Vi Bilägares forum

Skaffat en hobby-bil - en mycket ovanlig sådan

Skaffat en hobby-bil - en mycket ovanlig sådan

När barnen flyttat ut och det står en plats tom i garaget...den måste ju fyllas med något!

En bil jag haft i tankarna länge, mycket länge.

En bil med en ganska ovanlig historia, med ett utseende som lämnar få oberörda, och ett inre som väl matchar den utmanande attityden.

Det var den vassaste bil man kunde köpa i USA när det begav sig, snabbare än Corvette, Porsche och Ferrari, allt enligt samstämmiga tester i tidningarna Car & Driver och Hot Rod Magazine.

Bilen är nu hemma, tänkte fylla på med bilder vartefter om någon är intresserad.

Någon som kan gissa?

Uppdaterat: 2017-12-29 17:28

Kommentarer

Viper

Uppdaterat: 2017-12-29 17:34

Nix, den är äldre än Viper, litet mer nyttofordon till sin natur.

Byggd i cirka 7.000 ex. under sin tvååriga levnad.

Uppdaterat: 2017-12-29 17:51

GMC Cyklon ??

Uppdaterat: 2017-12-29 18:01

Rikard hann före mig...

Gissar på den men annars skulle det kanske också kunna vara Dodge Ram SRT -10?

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Ingen GMC Cyklone, men något åt det hållet, den är ännu äldre, fyller 40 om drygt ett år.

Fanns bara i en färg, bara med en motor, dock en mycket välkomponerad drivlina.

Dodge är definitivt på rätt spår, men vilken?

Uppdaterat: 2017-12-29 18:28

Aspen Wagon?

Uppdaterat: 2017-12-29 19:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Okey då..:

Dodge Li'l Red Express. Den var svår men grattis till en extremt ovanlig kärra! Kan inte finnas många här i Svedala...

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Bra jobbat Rålle, hur spikade du den så självsäkert?

Uppdaterat: 2017-12-29 19:33

I alla fall så såg jag den i Hot Rod Magazine någon gång runt 1978, och tänkte att en sån ska jag ha nån gång...

Sedan kom ett helt liv emellan, men när barnen vuxit upp och flugit ut osv. - Nu var det min tur.

Funderade om det kunde finnas några kvar, och det gjorde det, rätt många faktiskt, runt 2.000 ska enligt uppgift finnas kvar, det var liksom ingen bil som slet ut sig på frakt av betong, jord, skrot, tvättmaskiner, kärnstridsspetsar och annat som pickuper är till för.

Hittade en annons på eBay, ett fint ex i Florida, 6000 mil på 38 år(?), ej renoverad, inte omlackad.

Var det möjligt, skulle den kunna bli min?

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-12-29 19:44

Precis allt utom takluckan var och är original från 1979:

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-12-29 19:46

Nä, kom inte ihåg vad den hette men mindes att det fanns nån udda Dodge pick-up som jag bara minns som röd och då borde jag ju kommit ihåg modellnamnet också. Google är dock en bra hjälp...

Härligt röd kärra hur som helst ;-)

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Reportage om Dodge Li'l Red Express i senaste numret av tidningen Klassiker. Är det din?

Uppdaterat: 2017-12-29 20:00

Skrev du inte om den här för några månader sen?
Kul bil!

Uppdaterat: 2017-12-29 20:07

Tobo - Jo det är min i Klassiker
Mäkinen - Jag la in en video-länk som illustration av ett trevligt motorljud, som basgången i en rocklåt, det var en Lil Red, trots att Mercan också har en V8 så låter den inte alls lika mysigt, om den låter alls.

Uppdaterat: 2017-12-30 00:25

Nåväl, bilen i Florida såg bra ut på bild och uppfyllde vissa grundkrav jag hade:

1. Hastighetsmätare i km/h
2. Kunna köras på blyfri bensin
3. Rostfri
4. Originalskick
5. Lågmilare

Sedan fanns ju ett ganska stort osäkerhetsmoment i form av Bilprovningen och den veritabla djungel av regler som omger kraven i samband med själva registreringsbesiktningen.

Jag hade ingen lust att bli stående med Svarte Petter och en bil som på grund av någon liten paragraf skulle visa sig omöjlig att registrera i Sverige, risken var trots allt rätt betydande då den är extremt ovanlig och av relativt sen årsmodell jämfört med de bilar som brukar importeras.

Under en tid läste jag TSFS (Transportstyrelsens författningssamling) i olika årgångar tills ögonen gick i kors, för att få rätsida på vad som gällde.

Bilprovningen litar av någon anledningen inte till sin egen kompetens utan tyska Dekra måste utfärda intyg på olika detaljer som ska visas upp för Bilprovningen, mycket märkligt för en amatör.

Dekra kontaktades, och kunde mot en rejäl bunt pengar skriva ut tre papperslappar som garanterande att bilen uppfyllde gällande europeiska regelverk.

Det skulle vara tre intyg: broms, stöldskydd och tank, utan dessa lappar skulle det vara kört, pappren skrevs ut utan att man ens sett bilen i fråga.

Bromsintyget krävde att man kan se bromsvätskan utan att lyfta på locket till bromsvätskebehållaren, så den måste bytas ut.
Stöldskyddsintyget krävde att ett rattlås i original satt på plats, det gjorde det.
Tankintyget krävde att originaltanken satt på plats, och det gjorde den.

Nu kunde jag kontakta den svenska firman Door2door, som fick i uppdrag att åka till Florida för att inspektera och dokumentera bilen, äventyret hade börjat!

Uppdaterat: 2017-12-30 00:49

Anders Dahlgren på Door2door skickade 250 högupplösta bilder, provkörde, inspekterade dokument och historik, bilen gick bra och utan några allvarligare defekter, allt verkade stämma till punkt och pricka.

Det har gjorts en hel del hembyggda kopior av Lil Red, så det gällde att veta vad man skulle kontrollera för att säkerställa att den var äkta, men det var den verkligen.

Så det var bara att ge Anders order om att slutföra affären och ordna med hemtransporten i container, nu började väntans tider, som var evighetslångt och varade i ungefär tre månader innan Lil Red för första gången fick känna svensk mark under hjulen.

Bilen togs formellt in via Holland för att slippa den högre svenska momsen vid införseln till EU, mycket värdefull att känna till detta som jag inte hade en aning om, men Door2door hade koll.

Uppdaterat: 2017-12-30 01:11

Vad sitter det för spis i en sådan?

Uppdaterat: 2017-12-30 11:43

Grattis till en mycket fin bil!

Vore trevligt att se den på Klassikers träff på Wenngarns slott i september.

Uppdaterat: 2017-12-30 12:52

Trasten - Det sitter Mopar 360 EH1(Express High performance) eller en fabrikstrimmad 5,9 liters V8 på ren svenska, kombinerat med en High Stall turbin i automaten, dubbla kalluftsslangar, 3,55 utväxling i bakaxeln och en stor 850cfm förgasare ovanpå alltihop så är den förfärligt pigg, spinner loss bakhjulen i alla farter upp till 50 km/h ungefär.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-12-30 14:04

I en trygg container ombord på Cosco Vietnam gick resan till det nya hemlandet

Bild borttagen.

Och den 10/8 kom äntligen ett sms som meddelade att tullklarering och annan pappersexercis var färdig, nu var Lil Red redo för den sista etappen med biltransport till Stockholm.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-12-30 14:14

Till slut, äntligen hemma, firades med Champagne framåt kvällen

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-12-30 14:38

Sjukt häftig och sjukt avundsjuk.

Uppdaterat: 2017-12-30 15:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nu kunde arbetet med anpassning till svenska regler mm. påbörjas.

1. Ansökan om Ursprungskontroll hos Transportstyrelsen
2. Efter godkänd Ursprungskontroll, ansökan om tillfällig registrering hos samma myndighet
3. Ny huvudbromscylinder
4. Nya baklampor, nya parkeringsljus och omdragning av elsystem för korrekt funktion
5. Nytt avgassystem med bättre ljuddämpare
6. Borttag av solskyddsfilm på rutor
7. Borttag av Bull-bar
8. Balansering av däck
9. Nya tändkablar, tändstift luftfilter
10. Oljebyte och oljefilter
11. Inställning motor på rullande landsväg

Sen - dax för registreringsbesiktning!

Uppdaterat: 2017-12-30 15:05

Spännande !! Hur många jänkare går inte med ogenomskinlig bromsvätskeburk i vårt land ??

Uppdaterat: 2017-12-30 20:31

Rikard - Ett bra exempel på den oerhört snåriga byråkratin, enligt TSFS ska det finnas på fordon som tagits i bruk före 2010, men vad menar man med tagits i bruk, i Sverige? I USA?

Gäller det gamla bilar som varit godkända sedan länge?

I just det här exemplet krävde Dekra detta, så jag skickade en bild på den nya bromsvätskebehållaren till Dekra, som mot rejäl ersättning skrev ut en lapp till Bilprovningen som stoppade lappen i en pärm för slutförvaring i något atombombssäkert bergrum.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-12-30 22:06

Efter att ha åtgärdat allt som skulle krävas för en registreringsbesiktning, ett viktigt nålsöga att passera, en showstopper av betydligt högre dignitet än en normal kontrollbesiktning.

Det är här det kan sluta i katastrof när det visar sig att bilen inte uppfyller någon bortglömd paragraf som ingen tänkt på, vilket skulle göra den till en väldigt dyr klump med begagnade reservdelar.

Den stora dagen började i moll och slutade dur.

Det första som händer är att besiktningsmannen inte tycker sig kunna se chassinumret tydligt nog på ramen - "Kan tyvärr inte godkänna den här bilen, du får komma tillbaka någon annan gång"

Trots att samma nummer står på flera olika plåtbrickor är han inte nöjd, jag försöker även förklara att det gått ut direktiv om att brickorna ska godtas om annorstädes placerade chassinummer är svåra att avläsa, men besiktningsmannen var obeveklig på den punkten, nu var goda råd dyra.

Efter en kortare förhandling med besiktningsmannen kom vi överens om att han skulle kunna godkänna siffrorna om jag kunde göra dem synliga samma dag.

For iväg till närmaste byggmarknad för att köpa slippapper, till historien hör att det ösregnade just denna dag, så där låg jag i en vattenpöl på parkeringen utanför en större byggmarknad och slipade på ramen under en gammal lastbil, en av mina mörkare stunder detta år kan jag väl säga utan att överdriva.

Efter en stunds slipande framträdde siffrorna i önskvärd tydlighet, nu kom nästa överraskning - en siffra saknas i chassinumret!

Förutom att jag nu var både blöt och kall så var jag även lätt svimfärdig, vad betydde detta? Den näst sista siffran fanns inte där, och har av allt att döma aldrig funnits där heller, hur skulle det här sluta, katastrof och bogsering till skroten?

Uppdaterat: 2017-12-30 22:31

Besiktade en Opel Ascona, fick nerslag på rostigt golv. Fyllde i en halv kvadrat ny plåt, passade på att montera en taklucka oxå, beställde registrerings besiktning.
Takluckan tittade man inte på, men chassinummret som inte fanns, de var det som rostat bort, hur tusan man nu kan sätta ett nummer i golvplåten.
Vad gör jag nu blev min fråga ??
Knacka i ett nytt och kom hit igen.
Väl tillbaka fick jag skriva ett intyg att jag på heder o samvete lovade att min historia med det rostiga golvet, och att jag knackat in det nya, var sann.
Och det ligger väl i samma kassaskåp som din bromsburk.

Uppdaterat: 2017-12-30 23:17

Efter kontakt med Door2door ordnades snabb Drive-in på en närbelägen verkstad, som med hjälp av en tryckluftshammare knackade in den saknade siffran.

Körde tillbaka till Bilprovningen, som snabbt kunde godkänna bilen för registrering, jipppieee!

Man erbjöd sig att ta in bilen på kontrollbesiktning direkt, så det var bara att köra in i hallen igen, och minsann hade inte regnet skingrats och solen bröt igenom de tidigare så tjocka molnen och regnet.

Bild borttagen.

Kontrollbesiktningen gick som en dans, helt rostfri, bra bromsar och alla lampor och övrigt fungerande enligt svenska krav.

Avgaser och buller brydde man sig inte om att mäta över huvud taget.

Äntligen fullvärdig svensk medborgare!

Bild borttagen.

Bild borttagen.

På kvällen firades det igen!

Uppdaterat: 2017-12-31 09:46

Säg den lycka som varar för evigt, några dagar senare blir Lil Red påkörd av en herre i en Volvo som inte hade koll på sitt körande.

Volvon blev rätt tilltufsad

Bild borttagen.

Skadorna på Lil Red var tack och lov begränsade till den bakre stötfångaren

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-12-31 10:03

Jag hade nog hoppat in taket på Volvon!

Uppdaterat: 2017-12-31 10:35

Det vore ju roligt om någon kunde fastna för och köpa hem en sådan här, den får alla andra amerikanska superbilar att bli tråkiga.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-12-31 10:38

Nu är det ju som så att om det hade varit lätt, så skulle det inte kännas lika bra efteråt. Eller hur?
Och som du sade till sista bilden: Det var bara en bucklad kofångare. Inga personskador och mindre bilskador. Bra att se det positiva i kråksången!

Nu några nyfikna frågor:
För det första, hur många frmärken går det för att få en sådan bil per båt? Och sedan för att vidaretransportera densamma hem till er? (antar att det blir tillägg för skrymmade...).
Och för det andra: Hur mycket har kalaset kostat totalt? Och har du koll på vilka poster som det hamnade under?

Uppdaterat: 2017-12-31 14:55

Grattis till en rolig och annorlunda bil! Varför köra en likadan som alla andra..? :-)
Väldigt läcker, men personligen har jag lite svårt för de stående avgasrören, men är det original så..

Det där med chassinumret har jag också råkat ut för, besiktningsmannen ansåg inte att ramnumret var synligt nog på min (sedan några år) renoverade hoj, trots att den både är typad och besiktigad innan i samma utförande.
"Du får typa om den!"
"Den är ju typad i detta utförandet.."
Det var mycket gnissel innan han till slut släppte igenom den. Efterföljande år var det inga problem...

Uppdaterat: 2017-12-31 16:08
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Skadan reglerades föredömligt snabbt av Moderna Försäkringar, inom 24 timmar var det klart och en ny stötfångare kunde beställas från USA.

När bilen äntligen kunde framföras lagligt blev det dags att ta itu med litet roligare aktiviteter.

Först en pappa-barn-aktivitet, en heldag på spa med proffspolering och lackförsegling, lacken är bitvis väldigt tunn efter alla år av polering, i ett par hörn är den helt borta, men både karossen och ramen är rejält galvaniserad, så det rostar inte trots att lacken är borta, jag visste inte att man galvaniserade bilar redan på 70-talet, en positiv överraskning.

Först en tvätt:
Bild borttagen.

Sedan Clay för att ta bort hårt sittande partiklar:
Bild borttagen.

Kontroll av lackens skick:
Bild borttagen.

Polering:
Bild borttagen.

Till sist, lackförsegling:
Bild borttagen.

Behöver jag tillägga att vi hade väldigt trevligt? :-)

Uppdaterat: 2018-01-01 12:09

Fina lokaler ni hade till ert förfogande - och det ökar helt klart nöjet. Kul med en lite annorlunda hobby-bil och grattis till den !

Uppdaterat: 2018-01-01 12:12

Sedan blev det dags att ta itu med motorn, den var av allt att döma i gott skick efter bara 6.000 mil, men den gick inte bra på tomgång, viss initial tveksamhet vid gaspådrag och mikro-ryck när man körde i landsvägsfart.

Det första jag upptäckte var att vakuumslangen till fördelaren var av, det var helt spröd och bröts när man försökte böja den, vilket gav fel tändkurva och tjuvluft till motorns insug, lätt åtgärdat med en ny slang, det blev bättre med fortfarande inte helt bra.

Nya tändkablar och nya tändstift tog i alla fall bort små-rycken i landsvägsfart, men tomgången var fortfarande inte riktigt bra. dax för ett besök hos doktorn på rullande landsväg:

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Här upptäcktes att den stora förgasaren var i behov av renovering, en Carter Thermoquad 850 cfm med ett flottörhus i plast, den här förgasaren är ökänd för sin komplexitet, med brukar också hyllas som en väldigt bra förgasaren när den är rätt inställd och fungerar som den ska, i flottörhuset finns ett par limmande delar som med åren brukar lossna, vilket även hade hänt på min.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-01 12:32

Rolig läsning. :)

Uppdaterat: 2018-01-01 13:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Förutom fintrimning av motorn fanns det en del annat att ta tag i, det är en del av tjusningen med en gammal bil tycker jag, även om utgångsläget var bra så var den fortfarande en bit från sin forna glans även när det gällde beteendet på vägen.

På landsväg ville bilen då och då hamna i någon sorts vibrerande självsvängning, nya stötdämpare och en balansering av hjulen runt om hjälpte en del men det var fortfarande inte helt bra, dags att kontrollera hjulen och däcken med en vägtrycksmätning.

Bild borttagen.

Här kunde konstateras att tre av fyra däck var bra, men det fjärde uppvisade för stor ojämnhet i vägtrycket, vilket inte skulle gå att balansera bort, förmodligen orsakat av att bilen stått länge med för litet luft i däcket, med vägtrycksmätning kunde även mängden vikter minskas.

Vidare konstaterades att däcken var 17 år(!) gamla, dax för nya däck mao, jag avvaktar med det till våren så får jag fräscha och fina däck till sommaren.

Uppdaterat: 2018-01-01 13:34

Xanthopteryx - Litet svar på dina frågor:

Frakten gick på runt 50.000:-, från bilhandlaren i Florida hem till min dörr.
Totalt kostade det hela runt 295.000:- vilket även innefattar arvode
till Door2door som skötte hela processen, vilket var värt varenda öre.

Kanske ska tillägga att bilen är skattebefriad och att helförsäkringen
kostar 1.600:- per år, så den äter ju inte pengar när den står i garaget.

Behöver ju inte ställas av utan kan vara redo för äventyr närhelst det passar.

Uppdaterat: 2018-01-01 14:21
Millenia skrev:

Xanthopteryx - Litet svar på dina frågor:
Frakten gick på runt 50.000:-, från bilhandlaren i Florida hem till min dörr.
Totalt kostade det hela runt 295.000:- vilket även innefattar arvode
till Door2door som skötte hela processen, vilket var värt varenda öre.
Kanske ska tillägga att bilen är skattebefriad och att helförsäkringen
kostar 1.600:- per år, så den äter ju inte pengar när den står i garaget.
Behöver ju inte ställas av utan kan vara redo för äventyr närhelst det passar.

Det var ju definitivt inte dyrt! Hade trott allt skulle hamna på bra mycket mer.
Hur stor del var bilens kostnad i detta?

Uppdaterat: 2018-01-01 14:30

Trevlig tråd! Fortsätt gärna berätta om äventyren. :-)

Uppdaterat: 2018-01-01 16:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tack för trevliga kommentarer, då fortsätter jag. :-)

Begärt pris för bilen var 26.000 USD, vilket prutades ner litet till 24.500 USD, nästan exakt 200.000 SEK i dagens dollarkurs.

Naturligtvis finns det billigare pickuper i samma skick, marknaden är ju enorm, men det var den här jag drömt om, med sin speciella historia, att dessutom hitta en orenoverad bil i fint originalskick gjorde valet lätt.

Till historien hör att jag köpte en Dodge pickup 1977, som blev ett flerårigt rullande renoveringsprojekt, i ungdomligt oförstånd begrep jag inte då vad jag gav mig in på, men den blev klar till slut...

Detta var vad jag hade råd med 1977:
Bild borttagen.

Ett par år senare, med nyrenoverad och lätt trimmad motor provades musklerna på Mantorp, så småningom blev det nytt flak och en omlackering:
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-01 19:14

Jag såg en likadan på Power Big Meet i början av 90-talet. Min dåvarande sambo pratade i flera år om en Li'l red efteråt.

Uppdaterat: 2018-01-01 21:13

Att hitta någon som kunde ta sig an Thermoquad-förgasaren var inte lätt, det enklaste hade naturligtvis varit att skruva dit någon eftermarknadsförgasare typ Holley eller Street Demon, men jag ville gärna fortsätta att hålla bilen i originalskick.

Efter en del Googlande hittade jag den kunnige Kent Olsson i Bålsta som renoverar förgasare under namnet Kents Quadrajet Service,

Kent kunde även ta sig an Thermoquaden, även om hans hjärta klappar för Rochester Quadrajet som Thermoquaden i stora delar är en kopia på, fast litet mer komplicerad då, Kent menade också att bilen skulle gå bäst med en frisk Thermoquad i stället för någon eftermarknadsförgasare, det tror jag med, samtidigt som det var frestande att bara skruva dit något nytt.

När jag fått tillbaka den nyrenoverade förgasaren från Kent så märker jag direkt att motorn går betydligt bättre på tomgång, ett resultat av att Kent har gjort anpassningar till dagens energifattigare bensin, tyvärr upptäcker jag en annan sak - förgasaren läcker bensin, vilket visar sig ha flera orsaker, dels har flottörhuset i plast blivit skevt med åren, dels fanns det sprickor i plasten runt de bitar som limmats dit vid servicen.

Vi lyckas med gemensamma krafter slipa tätningsytan på det skeva flottörhuset rak igen, Kent fortsätter nu med att försöka åtgärda sprickorna i flottörhuset.

Läckande flottörhus:
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-01 22:51

Får inte Kent ordning på förgasaren lär den vara bortom räddning. Det kan vara frestande att slänga dit en Holley 750DP för att "alla gör så", men när man har någon som förstår hur förgasaren funkar är det rätt väg att gå.
Alternativet är inte en annan förgasartyp utan då är EFI nästa steg. I mina ögon är det fel bil att "modernisera".

Uppdaterat: 2018-01-02 08:24
L. Mäkinen skrev:

Får inte Kent ordning på förgasaren lär den vara bortom räddning. Det kan vara frestande att slänga dit en Holley 750DP för att "alla gör så", men när man har någon som förstår hur förgasaren funkar är det rätt väg att gå.
Alternativet är inte en annan förgasartyp utan då är EFI nästa steg. I mina ögon är det fel bil att "modernisera".

Finns det inte att köpa bättre begagnade?
Det finns ju faktiskt också möjlighet att nytillverka plastdelar. Rita och skriv ut på en 3d-skrivare som exempel.
Även metalldelar kan för övrigt nytillverkas på detta sätt.

Uppdaterat: 2018-01-02 08:59

Ja, det där med det "moderna materialet" plast (OK, kompositmaterial) i motordelar är ju ingen hit, och det kommer nog bli allt fler som lider av det med åren.
På BMW är det ett kylrör som ger sig (V8), på tidiga Jaguar V8 var det kamkedjesträckare, det finns säkert liknande problem på fler bilar.

850CFM?! Det är mycket på en relativt liten motor (360 CI är inte en stor V8)
Jag förstår att den är pigg, måste varit ovanligt i den årsmodellen, det fanns ju mycket "smoggade" motorer då.

Uppdaterat: 2018-01-02 10:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Fördelen med Carters förgasare är (som jag fått lära mig) att de är bättre i ett bredare spektrum än motsvarande Holley och även med ett högt maxflöde kan de fungera bra utan att användas nära max. Det är "bara" att justera dem rätt...

Uppdaterat: 2018-01-02 10:39

Jag hade Quadrajet på en av mina USA-bilar, den gick faktiskt väldigt bra trots slitage.
Holley ses mer som en "trimförgasare", och mindre som en fintuning-förgasare.

Thermoquad har jag ingen erfarenhet av, men jag fattar det som att den har likadan uppsättning med 2 små portar för vadragskörning och 2 jätteportar för max effekt.

Uppdaterat: 2018-01-02 11:08
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag är rätt övertygad om att Kent får ordning på plastbitarna, det är som sagt två plastbitar som ska limmas fast, men det var en nästan osynlig spricka bredvid den ena som som läckte, enligt uppgift misstänks etanolinblandningen vara orsak till att plastbitarna slutligen lossnar, det gäller bara att hitta ett lim som tål både bensin och etanol.

Plast är ett olämpligt material i många sammanhang, i detta fall var tanken att hålla bensinen kallare i flottörhuset och därigenom få bättre kontroll på bränsle/luftblandningen vid olika temperaturer, stenåldersteknik...

Men man ska också komma ihåg att det förmodligen ingen som hade tänkt att bilarna skulle användas 40 år senare, så att vissa detaljer åldras får man liksom gilla, jag är däremot glad över den rejäla galvaniseringen, rost hade varit ett betydligt större och rent av olösligt problem.

En 360 med 850 cfm Thermoquad var den enda motor som fanns i Lil Red, ursprungligen skulle den haft en big block, men tillverkningen av dessa skulle upphöra alldeles innan Lil Red var klar, så det fick bli en high performance 360 i stället, efter att racinglegenden Tom Hoover gjort sitt så hade den lilla(!) 360:an ändå samma effekt som de stora 440:orna åren innan, tycker den är rätt pigg även med dagens mått mätt, 0-100 på runt 6,5 sekunder, strömlinjeformad som en tegelsten :-)

Men vi tar det lugnt på ålderns höst.

Uppdaterat: 2018-01-02 18:56