Ni skriver att nya Ibiza är den första småbilen att använda VW:s MQB-arkitektur. Enligt er provkörning av Skoda Fabia publicerad den 21 november 2014 var den bilen redan då byggd på MQB (text Marianne Sterner).
Provkörning av Seat Ibiza publicerad den 13 juni 2017
Uppdaterat: 2017-06-10 21:39
Kommentarer
13 Juni 2017 är ju på Tisdag nästa vecka. Är du synsk???
Har också för mig att det talats om MQB för senaste Fabian men gissningsvis var det inte riktigt rätt...
"13 juni" kommer nog ifrån dateringen av senaste numret av ViB som når oss prenumeranter lite tidigare.
Som prenumerant får man tidningen en veckan innan vet ni :-D
(Jag har också läst testet).
Första Seat kanske...
Senaste generationen Skoda Fabia bygger på vissa MQB-komponenter, men också på en modifierad version av föregångarens plattform (kallad PQ25). Vid lanseringen skröt Skoda om att Fabia var den första småbilen i koncernen som byggde på MQB-teknik, men själva grundarkitekturen var inte MQB. Senare har Skoda förtydligat att Fabia består av 50 % MQB (bland annat motorer), 40 % PQ26 (modifierad PQ25) samt 10 % PQ25.
Nya Seat Ibiza är nu den första småbilen som till 100 % är en MQB-bil.
För småbilsklassen kallas arkitekturen för MQB-A0, där A0 är VW-gruppen interna beteckning för småbilsklassen.
//Nils Svärd, artikelförfattare av provkörningen på Seat Ibiza i ViB nr 9.
Polo blir nummer två av småbilarna
Bra med ditt förtydligande Nisse, kul när ni på ViB även kommenterar lite lagom.
Jag ska försöka vara tillgänglig på forumet i mån av tid.
Det är dock inte lätt att hinna med i allt vad ni produktiva formskribenter producerar, men jag ska i alla fall göra ett försök när det handlar om mina skrivelser i tidningen.
Om ni har en specifik fråga är det dock säkrast att skicka ett mail till mig direkt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.