Under pandemin så har detta med provkörning av nya bilar legat nere för min del. Men igår fick jag tummen ur och var iväg och provade VW ID 4 och Mustang Mach E. Här är lite intryck
VW ID 4:
+ Sköna stolar överlag, dock lite smala i ryggen för mig.
+ Ljus och luftig med stora glasytor.
+ Gillar att den lilla displayen framför föraren följer med rattinställningen.
+ Bekväm fjädring, dock på gränsen till för mjuk för min smak
+ Infotainmentskärmen var hyfsat stor och skarp
- För mycket krängning i kurvorna, speciellt med tanke på den låga tyngdpunkten som batteriets placering ger.
- Infotainmentskärmen är alldeles för långsam och laggar onödigt mycket i vissa fall. Våran 5 år gamla Ipad är bättre...
- Över vissa ojämnheter så märktes en del skaller i karossen.
- Provade självkörningen och den funkade väl sisådär. I lite skarpare kurvor på påfarter så kändes det inte helt 100.
- Med tankte på att det är en elbil så kändes den inte jätterapp.
- Ingen one pedal driving, inte ens i B-läget kan man undvika att använda bromsen.
- Ingen frunk och ganska litet bagageutrymme.
Mustang Mach E:
+ Snabbare styrrespons och betydligt lägre krängning än ID4.
+ Mer solid känsla i karossen över ojämnheter.
+ Bra one pedal driving. Man behöver aldrig använda bromsen.
+ Frunk med avlopp :-)
- Lite väl fast i fjädringen, på gränsen till studsig ibland
- Små glasytor gav en instängd känsla i kupén
- Hårda platta stolar. Nackstödet kändes som det var gjort av sten.
- Komplicerat handhavande för självkörningen. Man var tvungen att trycka in en kombination av knappar för att få igång självstyrningen, kändes onödigt komplicerat.
- Även Fordens infotainment kändes bitvis segt.
- Upplevde en ganska tydlig fördröjning mellan att man tryckte på gasen och att bilen började accelerera. Stor skillnad mot Tesla där minsta lilla tryck på gasen ger omedelbart tryck i ryggen.
Sammanfattningsvis, om jag var tvungen att välja en av dessa så skulle det nog bli ID4, på grund av de bättre stolarna och rymden i kupén, men ingen av dem skulle vara mitt förstahandsval. Ser nu fram emot att provköra Ioniq 5 och Tesla Model Y.
Är dock lite tveksam hur Model Y kommer kännas i fjädringen. Överlag verkar testare i USA vara eniga om att den är för hårt fjädrad.
Kommentarer
Kul att fler kommer iväg och testar lite. :) Mach-E har jag själv inte provat än så intressant att läsa om den. Trist att många verkar ha svårt få till ett vettigt infotainment. Där blev ju jag som Teslaförare less på Enyaq när jag provade den, tog en evighet innan Spotify var igång och spelade, man hade hunnit köra en bra bit. Teslan hoppar den igång och spelar innan jag hunnit få ner rumpan på sätet.
Vad gäller Model Y och hård fjädring så tycker jag de flesta tester man hittar är på Performancemodellen och den är ju lite hårdare helt klart, känns som de som skaffat Long Range med 19" är mer nöjda men som dig är man lite sådär fundersam. Nu är man ju bortskämd när man kommer från luftfjädring med.
Håller helt med dig om VAG:s semiautonoma funktion med, den är långt efter många andras.
Ja på infotainment- och elektroniksidan leder Tesla stort. ID4:ans pekskärm är inte ens i närheten av acceptabel skulle jag säga. Tycker ID4:ans infotainment visar med all önskvärd tydlighet hur svårt det kommer bli framöver för traditionella biltillverkare att konkurrera med Tesla. Polestar/Volvo ligger väl ganska bra till eftersom de kör Android Auto, men för VW kommer det nog bli tufft. VW får nog sikta in sig på kunder som vill ha en elbil som känns som en "vanlig bil".
De kör inte alls android auto utan Googles nya system för bilar, det bygger dock på android.
Android Automotive heter det då istället.
https://en.wikipedia.org/wiki/Android_Automotive
Skulle gissa på att det är just det som de försöker göra, kolla med Enyaq t.ex. det finns inget med den när du står bredvid eller sitter i som avslöjar att det är en elbil.
Och jag tror även att det är den gruppen som vill ha en "helt vanlig bil" som är deras befintliga kundgrupp med så tror de gör rätt i att hålla sig där.
Jag menade Android automotive, men skrev Android auto 😀
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.