Måste säga att denna Saab är riktigt snygg.
Utan att veta bör det väl varit på sluttampen.
Sista saaben
Uppdaterat: 2018-05-13 14:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kommentarer
Vore kul att testa aerodynamiken på denna och jämföra med en motsvarande bil i dag (av de bättre aerodynamiskt designade bilarna alltså - inte någon fyrkantig jeep).
Har haft en 9-5 TID4 -11 som jag gillade skarpt. Väldigt rymlig luftig kupe, både fram och bak,bra komfort med allt vad det innebär.
Nu siktar jag på en Peugeot 508 till hösten som kan bli lite liknande som Saaben tänker jag, fast med ännu bättre komfort.
Men kombin kom aldrig ut på marknaden.
Rullade bara som testbilar, fanns fem stycken till salu på aktionen efter konkursen. Men ingen av dom fick köras på allmän väg.
Min farbror hade en sedan sista årgången 9-5 aero, 300hk Holden V6, fyrhjulsdrift, vitt skinn, aktivt chassie Mm ja en bilen hade allt. Blev tyvärr inlöst av försäkringsbolaget efter ett besök i vattnet.
Köpte min på konkursaktionen, hade den i 1,5 år och fick mer för den än jag gav eftersom där blev efterfrågan på den. Annars hade jag kanske haft den än idag men det blev iaf. billigt ägande så länge jag hade den, el. ja, blev nästan pengar över till bränslet också.
Trevligt ägande så länge det varade.
De är trevliga de där SAABarna. Jag tycker det är synd att inte GM valde att sälja Buick Lacrosse i Europa. Den är ju SAABens amerikanska syskon. Buicken hade kunnat fylla tomrummet när SAAB försvann.
Såg en gång i Partille utanför Gbg en Saab 9-4X mycket ovanlig men snygg
En kompis köpte en sån för nån vecka sen - skall bli kul att se hur den kommer att fungera.
På bild en 2011 aero.
Bilen såg ut att vara i nyskick och fullutrustad.
Pratade med killen som köpt den i Stockholm och den var inte billig.
Tycker den påminner om Mazda 6 men bra mycket snyggare.
Från fronten fram till B-stolpen är den ganska snygg, men det ser ut som att designavdelningen fått sparken när bilen skulle avslutas.
Håller med Mäkinen om formgivningen.
Största missen tycker jag var att GM beslutade att bilen skulle vara minst 5 m lång
Vill minnas att dom ör 501cm långa. Blev för sin tid ”groteskt” stor
Provkörde 2010 en 180 hk bensinare ( tror jag det var) med automat. Åkte sedan till BMW och prövade den nya BMW 5-serien (F10) som jusst släppts, 520d sedan med 8-växlad automat.
Ganska snabbt försvann Saaben från önskelistan. Drivlinan kändes antik och otight.
Råkade just se en annons på en mod. -10 till salu för 395000:- så det finns någon kvar fortfarande.
https://www.wayke.se/objekt/0730f9e8-3bad-48d5-b0cb-2da13a514b8c/SAAB-9-5-SAAB-UNIK-9-5-SEDAN-XWD-2,8T-300HK-4x4-AERO-Aut-Automat?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=I.E-South-WCA-FB-CatalogueSales
Köpte själv en av de första på auktionen till förmodligen det lägsta priset av dom alla, vad jag minns, för 160000:-, som sen snabbt steg på de efterföljande på en bra bit över 200000:- . Fick tillbaka 185000:- efter 1,5 år av en familj från Öland som snabbt åkte över och köpte utan försök till prut.
Kunde såklart haft kvar den än idag och kört både billigt och bra, men så fungerar det inte för mig.
Jo, dom automatlådorna var inget vidare och skulle kännas antika idag, utvecklingen har gått kraftigt framåt med automatlådorna.. Min var 6-växlad manuell som även det var en nackdel för mig, men kanske inte så mycket mot dåvarande automat.
Längden på den gillade jag däremot, för den väldigt rymliga luftiga kupéns skull, så även platsen bak.
Kul att fler tycker som jag. :-)
Var på visningen hos den lokale Saabhandlaren när den kom och minns att jag blev besviken när jag satte mig i den. Den kändes ju som en kopia i vissa stycken av den Insignia som stod en bit därifrån! Samma stol o ratt, fast med annan dekal... Nä, det kändes inte som en Saab, konstaterade jag besviket. Och alldeles för lång.
Något som alltid stört mig på de där, är bakljusrampen. Jämför man med hur de andra tillverkarna fått till det, så står Saab långt bakom.
Nu menar jag hur ljuset är fördelat inom rampen. Ser väldigt ofärdigt ut när det lyser olika starkt på olika ställen.
Det är synd att inte GM släppte fram kombin, den hade nog sålt bättre än sedanen.
Förstår inte varför de klagas på bilar som är 5 meter ! Långt axelavstånd bekväma bilresor.
Därför köpte jag 2011 en 1dm kortare BMW med 15cm längre axelavstånd. Storsaaben hade gigantiska överhäng.
Det är ganska få parkeringsplatser som är lämpade för 5 meter långa bilar.
Jag beundrar de som fortsätter att köra sin SAAB 9-5 II. Jag ser ett antal som rullar på Trollhättans gator. :-)
Mina senaste bilar har varit över 5 meter, men det bryr jag mig inte om, jag parkerar ändå, om det går!
Många rutor verkar vara dimensionerade för 60-talets europeiska bilar, tänk om de hade haft 60-talets yankeejärn som måttstock istället, då hade det inte varit problem med 5-meters idag!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.