaterat: 2020-07-18 13:46
benny72_1 skrev:

Bensinmotorn går tyvärr bara att få med framhjulsdrift och då är det som sagt DQ200 som gäller. Men intrycket jag får är ändå att man inte behöver vara speciellt orolig för den, och speciellt för mig som kör så lite borde den normalt sett inte slitas ut i första taget.

En generellt problem med samtliga drivlinor på de flesta bilar numera är ju start-stopp. Jag tycker att det är otroligt irriterande när motorn stannar direkt man står till eller till och med lite innan man står helt still. Något som fler borde ta efter är implementationen av start-stopp på Mazda. Där stannar motorn först när man trycker lite hårdare på bromsen efter att bilen står helt still, vilket gör att man kan välja ifall motorn ska stanna eller inte. Man lär sig snabbt ungefär hur hårt man kan trycka innan motorn stannar så det är inga problem att styra det efter behov.

Tror inte mazda är ensam om det.

Är nog så på dom flesta mer eller mindre tror jag.

Men jag håller med om att det är irriterande när motorn stannar en sekund eller två fast man vet att det slår om till grönt.

Och i dag behöver man nog aldrig vara orolig för något på en nyare bil.

Uppdaterat: 2020-07-18 14:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
K_Klabbe skrev:

Finns ingen mildhybrid till Karoq? Det är väl i princip ett mer integrerat start-stopp system som verkar fungera mycket bättre än tidigare varianter.

Jag tror inte att Karoq finns som mildhybrid ännu, men det borde ju komma inom en snar framtid. Som du säger borde man ju därigenom kunna få en mera sömlös övergång mellan start och stopp, utan den irriterande fördröjningen. Det kanske f.ö. är den huvudsakliga poängen med mildhybridtekniken eftersom den inte tycks spara några nämnvärda mängder bränsle.

Uppdaterat: 2020-07-18 15:58
mso 1000 skrev:

benny72_1 wrote:Bensinmotorn går tyvärr bara att få med framhjulsdrift och då är det som sagt DQ200 som gäller. Men intrycket jag får är ändå att man inte behöver vara speciellt orolig för den, och speciellt för mig som kör så lite borde den normalt sett inte slitas ut i första taget.

En generellt problem med samtliga drivlinor på de flesta bilar numera är ju start-stopp. Jag tycker att det är otroligt irriterande när motorn stannar direkt man står till eller till och med lite innan man står helt still. Något som fler borde ta efter är implementationen av start-stopp på Mazda. Där stannar motorn först när man trycker lite hårdare på bromsen efter att bilen står helt still, vilket gör att man kan välja ifall motorn ska stanna eller inte. Man lär sig snabbt ungefär hur hårt man kan trycka innan motorn stannar så det är inga problem att styra det efter behov.

Tror inte mazda är ensam om det.

Är nog så på dom flesta mer eller mindre tror jag.

Men jag håller med om att det är irriterande när motorn stannar en sekund eller två fast man vet att det slår om till grönt.

Och i dag behöver man nog aldrig vara orolig för något på en nyare bil.

Jag har testat en hel del bilar med start-stop men inte upptäckt att det varit så på någon annan bil än Mazda hittills. Eller så måste man verkligen applicera ett fjäderlätt tryck på bromsen för att motorn inte ska stanna. Men jag har ju långt ifrån kört alla bilar på marknaden så det skulle vara intressant att få veta vilka fler märken och modeller som kräver hårdare tryck på bromsen för att stanna. Däremot har som sagt en del bilar stannat motorn redan innan bilen står stilla, vilket är riktigt illa när man saktar in till nästan stillastående inför en rondell och motorn stannar precis innan man ger gas igen.

Uppdaterat: 2020-07-18 16:07

Jag har samma erfarenhet, Mazdas system är snillrikt. Lätt tryck, eller avstängda framhjul. Motorn redo för fortsatt färd.

Men med en mildhybrid så försvinner troligen finessen med detta.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Off topic. Funderar på hur en Hyundai Kona Hybrid beter sig? Det har ju en DCT-låda i kombination med fullhybridsystem.

Uppdaterat: 2020-07-18 23:06
Power to the people