Vi Bilägares forum

Passat från 2007, kamrem av vid 15,000 mil

Passat från 2007, kamrem av vid 15,000 mil

Läste lite i senaste numret, en helsidan om en Passat 2,0 FSI från 2007 där kamremmen gått av innan specade intervall.

Servad på märkesverkstad men ingen goodwill gäller.

Fler som sett den?

Väcker flera frågor.

VW har sagt 18,000 mil men att det beror på och dom menar i artikeln att det är en "borte gräns", det resonemanget var nytt för mig.

Man undrar då även om det kommer gälla den nya generationen motorer som ju har kamrem men där det väl är 24,000 mil eller så. Är det också en "bortre gräns"? Och när ska man då byta om man vill byta i god tid och inte ta några risker?

Även för Volvo blir detta en fråga att reda ut.

I VWs fall så är det väl bra tips för folk att byta rem redan vid 12,000 mil trots sagda 18,000 mil.

Skulle den gå av vid 15,000 + 12,000 mil, dvs 27,000 mil så är det ju en helt annan sak och bilen kan skrotas.

Uppdaterat: 2016-01-20 13:31

Kommentarer

Men intervallet har nog tillägget 8 år, brukar vw ha, och det är ju över om bilen är lev 2006 tex.....

Trist läge i vilket fall.

Uppdaterat: 2016-01-20 13:57

Läste denna artikel jag med och tycker att det är tragiskt att inte VW kör ett goodwill-ärende på denna.

Men man slutar aldrig att förvånas.

En annan konsumentkatastrof som jag fick höra om igår när en polare ringde och frågade vad han skulle göra då han är noll bilkunnig.

Han köpte för 6 månader och 10 dagar sedan en Volvo V60 AWD -2013 som gått 3800 mil utav en bilhandlare (ej märkeshandlare)

Under förra veckan så tändes en varningslampa i bilen som säger att "Awd avstängd service erfodras"

Han åkte in till Volvo och fick detta undersökt. Reparationen skulle gå på 27.000:- (Någon el-pump som va trasig tror jag att det va)

Volvos 2-åriga garanti är slut. Bilhandlarens 6 månaders garanti är slut. Volvo tar detta inte som ett goodwill-ärende även om bilen är servad på märkesverkstad. Kunden får betala själv. Som ni kanske förstår så är min käre vän inte speciellt imponerad av Volvo längre.

Detta är patetiskt! Skärpning Volvo!

Uppdaterat: 2016-01-20 14:04

Trist läge...

Varför sådan brist på goodwill tänkande hos vissa märken?

Tacka vet jag "non-interference" motorer.

Uppdaterat: 2016-01-20 14:09

Goodwill är något tillverkarna/importörerna bör titta på i större utsträckning. Idag när det statistiskt sett är färre bilköpare (80 & 90-talisterna verkar ju inte vara intresserade av köpa, köra eller använda bil, vilket kanske är bra för miljön), och bilarna blir mer eller mindre jämnbra gentemot varandra, så blir ju konkurrensen större. Då är det bra med bra goodwill-rykte och att man faktiskt ger goodwill.

Bilägarna åker ju runt med reklampelare (bilen i sig), något skall man väl ha för det kan man tycka, så även om man servar på aukt. verkstad.

Att goodwill uteblir när en icke aukt. verkstad servat kan jag förstå, men är den servad enligt plan hos aukt verkstad så tycker jag att man bör ge goodwill i större utsträckning än vad man gör idag.

Läste också artikeln om Passaten, måste säga att det är mycket märkligt att man inte har detta som en okulär koll vid service. Hade de kollat remmen hade de nog sett att den var gammal och sliten (torrsprickor, fransning och dylikt). Sådan slitage på kamrem är ju inget som bara kommer på några månader, utan syns långt tidigare än innan den går av.

Synd om bilägaren.

Uppdaterat: 2016-01-20 14:23

Isosoderlund - kan hålla med dig om mycket men att det "statistisk sett" är färre bilköpare stämmer nog inte för nybilsförsäljningen slog rekord 2015 med "all time high".

Uppdaterat: 2016-01-20 14:30

Pi, så sant som det är säkert.

Många bilar sålda under 2015, men tänk på att yngsta 90-talisterna fyller 17 i år. Således är det ett tag tills dem sitter med arbete och har det kapital som krävs för att köpa en ny bil.

Dit jag ville komma, vilket jag nu ser ej framgått är att biltillverkarna måste sköta sig redan nu, man måste sköta och var rädd om framtida kunder. Med det sagt ser det inte bra ut för VW om de efter dieselskandalen i staterna inte ens vill ta sig an ett goodwill-ärende (inte ens till 75%-25%, utan 0%). Vad tror man den/de drabbade bilägaren tycker om sitt märke? Vad kommer hen berätta för sina vänner och bekanta? Hur hen tycker tillverkaren/försäljaren agerat och hur man blivit bemött.

Sådant sätter sina spår, skapar man skepsis hos framtida kunder, kommer man på sikt förlora intäkter, kanske inte just nu, men imorgon. Många säljare dömer katten efter håren direkt eller agerar väldigt arrogant och stöddigt, vilket förmodligen gör att de missar många affärer. Detta gäller inte bara bilbranschen utan alla typer av försäljning av lösöre.

Uppdaterat: 2016-01-20 15:24

Det förvånade mig var resonemanget om "bortre gräns", har ni hört den förut?

Då uttrycker man ju att man ska byta långt innan den gränsen i praktiken, borde det då inte ske på standardservice om man lämnar bilen på märkesverkstad hela tiden?

Uppdaterat: 2016-01-20 15:45
brut 33 skrev:

Riktigt välkonstruerade motorer har kamkjedja och ej den billiga och dåliga gummisnodden.

Läs lexus mb BMW Toyota.

Kamkedjor går också av.....

BMW´s N46 och N47 motorer lider av stora problem med kamkedjan. Först rassel och sen haveri.

Uppdaterat: 2016-01-20 16:05
brut 33 skrev:

Riktigt välkonstruerade motorer har kamkjedja och ej den billiga och dåliga gummisnodden.

Läs lexus mb BMW Toyota.

Toyotas gummisnoddsmotorer, även 16-ventilare (från 1980- och 1990-talen, innan de gick över till kedja) klarar kamremshaveri utan ventilsallad, ska det vara så svårt att få till på en modern motor?

Uppdaterat: 2016-01-20 16:15

Jag läste också denna artikel och blev också förvånad över uttrycket att miltalet är en "absolut bortre gräns" för byte av kemremmen. Och att hänvisa till nybilsgarantin känns ju märkligt, eftersom den bör ha passerats med marginal för dom allra flesta vid 18000mil, som i detta fall. Vore intressant höra hur andra tillverkare resonerar runt detta med angiven milgräns för byte av kamrem! Men eftersom det enligt juristen på Konsumentverket är ett vanligt klagomål från bilägare till ARN, att kamremmen går sönder utanför garantitiden, så är det förmodligen flera som tolkar det på samma sätt som VW...

Jag håller med Isoderlund, dels att man vid service borde kontrollera kamremmens skick och byta den i tid när man servar hos märkesverkstaden och även att man borde vara mer rädd om sina kunder och ta sånt här som ett goodwillärende! För vad kan man som kund mer göra än att regelbundet och vid angiven tidpunkt serva sin bil hos märkesverkstaden? Går kamremmen ändå av i förtid kan man ju tycka att det är verkstaden som brustit i sin uppgift att serva och underhålla bilen...

Uppdaterat: 2016-01-20 16:16

Problemet är väl att den gick av före den föreslagna bytesgränsen. Sen är det ju en rätt gammal bil trots allt eftersom den är runt 9 år så utgående från åldern så tycker jag personligen inte att man kan kräva goodwill. Men är den servad på VW-verkstad hela tiden och bytesintervallen är 18.000 mil enligt VW så är det ju ändå lite märkligt att de i alla fall inte gick in med ett "kostnadsdeltagande". Inte kul för ägaren hursomhelst eftersom även gränserna för maskinskadeförsäkringen passerats. Och "absolut bortre gräns" är ju ett märkligt uttryck när man anger 18.000 mil som bytesintervall. När är det då rekommenderat att byta ? Vid 6000 mil eller ?

Uppdaterat: 2016-01-20 17:57

Deeds, hälsa din kompis att han har maskinskadeförsäkring så några 27000:- lär det inte bli, snarare 3000:- i självrisk.

Uppdaterat: 2016-01-20 18:09

Pi - där har du en poäng! Är 18000mil "absolut bortre gräns" så vill man ju veta när dom rekommenderar byte! Sen brukar det ju ofta, utöver mil, även anges år mellan bytena. Har VW ingen sådan rekommendation? Kör man få mil per år bör man kanske byta senast efter 6-7år, eller något sånt..? 9år låter väl länge åka med samma kamrem... Men åter, är bilen alltid servad på märkesverkstaden är det ju märkligt att man inte påpekat att det är dags byta remmen! Skulle man då neka till att kosta på ett byte får man ju skylla sig själv!

Angående Volvo, som Deeds tog upp, så förefaller även dom vara lite restriktiva med goodwill. Fick nyligen en goodwill åtgärd på min knappt 3år gamla V70, men innan jag fick det frågade dom säkert 3 ggr om jag köpt bilen som ny! Fick intrycket att det var ett avgörande skäl till om jag skulle få goodwill eller inte... Personligen kan jag tycka, vad hade det spelat för roll om jag köpt bilen begagnad nyligen? Konsumentköplagen ger ju rätt till reklamation i 3 år och bilen hade ännu inte fyllt det. Men kanske är Volvo noga med att man köpt bilen ny? Eftersom Deeds polare blev nekad goodwill till sin beg. köpta V60, trots att den var så ny... Men som junkers säger finns ju maskinskadeförsäkringen som "livboj".

Båda dessa fall visar väl på att det kan vara klokt att byta bil innan maskinskadeförsäkringen upphör att gälla! Jag lägger då hellre pengarna på en ny(-are) bil än på en dyr reparation.

Uppdaterat: 2016-01-20 18:58

Det kan vara väldigt svårt att okulärt besiktiga kamremmen och inse att det är dags för byte. Remmen kan se hur bra ut som helst och ändå gå av och den kan se ut som en väl använd trasmatta och ändå hålla.

Jag hade en granne som fick rembrott och ventilsallad vid 1500 mil med ny bil. Ok det var inga problem med garantin.

En jobbarkompis bytte rem vid 30000 mil på sin 20 år gamla Golf i samband med att han bytte koppling ( hur han nu kunnat slita ut den, kopplingen användes sällan!), remmen såg inte speciellt sliten ut!

Men fördelen med kedja är att det hörs när den blir sliten, det gör inte remmen.

Uppdaterat: 2016-01-20 20:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Gäsp skrev:

Det hörs när den brister

Japp, det gör det när kedjan brister också, men skillnaden är att kedjan hörs innan den brister.

Om man inte är helt döv, men då finns säkert en mängd andra som hör rasslet.

Uppdaterat: 2016-01-20 22:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intervallet är 18000 mil, eller en tid, tror det är 8 år.

Det årsintervallet har vw åtminstone angett tidigare, oavsett milintervall.

Har man då inte bytt efter 9 år, kan man väl inte räkna med goodwill?

Har då inte verkstaden föreslagit byte vid senaste service är det ju dåligt, men det vet vi inte nåt om, för det berättar ju inte en klagande bilägare......

Men verkstäderna brukar ju föreslå både ett och annat, dom vill ju dra in jobb.

Uppdaterat: 2016-01-20 22:30

duccedriver, har du hört nåt sånt vad gäller VWs nya motorgeneration där det väl sagts 24,000 mil.

Är det 8 år som gräns även där?

Man undrar samma om Volvo.

Uppdaterat: 2016-01-20 22:32

Och så här säger VW själva:

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-nar-ska-kamremmen-bytas

Uppdaterat: 2016-01-20 22:38

junkers, det var ju ingen åldersgräns!

"Det finns ingen åldersgräns på kamremsbytet utan det är endast km-gränsen 18 000 mil som gäller här. "

Mvh

Uppdaterat: 2016-01-20 22:44

Vet inte mycket om nyare bilar, ett antal år sen jag jobbade med märket......

Nu säger dock vw sverige att det är 18000 mil, ingen tidsgräns(googlade nyss) så jag hade fel om tiden.

Men enligt serviceplan ska den inspekteras först vid 9000, sen var 3000 mil.

Enligt marcus tomasfolk, som svar på en gammal bilfråga här.....

Min volvo har iallafall 16000 mil eller 10 år, står i servicehäftet.

Den byttes 2007, vid 16100 mil, nu har den gått 31000, så det är snart tid......

Fast det ska sägas, Volvons rem ser stabil ut, jag okulärbesiktigar vid service, och kamremshaveri är rätt ovanligt där.....

Uppdaterat: 2016-01-20 22:49
Vidstige skrev:

junkers, det var ju ingen åldersgräns!

"Det finns ingen åldersgräns på kamremsbytet utan det är endast km-gränsen 18 000 mil som gäller här. "

Mvh

Har inte påstått något annat, letade bara fram detta för att spekulationerna skulle minska.

Om den servats enligt schema på VW-verkstad borde man upptäckt att den är dålig och föreslagit ett byte.

Eftersom det kostar 12000-20000:- kan det ju vara något som tidigare ägare avstått, i så fall inte mycket att göra åt för denna drabbade person.

Om han själv var den som servade senast på VW verkstad borde denna verkstad ta på sig en del om de inte upplyste honom.

Hur som det kan vara dyrt att äga bilar utan maskinskadeförsäkring, så är det punkt!

Uppdaterat: 2016-01-20 22:55

Junkers googlade samma ser jag nu.....

På goldwingen ska jag byta nån dag, remmarna kom i postlådan igår, 16000 mil eller 10 år på dom......

Dom har bara gått 8 år, men chansar inte när man byter på en timme, inkl kaffepaus......

Köpte på ebay från tyskland, 588 kronor mot svenska priset 1600....

Uppdaterat: 2016-01-20 22:58

Men kollar man ägarstatistiken så har denne ägare haft bilen sen 2010-10-02 och då är det nog han själv som tagit beslutet - om han verkligen fått nåt bytesförslag från verkstan. Har han inte fått det så borde verkstan ta detta eftersom remmen skall kollas trots allt. Men det kanske gjorts men inget fel upptäckts - vad vet vi ? Eller så är det helt enkelt vanlig, jäkla otur - nåt som kan drabba alla.

Uppdaterat: 2016-01-20 23:07

Remmen ska kollas, men det ingår nog inte i priset, utan som tillägg, sak samma där, har han köpt tillägget,ens blivit tillfrågad?

Mycket man bör veta innan man kan döma i ett konsumentärende!

Uppdaterat: 2016-01-20 23:24