Vi Bilägares forum

Peugeot 508 ett litet omdöme efter 3½ års ägande

Peugeot 508 ett litet omdöme efter 3½ års ägande

Jag väntar på min nybeställda (se tråd "Beställt ny bil Golf GT 1,4TSI SC") bil och tänkte lämna ett omdöme utav min Peugeot 508 e-hdi 1,6 allure som jag ägt sedan jag tog ut den ny i augusti 2011.

Sedan start har bilen varit inne 4 gånger för garantiåtaganden, 2 gånger i samband med service. Det jag har fått utfört är:
Justering baklucka som skrapat/repat i samt utbyte av bakspoilern. (2012)
Utbyte av komplett bi-xenonstrålkastare vänster fram vilken fastnat i helljusläge. (2012)
Utbyte av list framruta båda sidor, pga korrision. (2013)
Utbyte av generator/fläktrem samt spännare pga missljud. (2013)
Kan ha glömt något då jag skriver direkt från hårddisken jag har mellan axlarna! :)

Totalt har jag servat bilen som nu rullat 6000 mil 4 gånger.
Första kontroll vid 600 mil kostnadsfri
Första service vid 1500 mil - ca: 2300:-
Andra service vid 2800 mil - ca: 4500:-
Tredje service vid 4000 mil - ca: 5500:-
Fjärde service vid 5500 mil - ca: 5500:-

Snittförbrukningen ligger i skrivande stund på 0,54l/mil, då ingår Essingeleden under rusning i min dagliga körsträcka. Jag har vid långkörning kommit ned i 0,43 som bäst, då har jag hållit hastigheterna efter bilen mätare samt tillämpat eco-driving.

Försäkringen kostar för mig (35 år boendes i Storstockholm, max bonus) under de 3 första åren (halv) ca: 3500:-/år och därefter (hel) ca: 6700:-/år

Fördelar med bilen:
Väldigt tyst i kupèn, även vid körning i högre hastigheter
Snål för sin storlek
Hög komfort
Lastar väldigt mycket i synnerhet med fällt baksäte
Halvljus (bi-xenon) + aktivt kurvljus fungerar mycket bra och är mer användbart än man tror

Nackdelar:
ESG lådan är lite trög i växlandet, detta är dock något man vänjer sig vid
Dropp från bakluckan vid regn eller töväder
Helljuset (bi-xenon)

Sammantaget är jag väldigt nöjd med bilen och den har levererat oss ett problemfritt ägande, har sedan 2013 inte haft ett enda problem eller fel på bilen. Den har dessutom varit relativt billig i drift, däremot är andrahandsvärdet under all kritik, detta är något Peugeot har skapat själva genom att kraftigt rea ut nuvarande kaross sedan 1 år tillbaka, facelift börjar nog säljas när som helst (säljs redan i Frankrike). Dock är bilen väldigt prisvärd för begagnatköparen!

Uppdaterat: 2015-09-16 16:15

Kommentarer

Jämförelsevis så kan jag berätta att min Golf Variant 1,6 TDI Bluemotion -12 gått ungefär lika långt och under lika lång tid (ungefär) som din Peugeot med följande servicekostnader:
* 3000 mil - 2500 kr
* 6000 mil - 4.600 kr inkl byte bromsvätska och "alla" filter (denna service är inte gjort ännu men inom kort men priset fick jag häromdagen)
Så förhoppningsvis kan du vinna lite på lägre servicekostnader medan bränsleförbrukningen antagligen blir lite högre än för Peugeot-dieseln.

Uppdaterat: 2015-02-04 22:14

Jag har också ägt en Peugeot 508 e-HDi från 2011 och kan också säga att jag var väldigt nöjd med bilen under dom 2,5 åren jag ägde bilen sen den var ny... Något jag inte tyckte om var att servicekostnaden tycker jag var lite högre än snitt bilen och så var det service varje 1500:e mil (Dock inget minus att serva så ofta) men tycker servicen var lite för dyr som sagt.
Dom problem jag hade på min bil var följande
- klockan nollställde sig lite då och då, dock inte allt för ofta, men lite störande att få lägga om klockan och datum ibland.
- Hade också problem med bakluckan så den små repade lite bakspoilern, men han dock inte byta något på garantin eftersom jag bytte bort bilen innan jag han göra det.

Men den största fördelen med bilen var komforten, var verkligen en milslukare av hög rang... körde ner till Franska rivieran utan några problem och så var den väldigt stabil i motorvägsfart och även Autobhans hastigheter...
Jag fick ganska så bra i andrahandsvärdet på bilen, men jag sålde bilen för lite drygt ett år sedan och så hade bilen bara rullat lite drygt 5000 mil.... Men när det gäller faceliften så säljs sen sen ganska så lång tid tillbaka i hela Europa förutom i Sverige, så andrahandsvärdet på dom
"gamla" modellen kommer få sämre och sämre värde i hallarna.
Men dom som jobbar på Peugeot Sverige är ju inte direkt några affärs människor... Att fortfarande marknadsföra en gammal bil och tror att det blir säljrekord måste nog tänka om igen.

Uppdaterat: 2015-02-04 22:35
Pär

Kul med en review från någon som inte blivit frälst och tatuerat biltillverkarens emblem i pannan.
Jag såg den nya 308 kombin i veckan på avstånd och måste säga att jag misstog den för en 508. Nu såg jag dom inte sida vid sida men just 308;an verkar ha växt en del.
Hur kommer det sig att det blev en VW och inte en ny Pegga i samma klass?

Uppdaterat: 2015-02-04 22:37
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Peugeot-Pär: Klockan hade jag också problem med ett tag, det är dock löst sedan en tid tillbaka efter någon uppdatering jag fick, den hade ja glömt :)

Benny: Tack! Nej det blev inte Peugeot igen dels för att den enda bilen som passar mig i deras program är 508 och den faceliften har ej börjat säljas i Sverige ännu samt att priset på nya 508 med automat vilket är ett krav ligger väldigt högt om man tittar på franska och tyska sidan. Jag fick helt enkelt lite mer bil för pengarna på vw, dock stod valet mellan toyota auris och golfen denna gång, skapade en tråd om det som tyvärr blev raderad.

Uppdaterat: 2015-02-04 22:48

Auris..har du provkört?
Aurisen är både slö och tråkig att köra,stereon låter inte bra mm.
Golfen har precis" tvärtomförhållande" på dessa punkter,dessutom får den TopPick+ i iihs krocktest.
Rätt beslut,bara lite udda att jämföra dessa..

Uppdaterat: 2015-02-05 01:48

Ja jag började med att provköra auris, tyckte det var ett attraktivt pris på den och den kändes helt okej. Med Eco mode avslaget på auris så har den 136hk så slö vet jag inte men det beror självklart på vad man jämför med. Men efter en provkörning av Vw och kort fundering blev det som sagt Golf och det känns helt rätt såhär i efterhand :)

Uppdaterat: 2015-02-05 07:35
Peugeote-Pär skrev:

Men dom som jobbar på Peugeot Sverige är ju inte direkt några affärs människor... Att fortfarande marknadsföra en gammal bil och tror att det blir säljrekord måste nog tänka om igen.

Ja, man har verkligen lyckats slarva bort märket i Sverige, från att varit ett av de största till ett i marginalen, trots vettiga bilar. För 10 år sen sålde t.ex. 307 mer än Golf bitvis.
Men, ledningen har "lyckats" att schabbla till det, genom avkortad garantitid, och andra dumheter.

För övrigt läste jag att ägarundersökningen i AMS gav höga siffror på 508, på de flesta punkter.

Uppdaterat: 2015-02-05 09:12
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tycker också att servicekostnaden är för hög och det är oerhört tröttsamt att behöva serva bilen oftare än nödvändigt. I samband ( kan diffa någon månad ) med att man införde 5 års garanti så sänktes serviceintervallerna och priset justerades upp. När sedan garantin ändrades neråt så ökade serviceintervallerna igen och priset sjönk.
Peugeot har svårt att hålla reda på när alla bilar skall servas och det är "ramaskri" ifrån mekanikerna och arga kunder som ifrågasätter kostnaderna och intervallerna.
Många bilar har "fel" intervall inställt i instrumentet vilket har gjort att bilarna har servats vid fel miltal. Det är så mycket trams runt detta att jag överväger att strunta i det års nybilsgaranti som finns kvar på min bil. Alternativet är annars att serva igen nu efter 6 mån och drygt 600 mil och sen följa det schema om 1500 mil som föreslås.

Varannan service ungefär skall vara dyrare men det är helt oskäligt att likadana bilar skall kosta olika mycket att serva på samma verkstad beroende på vilken månad de är tillverkade.
Även jag fick "bra" betalt för min bil då den byttes in men det var nog mycket tur inblandat också.
Idag har man flyttat upp intervallerna ännu ett steg sett till antal mil och sänkt priserna till mer skäliga nivåer.

Tycker att det är bra att folk "vågar" att prova något annat även om man är nöjd och man kan ju alltid byta tillbaka igen (även om det oftast blir dyrare att byta mellan olika fabrikat)
PSA är extremt duktiga på dieselmotorer ( bäst?) så när man då byter mot en bensindriven bil så kan ju kontrasten bli ganska stor.
508:an är även en större bil och dessutom känd för sin komfort så jämförelsen blir ju lite orättvis. Hoppas ändå att du blir nöjd och efter några år kan summera ihop ett bilägande som har passat dig bra.

Uppdaterat: 2015-02-05 12:29

När jag bytte från 508:an jag hade till nya Skoda Octavia så märker man tydligt att Octavia är en mycket mindre bil... Känns speciellt efter motorvägskörning.

Uppdaterat: 2015-02-05 12:44
Pär

Sant, 508:an är ju en ganska stor bil, och komforten är superb. Kör ju en SW GT själv och så här långt ( efter 6300mil) är det nog den problemfriaste bil jag haft på mången god dag. Hade lite otur och fick ett stenskott här förleden som på 15mil växte till en 30cm lång spricka, men det kan man väl knappast klandra Peugeot för.

Uppdaterat: 2015-02-05 17:11
Lite krokigt är också rakt
Krister_L skrev:

Hade lite otur och fick ett stenskott här förleden som på 15mil växte till en 30cm lång spricka, men det kan man väl knappast klandra Peugeot för.

Säg inte det, finns säkert nån som kan vända det till dålig kvalitet, och sedan kalla bilen för krångelbil... ;-)

Uppdaterat: 2015-02-06 09:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Gäspade ur sig "Kan Lexus få stenskott?" .... det är väl ytterst tveksamt. Har däremot en kollega som är inne på sin andra Lexus. På den första höll hela framrutan på att trilla ur pga av svåra rostskador runt densamma. Det var ingen rolig historia.

// Krister

Uppdaterat: 2015-02-06 18:09
Lite krokigt är också rakt

Krister_L, det kan inte stämma!
Vad jag har hört tillverkas alla Toyota med en karossplåt av "Excite", en mirakelplåt som med hjälp av förböner förhindrar varje form av korrosion!
(Enligt de troende).

Uppdaterat: 2015-02-08 18:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Toyota har världens bästa rostskydd. Finns ingen rost ens på 10 år gamla Toyota.

Uppdaterat: 2015-02-08 18:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Peugeot 308SW finns ju i samma storlek som Golf kombi, och har dessutom större volym i bagaget och i mitt tycke trevligare interiör, och några utvalda modeller säljs till specialpris, av de totalt 15 varianter som finns av 308 SW i Sverige så säljs 5 till specialpris - senast jag räknade var det 3 bensinare och 2 dieslar. Själv skulle jag välja Blue HDI 120, men vill man ha automat så är det just Blue HDI 150 med klassisk automat som det är kampanjpris på.

KW Bruun har kvar 508:or i lager och 209 900 kr för diesel och automat är ju ett kanonpris för en bil i Volvo V70-storlek. Ansiktslyfta versionen kommer, den har dröjt lite för Sverige på grund av att fabriken har dröjt med skandinavien-speccade bilar. Först kom den för Frankrike med omnejd, men de har inte vinterpaketet.

Sedan tycker jag klagan på att Peugeot ändra från 2-3 garanti (2 års full garanti, 3 års begränsad garanti) till 3 års full garanti, känns något överdriven i ljuset av den totala tystnad som finns i detta forum när det gäller Opels ändring från sin 2+3 garanti till 3 år. När Peugeot gör något så är det gnäll och klagan och sopande ner i rännstenen, när Opel gör samma sak så är det knäpptyst och ingen reagerar. Tydligen så är allt tyskarna gör automatiskt bra, även när de gör precis samma sak som man hårt och högljutt kritiserar ett franskt märke för...

Uppdaterat: 2015-02-08 18:40

Facelifen av 508:an har dom sålt ett tag nu i tex Norge och Finland, tror det bara är Sverige som inte säljer modellen än i hela Europa... Fortsätter dom så här Peugeot Sverige så är det mer eller mindre självmord för märket här...

Uppdaterat: 2015-02-08 18:49
Pär

Raphael, att det är så tyst om Opels sänkning av garantin beror nog inte på att Opel är tyskt utan på att det inte är så många som känner till den.
Opel är ju faktiskt för närvarande ett ganska diffust märke som inte väcker några starka känslor.
Det är synd för många modeller är värda en betydligt större uppmärksamhet.
Nu har ju förstås Peugeot också en lite märklig marknadsföring......

Uppdaterat: 2015-02-08 20:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det kanske är så enkelt som att Peugeot i Sverige sitter på ett lager med gamla 508:or och inte vill starta försäljningen av den faceliftade förrän lagret är mer eller mindre tomt.
F ö har Opels sänkning av garantitiderna redan diskuterats - det var nog när både den nya Corsan introducerades liksom den faceliftade Astran.

Uppdaterat: 2015-02-08 21:05

Hadde min i 3år.. enda problemt jag opplevde var en gammal dame som körde in i den på en parkerinsplats :-). Og så bytte de EGR ventilen etter strul med hakkande motor.

Uppdaterat: 2015-02-18 09:27

Tråkigt med garantierna för hur mycket än "Raphael" lovsjunger om att 3 års garanti inte är sämre än 2+3 års garanti så tycker jag att Peugeot hade behövt den längre garantin. ( Liksom Opel och alla andra fabrikat som envisas med kortare garantier )

Uppdaterat: 2015-02-18 10:42

Jo - Opel har ju också gjort "en Peugeot" och kortat ned från 5 år till 3 år. Sen är det svårt att säga hur mycket värd deras tidigare 5-åriga garanti var jämfört med den nya, 3-åriga men det lär vi aldrig få svar på.

Uppdaterat: 2015-02-18 16:32

Opels tidigare 5 åriga garanti hade tydligen många undantag, har jag läst. Bl.a. här: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vad-ska-en-nybilsgaranti-omfatta-27709 Återstår att se om den 3 åriga också har undantag...

Uppdaterat: 2015-02-18 16:59

Opel har en betydligt högre nivå på driftsäkerhet än VW så klart!

Uppdaterat: 2015-02-18 18:32

Trevligt med en recension, tack!

Uppdaterat: 2015-02-19 11:52

Vad bygger du det påståendet på "SiggeNn" ? Vill nog snarare påstå att det finns väldigt många som pekar på motsatsen.
Har ju idag väldigt svårt att tro på att vissa bilar är markant bättre än andra men myten om detta lever lika starkt som alltid.
Pratade med en gammal god vän som numera arbetar på en Meca-verkstad och han har sedan tidigare en lång karriär i yrket som bilmekaniker och som kundmottagare.
Enligt honom är både Volvo och Vw starkt övervärderade vilket nu märks tydligare än tidigare. ( för att inte tala om den berömda Tysk-trion )
Bilar med kanske 5 år på nacken är nu så billiga att de flesta har råd med en "nyare bil". Många anser då att de har köpt en "ny" kvalitets bil som kan rulla i 20 år till och det kan den säkert också men kostnaderna blir skyhöga! ( eller åtminstone långt högre än vad köparen hade tänkt sig )
Har sagt det några gånger förut men vad spelar det för roll om en bil KAN rulla många mil om man inte tar hänsyn till kostnaderna?
Enligt min bekant som lyssnar på besvikna kunder varje dag så är andelen besvikna Vw och Volvo ägare klart överpresenterade.
Därmed inte på något vis sagt att dessa bilar är sämre än andra men dess ägare har helt klart höga förväntningar på sina bilar.Man bör tänka sig för mer än en gång innan man "fyndar" en begagnad bil med några år på nacken och det finns som sagt INGA undantag.

Uppdaterat: 2015-02-19 15:31

Japsen: Eftersom jag kommer att försöka sälja bilen privat innan så kommer jag av taktiska skäl inte att skriva det förens bilen är såld. Men inbytespriset kan skilja väldigt mycket beroende på vem man köper bil av. På Toyota skulle jag få 20.000:- mindre i inbyte än på VW, där jag i slutändan fick dem att betala ytterligare 4.000:- för mitt inbyte totalt 24.000:- mer än vad Toyota var villiga att betala. Men jag ser inbytespriset mer som en garanti på vad jag minst kommer att få eftersom jag kommer att försöka få bilen såld privat till en något högre summa.

Uppdaterat: 2015-02-19 17:04

zipfer: Kan ju tillägga att min svägerska blev grymt besviken på andrahandsvärdet på sin Auris, i inbyte mot en ny bil.
Från 195.000 till 85.000 på 3 år, det sved....

Oftast är det en god affär att sälja sin gamla bil rakt av, och sedan pruta mer på den nya (och tillbehören).

Uppdaterat: 2015-02-19 17:10
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn: Så är det absolut, alla tjänar på privata affärer (nåja man kan ju ha otur också). Men vi får se om jag hinner få bilen såld innan den nya kommer, allt handlar om att lägga sig på ett attraktivt pris men som är högre än inbytespriset. Helst skulle man vilja få minst 5.000 mer än inbytespriset för att det ens ska vara värt krånglet med annonsering, visning osv.

Prutning på den nya bilen ser jag som en självklarhet, kan man inte pruta så har man antingen träffat en bilförsäljare som är nöjd med sin månadskvot eller så är bilen kraftigt nedsatt ex lagerbil av tidigare modellår.

Uppdaterat: 2015-02-19 17:35

Lyfter denna tråden då jag för ett litet tag sen byta bort min 508SW Active Blue HDI 115 aut. -13, mot en 308SW Allure Blue HDI 120 aut. -16 .
508an hade gått 4500mil och var 4 mån. använd när jag köpte den och har då själv kört lite över 3000 mil. Har servat den två gånger för 1750:- andra 2820:- förutom det har jag inte lagt en ända krona på den, inte ens byte av torkarblad el. annat. Den har förövrigt fungerat helt klanderfritt utan andra verkstadsbesök. Helnöjt ägande med riktigt bra komfort har det blivit och låg bränsleförbrukning i förhållande till storlek, lite lägre än trådskaparens men också en lite snålare version micro hybrid 105g. Sammanfattningsvis en underbar bil som jag inte kunnat vara mer nöjd med.

Nya 308SW har faktiskt ändå bättre komfort på alla punkter, såsom ändå tystare, tar upp ojämnheter i vägen mycket bättre och framförallt mycket smidigare och körgladare. MPC-lådan i 508an fungerade bra till min körning, liksom 308ans Aisin quickshift som klart är lite mjukare och fixar bättre lite hårdare sportkörning, alltså lite högre komfort med den också. Bränslesnål, möjligen något under 508an men marginellt. Med endast 500 mil körda är jag mer än nöjd så här långt och hoppas på att det får fortsätta så.

Uppdaterat: 2016-01-27 18:24

Roligt att höra att du är så nöjd med din nya 308:a själv väntar jag förväntansfullt på nya 508 som jag har hört via sökande på nätet ska komma under 2017 :-) Har jag inte hunnit köpa bil till dess så kommer det garanterat vara en het kandidat, dock så får man hoppas att dom tar in sedanmodellen för annars så är dom helt ute ur leken.

Uppdaterat: 2016-01-27 19:02
Pär

Jaha, så det ska komma en ny 508, intressant det visste jag inte. Jag var helt inne på en ny 508 facelift nu när jag byta men efter mycket testande blev det 308 som jag tyckte var bättre, körgladare och smidigare. Då ska nya 508 bli en helt ny bil från grunden, eller? Då blir det kanske att byta igen när den kommer för det dröjer väl ett tag.

Uppdaterat: 2016-01-27 19:31

Yes när nya 508:an kommer så är det en helt ny bil från grunden... Har hört att den nya kommer 2017 så det dröjer inte allt för länge... sen kan det ju som sagt vara i slutet av 2017

Uppdaterat: 2016-01-28 16:59
Pär