Hej
Vi behöver snart en bil till. Passat som kombi är en av de mest intressanta. Den kommer köpas begagnad. De saker jag främst undrar över är:
Fel, och brister? Vad kan jag förvänta mig, skulle kunna hända?
LED High, väldigt bra ljus. Men är det alltid adaptiv helljus med LED High? Eller var det ytterligare något tillval till LED High?
Dynaudio stereon? Ser på pappret ut att ha väldigt bra ljud. Någon med erfarenhet av just senaste Passat, och andra jämförbara bilar? Då det är en väldigt subjektiv upplevelse, så skulle det vara bra, med "Bättre/sämre än Bose stereon i Mazda 6 Optimum" t.e.x
Panoramatak vill vi väldigt gärna ha. Dock väldigt få begagnade som har det. Bygger det ner mycket, takhöjdsmässigt? Eventuella fel, läckage, går ej att öppna/stänga osv?
4wd Är den känslig för olika mönsterdjup på däcken?
Är det fortfarande någon modell av DSG låda man ska undvika?
Bensinturbo i första hand vi letar efter, helst som alltrack. Men då utbudet ökar 10 falldigt med diesel, så blir det nog där vi hamnar. Vad ligger servicarna på i Stockholmsområdet? Både oljebyte, och inspektion?
Sammanfatningsvis letar vi alltså hellst efter en:
*Alltrack
*4WD
*Dynaudio
*Adaptiva LED High
*Öppningsbart panorama tak
*Hellst TSI 220, men slutar förmodligen med en diesel!
*DSG låda, med botade barnsjukdomar.
*Max, absolut max. 300k, 8000 mil.
Tacksam för svar av ägare, eller tidigare ägare. Folk som bara har åsikter om märket i sig, behöver inte svara.
Kommentarer
VAG koncernens DSG låda är bra. Håll dig inom dessa årtal för att inte riskera och få en växellåda som äldre och torr variant, många problem med dessa.
Skall vara den våta Dsg lådan.
Service ökar ofantligt med Dsg i pris. Efter 3 år 6000 mil, tror jag det är görs oljebyte på växellådan och annan service.
4wd är ju inte symmetrisk/alltid drivande så mönsterdjup är ju den inte super känslig för.
Dock skall det inte vara för stora skillnader på framaxelns däck resp bakaxeln däck.
Biltillverkaren rekommenderar helst bara 1% skillnad vilket är sjuk lite. Däcktrycket och rullomkretsen är ju viktigt att det är samma.
4wd och DSG är bra kombination.
Dissel rekommenderar jag verkligen. Dock lite mer skatt så du vet det.
Alltrack är ju en högre bil, om det behövs ifall du kör på skogsvägar eller liknande så är det värt det, inte annars.
Dynaudio stereon låter väldigt bra, har bara provkört inte ägt. Betydligt bättre än Bose i Mazda, som inte låter speciellt bra, bra hyfsat och kan spela relativt högt, Jag har haft en sådan i en CX-5
Originalljudet i Passaten tyckte jag lät ungefär som Mazdans Bose
Hur mkt dyrare blir det med en DSG låda vs manuell i servicekostnader?
Pratade med en kompis som hade gjort 6000mil service på sin Q5 med DSG låda. 11.000kr hade den servicen kostat.
Nu tar man säkert mer betalt för att serva en Audi än en VW.
Oj, inser nu att jag verkligen inte ska gnälla på mina servicekostnader :-)
Men bra info, vill man ha automat så spelar det kanske ingen roll, men ändå bra att ha med i kalkylen att det kostar några tusingar extra att serva.
Stor service vid 6000/12000mil med extra oljebyten i avd och dsg kan kosta mellan 8000-11000 beroende på var i landet oavsett vilken vag bil det gäller.
Men vad det gäller bilar med awd och automat är det nog dom service priserna man talar om oavsett om vi pratar Subaru eller Volvo eller något annat fabrikat.
Det är inte helt gratis med awd och automat.
En kompis med en något äldre Octavia fick prisuppgift av märkesverkstan att bara oljebytet i DSG-lådan skulle kosta runt 7000 kr. Vill minnas att han lät en annan verkstad göra jobbet för runt 4000 kr eller nåt sånt. Så billigt är det inte.
Begtest i TV Nr 2 -19
Tack för svar. Mycket att beakta. Ja blöta dsg lådan sägs vara mycket bättre. Visst är det Haldex på 4wd? Och det är främst för dåligt plogade mindre vägar vid fritidshuset, vi behöver högre markfrigång till.
Tack. Ja då lär ljudet räcka för mig. Bose/Mazda var bara ett exempel. För att få något att relatera till. Men då jag ändå upplever det som helt ok, så tog jag det som ex.
Tack
Intressant, värt att kika på.
Jepp, har den tidningen. Stort tack ändå.
Oj oj oj...vilka spridda gissningar vi har i tråden:)
Som vanligt så är det folk som gissar hej vilt som aldrig ägt bilarna ifråga.
Att byta olja i Haldex kostar 1185kr+moms. Intervallet är 6000 mil, så 25öre/mil ligger den extrakostnaden på.
Att byta olja i en DSG DQ250 kostar 2665kr. Intervallen är 6000 mil så det blir en milkostnad på 44öre.
Specen:
PAKETNR: 5K1S34011025
VÄXELLÅDSOLJEBYTE 60'/DSG 02E
34015550 VÄXELLÅDSOLJA BYTE 0,50t=627,50:-
02E305051C FILTER 1 x 213,40=213,40:-
G 052182A2 OLJA 7 x 178,20=1247,40:-
N 0438092 TÄTRING 2 x 6,71=13,42:-
N 91084501 TÄTRING 1 x 30,80=30,80:-
FXX. Din räkning är det på märkesverkstad eller fristående?
Vid vilket miltal gäller fakturan?
Och vart är dsg oljebytet?
Om du lägger till ett dsg oljebytet kommer du nog nästan upp på 7-8t tror jag.
Som sagt stor spridning även på priserna på märkesverkstäderna.
Går man på fristående Meca/mekonomen sparar man ofta nån tusenlapp eller två men med tanke på goodwill så skulle jag vara ytterst tveksam att skippa märkesverkstaden.
Ha ha, detta forum i ett nötskal... :-)
Men att påstå att det är dyrt att åka DSG-låda som man slipper byta koppling på efter 2400 mil och 4-motion för att aldrig köra fast för 70öre/mil är väl höjden av missvisande snålhetskritik?
Kör man 2000 mil per år så ligger merkostnaden för detta på 1400kr. En bil för 300.000 tappar 50.000 i värde under samma tid. Men visst, vi har alla olika preferenser, vissa bokför på cl. vad dom tankar på spritmonitor. Jag tycker bara resonemanget haltar i jämförelse med vad allt annat kostar med bilar. På ren svenska, det är en piss i havet i jämförelse med värdeminskning/soppa/försäkring/skatt/reservdelar osv.
Dumheter anser jag att negligera tipsen.
På den bil som avses kan det nog skilja 3-4000:- mellan lägsta och högsta priset på en fullservice när allt skall göras beroende på vart i landet och märkes eller fristående verkstad.
Det lönar sig att ringa runt och kolla.
Den som inte gör det får skylla sig skälv
Fxx. Det ser överkomligt ut.
Är det på märkesverkstad.
Antar att det är utanför 08 området.
FXX - det var ingen gissning ifrån min sida att kompisens diesel-Octavia (men den är några år gammal) skulle kosta ca: 7000 kr att byta olja på i DSG-lådan - det var det pris han fick hos Möllers här i stan. Om/att det sen är orimligt högt är en annan sak men nån gissning var det inte.
Innan jag byte till Golf GTE så körde jag 12000 mil med en Passat B8 med TDI 190 motorn och med 4motion och det är en trivsam motor som låter som en bensinmotor och är snål på dropparna 5,6-5,8 l/100 km snittade jag på . Lagom stark för biltypen. DSG6 lådan är bombsäker så länge man byter oljan vid 6000 mil. Bullernivån i kupén är låg. Körde min Passat med continental viking contact och bilen gick som ett lok spårstabil är den allt. Saknar det väldisponerade innerutrymmet och det stora bagageutrymmet.
Under dessa mil jag körde Passaten hade jag inga direkta fel förutom två återkallelser där VW bytte låssystemet och gjorde lite ändringar i elsystemet. Min Passat var av första årsmodellen 2015.
Angående oljebytet på DSG-lådan så har FXX rätt. Oljebytet kostar runt 2665 kr, gjorde 6000 mila servicen i Nyköping visserligen.
Mso, jag har inte gjort detta på min bil, jag använde våran kompis Google. Anledningen till att Volkswagens verkstäder tar okristligt mycket betalt för oljebytet i DSG-lådan tror jag har att göra med tillvägagångssättet som säger att man ska byta oljan, sedan ska lådan varmköras och nivån ska kontrolleras där efter. Sedan vet jag inte hur det särskiljer sig från en vanlig sliromat där oljan också ska kollas efter varmkörning. Grejen med Dsg är väl att man måste lossa pluggen igen för att kolla nivån, en vanlig momentomvandlarlåda brukar ha sticka, iaf. dom med några år på nacken.
För den som kan söka på youtube, inte har tummen mitt i handen, så löser man detta själv. Finns tom. framtaget en servicesats för gördetsjälvare med olja mm. för runt 1200kr. Men har man en bil där maskinskadan täcker fel på drivlina/låda så kan det vara värt att ha ett verkstadskvitto på att oljan är bytt vid 6000/12000mils-servicen.
När det gäller bilen ifråga så har jag ingen erfarenhet av Passat Alltrack, men däremot av dess lillebror Golf. Motorn, dieseln, är väl i stort sett samma förutom 6hk extra och att Passaten har adblue-påhittet med scr-cat. Motorn, dieseln, är en riktig pärla tycker jag. Att kunna köra en 1600kg tung 4wd-bil med förhöjd markfrigång på 0,55 blandat är smått fantastiskt anser jag. Gångkulturen är underbar, vridmomentet kommer direkt när man trycker lite på högerpdalen. Man behöver inte ”varva skiten” ur motorn för att prestandan ska göra sig påmind. Motorn bara orrar lite och bilen suger iväg.
4-motion systemet med Haldex 5 fungerar perfekt.
Vi kikade på en Passat Alltrack först men den kändes väl stor för våra behov. Vi har två ungar varav en sitter i framåtvänd stol och den andra tonåring, jag är under medellängd, hustrun medellång, och vi får plats gott och väl i Golfen. Men det är klart, är man över medellängd och har flera tonårsbarn så kanske Passaten är att föredra, främst för dom extra cm i baksätet.
Jämfört med min Volvo av samma årsmodell, 2017, så upplever jag kvalitetskänslan ett snäpp högre i VW’n. Alltifrån den distinkta känslan när man drar i huvöppnaren på VW, där Volvon lite halvslappt knappt fjädrar tillbaka. Huven på Volvon fjädrar när man trycker på den i stängt läge, Folkan sitter fast, orubblig. Dörrarna på Folkan öppnas till första stoppläget, sedan går som lite trögare och låser sig lite lätt när man släpper dörren mellan 50-100% öppning, mycket smart funktion.
Inredningen känns mer logisk i VW’n, två instrument, varv och hastighet, mittkonsoll med kliman dör sig och radion för sig. Volvon har jag fortfarande inte lärt mig vilken av dom 4 knapparna jag ska snurra på för att ändra kliman, fläkten osv., riktigt korkat utformat faktist.
Infotainmentsystemet på Folkan är mycket lättare och logiskt att använda. Volvons olika rullknappar på spakar och ratt för att bläddra i alla menyer i instrumentet och infotainment blir jag inte klok på.
Jag tror inte att du blir missnöjd om du väljer en Passat med 4-motion, jag hade valt diesel framför bensinaren. Detta pga. förbrukning, gångkultur och ett litet frågetecken för oljeförbrukning och eventuell kamkedja (osäker dock om 2,0tsi har det, men jag tror så är fallet).
Körde 14000 mil med min passat från 2015.
Tdi 190 awd DSG.
Mycket bra bil. Inga bekymmer förutom båda bashögtalarna fram som gick sönder.
Hade orginal stereon.
Fick byta 1st glödlampa fram oxå då jag hade halogen strålkastare.
Mycket trygg vinter bil. Går stabilt !
Tack för all input. Att jag föredrar tsi 220 före tdi 190. Har att göra med att jag gillade tsi 211 maskinen i gamla passaten, mer än tdi 177 i Audi q5. Olika bilar förvisso. Men 211an var underbar att köra. Jag får väl provköra båda varianterna.
Är det någon som vet om LED High alltid har adaptivt helljus? Eller om det var ett tillval, till LED High?
Tillvalet heter "Dynamic Light Assistent" (DLA).
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?23615-Problem-Passat-Dynamic-Light-Assist-bl%E4ndar-m%F6tande!
Jag kör gamla modellen 12-15 och har dynaudio inget att klaga på där måste jag säga. DSG oljebyte, hade inte jämfört jätte mycket om jag var ärlig, men mekonomen kostade det 3200 kr. För övrigt tycker jag du borde satsa på modellår 16 om du vill ha CarPlay. Sen är väl även att rekommendera att köra minst 2 mil enkelväg per dag för att få upp oljan i rätt temp.
perfekt precis vad jag ville veta. Intressant tråd förövrigt.
Jag körde nyligen en superb 18 med värsta adaptiv led i 80 mil mörker körning.
Jag har aldrig varit så imponerad någon gång.
Det kändes som jag körde på heljuset hela tiden fast ingen blinkade en enda gång.
Antar att det är typ samma ljus på passaten.
Förövrigt har du testat en superb?
Superb har ju haft Xenon i senaste version. Visste inte att den uppdaterats med LED? Därav har den inte varit intressant, för mig. När kom den med LED?
Även jag blir lite förvånad av detta med LED och Superb. En svåger har en ny sån och jag trodde att den hade Xenon när jag åkte med den senast...
Verkar inte gå att bygga en Superb med Led på Skodas hemsida iaf. Finner det lite märkligt att man erbjuder Octavia och Fabia med Led men inte superduperlyxmodellen Superb, inte ens i L&K-utförande.
Jag trodde att led på Superb skulle komma i den förestående faceliften:
https://www.motor1.com/news/301567/2019-skoda-superb-facelift-spy/
”The look of the headlights has changed and that’s primarily because these have transitioned from a xenon setup to a full-LED arrangement. Finally.”
Jo, svågern har just en Superb L & K som jag trodde hade Xenon så jag var lite förvånad när mso 1000 påtalade att Superb hade väldigt bra, adaptivt LED-ljus.
Den går ju att få aktiva xenon. Samma funktion som med LED. Så det måste ha varit det bilen MSO körde var utrustad med.
Hade en BMW med aktiva xenon för nått år sedan, fungerade lika bra som aktiva LED. Så man skall nog inte förkasta bilen bara för att den inte har LED.
Men tror nog att adaptivt LED High, eller vad nu heter, på Passaten är ett snäpp bättre.
En passat, med LED High, har det bästa "halvljus" jag någonsin kört/åkt i. Nu har jag inte åkt/kört nya Audi A6 som med dom dyraste digitala matrix LED. Var bättre än matrix LED, Som i sin tur var bättre än standard LED på Audin i näst senaste nr av ViB.
Sen har jag naturligtvis inte prövat alla halvljus därute. Men jag har svårt att se något xenonljus, oavsett märke. Komma ens i närheten, av LED High på passat.. Då det kommer till xenon, har jag ändå kört väldigt många.
Jag ber om ursäkt och jag antog att det var LED på subban när jag har det på min octavia.
Det var iaf väldigt bra adaptivt ljus på Superben.
Lugnt mso 1000.
Hur ska man se skillnad idag, rent vissuellt? Vissa LED har reflektorer, vissa har projektorer. Vissa bilar har en projektor/reflektor per sida, andra har 2, 3, eller till och med 4 projektorer på varje sida. Några har en radda reflektorer som flyter ihop. Men även om det finns olika färgtemperaturer på LED. Så är dom oftast mycket vitare än xenon.
Ibland upplever ögat tom ljuset som blått innifrån i bilen. Vilket man vid ett möte, kan göra även med xenon. Men det beror på brytningen/prismor av ljuset. Vilket naturligtvis kan ske, i än större grad med LED.
En standard xenonlampa har en färgtemperatur på 4200 grader kelvin. Dom flesta LED ligger högre. Mercedes tex säger att deras ligger på 6000 grader kelvin.
Vet inte hur det är på andra märken men på min Volvo och vissa Bmw så står det på strålkastaren att det är Led. Vet inte om det är skrytfaktor eller varför det står med stora bokstäver:)
Hursom så är det iaf. ett helt outstanding ljus med Led.
Sedan tror jag dom flesta bilar med Led har flera ljuskällor. Detta för att en Led blir så varm så det är svårt att vädra bort värmen från enbart en ljuskälla med 35W effekt som verkar vara lite av en standard idag. Bättre med 2st 17,5W eller 5st 7W osv.
På min står det LED High Performance. Låter i alla fall häftigt.
Och helljuset har reflektor med en fyrkantig diodplatta som lyser uppifrån ner i reflektorn. Dom två helljusen ger bättre ljus än totalt 310w halogenlampor, fördelat på 4 ljuskällor, jag har på Astran. Halvljuset sitter bakom en lins så inte en ening om hur det ser ut inuti strålkastaren. Men bra ljus är det i alla fall
LED-paketet till Passat är rena skämtet. Med helt rena strålkastare blir betyget 2 och så fort det kommer lite smuts på glasen så äts ljuset upp och man kör i totalt mörker.
I övrigt imponerar inte kvaliteten på bilen, utan det är ständiga verkstadsbesök för garantiåtgärder. Bara sedan slutet av november har bilen åtgärdats 2 gånger (fukt i lamporna som sitter i bakluckan) och det hann inte gå två veckor från senaste reparationen innan nästa fel på bilen kom (yttertemperaturgivare som påstod att det var +28 grader kl 06.00 i måndags).
Vid allra minsta stenskott flagar lacken (vit) ned till grundlacken (VW tar inget ansvar om inte grundlack släpper), och detta är ett känt långvarigt problem för VW.
Bilen jag har är en 2018 Passat 1.4TSI och jag inser att det är ett riktigt måndagsexemplar, men det ursäktar inte värdelösa strålkastare och lack som släpper. När leasing tiden löper ut ser jag fram emot att komma ifrån denna koncern med sin usla kvalitet.
Det är därför man väljer en skoda!!
Samma delar men tjeckisk konstruktion och ytbehandling och bättre pris med vettigare lösningar.
Det har jag insett efter 12 år och 30000 mil med skoda.
Och ändå gick du från Skoda till VW trots att du insett Skoda är mycket bättre.......hmm...
Henrik det var frun som som föll för trevlig design och trevlig småsuv med fräck färg.
Jo jag föll också.
Men faktum efter 1000 mil så är jag tveksam till suv trenden.
Men det är en annan tråd.
Det var väl frun som skulle ha en ny bil ? Inte din Skoda som skulle bort.
Du är bara för rolig. ;-) Du provkör 20 bilar i veckan och frun byter in din Skoda. Shit happens.
Nä jag kanske provar fem per år tillsammans med nån jobbarkompis eller så.
Men du kanske tillhör dom som går in i första bilaffären och blir övertalad eller blålurad eller rk.
Och man kan bli missnöjd ändå fast man provat lite bilar innan köp.
Guran, 7000mil och hade jag kört ett år till hade det blivit 8 nya däck och 3000 mil till.
Det är svårt och ibland fel men jag fick så bra för skodan och bra rabatt på lillsuven.
Det är som det är och blev lite av en slump.
Jag hade kollat på en Passat med GT utrustningspaket där bland annat 3 zons klimatanläggning, alcantara/läderklädsel, elbaklucka, led-strålkastare, elupppvärd ratt, mörktonade rutor från b-stolpen och bakåt ingår dvs. det mesta man behöver. Från årsmodell 2016 är Apple carplay & Android auto standard.
Personligen hade jag kollat på en Passat med TDI 190 motorn med DSG6 lådan, då får man en lagom kraftfull bil utan att den blir för bränsletörstig.
Jag körde min Passat TDI 190 4motion ca 12000 mil utan några större bekymmer.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.