Då blev det tillslut en provkörning av Kias toppmodell
370hk bensin V-6 med dubbla turbo och fyrhjulsdrift. Helt rätt motor i den hetska deieseldebatten.
En synnerligen välutrustad bil med verkligen all utrustning för vad en helt vanlig ganska naken BMW 5-serie kostar.
En riktigt komfortabel GT-bil med exakt styrning, aktivt chassie som inte blev stötigt ens i sport+ läge, härlig körkänslan. Motor med mycket trevlig karaktär och ljud och en sjujäkla kraft. Jisses vad slö min bil var efteråt.
För den pengen och om man vill ha en komfortabel långfärdsbil så kommer den bli ytterst konkurrenskraftig, lägg till Kias garantier på det. Prestandamässigt svagare Audi A7 55tfsi kostar bara 300.000 mer.
Var väl bara plastkåpan i rattnavet som kändes lite plastig, annars fin detaljfinnisch och material som kändes verkligt högkvalitativa.
Provkörde Kia Stinger GT i dag.
Uppdaterat: 2017-12-22 17:52
Guran
Kommentarer
Trots allt kommer nog bilen bli lika ovanlig som svaren här i tråden.
Ja det hjälper nog inte hur prisvärd Stinger är, Kia har en lågbudgetstämpel och det är nog inte många som vill pynta upp vad den här kostar utan att få ett inarbetat premiummärke.
Sedan kanske det märket är avsevärt sämre, men det är en annan sak.
Har bara provsuttit den bilen men vem vet - det kanske blir en provtur nån dag också. Men den är avsevärt aptitligare än bl a Toyotas skapelser för att jämföra med nån annan tillverkare i samma trakter.
Billig och billig, 521000:- kostar den med 370hk.
Köper hellre en Mustang.
100000:- över om du köper en Mustang så köp en Ibiza som vinterbil...
Ps det finns vinterläge på Mustangens körprofiler.
Nä en GT V8 kostar 462500:-
Men ok, fullutrustad är det samma pris.
Kian är snygg och rymmer 4 så visst finns det en annan målgrupp. Tveksamt dock om målgruppen lägger så mycket på en Kia, gissar att den kommer att säljas för 400000:- om ett år.
Kia är kända för sina rabatter, vi fick 20% på våra.
Hann ändra mitt inlägg, men Mussen har en hel del som inte Kian har.
Listpriset på den Mussen jag beställt är 590500:- för fullmatad Cabriolet.
Ja en stor V8, och troligen sämre väghållning, men det tror jag bara, å det går inte av för hackor :)
Är så jäkla svårt att finna en Musse för provkörning. Men kommer i håg dom gamla Mustang Boss, gul med svart tak och svarta stripes, jäklar en sån häftig bil. Bara det är värt mycket.
Kia är ju mer billig asiat, Kia carens...
Väghållningen är väldigt bra numera på mussen och jag har även beställt Magnetic ride.
Sedan ställbart avgasljud, stor digital förardisplay, större stereo, 10-växlad automat som växlar med i stort sett full effekt mm mm
Dragracingläge och burnläge inte att förglömma...
Det där kommer bli en jäkligt snygg och "häftig" bil Junkers. Å onekligen prisvärd. Å en sådan PK motor, vad mer kan man önska?
Men ingen bil jag velat provköra med det väglaget det var vid provkörningen av Kian.
Sen var motorljudet lite väl tamt. Då lät RCF:en med V8 och spjäll in till motorrummet flera dimensioner bättre.
Teaser;-)
https://youtu.be/FAOrP2cMBEI
Hade Kian kostat 420000:- tror jag den hade haft betydligt större chans, snygg som sagt och relativt praktisk.
Får ju min Kia Optima SW PHEV om ca tre veckor så då får jag uppleva hur Kia är att leva med.
Jorå så är det.
Junkers, Fint det, lite ånger på att jag haft ett par dyra BMW 5-serie tidigare och åkt allt för många mil i. Kunde haft en sån kul Musse med V8 och en billig transportbil. Inte hade det blivit nått dyrare, men så mycket mer glädje dom dagar man kunde cabbat ner och njutit av V8-ans sång. Lött att vara efterklok.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.