Efter diskussionen om Tesla Model 3 är prisvärd eller inte så bestämde jag mig för att provköra en sådan. Provkörde i Mall of Scandinavia i Stockholm, så det blev en runda på E18 och E4 i närområdet. Körde Perfromance modellen med 20-tums fälgar. Tycker det var en mycket bra bil! Först lite plus och minus:
+ Styrningen gillade jag mycket. Den har precis lagom mycket motstånd för min smak och ingen överdrivet snabb mittcentrering heller. Påminde om den i min X3:a. Styrresponsen var snabb och bilen satte sig snabbt i kurvan.
+ Accelerationen är givetvis mycket bra och min X3:a kändes ordentligt slö när jag körde den efteråt.
+ Fjädringen var inte alls så stötig, tycker jag, som t.ex. ViB har klagat på. Visst är den ganska fast i dämpningen, men jag tycker den hanterade gupp och broskarvar riktigt bra. Framförallt gillar jag att den inte nickar i längsled. Mina föräldrars BMW 118i M-sport upplever jag som stötigare.
+ GIllar mycket den låga instrumentpanelen och den obehindrade sikten framåt. Önskar att alla bilar kunde byggas på det viset.
+ Bilen kändes mycket styv i karossen. Visst hördes det en del när man körde över ojämnheter, men inget gnekande eller skallrande i inredningen.
- Mitt största problem med bilen är nog sittkomforten. Stolarna har dåligt sidostöd och för kort sittdyna. Än så länge slår BMW och Volvo Tesla när det gäller sittkomfort.
- Tyckte bilen upplevdes lite trång i sidled, man satt ganska nära varann i framsätet.
- Däcksljuden var ganska påtagliga, dock upplevde jag inte bilen som överdrivet bullrig, det gick absolut att prata i motorvägsfart, men däcken hördes helt klart.
- Bilen kränger en del i kurvorna, eller kanske är det så, som Autocar var inne på, att man känner krängningen mer, eftersom man sitter längre från tyngdpunkten. Hur som helst så åker jag mer i sidled i stolen än vad jag skulle vilja i kurvorna.
Sammanfattningsvis så är det absolut en bil jag skulle kunna tänka mig, dock uppskattar jag lite bekvämare insteg, så Model Y skulle nog passa mig bättre. Kändes min X3:a som en gammal traktor, efter provkörningen då?
Ärligt talat, inte. Vid normal körning så är det svårt att känna någon enorm skillnad i hur bilarna ligger i kurvorna, eller på vägen. Även min X3:a har ganska så fast fjädring och beter sig ganska likartat. Visst så har Model Y något bättre styrrespons, men när det gäller krängning i kurvorna så är skillnaden i vardaglig körning ganska liten. Det viktigaste för mig, som inte kör på bana, är hur bilen svarar på styrutslag och hur snabbt den "sätter sig i kurvan". Där upplevde jag inga monumentala skillnader mellan en Model 3 och min X3:a.
Kommentarer
Sammantaget var det en positiv upplevelse och jag kan, efter provkörningen, hålla med om att Erik Wedberg var onödigt hård i sin recension av bilen. SÅ stötig och bullrig är den inte.
Gillar man sportig/rolig/dynamisk körning, och prioriterar tuff kurvtagning, ja då störs man nog inte av i övrigt stötig fjädring och däcksbuller. Kanske Erik Wedberg prioriterar komfortegenskaper i sin körning, ja då blir hans recension av Model 3 riktig både för honom och andra.
Visst är det så, men det beror ju alldeles på vad man menar med komfort. Att sitta och åka fram och tillbaka i längsled i stolen när man gungar över gupp tycker inte jag är komfortabelt. Själv så kör jag inte speciellt fort på allmän väg och kör aldrig på bana, men jag gillar att få sitta still i stolen när jag kör. Och det gjorde jag i Model 3. Visst kanske det blev en del snabba vertikalrörelser över vissa gupp, men inget jag uppfattade som obehagligt.
Vore intressant att veta relationen av sålda Model 3, versionerna Long Range vs Performance. Hittills har jag bara sett tester av prestandamodellen. Är den genomsnittlige Model 3-ägaren mest intresserad av översnabb acceleration och sportig körning, och därmed helst väljer Performance?
Personligen skulle jag välja Long Range AWD om jag skulle köpa en. Gillar lite fastare och direktare (eller sportigare) köregenskaper, men är i det närmaste ointresserad av översnabb acceleration. Men jag tycker fortfarande det är olyckligt att Tesla inte kan erbjuda något som motsvarar en BMW 320d M-sport t.ex. Alltså samma chassi och fjädring som i Performance, men med lite mer "normal" motoreffekt. Jag tror strax över 200 hk och 0-100 på cirka 8 sek, skulle vara fullt tillräcklig för all vardagskörning. Men jag misstänker att det är inte motoreffekten som kostar i en elbil utan batteriet.
Skoda, visst är det så att motorn egentligen inte skiljer nämnvärt på priset utan allt handlar om marknadspositionering, om de "bara" hade 200 häst och bakhjulsdrift så skulle lite av glansen falla. Med nuvarande effekt och AWD så hoppar den iväg på ett mycket imponerande sätt och det har ett värde oavsett om man använder det eller inte.
Jag skulle också kunna tänka mig en longrange med AWD och sett leasingpriser som skulle få min V60 att skämmas...
Leasingpriserna ser väl ännu så länge bra ut enbart när man räknar in bränsle, eller? Jag räknade ihop en bil och det var en rejäl hög med pengar att kasta in från början och ett icke garanterat, men högt, restvärde på slutet.
Har du provkört förresten Mäkinen? Känns som en bil som skulle passa dig. Köregenskaper liknande en Alfa Gilulia, men utan dieselvibrationerna :-)
Säljaren sa också till mig, att man numera kan skippa att göra service på Model 3. Det finns inga krav alls på service för att garantin ska gälla. Känns ju mycket positivt. Det enda riktigt negativa aspekterna för mig är egentligen sittkomforten och däcksljudet. Sedan hoppas jag att Tesla får mycket bättre ordning på byggkvalitén som i vissa fall verkar rent bedrövlig.
Jag försökte boka en provkörning via nätet häromdagen, men sidan tyckte att Göteborg var en lämplig plats och jag lyckades inte ändra. Jag har inga gummistövlar och ingen sydväst så jag vill inte till regnsidan.
Nej tyvärr så erbjuds inte provkörning i Stockholm via hemsidan av någon anledning, men det gick alldeles utmärkt att boka genom butiken i Mall of Scandinavia.
Hmm, nu börjar jag ju låta riktigt positiv till Tesla också. Dock ska sägas att när jag provkörde Model S, så fick jag inget som helst habegär, men denna passade mig mycket bättre. Men det bestående intrycket efter provkörningen var att om jag har laddmöjlighet så kommer jag definitivt välja en ren elbil framför laddhybrid. När det finns så bra alternativ som Tesla, så känns det dumt att släpa omkring på en förbränningsmotor, växellåda och avgassystem som man inte använder. Så antingen en bil med traditionell drivlina eller en ren elbil.
Kul att läsa om din provkörning! Lite synd att de bara har Performancemodellerna för provkörning för vad det verkar när man läser så har de som fått sina Long Range en betydligt lägre nivå av däcksbullret. Du skriver att styrningen kändes bra i känsla m.m. Den är ju även inställbar i 3 olika nivåer av "tröghet". Jag själv kör med mellannivå i min S. Men som du med skriver så är 3:an såklart en mer utpräglad körbil än vad S är. Körde du en svenskreggad demo eller har de kvar de Hollandsreggade? Tänkte på det du skrev om stolarna för de är ju med nyss utbytta mot en bättre uppdaterad modell som borde sitta i alla Svenskreggade men de holländska och de bilarna som ställdes ut tidigt har de gamla.
Men som sagt, kul läsa att du ändå var så positiv efteråt :)
Provbilen var svenskreggad, ska dock säga att jag är väldigt petig med stolar och har ovanligt långa ben i förhållande till min kroppslängd, så jag sitter tyvärr ganska illa i de flesta bilar. Vad gäller styrningen så vet jag inte vad det var för motstånd i den. Den kändes ganska lätt, men ändå med ett tydligt motstånd och ett tydligt mittläge. Det jag gillade med styrningen var att den inte hade alltför stark återgång till mittläget. Man kunde känna på returkraften i ratten hur hårt man svängde, precis som i många BMW. Många bilar jag kört har antingen, alldeles för mycket returkraft i ratten, så att den flyger tillbaka till rakt fram läget efter varje sväng, eller för lite så att ratten inte går tillbaka alls.
Däremot så demonstrerade säljaren, de olilka lägena på gaskänsligheten och på regeneringen och det blev ganska stor skillnad.
Ja men då kan jag såklart förstå att du föredrar bilar med reglerbart lårstöd med. Själv har jag korta ben och upplever aldrig det som nåt problem. Det jag däremot vill ha är en lutningsbar sits vilket inte alla erbjuder. Jag håller med om att styrningen är riktigt skön med lagom återgång. Regeneringen är verkligen tydlig skillnad på, ovant först med den i max men så otroligt skönt så fort man vant sig...
Får hoppas de får fram Model Y snabbt och med den lägre prissatta drivlinan även från start när den börjar levereras.
I Norge registrerades 5315 Tesla 3 i Mars och 58,4% av alla bilar var elbilar, vi har en bit kvar i Sverige. Undrar när Stockholm kommer upp i för mars månads hisnande 77% elbilar av alla registrerade bilar i Oslo.
https://www.tu.no/artikler/sa-mange-valgte-elbil-i-de-storste-byene/462193
http://teslaclubsweden.se/rattelse-tesla-model-3-sveriges-andra-mest-salda-bil/
Gått rätt bra här med Guran! :)
Jo jag tänker också vänta in Model Y, och se hur den blir. Känns som den skulle kunna ligga närmare i storlek till X3:an.
Ja i alla fall dryga tredjedelen av vårt lilla grannlands försäljning med hälften så många innevånare, och det är bra !
Men 3-an ser ut som en groda, eller en futuristiskt rymdbil när man möter den, låg nos med en stor glasbubbla som sitter uppepå.
Min uppfattning är att den är väldigt olika i intryck beroende på vilken färg den har. I svart eller mörkblått så försvinner alla linjerna på den och differensen med glastaket m.m.....då ser den som du säger bara ut som en groda eller rundad form....
Men riktigt snygg i den vita pärlemolacken, och i rött och stålgrått.
Men nog bara vänja sig, du lär få se några framöver. Även om inte denna säljmängden håller i sig varje månad så tror jag den kommer sälja bra, runt 5-600 bilar i månaden kommer det säkert stabilisera sig på.
Oavsett utseende så Har i alla fall Tesla satsat på att få sina bilar strömlinjeformade och energisnåla. Inte konstigt att Teslas modeller är så mycket mer energieffektiva än sina konkurrenter. Se bara på årets bil Jaguar I-Pace, riktigt snygg bil, men väldigt glupsk på ström.
Ja, formen är ju inte direkt nån slump. Sen vet jag inte hur mycket t.ex de helt infällda dörrhandtagen gör, eller om det är mer en gimmik.....Ja både I-pace och E-tron verkar väldigt glupska. Jag har kört min 200 mil nu och ligger på 214 wh/km än så länge men då är det ju en hel del inspirerad körning med och ett par nätter med minusgrader på morgonen.
Det är nog mer än strömlinjeform som gör Tesla energieffektiva.
Man var ju först med sina ficklampsbatterier och jobbade relativt förutsättningslöst och har ju hunnit skaffa en hel del erfarenhet och naturligtvis visar det sig vid en jämförelse med konkurrenterna.
Kanske kommer de ikapp och säkert går någon om, men det kommer nog att ta några år.
Vet inte om batterierna spelar någon roll, dom lagrar ju bara energin. Jag gissar på att det till absolut största del är luftmotståndet, räcker ju att se på bilen. Jämför med en gammal Saab 92 som på sin tid var en föregångare i fråga om lågt luftmotstånd.
För att jämföra med nåt lite mera folkligt så är ju även Hyundai Ionic Electric väldigt energisnål - och även den har ju en strömlinjeformad kaross. Så nog lär karossens utformning ha sin betydelse. Gissar faktiskt att Ionic Electric är ännu bättre att hushålla med energin...
Japp, Ioniq är snålare:
https://electrek.co/2019/03/27/tesla-model-3-standard-battery-epa-mpge-efficiency/
Vad gäller Tesla är jag rätt säker på att jag läst att deras låga förbrukning också beror på välkonstruerad elektronik, styrsystem och drivlina i allmänhet. Dock minns jag inte var (det kan ha varit ett inslag på youtube också).
Den är faktiskt den bil jag skulle kunna tänka mig köpa om jag skulle köpa en elbil. Den kommer ju oxå med större batteri, lär väl bli samma motor och 64kwh batteri som i Kona.
Det var vad jag menade när jag skrev att de hunnit skaffa sig en hel del erfarenhet och ligger före konkurrenterna även när det gäller elektronik och motorer.
Jag ska villigt erkänna att jag inte alls trodde på Tesla för några år sedan och jag trodde de skulle vara borta idag.
Jag är glad över att jag hade fel!
Det kan jag som ägare glatt bekräfta! :-)
130 Wh/km i snitt på sommar halvåret och 160 Wh/km i snitt på vintern ungefär.
Tänkte i alla fall provköra en Model 3 nästa fredag, får se hur den funkar i verkligheten!
Uppdaterade Ioniq är på 38kWh, mot dagens 28kWh. Finns inte plats för 64kWh batteripack från Kona/Niro.
Hyundai/Kia anger dessutom nettokapaciteten, i praktiken är batteriet 10% större. Det är reserverat för att skydda batteriet och behålla nettokapaciteten trots en inledande degradering.
Är det verkligen bara Kia/Hyundai som anger den användbara kapaciteten på batteriet och inte den nominella kapaciteten?
Du för väl söka på nätet och presentera fakta i denna tråd.
Men det står dessutom, inte samma som att bara/endast dom redovisar det.....
Det var en fråga Guran och inget som just nu betyder nåt för mig. Men Grosser verkar insatt så han kanske vet.
F ö är det inte jämt så lätt att hitta sådana här detaljer för få bilföretag skriver ut det eftersom det minskar den faktiska räckvidden.
Kan ju vara ett fredagsnöje väl så kul som något annat :)
Nu finns det redan ca 1500 Model 3 i Sverige, fler än Model X (ca 1200).
Ni har väl lagt märke till vilket ord modellnamnen bildar tillsammans. =)
Sammen: Tanken var ju ett den skulle hetat Model E.....men det var redan reggat....men idén med S3XY Roadster föddes tidigt och varit en plan.....
Jo men E är 3 på leet så jag tycker nästan det är snyggare att det blir S3XY. :)
Kan inte säga att jag har stenkoll på detta, lyssnar lite på Teslabjørn och andra källor emellanåt. Det varierar mellan märkena kan man gott konstatera. Viktigt att göra research som köpare!
Var och torrsimmade en TM3 igår på MOS och skall boka in en provkörning inom någon vecka.
Det är sjukt hur hjärnan ställer om sig, när jag körde därifrån med V60:n så kändes den som en instängd traktor...
Den är förvånansvärt stor och även bagaget var stort, även om det är lite brevlådefeeling på luckan, som skulle varit en fullträff om den varit hatchback.
Jag satt bra, fick nästan till stolen och ratten som jag vill, men gissar att det som vanligt är tillvänjning.
Vi får se om någon vecka, återkommer med en rapport om hur jag tyckte att det var.
Jag ser kvällstidningarnas rubriker framför mig nu när april summerats.
"Tesla Model 3, försäljningen mer än halverad!" I BilSwedens märkesstatistik ser det ut som att Tesla är "Övriga" medan andra stora leverantörer som RR finns med namn...
Tydligen är det så att Tesla själv önskar att som märke redovisas under "Övriga".
Se http://www.vibilagare.se/nyheter/rekord-i-laddbart
och kommentar #5: "Tesla har som önskemål att Bil Sweden publicerar deras modeller men inte som fabrikat/importör, så därför ligger deras siffror under "övrigt" i den tabellen."
Egendomligt onekligen; var finns poängen för Tesla?
Det har jag ju läst för bara en månad sen...
Kan Tesla vara rädda att tappa sin image som "underdog"?
I Kanada lanserar de en Model 3 som går 150 km på en laddning. Snikmodell!
Snikmodellen är till för att få statligt stöd i Kanada, det var någon gräns på $45000 CAD eller så. Antar att det kostar en "lagom" summa att häva mjukvarubegränsningen..
Nu är det ju inte försäljningen som redovisas utan inregistrerade bilar. Viss skillnad, tyvärr kommer vi fortsätta se detta hos Tesla med upp och nedgångar under kvartal så länge de inte har en Europafabrik som bygger från start. De bygger i Freemont en månad för USA-marknaden, sen en månad för Europa, sen en månad för övriga marknader. Så månaden efter de byggt för Europa kommer vi se en rejäl uppgång här, sen en nedgång till nästa vända leveranser till Europa......(självklart inte exakta månader utan plus/minus lite beroende på hur mycket de sålt på respektive marknad....)
För nya första utveckling Tesla Models 3 har problem lack.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=51&t=16254
Senare nya årsmodell vet vi inte hur den håller än.
Tesla fabriken har inte fullt testat hur kvalitet tål.
När vi ser vad modellen håller topp kvalitet då kan vi köpa.
Dom sugna köper snabbt för roligt bilarna och kan blir bakslag problem i bilen kommer.
Lycka till.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.