Vi Bilägares forum

Robbans ID.7 Pro Tourer edition

Robbans ID.7 Pro Tourer edition

Då har jag haft bilen i två veckor, men inte kört så mycket, kanske 60 mil totalt. 
… å yes…

Komfort! 
Tyst! 
Sitter bra! 
Skön Travelassist!
Mycket snabbare infotainment, både i uppstart och respons!

Förbrukningen är lite högre än förväntat, men det har varit rätt sunkigt väder när jag kört med modd och regn. Sedan är kanske inte däcken de mest lättrullade, om jag läser testerna rätt, Michelin nordiska dubbfria. Har inte kollat trycket heller, men det gissar jag att VW gjort. 

Det är en ID.7 Pro Tourer Edition med enda tillvalet dragkrok  

Stonewashed blue, 77(82)KWh batteri och har 59 mil WLTP. 

Den har typ allt i utrustningsväg utom kylda/ventilerade säten, men elstol med massage och dynförlängning, ingen sätesvärme i baksätet, inte akustikrutor, inte DCC-chassie, inte glastak och inte fetare stereo.

Vi kommer säkert trivas ihop. 
Dej jag inser är att det är en Lååååång bil, 495 och det märks när man parkerar, den sticker ut känns det som men när man kör känns den bara skön och lättkörd. 

Nu ser jag fram mot att ladda ute och se hur bra förvärmningen inför laddning fungerar, både automagiskt via navigatorn eller manuellt, men det blir nog efter helgerna som det ser ut. 

Woop woop!

Uppdaterat: 2024-12-14 11:18
*Robban

Kommentarer

Vi gratulerar 🙂

Uppdaterat: 2024-12-14 13:33

Grattis till ny bil.

Kan glädja dig med att en släktings nyköpta Audi Q8 e-tron sörplar i sig drygt 3kWh/mil 😂

Uppdaterat: 2024-12-14 15:50

Grattis till nya bilen EnannanRobban!

Uppdaterat: 2024-12-14 15:56

Snodden, jag kunde matcha den gamla ur-E-tron med lilla batteriet med e-Golfen på sträcka, då hade den litet batteri och laddade långsamt, medan Audin hade ett ganska stort batteri och laddade ganska snabbt, men den drog dubbelt så mycket på den tiden fanns det bara 50-KW:are där detta utspelade sig…

Uppdaterat: 2024-12-14 16:10
*Robban

Grattis!

De börjar redan bli vanliga i morgontrafiken.

Uppdaterat: 2024-12-14 20:02

Grattis! Hoppas du blir nöjd, blir intressant att följa iaf.

Ja, nu ser man gott om dem i trafiken.

Uppdaterat: 2024-12-14 20:28

Grattis.

Uppdaterat: 2024-12-15 13:18
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hoppas kunna byta till en begagnad sådan om ett par år.

Grattis!

Uppdaterat: 2024-12-15 13:46

Gratulerar, låter som en bekväm bil. Snygg färg.

Uppdaterat: 2024-12-15 15:45

Grattis Robban! Blir kul att följa ditt ägande. :-)

Uppdaterat: 2024-12-15 22:34
Power to the people

Robban:

Ett verkligt stort grattis till nya fina ID7!

Uppdaterat: 2024-12-15 23:48

En sväng till Karistinehamn idag. Inget vidare väder, gick fint i morse, torrt och fint till Köping innan regnet kom.

På vägen hem regnade det jävligt och var väldigt mycket stående vatten i spåren. Dessutom var det minus i natt och lite underkylt regn på det…

Testade förvärmningen på vägen tillbaka, den föreslog 40 minuter och jag rullade in i Örebro med 28% och med förväntad effekt på 165KW, men den toppade på 179KW och höll sig på över 100 till ungefär 65-67% typ.

Men… jäklar, det drar en del ström med batterivärmen på i 40 minuter, ca 3KWh/100km, det blev 26 i förbrukning, med start i kallt typ 2+ och sedan körningen i en dryg timme, kontra att åka vidare från Örebro och hem med ca 23. Så om man vill ladda lite rappt, värm men förbruka mer. Har man gott om tid, värm inte och kom längre.

Fortsatt komfort de-lux och väldigt bra Travel Assist, trots väglaget.

Uppdaterat: 2024-12-18 16:23
*Robban

Värmaren är väl på 4-5kW så går ju åt lite ström.

Men vinsten i laddeffekt är klart värt det.

Jag navigerade till laddare året runt, men vid varmaste väder så värmde den kanske bara 5-10 minuter. Men skönt att se laddeffekten direkt passera 200kW.

Nästa bil, troligen en elbil, skall ha minst motsvarande prestanda.

Uppdaterat: 2024-12-18 16:43

Jo, det är klart att det är värt den kortare tiden

Uppdaterat: 2024-12-18 17:35
*Robban
Mr Snoid skrev:

Värmaren är väl på 4-5kW så går ju åt lite ström.

Men vinsten i laddeffekt är klart värt det.

Jag navigerade till laddare året runt, men vid varmaste väder så värmde den kanske bara 5-10 minuter. Men skönt att se laddeffekten direkt passera 200kW.

Nästa bil, troligen en elbil, skall ha minst motsvarande prestanda.

Du kan beställa Zeekr 7X redan nu, 480kW toppar den på i laddning, med lilla LFP på 75kWh laddar den på 13 minuter och med stora 100kWh 16 minuter (10-80%).

579000:-

https://www.zeekr.eu/sv-se/models/7x

Uppdaterat: 2024-12-18 18:20

Fast man vill väl inte ha LFP i kyligt klimat?

Uppdaterat: 2024-12-18 20:17
L. Mäkinen skrev:

Fast man vill väl inte ha LFP i kyligt klimat?

Värdelöst i Sverige

Uppdaterat: 2024-12-18 20:39
V8-Power skrev:

Mr Snoid skrev:

Värmaren är väl på 4-5kW så går ju åt lite ström.

Men vinsten i laddeffekt är klart värt det.

Jag navigerade till laddare året runt, men vid varmaste väder så värmde den kanske bara 5-10 minuter. Men skönt att se laddeffekten direkt passera 200kW.

Nästa bil, troligen en elbil, skall ha minst motsvarande prestanda.

Du kan beställa Zeekr 7X redan nu, 480kW toppar den på i laddning, med lilla LFP på 75kWh laddar den på 13 minuter och med stora 100kWh 16 minuter (10-80%).

579000:-

https://www.zeekr.eu/sv-se/models/7x

Lär komma massa intressant elbilar och en ny regering som kommer hitta på diverse åtgärder för att premiera elbilar. Så sitter lugnt fram tills allt faller på plats.

Uppdaterat: 2024-12-18 20:44
L. Mäkinen skrev:

Fast man vill väl inte ha LFP i kyligt klimat?

Jo då, vår expert på kinesiska elbilar tycker det. Till trotts att han själv kör runt i en bensinbil från VW 😂

Uppdaterat: 2024-12-18 20:51

Läs om Geelys golden battery, laddar snabbt även i kyla!

https://elbilen.se/nyheter/zeekr-007-forst-ut-med-supersnabbladdande-gyllene-batteri/

Så det så…

För den som inte orkar läsa:

Enligt Zeekr ska batteriet även kunna ladda riktigt snabbt även vid kallt väder. Med en temperatur på minus 10 grader ska det ta 30 minuter att fylla batteriet från 10 till 80 procent, uppger tillverkaren

Uppdaterat: 2024-12-18 21:27
V8-Power skrev:

Läs om Geelys golden battery, laddar snabbt även i kyla!

https://elbilen.se/nyheter/zeekr-007-forst-ut-med-supersnabbladdande-gyllene-batteri/

Så det så…

För den som inte orkar läsa:

Enligt Zeekr ska batteriet även kunna ladda riktigt snabbt även vid kallt väder. Med en temperatur på minus 10 grader ska det ta 30 minuter att fylla batteriet från 10 till 80 procent, uppger tillverkaren

Har du provat?

Reklamen brukar nämligen inte alltid stämma med verkligheten.

Uppdaterat: 2024-12-18 22:11

Fan det tog tre dagar…

ID7 har inte LFP och inte heller tillverkas den av Geely.

Åter till studion.

Uppdaterat: 2024-12-19 09:52
*Robban

Grattis!

Ska bli intressant att följa.

Har själv varit intresserad men för dyrt som privatköpare. Får vänta tills det dyker upp ID7 som begagnad.

Uppdaterat: 2024-12-19 20:40
Axa skrev:

Grattis!

Ska bli intressant att följa.

Har själv varit intresserad men för dyrt som privatköpare. Får vänta tills det dyker upp ID7 som begagnad.

Varför det? Behöver du en så stor bil?

Uppdaterat: 2024-12-19 20:49

Stor är den!

Jag hade velat ha en ID.3 Touring, hade passat mig bra.

Uppdaterat: 2024-12-19 21:03
*Robban
EnannanRobban skrev:

Stor är den!

Jag hade velat ha en ID.3 Touring, hade passat mig bra.

Håller med dig, har självklart kollat in bilen, klart mest ombonade ID bilen, men på tok för stor för mig och frugan.

Är väl Nio ET 5 Touring du skulle haft 😉

Uppdaterat: 2024-12-19 21:08

Nope, Nio lockar inte mig.

Uppdaterat: 2024-12-19 22:08
*Robban

Kan ge lite mer info om ”TV:n” eller infotainment som det väl skall kallas för.

Dels, den har blivit ganska mycket större än i 4:an vilket är bra, men det som verkligen blivit bättre är responsen i själva skärmen. Den är snabb i reaktionen och den är snabb att starta, CarPlay är igång typ omgående, trådlöst och storleken har gjort att dispositionen blivit mycket bättre och mer möjligheter att själv välja vad som skall vara där. Även genvägar längst upp som man väljer helt själv.

Stort lyft. Sedan är det tidigare, alltid påpekade ljud och värmereglage belysta, en självklarhet egentligen men inget som direkt störde på 4:an.

Även den lilla skärmen framför ratten har lagom med info som också ligger i HUD om man vill, det gör att jag typ glömmer att det finns en liten display. HUD:en fungerar väldigt fint utan att störa och har även extra info för navigationen som tydligt visar var man skall och även för Travel Assist, vad som gäller för stunden.

Tänk om det också funnits att man kunde stänga av stora skärmen när den inte behövs, typ Saab black panel…

Me like!!

Uppdaterat: 2024-12-20 15:46
*Robban

Snoid

Jo, ID7 är stor men de gånger jag åker med hela familjen så är det ju bekvämt med stor bil. Sedan är ID7 väldigt bekväm och tyst som jag förstått. Men visst en elkombi av lite mindre storlek med samma bekvämligheter som ID7 hade ju varit trevligt.

Uppdaterat: 2024-12-21 14:19

ID7 är sjukt snygg och bekväm. Åkte med den som taxi igår. Taxichauffören verkligen älskar den!

Uppdaterat: 2024-12-22 06:06