Vi Bilägares forum

Provkört Golf GTE -15

Provkört Golf GTE -15

Var iväg efter jobbet idag till lokala VW-månglaren, dom har en kampanj som lyder "Provkör en nu VW under oktober så skänkar vi 100 kr till bröstcancerforskningen".

Tyckte jag då?

Har inte jättestor erfarenhet av hybrider, men den passade tydligen min körstil väldigt bra.

Var ute och gled i strax över en halvtimme och totalt gick nog bensinmotorn i 5-6 minuter.
Väldigt trevlig bil att köra, och den pinnade även på i bra fart när man stampade på den lite.

Gick tyst i låg fart, men inte anmärkningsvärt tyst i motorvägsfart. Har mindre däckbuller i min 740 t.om. Däremot går den på el upp till bra fart, och går inte in med bensinmotorn förrän man trycker i kickdown.
Tycker också batteriet var väl litet, när det går under halvt är det svårt att få den att koppla ifrån bensinmotorn.
Eller, så går bensinmotorn in oftare när den blivit varm. Tur att det fanns ett E-drive läge.

Bilen i fråga hade även avståndmätande farthållare, riktigt bekväm sak jag inte provat innan. Saktade snällt ner till 80 bakom en lastbil och gasade själv upp till 110 igen när den svängt av.

Växlinarna kändes tydligt även vid eldrift, lite konstigt. Är det en vanlig automatlåda på dessa?

Från början ville jag jag prova E-Golfen, men den var upptagen av företagets VD, men eftersom jag såg ut som typiska målgruppen så blev jag erbjuden Golf R, men jag sa att jag ville köra nåt modernt, då blev det som det blev.

Hade det inte vart för det vanvettiga priset på 379.000 kanske man vart sugen...

Uppdaterat: 2015-10-19 20:04
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Kommentarer

Om du har mindre däckbuller i din 740 måste den här Golfen ha haft väldigt elaka däck!

Uppdaterat: 2015-10-19 20:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Var några 17-tummare, men tänkte när jag skickat att jag lurar mig nog på att det BARA är däckljudet man hör. Den var väldigt tyst i övrigt. Tystare än det dittils nyaste jag kört (toyota -14)

Som sagt riktigt trevlig bil. Det är roligt med teknik som gör nytta (Alltså borträknat touchskärmar, krångliga menyer och sånt trams, så jag hade inte ens igång infotainmentsystemet.

Uppdaterat: 2015-10-19 20:20
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Ja 379000:- är lite häftigt, men man kanske måste plocka in lite extra kulor för att få råd att skruva om programmet i dieslarna.

Uppdaterat: 2015-10-19 20:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ja 379000:- är lite häftigt, men man kanske måste plocka in lite extra kulor för att få råd att skruva om programmet i dieslarna.

Ang. detta frågade jag därinne.

I alla fall hallvärdinnan hade inte märkt av något minskat intresse, även om det kom en del frågor och så om vilka bilar som var drabbade och vad dom händer och så.

Upptäckte nu att E-Golfen är ÄNNU dyrare än GTE...

När de ligger på det priset tjänar man ju tyvärr inte in investeringen mot en vanlig bensin eller diesel-golf.

360 kr i skatt och 1 krona milen hjälper inte när man har en avbetalning på 3000+ i månaden plus värdeminskning.

Uppdaterat: 2015-10-19 20:59
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

3000 kr i månaden är lite mindre än jag tankade för innan jag skaffade elbil.

Jag kanske borde ha en GTE...

Uppdaterat: 2015-10-19 21:29
brut 33 skrev:

VW är ökända för vägbuller därav ingen i min ägo

Föredrar den mycket tystare och pålitligare Lexusen

Lexus är naturligtvis avsevärt tystare än Golf, men de lirar ju inte i samma division. Själv har jag också tyckt att Golf varit högljudd, men det är en avsevärd skillnad på 6 och 7.

Uppdaterat: 2015-10-19 21:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
leifer skrev:

Jag gissar att marknaden inte riktigt är mogen än för laddhybrider i större skala men som förmånsbil kan den nog sälja bra tack vare subventioner.

Intresset har helt klart ökat. Det är flera i min bekantskapskrets som fingrar på beställningsknappen nu när det finns hybrider som verkligen går att köra på el en bit och inte bara laddas vid inbromsning.

Uppdaterat: 2015-10-20 09:12

@Lason1

Kul att läsa om dina upplevelser efter provkörningen, har själv inte kommit iväg och testat än.

Det finns faktiskt en del A3 E-tron med sportpaket för 320 tkr på blocket som gått under 1000 mil, kanske ett alternativ att överväga.

Du pratade om att växlingarna hördes i El-Drift, verkar konstigt. Kan det varit något simulerat ljud för att ge föraren en känsla av gammal klassisk bilkörning eller växlade den faktiskt(kunde man känna växlingarna)?

Hur var ingreppet när fossilmotorn sparkade igång, några ryckningar eller var det väldigt odramatiskt?

Vet även att bilen är lite tyngre, var det något man tänkte på när man väl körde bilen?

Är sjukt sugen på en GTE eller e-tron men just nu så är priserna något för höga och är ingen early adopter direkt så hoppar gärna över först och andra årsmodellen av en ny modell för att slippa barnsjukdomarna.

Uppdaterat: 2015-10-20 09:54
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

GTE har självklart bromskraftsåtervinning den också.

Uppdaterat: 2015-10-20 10:55

Leifer nu ör du löjlig VW GTE är grymma bilar som jag absolut kan tänka mig. Denna gång blev det dock Auris HSD

Uppdaterat: 2015-10-20 16:31

Billigare än vaddå, Prius laddhybrid kostar ju nästan lika mycket och har patetisk kort körsträcka på el.

Laddhybrid är bra mycket bättre än vanlig Hybrid och om de på detta sättet snabbt kommer ut och ökar volymen så kommer priset mycket snabbare ned till lägre nivåer.

Toyota har tyvärr inte hängt med i utvecklingen här.

Uppdaterat: 2015-10-20 17:07

Ja se där. Här diskuteras det Toyota igen. I tråd om VW. Hmmmm.....

Uppdaterat: 2015-10-20 17:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Ja se där. Här diskuteras det Toyota igen. I tråd om VW. Hmmmm.....

Jepp, vilken skräll...

Uppdaterat: 2015-10-20 17:45
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Laddhybrider är väl det enda vettiga. Annars använder man ju bara bensin för att ladda batterierna!

Uppdaterat: 2015-10-20 17:58

(redigerat/Hackenbush). Jo, leifer, trasten har rätt. Det krävs nämligen bensin för att komma upp i fart och upp för backar;-)

Uppdaterat: 2015-10-21 07:57
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu fick jag en bild framför mig där Leifer knuffar sin Prius för att ladda batterierna!=)

Uppdaterat: 2015-10-20 18:17

Jag tror nog att trasten förstått. Redan från början. (Redigerat/Hackenbush)

Uppdaterat: 2015-10-21 07:58
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Men vi tar det den enkla vägen. En laddhybrid har en lagrad energi i sitt batteri som kommer från en annan källa än (bensin)motorn - vanligtvis ett eluttag. Den energin kan användas till att få en bil att accelerera (t.o.m. köra upp för en backe - f.ö. samma sak -acceleration). En "vanlig" Prius har fått sin energi från lagrad energi (högre lägespotential) - som kommer från att man använt bensin (i fallet Prius) som energikälla för att nå denna högre lägespotentialen (fart eller uppe på en backe).

En vanlig Prius behöver därför bensin för att kunna ladda sina batterier. En laddhybrid laddar sina batterier i ett elnät (vanligtvis).

Uppdaterat: 2015-10-20 19:36
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Men vi tar det den enkla vägen. En laddhybrid har en lagrad energi i sitt batteri som kommer från en annan källa än (bensin)motorn - vanligtvis ett eluttag. Den energin kan användas till att få en bil att accelerera (t.o.m. köra upp för en backe - f.ö. samma sak -acceleration). En "vanlig" Prius har fått sin energi från lagrad energi (högre lägespotential) - som kommer från att man använt bensin (i fallet Prius) som energikälla för att nå denna högre lägespotentialen (fart eller uppe på en backe).

En vanlig Prius behöver därför bensin för att kunna ladda sina batterier. En laddhybrid laddar sina batterier i ett elnät (vanligtvis).

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Uppdaterat: 2015-10-20 19:55
Audi A5 SB skrev:

En vanlig Prius behöver därför bensin för att kunna ladda sina batterier. En laddhybrid laddar sina batterier i ett elnät (vanligtvis).

Så är det ju såklart. Poängen med Prius (den vanliga) är dock att minska energiförlusterna, framförallt i stadstrafik. Elmotorn täcker även delvis för den fossila Atkinson-motorns svagheter. Det är faktiskt ganska fiffigt gjort.

Plugin-hybrid är så klart bättre, men det blir också dyrare ...

Uppdaterat: 2015-10-20 19:58

Det tar aldrig slut. Kan du, leifer, inte skriva "jag tror" då och då? Så slipper vi detta tjafs.

"Grejen var att det fungerar mycket bra med ett system som återvinner bromskraftsenergi men ej är laddhybrid, och att det är nåt som kommer efterfrågas mer än laddhybrider, därför borde VW vara med på den marknaden! Toyota kommer fortsätta öka sin försäljning med hybrider som inte är plugin och jag undrar hur länge VW kommer titta på."

En laddhybrid är överlägsen en vanlig "Prius" i de flesta lägen. Och därmed mer miljövänlig.

Uppdaterat: 2015-10-20 20:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Swemba skrev:

Audi A5 SB wrote:En vanlig Prius behöver därför bensin för att kunna ladda sina batterier. En laddhybrid laddar sina batterier i ett elnät (vanligtvis).

Så är det ju såklart. Poängen med Prius (den vanliga) är dock att minska energiförlusterna, framförallt i stadstrafik. Elmotorn täcker även delvis för den fossila Atkinson-motorns svagheter. Det är faktiskt ganska fiffigt gjort.

Plugin-hybrid är så klart bättre, men det blir också dyrare ...

Självklart. F.ö. är tekniken bakom en Prius något som jag varit fascinerad av mycket länge. Klurigt värre.

Uppdaterat: 2015-10-20 20:09
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
leifer skrev:

Audi A5 SB wrote:Det tar aldrig slut. Kan du, leifer, inte skriva "jag tror" då och då? Så slipper vi detta tjafs.

Du börjar alltid och om det kommer ta slut beror på dig, du förvränger allt jag säger till det värsta. Jag kommenterar aldrig dig normalt överhuvudtaget så detta är inte mitt fel. Problemet är att du inte vill sluta om du inte kan förnedra mig tillräckligt, vilket är sjukt i sig. Jag förstår fysiska lagar och är ingen idiot som du indirekt påstår, det är bara lågt det du sysslar med.

Audi A5 SB wrote:

En laddhybrid är överlägsen en vanlig "Prius" i de flesta lägen. Och därmed mer miljövänlig.

Bara om du laddar, annars sämre. Problemet är att många laddhybrider kommer köras runt ofta utan att laddas (särskilt sett till hela bilens livslängd). Det är mycket batteri för liten användning. Toyota har fattat detta och VW kommer behöva tänka om, det var min poäng.

Man köper väl en laddhybrid just för att man vill ladda den med billig ström? Det är väl hela poängen med köpet.

Uppdaterat: 2015-10-20 20:21

Ja, poängen med en laddhybrid är väl att man laddar den. Varför annars köpa en ö.h.t. ?

Uppdaterat: 2015-10-20 20:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

leifer krev: " En risk är väl också på sikt att batteriet, om det går sönder, inte ersätts utan att man kopplar förbi det om möjligt."

Gäller det inte en vanlig Prius, eller har jag missat något?

Uppdaterat: 2015-10-20 20:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Pi: och laddhybriden du körde var--?

Uppdaterat: 2015-10-20 20:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Leifer,

Finns det någon fördel, i din mening, förutom att man inte behöver ladda en snikhybrid och att den är billigare?

En hybrid utan laddmöjlighet är bara ett sätt att sälja mer prylar än kunderna behöver.

Ju fler städer som kräver att bilar har ett nollutsläppsläge desto fler laddhybrider blir det.

Uppdaterat: 2015-10-20 21:01

Kan ge Leifer visst stöd. Har provkört ett flertal bilar i storleksklassen de senaste månaderna och Auris HSD drog faktisk ca: 1 dl/mil mindre än näst bästa bil. I klartext 0,41 l/mil på min testrunda och näst bästa drog 0,51 l/mil. Nu passade denna runda antagligen HSD-tekniken rätt bra och skulle man istället mäta ren landsvägsförbrukning - typ 100 km/t - så är jag övertygad om att skillnaden blir mindre. Sen kan ju övriga bilar fungera som dragbilar till ett släp vilket är en uppenbar skillnad till nackdel för HSD-tekniken. Men kör man i staden och dess omgivningar så är jag rätt övertygad om att HSD-systemet är ovanligt snålt på bensin och det beror nog på att elmotorn går in i många bensinslukande situationer och håller därmed nere bensin-topparna.

Uppdaterat: 2015-10-20 21:40

Jag har alltså INTE kört nån laddhybrid (främst av prisskäl - annars skulle de vara högst intressant) utan främst bensindrivna bilar i Golfklassen och i nåt fall även bilar något mindre än Golf - samt några mindre SUV:ar. Och det var alltså en Auris Kombi HSD och inget annat (skrev lite fel i förra inlägget).

Uppdaterat: 2015-10-20 21:44

Fungerar inte en laddhybrid som en "vanlig" hybrid om batteriet är tomt, dvs laddning av batteri vid bromsning etc?

Uppdaterat: 2015-10-21 08:21

Hybrider har idag blivit synonymt med laddhybrider - som en elbil "light" med möjlighet att köra fossilt när man ska långt.

Med den definitionen är den vanliga Prius inte en hybrid. Den hör snarare till segmentet vanliga bilar - bilar man tankar i stället för att ladda. Prius är en traditionell fossilt framdriven bil som med hjälp av lite finurliga system lyckas nå en mycket låg förbrukning, framförallt i stadstrafik. Eftersom "hybridsystemet" är slutet så är det egentligen irrelevant att det ens existerar.

Man får också komma ihåg att Prius togs fram i en tid där batterier var mycket dyra och fossila bilar både skitiga och törstiga.

Jag tror att den vanliga Prius har spelat ut sin roll - åtminstone ganska snart.

Uppdaterat: 2015-10-21 09:13

Laddhybriden fungerar som en vanlig hybridbil när batteriet är tomt men med den fördelen att man kan tillgodogöra sig mer energi vid fartminskningar när batteriet är större. Många fördelar även med den vanliga hybriden, alla har inte laddningsmöjlighet där man bor men kan ändå uppskatta att bilen är snål och inte låter bensinmotorn gå på tomgång i bilköer och vid rödljus. Hybridbilen har en mycket starkare startmotor som drar upp bensinmotorn i över tusen varv per minut innan bensinen släpps på vilket gör att bensinmotorn håller längre och startmotorn behöver inte bytas ut under bilens livslängd.Man får även en bil som inte någon gång tvekar att leverera kraft när man begär det vilket ibland händer med den vanliga bilen. Hybridbilar har offtast ingen koppling som slits och behöver bytas ut under bilens livslängd. I den vánliga bilen har man en växellåda med hundratals delar, i en del hybridbilar har man bara en liten planetväxel med ett tiotal delar som hela tiden är i ingrepp ungefär som reduktionsväxeln som elbilar har för att sänka varvtalet från elmotorn till hjulen.

Hybridbilen kan driva AC vattenpump kupéfläkt utan att bensinmotorn behöver vara igång.

Uppdaterat: 2015-10-21 09:13
Elbil2

Laddhybriden är ingen bil man vill ha den dagen batteriet tar slut, det slits på ett helt annat sätt än på en vanlig hybrid då man utnyttjar batteriets kapacitet i mycket högre grad, hybrid står förresten för att man använder mer än en kraftkälla för att framföra bilen, det verkar som en del inte har förstått detta ;)

Uppdaterat: 2015-10-21 09:38

Leifer, i takt med att batterier blir billigare så kommer merkostnaden för att få en laddhybrid minska ... tills dess att det inte är någon skillnad alls. För du vet väl att t ex en plug-in Prius beter sig precis som en vanlig Prius med skillnaden att den GÅR att köra på enbart el. Mao, dess enda nackdel är att den är dyrare ... än så länge.

Uppdaterat: 2015-10-21 09:39
leifer skrev:

Lägre vikt och lägre förbrukning jämfört med laddhybrider som inte laddas. Hållbarare batterier kan det vara också.

Varför skulle batterier i en sådan hålla bättre? Jag tror snarare att de riskerar att nyttjas i en bredare del av sitt laddområde eftersom de är mindre och därigenom åldras snabbare. Med en laddhybrid kan man (om man vill) se till att energinivån i batteriet är nära det rekommenderade av tillverkaren.

Med en laddhybrid kan man kosta på sig att ha en mindre fossilmotor och köra mer på batteriet.

De flesta fabrikanterna verkar vara på väg att lansera laddhybrider i fler prisklasser framöver så jag är övertygad om att de flesta nybilsköpare kommer ha med såna i planen framgent. Bor man i lägenhet och inte har laddmöjlighet behöver man ännu större batteri så man kan ladda "på stan".

Uppdaterat: 2015-10-21 09:41

Att batterierna håller längre på en vanlig hybrid än på en laddhybrid är nog obestridbart, batteriet laddas aldrig ur helt och laddas aldrig fullt, tvärt emot en laddhybrid där man vill ha ut maximal körsträcka på batteriet, det tar död på batteriet betydligt snabbare även om det håller länge, det finns ju så klart en orsak till att Toyota som är dominerande på hybridförsäljning inte satsar hårdare på laddhybrid

Uppdaterat: 2015-10-21 09:49
Simon no1 skrev:

det finns ju så klart en orsak till att Toyota som är dominerande på hybridförsäljning inte satsar hårdare på laddhybrid

De har redan utvecklat den lösningen och vill maximera vinsten innan de följer marknaden.

Man vill gärna komma lite längre än nån km i nollemissionsläge.

Uppdaterat: 2015-10-21 09:58

Man får inte glömma att Prius har billiga NiMH accar, medan laddhybrider använder nästan uteslutande Li Ion som är avsevärt dyrare.

Uppdaterat: 2015-10-21 10:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Idag vill jag nog inte påstå att NiMh-ackar är billigare än Li-baserade ackar för i stort sett all utveckling sker på Li-sidan och där har det skett avsevärda prissänkningar under de senaste 10-talet åren. Sen för att möta Simons påstående så är det så att man aldrig drar ur hela batterikapaciteten på ett Li-batteri utan maximalt ungefär 70--80 % - just för att spara livslängd.

Uppdaterat: 2015-10-21 10:21

Är det någon mer som testat Golf GTE eller någon VW gruppens bilar med samma hybrid-drivlina?

Uppdaterat: 2015-10-21 11:07
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

I 16 000 mil håller elbilens batteri bra ser man här.

http://youtu.be/ZEx09f3WNTg

Även batteriet i plug-in hybriden Prius utnyttjas bara till en del av kapaciteten i batteriet man utnyttjar ca: 3,4 kWh av 4,4 kWh. Även Prius lilla plug-in batterier klarar mycket högre strömuttag än vad som tas ut vid normal körning av bilen.

När bilen går på bensin eller på el som här i filmen krävs inte så stor effekt för att driva bilen vilket man kan läsa av i mitten där man ser hur många hk elmotorn ger för tillfället under den 22 minuter långa turen. SoC som man kan avläsa till höger i filmen är ett mått på laddningsgraden i batteriet= energiinehållet.

http://youtu.be/zloIb_LvIBQhg

Uppdaterat: 2015-10-21 11:55
Elbil2

Intressant att se ett klipp från USA, även om det är lite trist att höra att prio var att "jag gör detta för att spara pengar".

Men det är nog en betydligt starkare drivkraft än att vara snällare mot medmänniskor och miljön för många.

Krävs lite självföroende att ratta en LEAF i landet där man älskar SUV och stora motorer.

Uppdaterat: 2015-10-21 11:59
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Sen kommer man ju inte ifrån att ett större batteri ger större marginaler vid höga effektuttag ur elmotorn (accelerationer) så t ex Prius plugin's lilla batteri blir rimligen mera belastat vid högre effektuttag än ett större batteri i nån annan plugin-bil. Ja - såvida inte elmotorn har betydligt lägre effekt i bilen med litet batteri - typ hälften så hög effekt.

Uppdaterat: 2015-10-21 12:00

Här i filmen ser man att Prius plug-in batteri består av fyra batterier i en låda där man tömmer ett batteri i taget vilket visar att man inte behöver så stort batteri för att klara effektuttaget utan att batteriet slits för hårt.

http://www.youtube.com/watch?v=atoqo2QlFlY&sns=em

Uppdaterat: 2015-10-21 12:39
Elbil2

Previa - det är ovedersägligt att samma relativt höga effektuttag "sliter" mera på ett batteri med lägre kapacitet än på ett med högre kapacitet - och det var detta jag försökte säga i mitt förra inlägg.

Uppdaterat: 2015-10-21 13:01

Pi" har helt rätt i att ett större batteri är att föredra ur hållbarhetssynpunkt precis som långsamladdning är att föredra före snabbladdning som även den sliter mer på nuvarande batterier. Batterierna verkar redan idag hålla extremt bra för elbilar som Nissan Leaf där batterierna bara tappar 6 % av kapaciteten efter 16 000 mil och många av dessa bilar har hög del snabbladdning .

Uppdaterat: 2015-10-21 14:50
Elbil2

Har haft annat för mig.

Växlingarna i golfen hördes inte om jag skriv det, som kändes. Bensinmotorn märks inte när den startar i stadstrafik när batteriet börjar bli dåligt, men med bra batteri startar den på kick-down, en sak jag gillade.

Tycker bromsåtervinningen funkade konstigt.

Man har ingen motorbroms som, iaf jag hade förväntat mig, laddar batterierna, utan återvinningen går in först när man bromsar med bromspedalen, en sak som hade kunnat göras annorlunda och hade ökat räckvidden avsevärt.

När bensinmotorn går in mer regelbundet är det ca 16 km kvar av batteriet, det började på 35 och då var den fulladdad.

När motorn går kopplades batteriet ifrån också, så det laddas inte under motorvägskörning tyärr...

Uppdaterat: 2015-10-22 21:17
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason1 skrev:

Har haft annat för mig.

Växlingarna i golfen hördes inte om jag skriv det, som kändes. Bensinmotorn märks inte när den startar i stadstrafik när batteriet börjar bli dåligt, men med bra batteri startar den på kick-down, en sak jag gillade.

Tycker bromsåtervinningen funkade konstigt.

Man har ingen motorbroms som, iaf jag hade förväntat mig, laddar batterierna, utan återvinningen går in först när man bromsar med bromspedalen, en sak som hade kunnat göras annorlunda och hade ökat räckvidden avsevärt.

När bensinmotorn går in mer regelbundet är det ca 16 km kvar av batteriet, det började på 35 och då var den fulladdad.

När motorn går kopplades batteriet ifrån också, så det laddas inte under motorvägskörning tyärr...

Du måste sätta växelspaken i B-läge. Då har du full bromskraft/laddning så fort du släpper gasen!

Uppdaterat: 2015-10-22 21:25

Du har en laddmätare i bilen så du kan se hur mycket den laddar när man släpper gasen. Så ja den laddar!

Uppdaterat: 2015-10-22 21:46

Tack för uppdateringen Lason1.

Måste säga att jag är sjukt sugen på hybrid Golfen eller A3;an.

Dom kommer ju välutrustade från start och det enda jag behövt lägga till är dragkrok.

Och frågan är, är dom så dyra egentligen?

Visst kan man räkna på en snik golf på 140/150 HK och då ser man ju att denna springer iväg med 100 000 till, men frågan är om man kan jämföra så rakt av, det är ju två relativt olika bilar?

Det man ofta läser är att man vill "Räkna hem" kostnader och syftar då på att bilen måste vara så snål så att driftskostnaderna väger upp pengarna man lägger ut på köpet. Och används "räkna hem" ekvationen så skulle väl vi alla egentligen sitta i en Dacia modell snikvariant, men det gör vi ju inte.

Eller så är det så enkelt att man är en tekniknörd och ovan funderingar bara är ett sätt att berättiga ett köp :-D

Uppdaterat: 2015-10-23 07:52
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.