I tråden här intill kom Saab upp på tapeten, dess olika modeller och de erfarenheter som vi har av bilmärket ifråga. Denna tråd skall därför handla om Saab, dess modeller, samarbetet med Opel, den finansiella härdsmältan och alla turer som har varit.
Ordet är fritt. Saknar någon Saab eller var det lika bra att det som inträffade skedde? Om ja/nej, varför?
Kommentarer
Följande modeller har undertecknad själv haft tillgång till:
Serie 9-3:
Årsmodell 2006, 2,0T (210 hkr), automat och sportpaket. Hade gått som demobil på Saab och var i princip maxutrustad. Användes i tre år och finns fortfarande kvar inom min närmaste sfär. Gått c;a 18 000 problemfria (nåja AC och fjädrar ger sig på 9-3) mil.
Årsmodell 2009; 2,0t biopower, manuell (6 vxl), Köptes av bilhandlare i Kungsbacka och gick 15 000 mil (c:a). Inte lika tungt utrustad som 2006;an ovan och inte med lika fina köregenskaper - men väl så pigg. I stort sett helt problemfri förutom AC och fjädrar. Såldes till en bekant (och ja, vi är fortfarande vänner!)
Serie 9-5:
Sedan 2,3t - årsmodell 99, manuell med i stort sett alla utrustning. Köptes av företagsläkaren på Saab och ägdes, älskades och sköttes i tre år. Således iväg med stor saknad och respekt vid en mätarställning om 24 000 (c:a). En del strul med den förekom, b.la bränslepump, tändkassett, rost (bakskärmar och tanklock), SID-display, vevaxelgivare osv. Ingen uppdaterad vevhusventilation men ändå inget rassel!
Sportwagon 2,3 Aero årsmodell 2004 manuell: Köptes och gick först som hundbil vid 15 000 mil. Gavs sedan bort till närstående inom familjen efter en ganska omfattande motorrenovering. Här renoverades kamkedjan efter att sträckan skjutit ut långt förbi 15 mm. Tändkassett, bussningar i bakvagnen, rost baklucka, spjällhus, bakskärmar och tanklock, trasig SID, och vevaxelgivaren bytt givetvis. Lite trög i lådan på slutet.
Erfarenheter: 9-5 har mer problem än 9-3. Den är dessutom inte i närheten av lika körmässigt kompetent där 9-5 Aero är klart övermotoriserad (men när kraften kommer ner i backen går det undan). Å andra sidan är 9-5 generellt sett mer komfortabel och vuxen i sin karaktär (framförallt med avsikt på fjädringskomfort och vägljud).
Saknar jag Saab? JA!
Kommer jag köpa en Saab igen? JA!
MVH AL
Jag saknar Saab! Jag var inbiten Saab-ägare under flera år och haft de flesta modellerna utom de tidigaste innan 99 och den sista 9-5.
99 GL -84
900s -91
900 SE 2,3 -94
9000 CD 2,3 -89
9000 CSE 2,3 Turbo -97
9-5 SE sedan 2,0t -98
9-5 SE sportcombi 2,3t -01
9-5 Vector sportcombi 2,3t -09
9-3 Aero -01
9-3 Aero cab -02
9-3 Vector sedan 2,0t -05
9-3 Vector sportcombi 2,0t -06
Min 9-3 Aero Cab var en av de härligare bilar jag haft, många minnen från 2 somrar med den. Den jag känner jag gärna haft kvar var min 9000 CSE, den var ovanligt fullsmetad och med stora motorn. En riktigt härlig milslukare som hade stått sig bra än idag på många sätt.
Kan man inte bygga bilar som kunderna vill köpa så förtjänar man att gå under. Tyvärr blev det en massa pajaserier på slutet med olika sätt att försöka få staten att pumpa in pengar via diverse bidrag. Min erfarenhet av Saab är splittrad. Jag hade en 9-5 2.0t kombi som egentligen aldrig krånglade, men ändå inte var bra. Motorn hade bara vridmoment där man minst behöver det vilket gjorde att man inte kunde komma uppför backar på snö. Hade man passerat 2000 rpm fanns ingen ork kvar. Ett besök hos Tuning Chip gjorde den mer körbar. Tog en evighet att bli av med eftersom jag inte ville skänka bort den.
Har även haft en 96 med tvåtaktsmotor. Köpte billigt av en kompis, bytte lite plåt och fick den genom besiktningen. Sen sålde jag den till en som hade fler såna, men ingen körbar.
Har även haft en 900 av sista generationen som nödjolle, men jag gav upp den.
En närbesläktad Vectra 2.0t har jag haft. Den gick väldigt tyst för att vara en kombi.
Enda Saab jag äger just nu är en motor från en 900 turbo -94. Tanken var att stoppa den i en Calibra med BMW-låda och 960-bakvagn, men det blev aldrig av. Bara motor och låda finns kvar i garaget.
"Kan man inte bygga bilar som kunderna vill köpa så förtjänar man att gå under."
Riktigt så förhåller det sig inte, man kunde och man gjorde det och visst gick de att sälja, men inte i tillräckligt antal och det berodde mest på en felaktig marknadsanpassning förorsakad av inkompetenta ägare. Det fanns mycket på gång, men det bromsades alltid av bönräknarna och det långt innan GM kom in och blandade en pyttipanna!
Men det har skrivits spaltkilometrar om det här så det kan vi lämna.
Som gammal Saabanställd inom konstruktion hade man ju viss fördelar av att köra Saab och det har blivit åtskilliga.
Den första var en 99a rån 1970, första med 1,85 l motorn, Ricardomotorn med korslagda(!) pinnskruvar i locket, hur f-n kunde man ha en så urbota idiotisk lösning? Det var nog den sämsta Saab jag haft, vid 6000 mil hade toppen varit av sex gånger! Sedan höll inte frihjulet för de extra 15hk som motorn hade fått och det medförde att frihjulet försvann 1972 när den svenska 100 hk motorn kom. Det var ju en mycket bättre maskin, men den hade en hel del barnsjukdomar som krävde ett antal modifieringar, men blev så småningom nästan outslitlig, det fanns de som gick över 100000 mil!
1976 kom nästa 99a en som fick hänga med åtskilliga år och många mil ända till dess en kranbil med gripklo lyfte upp resterna på ett flak.
Det har blivit fler 99or sedan dess, men tyvärr räcker inte tiden till mer just nu, så jag ber att få återkomma.
Eftersom jag kommer från en Saab-familj där farsan med få undantag alltid kört Saab ä, och även kört rally med, har jag hunnit med några stycken.
Det hela började med en svart og900i från 1988 som jag köpte för 3500:- och sålde för samma summa 1,5 år senare. Älskade hur lättmekat allt var i motorrummet. T.ex. så satt ju bränslefiltret i motorrummet. Hade den ”mekaniska” insprutningen som funkade klanderfritt.
Därefter blev det en ng900 Turbo Coupe av 1997 årsmodell. Snygg bil som tvådörrars. Eftersom detta var i ungdomens dagar blev det både rostfritt 2,5” avgas samt öppen avlastningsventil. Det blev många minnen i den bilen då jag träffade min nuvarande sambo ungefär samtidigt och vi åkte på många äventyr i den. Minns att den gick att köra riktigt snålt, typ 0,52 om man ville.
900:an byttes mot en 9-3 2.0i. Saknade turbon men hade skaffat egen lägenhet i Norrköping och påbörjat studiet så försäkringen blev alldeles för dyr på Turbon. 9-3 funkade bra, till och med drog vi lite husvagn med den ( hade fått tag i en fin gammal Sprite Alpine från -69), men när första barnet kom så ville vi ha större.
Det blev en 9-5 2.3t Vector. Stålgrå med sportstolar och halvskinn. En ypperligt bekväm och rymlig bil men det det blev lite mer meka med den. A-bussningarna bak byttes mot powerflex samt så dämparna bak mot Bilstein B6. Och så pajade förstås Garrett gt17 turbon. Skitaggregat. Byttes mot Mitsubishi TD04 turbon som satt på Aeron. En kille på STCS som filade lite Trionic hjälpte mig att lägga in en Aero map med lite begränsat vrid på lågvarv flr att spara min icke-Aero koppling. På det hela en riktigt trevlig långfärdskryssare på slutet.
Sista Saaben jag köpte var en 9000cs 2.3i som gått 35 000 mil som andrabil. Den fick en ställbar bränsletrycksregulator och kördes på Etanol för att spara några kronor.
Visst fan saknar msn Saabarna och jag tycker hela cirkusen som till slut resulterade i nerläggningen var extra tråkig. Men det kanske kan bli en äldre Saab som hobbybil någon gång.
Hade en chef som impuls köpte bilar ibland utan anledning, och han skickade mig att hämta en 9 3 2,0T han köpt vid en sån impuls, tror det var år 2001, så kanske stod det 900 på bakluckan ?? Jag vet inte när modellen bytte namn.
Hur som helst satt jag och undrade hur man frivilligt kunde betala pengar för en så trång bil med tämligen värdelös växellåda. Körupplevelsen var nästan samma som vår 99a vi hade i familjen när jag tog körkort, den körupplevelsen kändes inte lika kul 20 år senare.
1989 fick jag åka runt i en svart 9000T med blodröd skinnklädsel, den var kul då alla runt omkring trodde det var en civil polisbil.
Så tyvärr, då jag alltid gillat att svänga/åka på tvären mera än att åka fort rakt fram, är SAAB inget mitt hjärta slår för. Bökiga att meka med dessutom.
Visst saknar jag Saab, pålitlig bra säker vinterbil som var ganska kul att köra.
Började 1990 med en:
-88 9000i 2,0 guldmetallic med det fashionabla tillbehöret farthållare. Ersattes 1991 av en ny.
-90 9000CD, med katalysator och farthållare. Enligt handlaren en ”negercykel” då den var utan andra tillbehör. Den körde jag i 7 år, 17.000 mil utan att byta något förutom slitdelar. Nästa, 1998, blev en
-96 9000CSE 2,3T, köptes begagnad med 6000 mil på mätaren. Vilket lyft 200hk under huven, Scarabegrön metallic med svart skinnklädsel. Skriver som Henrik, den bilen skulle jag velat haft kvar. Inga problem förutom byte av tryckrulle och generator vid 12.000mil. 2001 gick en gummiupphängningar till ljuddämparen av. Kom hem med en ny bil istället, köpte en 9-5 combi 2,0t.
Mörkblå metallic med, håll isig nu Nisse, ljusbeige skinnklädsel, ljusa golvmattor och valnötsrot träpanel. Lite slö efter att ha kört 2,3T, så den fick åka till BSR i Uddevalla för 50hk extra.
Den bilen bara fungerade utan annat än service fram till 2005 och ersattes med en helt nu 2006 års 9-3 SC 1,9TDI automat Vector, röd med ljus skinn med svart tyg på sitsen. Tonade bakrutor och AS3 ljud.
Såldes 2007 efter 1,5 år och 6000 mil med en värdeminskning på 10kr/mil.
Min sista Saab blev en förmånsbil, 2007års 9-5 2,3t biopower. Körde på störst motor för pengen så det räckte bara till solid svart färg och AS3 stereon. Den byttes 2009 till en Audi A4...
Blev en knappt 20-årig knappa 80.000 mila sejour körandes Saab. Nästan helt problemfria mil, inga malörer eller behov för bärgning. Startade när dom skulle
Har gjort 10 år på SAAB fabriken på Stallbacka. Några SAAB.ar har det blivit:
USA variant av 99:an med insprutningsmotor.
99 GL med förgasarmotor, fruktansvärd grön färg med lika grön inredning.
99 EMS rödmetallic med röd inredning
Sedan gjorde jag lite uppehåll med SAAB.ar, blev allt från Alfa Romeo, Opel, Volvo m.m
Därefter blev det en 900 SE Turbo Talladega med sensonic vxl-låda
Några 9-3 som förmånsbilar under etanoltiden, problem med insprutning som alla andra.
Min allra första bil efter jag tog körkort höll på att bli en Sonett III, men där fick min bror(nedan) sista ordet så det blev en mer riktig bil enligt honom.
Min bror däremot som fick guldklocka och var kvar på fabriken till den lades ned, han kör fortfarande "endast" SAAB och inget annat.
Är ju en part i målet men tycker ändå att ägare och regering dribblade bort SAAB i onödan. Så visst saknar jag SAAB, fast jag numera befinner mig på annan ort i landet.
Desmoholic skrev något om att skruva med bilarna. Tvåtaktare och V4 var enkla, men 99 och 900 var enkla att byta kopplingen på. Resterande åtgärder var inte lika smidiga. Jag bytte generator på en 99:a åt en farbror en gång och satan så trångt åt fingrarna. Inte alls som på Volvo 142.
Lika skoj att byta vattenpumpen på en 900 turbo.
Våra upplevelser skiljer sig uppenbarligen åt L.Mäkinen.
Jag servade alla mina bilar upp till 9-5:an själv med några få undantag. Tyckte det mesta gick smidigt. Byte av multirem på 9-5 var dock ett aber. Man var tvungen att lossa övre motorfästet "älghornen" och palla under motorn( så att övre motorfästet skulle gå att få tillbaka igen) för att byta den. På og9-3 gick det utmärkt genom en lucka i hjulhuset.
Och Rikard; ang. att åka på tvären så har jag nog aldrig åkt så mycket på tvären som jag gjorde med min og900. Istället för att styra bakändan med gasen så gick det utmärkt att göra det med "vänsterbroms". Det gick dock inte lika bra med 9000 när man inser att bilen har ABS mitt i kurvan...
Jo, men jag vill att det ska gå att styra bakhjulen med gasen eller ratten, det finns några framhjulsdrivna bilar som är överstyrda, SAAB oavsett modell tillhör inte de.
Lite OT.
Fick in en Alfa 164 på verkstaden med dåliga bärarmsbussningar.
Då Alfa inte hade några bussningar på hyllan, köpte vi bussningar till SAAB.
Vi hade fått veta av en "expert" att SAAB, Alfa o Lancia var ett samarbete, men att inte en enda del passade mellan bilarna.
Bussningarna från SAAB passade utmärkt, jag vill t.o.m påstå att det var samma bussningar.
Om jag inte minns fel så har Saab 9000 samma bas som Fiat Croma, Lancia Thema och Alfa 164. Jag tror också samarbetet avslutades i en bit in då Saab inte var nöjda med säkerheten men italienarna tyckte den var tillräcklig.
Lancia Thema fanns förövrigt att få med samma V8 motor som Ferrari 308.
Desmoholic: Nästan rätt, 328:an var det väl som hade nästan likadan motor som Thema 3.2. På den tiden var de två första siffrorna i Ferraris beteckning motorvolymen och den sista antalet cylindrar.
Desmoholic,
Är man van att skruva med bilar där motorn inte är monterad bak-och-fram framstår de vassa plåtarna kring generatorn som synnerligen korkat placerade.
https://www.hemmings.com/stories/article/two-fer-1980-saab-99-gli/amp
Jag försöker alltjämt att undvika att skruva med motorer som satt sig på tvären.
En bit från där jag bor finns uppenbart en Saabfantast. I trädgården står en fyrdörrars 99 med en LED-matta över som dekoration. På parkeringen står två eller tre 9000 och jag vill minnas att jag sett en 9-5 där också.
https://maps.app.goo.gl/W9m67r6WGfL4osKB6
Åker jag åt andra hållet passerar jag något som ser ut som en bilkyrkogård med olika bilar, men gissningsvis är hälften av dem Saabar. Vet inte om mer än någon enstaka bil där är nyare än 1975.
[quote] Jag försöker alltjämt att undvika att skruva med motorer som satt sig på tvären. [/qoute]
Ja det håller jag med om att de generellt sett är enklare...
Glömde detta. Sten var en entertainer och en jävel på goda historier.
Jag har haft första gen av 900 från -94 som, f.ö. var baserad på Opels Vectra. Motorn (2,3) var positiv. Punkt.
Vad gäller Saab och hur man överlevde så kan man med behållning läsa boken om just Saab.
Man kan där läsa om hur ingenjörerna tog befälet över de som skulle sälja bilen. Fick man inte som man ville, så sket man i det och gjorde just som man ville. Det kan skrivas spaltmeter om hur illa skött företaget var (GM inkluderat), men sanningen är att "innovationerna" tog befälet över företaget långt innan dess. Det fanns ingen ekonomi i "innovationerna" bortsett från turbon.
Saab gick med vinst (sannolikt) 1985 och möjligen 1986 i.o.m introduktionen av 9000. ALLA andra år innan det och ALLA år efter det gick man med förlust. Betänk detta.
Jag har haft insikt i detta från ganska nära källa. Källan var f.ö. en av de där som drev innovationerna, möjligen var han (Sten Wennlo) lite återhållsam i sin kritik av företaget. Men han var en kul prick och en god golfare;-)
Summa summarum: företaget var från början till sitt slut en företagsmässig katastrof - oavsett ägare. Det är få företag i Sverige (och för all del världen) som fått fortleva så länge med de siffrorna på sista raden i bokslutet.
Tesla har bara gått med vinst ett år sedan det startade 2003 ;)
Kan komplettera bilden en liten aning. Kommen från en äkta SAAB familj där min far var med från första spadtaget på fabriken på Stallbacken. Runt 1995 efter det att nya SAAB 900 modellen hade lanserats gick SAAB med vinst.
Och om man då läser ovanstående så måste man också betänka att det är jävligt bekvämt att skylla allt elände med Saab på GM och Opel. Tack AudiA5 SB för ditt klargörande om Saabs historia. Punkt.
Jag har haft ett antal Saabar genom åren, min första bil var en 99 GL-77, brun, men den var en kort bekantskap innan jag bytte till en Volvo 142:a-73 med K-kam och Weber 36/36...
Sedan har jag haft en 9-3 Turbo 150 OG-01 och en 9-3 turbo 156 OG-03
Min fd sambos pappa hade en 900 turbo av första årsmodellen i många år, han hade alla utbytta turboaggregat liggande på en hylla i garaget, 4 st närmare bestämt.
På tal om tidiga Saab turbo, kompisens pappa hade en 99 turbo, jag var väl drygt 18 och vi fick uppdraget att hämta honom från en fest sent en kväll/natt och som tack fick vi låna bilen hela kvällen.
Det som var lite kul var att den hade en trasig wastgate vilket gjorde att man blev tvungen att lära sig styra laddtrycket med foten till precis innan överladdskyddet bröt tändningen... väldigt kul och jag minns att jag tyckte den gick som ett troll... gissar ett den hade 145 hk men med lite extra laddtryck så var det säkert några fler... kul kväll i vilket fall som helst
Brorsan hade en 9000 2,3 turbo och tyckte att det var jättekul att åka på femman i låg fart och fälla ner gaspedalen. Växellådan tröttnade snabbare än han...
En underbar lista från en vad jag kan utläsa mycket trogen ägare! Jag noterar att du frångick märket kring 06? Var det någon speciell orsak till bytet (bilarna blev omoderna?)?
Cab är en sådan där som jag faktiskt letar lite efter. Jag är i grunden inte en varm anhängare av cabriolet - då de utgör en säkerhetsrisk (kontra en bil med tak). Men som entusiastfordon är jag mycket nyfiken på en 900/9-3 utan tak. Men jag vill nog mest ha den äldre versionen.....
MVH AL
Egentligen var Saab skickliga på att utveckla konkurrenskraftiga bilar. Utvecklingsbudgeten var en bråkdel av den som konkurrenterna hade och livslängden hos modellerna dubbelt eller tre gånger så långa. Då går man med förlust - även om det senare kunde diskuteras på senare år.
Att staten sedan körde märket i sank anser jag var en felaktig prioritering. I stort sett varenda biltillverkare fick under den här perioden (och dessförinnan) massiva stöd från centralt håll (ägaren GM exempelvis gick in i rekonstruktion till statliga kostnader tio gånger vad Saab omsatte), faktiskt betydligt mer än vad det hade kostat att rädda Saab.
I grunden håller jag med om att det fanns en överkapacitet på marknaden, men att det skulle bli Saab som kastade in handduken var lika mycket en politisk som strikt ingenjörsmässig fråga (något GM utnyttjade i sina förhandlingar).
Men hade Saab kunnat räddas fram tills idag och drivas av staten? Nja, de hade nog blivit uppköpta igen..
MVH AL
Synd att ni inte fick möjlighet att prova 9-3 från 2006 och framåt. Den hade ett betydligt mer överstyrt beteende. Man får faktiskt lite svansvift i halka om man vrider tillräckligt snabbt på ratten och den svänger klart snabbare in i kurvorna än föregångaren som få inom Saab gillade (rent körmässigt).
Men visst, något bakhjulsdrivet beteende får man inte - så klart. Utan snarare stabil framhjulsdrift med en överstyrd karaktär. Något som jag rent personligen gillar bättre.
MVH AL
Ja många roliga erfarenheter av märket. En sak som jag noterat och som någon säkert kan berätta mer om (Saabnisse?) är farten på startmotorn. På min första 9-5 (2,3t med 170 har årsmodell 99) trodde man batteriet var dött. Startmotorn gick trögt, men motorn hoppade alltid igång efter någon sekund eller två (ända ner till -27c). På nästkommande Aero, årsmodell 2004, satt det en annan startmotor (eller konfig.) för den var betydligt piggare på att dra runt motorn. Den startade också utan problem givetvis... Någon som känner till varför i princip en snarlik motor (2,3 med turbo) har så olika beteende när man startar dem?
MVH AL
Saab 9000 utvecklades tillsammans med Fiat och hade många grundkomponenter gemensamt. Problemet med Fiat var dock att de inställde några krav på säkerhet. Därför blev de första 9000-bilarna så klena att man kunde knäcka karosserna bara genom att hänga på ett släp.
Det var först när 9000 CS kom som Saab lyckats stärka upp den såpass mycket att man blev nöjda. Den bilen fick sedan mycket goda resultat i verkliga olyckor. Mjuk som en tvättsvamp men med stabilare och förstärkt säkerhetsbur var en framgångssaga ute bland olyckor med låg hastighet (som är i majoritet)...:-)
MVH AL
Ja och även Spelet om Saab av Jan Hökerberg kan rekommenderas. Din f.d "golf-polare" förekommer rätt frekvent i den...
Vad Saab saknade var en standardiserad produktutvecklingsprocess. Något man sökte efter med ljus och lykta via samarbeten och samgåenden (uppköp i praktiken). Först var man i kontakt med Mazda, som kunde erbjuda en sådan metodik. Ett samarbete med Mazda var något som ingenjörerna på Saab applåderade. Men Mazda backade ur efter ganska lagt gångna förhandlingar (man parallellförhandlade med Ford).
Även Ford var intresserade av Saab och räknade på ett uppköp. Men efter att ha granskat verksamheten trodde man att det skulle bli för dyrt och så köpte man istället Jaguar(!). Något som har kallat bilvärldens dyraste misstag någonsin. ;-)
Toyota var också över en sväng i Trollhättan, men man backade ur eftersom Lexus redan var på väg in på marknaden.
Till slut kom GM in och då var det slut på egna utvecklingsprojekt som ibland drev utan ledningens vetskap;-). (på gott och ont kan tilläggas)
Vilket hänger ihop med ovan.
Fast den där förlusten var ju också mycket en funktion av hur GM valde att driva bolaget, både som delägare som helägare.
MVH AL
En sista frågeställning:
Hade Saab klarat dagens omställning till eldrift?
MVH AL
"Mjuk som en tvättsvamp men med stabilare och förstärkt säkerhetsbur var en framgångssaga ute bland olyckor med låg hastighet"
Det kan ju ifrågasättas om den var så stabil och förstärkt, enligt dåtidens krocktester trycktes kupén ihop och instrumentpanelen flyttades bakåt in i bilen mer än i någon annan av de som testades vid det tillfället, enda orsaken att den fick ryckte om sig att vara säker var att det fanns utrymme att trycka ihop, men i lite högre hastighet, blev resultatet god natt.
Något som saknas i alla historier om Saab är den omständigheten att man tvingades ta fram alla dessa "innovationer" och små påhitt och andra udda detaljer som en kompensation för att man inte hade råd att komma med flera eller nya modeller.
Det var ett sätt att få rubriker och uppmärksamhet trots att det var en gammal bil som normalt aldrig uppmärksammas.
Hade Saab haft massor av pengar att fram rader med nya modeller för, är det möjligt att saker och ting sett något mindre "innovativa" ut.
Min sista Saab var en v4 någon gång på 80 talet.
Varken saknad eller hatad.
Var det inte första årsmodellen av 9000 som var så vek att man inte kunde få taklucka till den? Eller är det en skröna?
Igen skröna. AL har skrivit om detta här ovan.
Tog över en 9-5 TiD 2004 aut och körde den till 33 000 mil. Med Fiat dieseln på 120hk var max 140 uppför Hallandsåsen, det är tur man är uppfödd på bagge och kan planera sina omkörningar. Stolarna var väldigt bekväma, men jag kunde inte dra stolen tillräckligt långt bak för benen, 182cm. Det blev lite krampigt efter ett tag. Vanligt var att vänster strålkastare gick sönder, det var någon reflexskärm i som gav vika, mötte flertalet med samma. Steget till Mercedes E 220 -07 senare var som att pärleporten öppnades, parallellt undrade man var skallerormen var i SAAB,en det var alltid något som vibrerade.
Nej maken till öststatskänsla har jag inte känt sedan dess. Ergonomiskt ganska bra men plastigt och rassligt.
Jo, jag kan tänka mig att det var en betydligt roligare bil på den punkten. Dottern hade en Nissan Primera av första generationen, bästa framhjulsdrivna jag kört på isen, behövdes varken vänster eller handbroms, räckte med att släppa gasen, knycka till med ratten, när aktern kom var det bara att hålla fullt, och man åkte runt kurvan i lagom vinkel.
Nja, listan är inte i Kronologisk ordning. :) Som du ser var en Saab 9-5 -09 med också, det var den sista Saaben jag ägde, den rullade som andrabil/stallbil 2016-2017. Jag anser de sista årsmodellerna av OG 9-5 är otroligt underskattade bilar om man ska ha en bekväm säker billig bil.
Sen var jag inte så trogen som det kan se ut, alla dessa Saab:ar blandades med massa andra bilar. Jag hade ju en makalös rastlöshet vad gällde bilbytande egentligen hela tiden från jag var 18 till jag började köra tjänstebil när jag var 35, hann med runt 60-65 bilar på de åren. ;)
Nej att jag slutade köpa Saab:ar var egentligen mest att de slutade finnas som lätt begagnade bilar. Under många år så roade jag mig med leta riktiga klipp på 1-3 år gamla bilar jag kunde åka i några månader upp till ett halvår och sen få igen pengarna.
Nån gång ska jag sätta mig och försöka göra en lista på alla bilar jag ägt eller brukat som tjänsteåk. :)
Ser att många efter mig skrev om massa fel och hur deras Saab:ar strulade massa, där måste jag säga att jag har en erfarenhet som är helt tvärtom, att det var väldigt driftsäkra bra bilar som jag inte gjorde nåt större på förutom vanlig service.
@Alex; Kul att man upplever saker så olika. Den 9-5 -02 som jag hade är nog bland de bilar jag suttit bäst i, och jag är 1.93 lång. Dock hade jag "sportstolarna" med halvskinn.
Ang. "kvalitétskänsla" så upplevde jag den 9-5:a som jag hade som ganska bra. Jag hade den från 8000- 24000 mil, och enda jag noterade var att skinnsätena kunde gneka lite plasten bredvid växelspaken. Det försvann dock om man smörjde in lädret regelbundet.
Har funderat lite ang. Saab och hur de skulle klara en omställning till el-drift. Jag är tudelad i frågan. Jag tror nog att de skulle ha ingenjörsmässigheten och "drivet" att börja med något nytt. De var ju vana i att gå sin egen väg och lösa saker själva. Ta bara deras eget motorstyrningssystem Trionic. Många andra köpte in från Bosch e.d. men Saab gjorde något eget.
Men sedan är frågan är om hade hittat tillräckligt uthålliga investerare. Om man sneglar på Tesla har det ju varit på väg utför både en och två gånger men blivit räddade av "nya" pengar...
En SAAB som jag har haft ögonen på länge är 9-4x. Dyker upp en sådan på sommaren på ön där jag bor. Har legat några på Blocket, som har varit alldeles för dyra, typ 450.000kr. I USA finns en del med relativt låga mil, runt 5-6000mil, som man kan få tag på för i runda slängar 175.000-200.000kr, plus då alla kostnader som tillkommer för införsel.
Den ligger högst på min SAAB lista.
Lite gryniga bilder
En intressant bil som fick väldigt goda recensioner bland biltestare. Synd att den inte hann att komma ut.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.