Vi Bilägares forum

Rå motorgång Golf 1.2 TSI

Rå motorgång Golf 1.2 TSI

Min bil är inlämnad för service och koll av batteriet så jag har en Golf 1.2 TSI som lånebil. Jag tycker att den går "hårt" i motorn. Det är nästan som oljudet från femcylindriga motorer. Brukar de vara så?

Uppdaterat: 2017-01-31 20:34

Kommentarer

Kanske ute och cyklar, men tyckte att motorn i min Passat B6 gick hårt innan jag vant mig. Kanske beroende på direktinsprutning med högt tryck.

Uppdaterat: 2017-01-31 20:42

Går den hårt hela tiden eller slutar det efter ett tag?

Uppdaterat: 2017-01-31 20:47

Jag får tänka efter på väg till kontoret imorgon om det slutar. Jag tänkte på det i början av resan hem.

Uppdaterat: 2017-01-31 20:50

Inget jag upplever - snarare tvärtom.

Uppdaterat: 2017-01-31 20:51

I vår Fabia går motorn som den ska (1,2 TSI), faktiskt riktigt "smooth".

Uppdaterat: 2017-01-31 21:04
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu har ju jag kört diesel före denna men vi har ju ett par bilar till i familjen och jag tycker nog att den lilla turbo-snurran går, som Audi säger, riktigt "smooth"...:)

Uppdaterat: 2017-01-31 21:34

Inga problem här heller, nästan ljudlös och vibrationsfri på tomgång, lite rå om man trycker hårt på gasen kanske.

Uppdaterat: 2017-01-31 22:33
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Det känns bättre när motorn är genomvarm, men även efter fem mils körning är den råare i gången än min Alfa 156 från förra århundradet. Jag blir inte förvånad om det är en hög med extra tändpulser efter den ordinarie förbränningstidpunkten som spökar. En fyra bör ha en ren ton i motorljudet utan överlagrade pulser.

Apropå ingenting så visade färddatorn 5,4 liter/100 km när jag nådde arbetsplatsen. Adaptiv farthållare gör nog sitt för förbrukningen.

Uppdaterat: 2017-02-01 09:14

Tog en tur på lunchen och försökte komma fram till något. Den känns bättre när man passerar 2 krpm, men eftersom den tjatar om att man ska lägga i sexan från sisådär 50 km/h så händer det att man är under det.

Uppdaterat: 2017-02-01 13:29

Kör sällan över 2000 rpm på min och upplever inga problem. Kört samma motor med automat och den växlar också upp tidigt om man inte kör "aktivt".

Uppdaterat: 2017-02-01 16:26

Det måste vara något fel på den aktuella VW Golf 1.2T, för min far äger en sådan sedan april 2014 och motorn går silkeslent och man hör den knappt. Starkt bottenvrid med maxvrid redan från 1400 r/min. Går säkert att köra i 6:ans växel redan från 60 km/h. Skulle nog kunna säga att den är bra på det mesta.

Det enda jag inte gillade var dom små knapparna i ratten till farthållaren men det är nog en vanesak. Gillar spaken bättre som är kvar i Audi och som VW Golf 6 har. Elektronisk handbroms verkar ju vara svårt att undgå. Gillar mekanisk vanlig handbroms bättre. Går ju att ha nytta med på vintern också. Har elektronisk i min Audi A6 och det verkar endast vara för att designen ska bli finare invändigt i bilen.

I USA har dock VW Golf 7 en vanlig handbroms, varför vet jag inte?

Uppdaterat: 2017-02-01 20:48
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag säger inte att det är ett problem utan jag säger att den inte låter lika silkeslent som vissa andra fyror. Den aktuella bilen närmar sig 600 mil, men har väl gått som lånebil vid service alla milen. Har för mig Polon jag lånade förra året också lät disharmoniskt. Det är väl bara jag som är känslig för vissa ljud.

Uppdaterat: 2017-02-01 21:32

Motorn går mjukt o fint, men jag upplever att ljudet är lite rått vid gaspådrag vid lägre varvtal.

Fast jag tror som L. Mäkinen att man är lite olika känslig för ljud helt enkelt.

Shogun har som vanligt massor att tillföra. ;-)

Uppdaterat: 2017-02-01 21:45

Är man van vid elmotor och Alfa 156 så behövs det inte mycket för att störa harmonin.

Uppdaterat: 2017-02-02 07:50

Låter lite rått vid kraftigt gaspådrag men annars är motorn ganska tyst. På tomgång märks det inte att motorn är igång. Jag växlar alltid som ekonometern visar och det är vid 1400rpm så 6:an åker i vid ca 65 km/h.

Uppdaterat: 2017-02-02 08:38
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Vid låg belastning så kör jag på 6:an på 50-väg utan problem - i runt 1000 rpm.

Men är man van vid eldrift så låter den säkert rått vid kraftigt gaspådrag...:)

Uppdaterat: 2017-02-02 10:03