Lånebilen i dag var en Renault Clio TCe.
Betyg: 2 av 5.
Ja, vad säger man...
Först deras ohemult stora (men dock tunna!) nyckelplatta får en ju att undra hur man tänkte där. Smidigare hade varit skönt.
Så trycker man på startknappen och "BBBBRRROOUUMMBRBRBRUURMBRRMMMBRBRBMRMR".
Oh, en diesel, tänkte jag. På en så liten?
Den lät och levde rövare och vibrerade och hade ett inte alls särskilt angenämnt ljud måste jag säga.
När man så fick i växeln i den inte så distinkta växellådan så uppstår ett vinande såväl vid backande som framåtåka. När man så gasar så viner det mer, lite lågmält och påtagligt, likt ett flygplan som startar. Släpper man gasen upphör det - rakskurna kuggar? Lät nästan som så.
Växelspaken vibrerar och lever om även den, och när man släpper gasen för motorbroms och gasar om vartannat så rör sig spaken fram och tillbaka i takt med att belastningen ändras på kuggarna.
Fick upp den i fart på motorvägen och då kom vindbruset likt det stormade utanför. Jag tänkte i min stillhet att så mycket oväsen som den hade för sig redan i 30, men, jodå - det gick tydligen...
På ratten hittade jag några knappar som kunde härledas till att kanske vara någon form av farthållare:
Om det nu är det så är det synnerligen oklart hur man får igång den. Jag petade på allt möjligt men tji fick jag. Men, så tänkte jag på diskussionen om att vissa har lite suspekta spakar vid sidan av som kanske fyller någon sådan funktion!
Så jag vevade runt bakom för att försöka hitta och se där, på höger sida hittade jag en spak med knappar till höger och vänster och någon form av ratt på baksidan. Oklart vad det var och jag lyckades inte identifiera den eller över huvud taget se den utan att bli allt för livsfarlig på motorvägen.
Ser ni den på bilden ovan?
Den är synnerligen väl dold bakom höger eker.
Väl hemma ålade jag mig bakom och lyckades fota den:
Skulle kunnat vara tydligare om man säger så.....
Fullständigt idiotisk placering enligt mig.
Kom till slut hem i allafall och något positivt var att åtminstone på denna korta resa så var sätet bra. Jag satt hyfsat okej även om jag hade velat få ratten närmre mig (det gick inte mer, jag provade). Bromsen var skön, men styrningen kunde känts bättre. Inredningen var luftig men knapparna var inte alltid jättelogiska såhär när man var ny i bilen. Radion började plötsligt prata och det var på ren chansning att trycka på en knapp för att av den.
Öppnade sedan tankluckan för att se vad det var, och dieselmotorn gick tydligen på bensin visade det sig....
Så, åter igen, 2 av 5, där sätet, bromsens känsla och den luftiga interiören lyfte betyget.
Rekommenderar jag denna?
Inte det minsta, om den inte råkar vara fruktansvärt extremt jättebillig, men knappt då.
Kommentarer
Förra generationens Clio hade "påslaget" till farthållaren på "kardan-tunneln" mellan framstolarna vill jag minnas - inte riktigt det första ställe man letade på och det krävdes studie av instruktionsboken innan jag hittade knappen.
Oh, tack! Skall undersöka när jag skall lämna tillbaka bilen om ett par dagar.
Spaken bakom ratten du fotat verkar vara till att höja o sänka volym på stereon och kanske nåt mer... Ser "mode" också och längre in nåt jag inte kan läsa... Telefon? Anar grön o röd lur. Vissa bilar kräver att man lusläser handboken... :-(
Jag lånade en gång en förmodligen ännu äldre Clio och den hade en väldigt skum styrning som "högg" i rakt fram läget. Ungefär som om servon slutade jobba en kort stund. Mycket obehagligt på en krokig mindre väg...
Beklagar att du behöver lida i denna "bil" ett par dar... Hänt nåt med V90n? Snacka om kontrast... Men desto nöjdare blir du när du får tillbaka din bil. :-)
Det förefaller vara så ja, och antagligen kan man få opp en meny någonstans, och så är väl rullehjulet eller vad det är på baksidan som gör att man rullar i den där menyn som kanske kommer upp någonstans.
Jag körde hem från verkstaden. Jag kör dit. That's it =) Inget mer planerat, som tur är.
Det är lite garantiärenden som skall fixas och rapporteras vidare. Men det är en annan tråd =)
Kollade upp den, enligt Car.info:
2015-08-00
Manufactured
in France
2015-09-05
Type approval of EEG certificate
2015-09-07
Pre-registered
2015-09-07
Change of owner
2015-09-23
Change of owner
2015-09-24
Change of owner
2015-09-24
Registered
2015-09-24
In traffic
2015-09-24
Leased
2016-12-05
Not in traffic
2017-02-07
Change of owner
2017-02-07
Leasing ended
2017-08-17
Change of owner
2017-08-17
In traffic
2017-08-17
Leased
2017-08-21
Inspection
in Sweden
42,090 km
Ägarna är olika företag, alla utom ett ingår i samma koncern. Lite oklart om det fjärde ingår där också - det har jag inte orkat ta reda på :-p
Förstår varför ingen vill ha den. Haha. =)
Nu ska man kanske inte jämföra en Clio med en V90, även om det blir så av praktiska skäl.
Jag har likadana knappar bakom ratten på min cabbe, och är van att ha dem där då även Peugeot och Citroen har dem där. Dock föredrar jag PSA's lösning som ger mer funktioner.
Jag tycker definitivt att det är bättre att ha farthållare och radiomanövrering på detta sätt, mot att ha dem på ratten. Nu slipper jag släppa ratten med tummarna och kan bara peta med fingrarna.
Självklart en vanesak och smaksak.
Att radion började prata kan väl vara RDS:en som gick in?
Farthållaren på Renault brukar ha en separat knapp nånstans, på min cabbe sitter den på panelen framför vänstra knät, på Captur tror jag den satt nere på mittkonsollen (om jag minns rätt).
Även där föredrar jag PSA's lösning där allt sitter i spaken till vänster om ratten.
Man får ju lust att åka och provköra bara för att få se galenskaperna...
Jag jämför inte med V90. Har kört ett antal bilar, varav en liten sak förut som hyrbil - Var det en Kia tro? Minns inte, men den var inte stor och den var inte rolig, men ack så mycket bättre än denna Renault.
Om jag skall peta på den där spaken så måste jag hålla handen obekvämt långt ner, om jag kör rakt fram. Svänger jag vänster blir det inte bättre... Med tumknapparna jag har nu, och hade på min förra Mazda, så är knapparna alltid tillgängliga och jag har då alla funktioner oavsett hur ratten står. Så gillar definitivt det bättre.
En gång körde jag en annan fransk bil, minns inte märke, men där satt en hel kloss med knappar på ratten, och den snurrade INTE med ratten, så knapparna var aldrig där man behövde ha de och dessutom slog jag i armen i klunsen när jag rattade mycket vid en parkering exempelvis.
Ingen aning. Startade. Den var tyst, försökte backa och så pep den till när jag lade i backen och sedan när jag började köra framåt så plötsligt hoppade den igång. Ingen aning om vad som hände. Ingen trafikinfo i allafall.
Det är fem knappar och en rullgrej på den där spaken tror jag.
Sedan fyra knappar på ratten. Sedan då den än så länge väl dolda farthållarstartaren. Totalt 10 knappar plus en rullgrej
I Volvon har jag tre knappar på vänster ratteker (dragit bort adaptiva farthållardistansknapparna samt val mellan adaptiv, pilot assist och fartbegränsare), och så sex till höger (en meny plus de övriga fem, dragit bort röststyrning). Detta sköter ALLT. Alltså motsvarande 9 knappar och ingen rulle. =) Totalt är det dock 14 men då är ju röststyrning, adaptiv, pilot assist, avstånd och sådant tillräknat som inte finns i den där hyrbilen.
Men största problemet som jag ser det är just att man inte ser. Även om jag hade lyckats läsa innan vad det stod på spaken skulle jag inte kommit ihåg vilken knapp som gör vad och hur. Rattknapparna i Volvon förklarade jag för frugan mycket kort när hon var på väg hem och så fick hon det att fungera. Förklara den där spaken vete fåglarna hur jag skulle gjort lika enkelt.
Haha, gör inte det.
Man kan ju hoppas att det här är ett måndagsexemplar (att döma av alla turer den haft så kanske det är så också?). Allvarligt alltså, så himla dåligt ljud det var i motorn för en bensinare, det...måste vara fel! Och växellådan likaså.
Får jag chansen skall jag prova en likadan någon gång för att se om det var fel dag i veckan denna var byggd eller om alla är såhär.
På Dacian jag hade satt det en knapp där man kunde växla mellan farthållare-av-fartbegränsare på panelen. Enda fördelen med det var att man slapp aktivera farthållarsystemet vareviga gång man använde bilen. Största nackdelen med det var att den ansåg att inställd hastighet på farthållaren skulle visas i den enda display där man fick information om annat än bilens hastighet. Ville man veta vad klockan var fick man trycka några gånger på knappen och efter några sekunder med vald visning hoppade den tillbaka till att visa inställd hastighet.
Det förutsatte förstås att man inte för stunden körde med farthållaren aktiv för då var det tydligen inte viktigt att veta vilken hastighet den försökte hålla. Skrammelverket till trea orkade inte alltid hålla den fart man ställt in.
Hade en liknande upplevelse i en Peugot 206 vid något tillfälle då min ordinarie bil skulle få en ny ruta eller nåt. Upplevde det som att köra utan kaross. Värdet av bra isolering ska inte underskattas.
De hade missat att boka upp en hyrbil så han fick fram den här på telefon på fem minuter, så det kan ha bidragit till valet.
Det låter bekant med något sådant ja! Citroën var det definitivt - ser symbolen i fronten nu när du säger det.
Det var väl jag som "jämförde" V90 med Clio när jag skrev "snacka om kontrast"... Fast min tanke var väl mer att det känns lite trist få en sån lånebil. Vore ju en fin gest om man fick låna en likvärdig, eller finare bil, speciellt när det är garantiärenden. Det skulle ju kännas trevligt och skulle kunna motivera en att byta upp sig, eller i varje fall stanna hos märket även om det blir en del garantiärenden...
När min V70 blev återkallad för byte av grenrör, vilket gjordes i samband med en service, fick jag hyra en Dacia Sandero. Kostade visserligen bara 199kr + bensin... Det var nog ungefär samma upplevelse som Clion... Det blev en del letande efter rätt reglage även där. ;-)
Den andra franska bilen du provat där "klossen" med knappar inte snurrade med låter som Citroën C5 av senaste generationen. Kanske har dom så på nån mer...?
Jag tror det är endast C5 III som har det där fasta rattnavet, jag är heller inget fan av det, föredrar definitivt C5 II när det gäller ratt o reglage.
Renault har en konstig logik när det gäller vad som var visas på panelen, och denna logik har Dacia ärvt.
Jag ska inte tala för de nyaste, men på min Megane cabbe är de så. Varje gång man aktiverar/avaktiverar farthållaren som kommer satt hastighet upp i ett litet fönster mellan mätarna, medan t.ex. aktuell förbrukning försvinner och måste tryckas fram på nytt med ett tryck på änden av torkarspaken.
Nu är det inte livsviktigt men ändå irriterande.
Har försökt spela in lite.
Först en filmsnutt på starten.
Sedan en inspelning där telefonen legat i passagerarsätet under hela resan.
Vid cirka 5:10 far jag ut på motorvägen.
https://youtu.be/V7CLYZSln6E
https://youtu.be/vA9Ov5TkX8c
Frugans kommentar när jag spelade upp startfilmen: "Den låter som en traktor"
Synd att Hertz inte har någon "Betygsätt din upplevelse" när man återlämnar.
Påminner lite om en spårvagn faktiskt, när man kör =)
Eventuella sporadiska knaster är något från konverteringen av ljudfilen till videofil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.