Vi Bilägares forum

Renault Captur

Renault Captur

Då hustrun hade anbefallit en biltur över Öresundsbron så hyrde vi en Reanault Captur i Köpenhamn och körde över sagda bro och körde sedan upp genom Sverige till Stockholm via Mellby, Trollhättan och Linköping. Vi tyckte att bilen var en mycket trevlig bekantskap. Dieselmotorn hade bra dragkraft och var trevlig att köra. Bilen var tyst och bekväm. Huistrun blev så förtjust i bilen att hon nu tänker köpa en Captur. Så illa kan det gå ibland när man hyr bil.

Uppdaterat: 2016-06-12 13:21

Kommentarer

Diesel? I Sverige verkar den säljas bara med bensinmotor.

Var det 1,5 eller den nyare 1,6 dieseln (med kamkedja) som var under huven?

Uppdaterat: 2016-06-12 14:36

Ser trevlig ut! Kostar bara 1700 kr/mån att leasa annars. Kan ju vara ett alternativ om man inte orkar sälja och underhålla. Bara att tuta och köra i 2 el 3 år.

Uppdaterat: 2016-06-12 17:25
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

"Kostar bara 1700 kr/mån att leasa annars."

I Australien?

Uppdaterat: 2016-06-12 17:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gillar Renaults designspråk den senaste tiden. Har något bra på gång här.

Uppdaterat: 2016-06-12 22:26

saabnisse han pratar faktiskt om en körning i Sverige. Fast vad ska man göra när saabnisses röv ej tåler Audis sportstolar. Kanske hemorrojder eller inte? Vem vet?

Uppdaterat: 2016-06-12 23:32
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag har ingen aning hur stor dieselmotorn var men den var ganska pigg när man trampade på gasen. En Captur Dynamique (basmodellen) med 1,2 liters bensinturbo, backkamera och GPS kostar $26990 ca. SEK 161940:- i Australien. Vi har inte provkört den modellen än men 66 kW effekt låter inte allt för spännande. Hur mycket Renault vill ha för automatlåda vet jag inte heller.

Uppdaterat: 2016-06-13 02:48

Peter, om det verkligen var dieseln så var det nog troligast trots allt att det var den gamla på 1,5. Den brukar väl anses vara hyfsat pigg och riktigt snål på soppa.

Uppdaterat: 2016-06-13 10:40

Vidstige, det var definitivt en diesel. Jag vet inte hur mycket den drog. Dock verkade den ha en väldigt liten tank för jag tankade ganska ofta men för det mesta fick det bara plats med ca. 25 liter.

Uppdaterat: 2016-06-13 11:41

Var det inte denna bil som saknade krockgardiner i baksätet? Men å andra sidan ingen åker väl där..

Snål vet jag inte, drar den inte 0,5 liter/mil (diesel) eller 0,7 liter/mil (bensin)? Det är inte snålt för att vara en så pass liten bil. (Golf klass)

Uppdaterat: 2016-06-13 11:41
Styggavargen

Peter, gillar ni Captur så kan det ju vara värt att kolla in Clio också. Intressant nog så ska nya ansiktslyfta Clio få 1,5 dieseln.

http://teknikensvarld.se/renault-clio-facelift-officiell-med-drag-av-megane-309027/

Uppdaterat: 2016-06-13 11:51

Det sjuka är att Captur bygger på Clio och är bara 6 cm längre vad jag kan förstå. Sedan skiljer det nog minst ca 1 dl/mil i förbrukning till Clio's fördel. Captur är bara klumpig, så jag förstår inte vad vitsen är med denna bil. Captur verkar väga ca 200 kg mer.. med sina 6 cm extra.. haha, skall man gråta eller skratta åt detta? Jag kan säga att med så lika bilar rent lastmässigt så hade jag valt Clio, den drar mycket mindre soppa och antagligen med minst lika bra komfort som Captur. Många verkar luras av att bilarna ser stora ut utvändigt, som i detta exemplet där bilarna mer eller mindre är likvärdigt stora på insidan. Captur ser större ut på utsidan...men det beror bara på att den är "klumpigt" byggd och genom sin höjd så ser den större ut. Ögat luras att tro att bilen är större än den i själva verket är...

Uppdaterat: 2016-06-13 12:33
Styggavargen

Styggavargen, kanske tystare kupé i Captur? Den är ju också dyrare så nånting är det väl man betalar för kan man tycka.

Men jag är väl också inne lite på det du säger att Clio känns som ett bättre köp och mer prisvärd.

Uppdaterat: 2016-06-13 12:40

Jag åkte min moster's Captur.... ingen höjdare direkt. Biltillverkarna tjänar mer på Crossover/SUV modellerna... men hur mycket mer får man? Trängre bil invändigt, högre förbrukning, mindre lastförmåga sett till storlek, mer och högre buller (större hjul), sämre vägegenskaper, mer utsläpp (jämfört med likvärdig personbil), högre skatt...osv...osv.

Personligen tycker jag Clio är lite liten, hellre då en Megene eller nåt i den storleksklassen. Men skall man bara köra själv och inte har några barn så funkar Clio säkert utmärkt. Tyvärr köper Svensken allt större bilar utan att det verkliga behovet finns. Övertygad om att SUV trenden ligger bakom de dåliga försäljningssiffrorna för mindre bilar, folk blir rädda och vågar inte köra runt i en bil som väger 1000-1400 kg. Egentligen inte jag heller, krockar man med en 2 tons SUV passerar man sjukhuset och åker direkt ner i kistan.

Uppdaterat: 2016-06-13 12:56
Styggavargen

Det som är vitsen med alla små SUVar, och som vi gillade, är att de är lite högra än vanliga bilar och därmed lättare att ta sig in och ut ur för oss som är lite äldra. Captur har dessutom några fina finesser. Bl.a. är handskfacket otroligt stort. Det är en ¨byrolåda¨ man drar ut. Både hustruns handväska och en 75 cl vinflaska fick plats. Som sagt mätte jag inte bränsleförbrukningen men drar den 0,5 l/mil så är det klart mindre än vår Hyundai i30 kombi med 1,6 liters bensinmotor.

Uppdaterat: 2016-06-13 13:15

@Styggavargen

Ta reda på lite fakta innan du börjar gissa på lösa boliner.

Captur TCe 90 hk väger 90 kg, inte 200 kg som du skrev, mer än motsvarande Clio och drar 0,51 mot Clions 0,45 (tillverkarens uppgifter) alltså också fel att "skiljer det minst en deciliter per mil".

Alternativet till ditt anti-högbyggda korståg är att gå upp en eller två storleksklasser för att få samma innerutrymmen och då har ju miljövinsten ändå gått förlorad så jag förstår inte ditt resonemang.

Är själv nära att köpa en Captur då vanliga Clions innertakhöjd inte räcker till för mig, modellen som sådan är dock annars riktigt bra komfortmässigt.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Captur är vad jag förstår halvkombi så inte bättre bagage än Clio direkt.

Men varför inte göra små SUV istället? Dvs helkombi.

Uppdaterat: 2016-06-13 14:44

Har också kört Capture diesel ett flertal gånger som hyrbil, antagligen en lite bättre utrustad variant än den på bilden då de haft tvåtons-lack, fräsigare fälgar och tonade rutor osv. Varje gång har det slagit mig att det är en väldigt trevlig och sympatisk bil och precis lagom för mina behov. Är i dagsläget ensam men kör omkring i en betydligt större och starkare bil men vid nästa byte kommer jag byta ner mig några klasser.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-06-16 09:13

Det har visat sig att Renault har valt att bara sälja Captur med två bensinalternativ i Austrralien. En 900 cc trecylindrig turbo på 66 kW och en 1,2 liters turbo på 88 kW. Alltså ingen diesel.

Uppdaterat: 2016-06-16 13:23

Det är väl snarlikt i Sverige - 90 hk manuell eller 120 hk automat. Det tycks vara alla drivline-alternativ.

Uppdaterat: 2016-06-16 13:59

I Captur sitter man högre än i Clion och Captur har större bagageutrymme dessutom är baksätet skjutbart så man kan välja mellan maximalt bagage eller maximalt benutrymme bak, väldigt praktiskt. En Captur ersätter modellen Modus / Grand Modus. Tyvärr bara bensinare i Sverige. Utomlands är 1,5 dieseln på 90 hk med EDC automat och underlagsväljaren (normal, snow/sand etc) en trevlig krabat.

Uppdaterat: 2016-06-16 14:07

Är tydligen en 6 växlad dubbelkopplingslåda till Captur TCe 120. Trevlig bil men man undrar lite över den långsiktiga kvalitén.

Här ett test

http://teknikensvarld.se/provkorning-av-renault-captur-tce-120-edc-118221/

Uppdaterat: 2016-06-23 10:21

Och man har som första (?) bil i modern tid temperaturstyrda kylarspjäll! Det var inte helt ovanligt på dyrare amerikanska bilar för 90 år sedan, men fick på billigare bilar ett surrogat i form av gardin på 1930-talet och den försvann ju omkring 1960. Behövdes den inte?

Uppdaterat: 2016-06-24 09:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har provkört Captur TCe 120 med automat nu. Tycker den är trevlig, pigg och lättkörd men samtidigt tycker jag lådan är lite märklig. Den växlar inte som jag vill, i alla fall inte om jag kör lite mer aktivt. Den är lite seg också att växla. I låga farter känns drivningen lite ryckig. Ändå kan man vara imponera över en sån här drivlina om man jämför med hur den hade varit förr, dvs med sugmotor och gammaldags konventionell automat. Alltså mycket tröttare och mycket törstigare.

Jämför jag med HSD/e-CVT så är den mer sömlös, växlar mjukare, går mjukt, ger konstant driv och ger en mer avkopplad körstil.

Uppdaterat: 2016-06-25 10:26
Vidstige skrev:

....Den växlar inte som jag vill, i alla fall inte om jag kör lite mer aktivt..... ......Jämför jag med HSD/e-CVT så är den mer sömlös, växlar mjukare, går mjukt, ger konstant driv och ger en mer avkopplad körstil.

Hur tycker du att HSD/e-CVT funkar om du "kör lite mer aktivt"?

Uppdaterat: 2016-06-25 23:41

Är väl troligen en låda som lär sig förarens körmönster (grov gissning dock) så det är nog inte rätt att döma efter en kortare provtur.

Sen ligger det nog nåt i Sammens kommentar...

Körde rätt mycket med en 7-växlad DSG-låda för ett tag sen och den tyckte jag också gav "en avkopplad körstil" - om man så ville. Det gör nog de flesta automatlådor idag om föraren verkligen är på jakt efter just detta - vilket passar mig personligen bra.

Uppdaterat: 2016-06-26 11:37

Pi, körde du Renaults låda? Kan ju skilja mycket på olika DCT trots allt. Alla DCT är inte exakt samma, lika lite som alla CVT är det. e-CVT är dessutom ett specialfall och generellt är jag mer skeptisk till CVT än just e-CVT. Mitt intryck av branschen nu är snarare att man börjar överge CVT till förmån för DCT. Renault, Audi och Kia är ju exempel på det.

Uppdaterat: 2016-06-26 14:31

När jag nämnde 7-växlad DSG så var det just VWs 7-växlade i kombination med 1,4 l motorn i gasutförande. Men jag har även kört Captur med 120 hk bensinare och automat. Det är dock 1 år sen så minnet är lite suddigt men inget direkt negativt runt automatlådan - sånt brukar man komma ihåg. Gillade dock inte riktigt stolarna fram och det var rätt grova fönsterstolpar fram vilket hindrade sikten en del.

Uppdaterat: 2016-06-26 18:14