Vi Bilägares forum

Optimus andrabil blev en elbil

Optimus andrabil blev en elbil

Så var det dags att lämna tillbaka familjens andrabil, en Opel Corsa GSI. Den har gått på 3-års privatleasing, vilket har rullat på utan några större mankemang. Ett par gånger har infotaimentsystemet ställt om sig till annat språk, liksom vår tidigare Opel Grandland gjorde. Men annars inga som helst problem under de tre åren.

Vi hade tänkt klara oss med en bil men det tajmar inte riktigt med slutet på vårt yrkesliv. Vi båda konsultar lite fortfarande, vilket gör att vi fortfarande behöver två bilar. Vi hoppade idag på Opels kampanj om 12/24 månaders leasing, tecknade 12 månaders leasing på en Corsa-e för 2999kr/mån. Leverans om ca 3 veckor.

Fortsättning följer.

Uppdaterat: 2023-06-14 22:16

Kommentarer

Beställde en vit, andra färger ville de lägga på över 300kr/mån(i.o.m 1-års leasing). Har inte fått exakt levtid ännu.

Uppdaterat: 2023-06-15 11:49

Coolt!

Det är lätt att bli fast i radiobilarna…

Uppdaterat: 2023-06-15 12:39
*Robban
EnannanRobban skrev:

Coolt!

Det är lätt att bli fast i radiobilarna…

+100

Och kul, Optimus!

Uppdaterat: 2023-06-16 10:30
Power to the people

Kul. Blir roligt att följa.

Uppdaterat: 2023-06-17 12:05

Tack alla, det ska bli intressant att jämföra. Samma bilmodell som tidigare men nu i elbilsversion. Den beställda bilen har 16 tums däck, nuvarande har 17 tums och med mycket vägljud som följd. Undrar hur det nu blir med ingen motor som låter samt 16 tums däck, kan ju hoppas på lite lägre vägljud.

Uppdaterat: 2023-06-18 14:31

Så det kan bli när man beställer bil online. Innan ordern blev inknappad i systemet tog just den färgen vi ville ha slut. Det är tydligen en lyckad kampanj där bilarna har rykande åtgång. Så efter lite diskuterande med Opel Sverige blev det en svart bil istället samt att vi uppgraderade till en GSI. Leverans om ca 3-4 veckor då bilen står i Malmö hamn, den enda svarta Corsa-e GSI som fanns kvar. Hade gått betydligt snabbare med andra färgval då bilarna finns i närstående lager. Men vi har inget bråttom så detta blir bra.

Så det blir inga 16tums hjul denna gång heller, då GSI har 17 tums lågprofil.

Uppdaterat: 2023-06-20 16:49

Optimus:

Grattis till en fin Opel!

Uppdaterat: 2023-06-22 23:28

Bilen skulle levererats vecka 28, alltså förra veckan. Döm av min förvåning, säljaren har "glömt" att beställa transport från Malmö hamn till Sthlm. Nu vet vi inget om leveransdag. Vi bad helt enkelt säljare "bara" fixa det hela och återkomma när han lagt händerna på bilen.

Enda kommentaren från min sida är: Säljare är ett släkte för sig!!

Uppdaterat: 2023-07-17 22:25

Optimus - efter att din signatur hamnat på köpeavtalet så minskar intresset för affären tyvärr högst drastiskt hos lite för många "bilnasare". Inte hos alla men tyvärr hos en del.

Uppdaterat: 2023-07-18 06:53
Pi skrev:

Optimus - efter att din signatur hamnat på köpeavtalet så minskar intresset för affären tyvärr högst drastiskt hos lite för många "bilnasare". Inte hos alla men tyvärr hos en del.

Jo, så är det. Plus att denna bil är beställd online via Opel Sverige, så ÅF:en har inte sålt bilen. Den ska "bara" hämtas ut hos honom.

Uppdaterat: 2023-07-18 16:53

Så blev det då dags, fredag em skall nya Corsa-e bli uthämtad.

Återkommer med ett första intryck.

Uppdaterat: 2023-07-20 21:34

Då var Corsa-e GSI:n upphämtad och parkerad hemma på garageuppfarten. Vi provkörde aldrig en Corsa-e före vi beställde, vi var båda helt enkelt inställda på att elbilen är väl samma som bensinvarianten. Ack vad vi bedrog oss.

Elbilen är ju mycket bättre jämfört med bensinvarianten. Elbilen går framförallt tyst, inget vägbuller, uppför sig mycket mjukare på vägen, rapp som attan(efter att ha tryckt in knappen med sportläget).

Bensinvarianten av GSI modellen är sportig och snabb, men den är väldigt stötig i sin gång på vägen, högt vägbuller. Räcker att man kommer upp i 70km/tim så måste hörselskydden sättas på. Så elbilen blev en favorit direkt, där har Opel verkligen lyckats mycket bra. Frun kommer inte släppa denna bilen i första taget, jag får nog hålla mig till XC40:an.

Uppdaterat: 2023-07-22 17:17

Grattis till ett lyckat val.

Är så enkelt att väljer man en elbilsveraion av en ICE modell så är den bättre på det mesta, undantaget är väl den så väldigt viktiga räckvidden för förarna av ICE versionen.

Är lika dant med BMW:s modeller med eldrift, både i4 och iX1 anses som det bästa valet. Även MB:s EQA och EQB är trevligare än sina ICE-syskon.

Uppdaterat: 2023-07-22 18:35

Tack Mr.Snoid.

Det finns inget som just nu som skulle ta oss tillbaka till en fossilbil.

Uppdaterat: 2023-07-22 21:51
Mr Snoid skrev:

Grattis till ett lyckat val.

Är så enkelt att väljer man en elbilsveraion av en ICE modell så är den bättre på det mesta, undantaget är väl den så väldigt viktiga räckvidden för förarna av ICE versionen.

Är lika dant med BMW:s modeller med eldrift, både i4 och iX1 anses som det bästa valet. Även MB:s EQA och EQB är trevligare än sina ICE-syskon.

Ja i4 är kanon, iX1 gillade jag däremot inte alls. Ingen BMW, ett billighetsbygge med icke-BMW-lik körupplevelse. De större el-SUV är mer "BMW-ish"

Ja EQA/B slår sina hybrisyskon klart, men de är mer påkostade å andra sidan.

Slår ett slag för numera gamla EQC som är KLART trevlig, och då ska man tänka på att jag ogillar SUV.

Blytung men har den goa MB-känslan som de andra MB-elbilarna saknar.

Uppdaterat: 2023-07-24 10:39
Gillar kurvor och rondeller
Optimus skrev:

Tack Mr.Snoid.

Det finns inget som just nu som skulle ta oss tillbaka till en fossilbil.

Grattis!

Uppdaterat: 2023-07-24 10:39
Gillar kurvor och rondeller

Optimus

Grattis. Ska bli kul att följa.

Uppdaterat: 2023-07-24 12:06
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:

Grattis till ett lyckat val.

Är så enkelt att väljer man en elbilsveraion av en ICE modell så är den bättre på det mesta, undantaget är väl den så väldigt viktiga räckvidden för förarna av ICE versionen.

Är lika dant med BMW:s modeller med eldrift, både i4 och iX1 anses som det bästa valet. Även MB:s EQA och EQB är trevligare än sina ICE-syskon.

Ja i4 är kanon, iX1 gillade jag däremot inte alls. Ingen BMW, ett billighetsbygge med icke-BMW-lik körupplevelse. De större el-SUV är mer "BMW-ish"

Ja EQA/B slår sina hybrisyskon klart, men de är mer påkostade å andra sidan.

Slår ett slag för numera gamla EQC som är KLART trevlig, och då ska man tänka på att jag ogillar SUV.

Blytung men har den goa MB-känslan som de andra MB-elbilarna saknar.

Ja iX1 föll inte mig i smaken, hopplösa säten och lika ”plastig” som min I5.

Men EQC var jag på vippen att köpa, men den föll på att den tar en himla massa ström och får helt hopplöst kort räckvidd vintertid.

Modellen har även varit behäftad med många fel, bla. havererade motorer.

Så visst en solid MB, har haft en GLC så jag kände igen allt.

Men den föll bort pga, pris, tillförlitlighet och energiförbrukning. Så den skulle jag nog inte rekommendera till någon, förutom då en MB frälst.

Uppdaterat: 2023-07-24 13:31

Ja, du har rätt i EQC, skön men känns ofärdig. Deras första riktiga elbil?

Uppdaterat: 2023-07-24 13:39
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Ja, du har rätt i EQC, skön men känns ofärdig. Deras första riktiga elbil?

Var ingen riktig elbil, en konverterad GLC med lite annorlunda tak.

EQS är MB första ”riktiga” elbil.

Uppdaterat: 2023-07-24 13:41

Den första elbilsladdningen är avklarad på Corsan, allt funkade som det ska. Har läst en del i elbilsgruppen för Corsa-e att en del har haft strul med laddningen. Men som sagt allt tillfyllest. Något som däremot inte är tillfyllest är Opel/Stellantis taffliga mjukvaruuppdateringar, här finns inget OTA alls. Nej, du ska först ladda ned mjukvaran till en USB sticka(på din PC), sedan gå ut till bilen och ansluta stickan i ett USB uttag i bilen därefter ska tydligen uppdatering ske. Det vete katten om jag kommer orka med, min fru definitivt inte.

Opels app ska vi inte prata om, glöm den. Inget att ha överhuvudtaget, möjligtvis för att starta värmaren under vintern före du ska åka iväg, inget annat.

Ser att det finns en uppdatering till bildskärmen i bilen, men just nu har jag ingen lust att börja labba med USB stickor. Lusten kanske kommer längre fram....

Uppdaterat: 2023-07-25 19:24

Man kan lägga upp ett schema för värmning i appen om man har regelbundna vanor.

Uppdaterat: 2023-07-25 21:39

Optimus, du verkar vara väldigt känslig för fysisk aktivitet om du tycker det är besvärligt att stoppa stickan i PCn och sedan bära den till bilen och ansluta den där!

Men vad vet jag?

Du kanske har lång, backig väg att gå och en sticka som väger flera kilo?

Uppdaterat: 2023-07-28 08:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har man haft en bil med OTA uppdatering, så vill man ju inte gå tillbaka till USB uppdatering som är otidsenlig. Våra telefoner, paddor och PC är kopplade till internet och får sina uppdateringar därifrån, så varför skall inte bilen vara uppkopplad till internet. Håller med Optimus att det är jävligt tråkigt att hålla på och kladda med en USB sticka.

Uppdaterat: 2023-07-28 09:10

Har man två elbilar i familjen, som vi nu har, så är det oundvikligen att man jämför mellan bilarna hur saker och ting funkar. Jag är i grunden kritisk till att Opel håller ett så högt köppris för sin Corsa-e, det står inte i proportion till vad man får för pengarna. Att vi nu har en Corsa-e handlar om ett attraktivt kampanjpris på privatleasing. Jag hade aldrig köpt en Corsa-e för egna pengar, inte när den kostar lika mycket som en Tesla mod 3. Corsa-e GSI kostar i runda slängar lite drygt 500.000kr, för det anser jag att det ska ingå en modern mjukvara för förare inkl OTA uppdateringar. Jag har arbetat/arbetar lite fortfarande inom IT i hela mitt yrkesliv. Sättet Stellantis/Opel löser mjukvaruuppdateringar är fullständigt omodernt och en ålderdomlig hantering rakt igenom. Så saabnisse, det handlar inte om at röra på sig mellan bil och pc. Det handlar om, enligt min uppfattning, kliva flera år tillbaka inom IT industrin med den mjukvaruhantering som Stellantis valt.

Jag har uppriktigt sagt ingen som helst lust att ladda ned hanteringsprogram till min pc från Opel, för att sedan bevaka att varje uppdatering därefter ryms på USB-stickan. Stickan får inte överstiga en viss storlek annars funkar det inte i bilen att uppdatera. Nej, jag kommer nog låta bli att hålla på med detta. Vi får ta det på den årliga servicen.

Ovanpå detta så saknar Corsa-e en schysst förarmeny där man kan ställa in laddnivå m.m, det är återigen ålderdomligt och mer anpassat för fossilbil. Bland annat kan man inte ställa in förbrukningen för Kwh, alla val är bara fossilbils relaterade. Stellantis har en del att arbeta med för att komma ikapp Volvo, Tesla och de andra. Men många pengar ska de ha för sin elbil, helt sjukt dåligt av dem.

Uppdaterat: 2023-07-28 10:57
saabnisse skrev:

Optimus, du verkar vara väldigt känslig för fysisk aktivitet om du tycker det är besvärligt att stoppa stickan i PCn och sedan bära den till bilen och ansluta den där!

Men vad vet jag?

Du kanske har lång, backig väg att gå och en sticka som väger flera kilo?

Varför dessa barnsliga påhopp?

USB är ålderdomligt, ska inte finnas på en 500k-bil

Uppdaterat: 2023-07-29 07:13
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:

Ja, du har rätt i EQC, skön men känns ofärdig. Deras första riktiga elbil?

Var ingen riktig elbil, en konverterad GLC med lite annorlunda tak.

EQS är MB första ”riktiga” elbil.

Yepp, de ligger efter de bästa som har elplattformar i mellanbilklassen

Uppdaterat: 2023-07-29 07:20
Gillar kurvor och rondeller

Dagarna rullar på med Corsan, inga konstigheter mer än att Opel inte skickar med någon laddkabel i bilen. Tur att Volvo är lite mer generös, så vi har en 7,5meters laddkabel som vi just nu delar på mellan bilarna.

Får ge mig ut på Blocket o leta efter en beg laddkabel typ 2.

Uppdaterat: 2023-08-03 17:27
Optimus skrev:

Dagarna rullar på med Corsan, inga konstigheter mer än att Opel inte skickar med någon laddkabel i bilen. Tur att Volvo är lite mer generös, så vi har en 7,5meters laddkabel som vi just nu delar på mellan bilarna.

Får ge mig ut på Blocket o leta efter en beg laddkabel typ 2.

Du skojar? Ingen medskickad laddkabel?

Uppdaterat: 2023-08-08 09:38

Det var ingen i Peugeoten heller förutom schukosladden.

Uppdaterat: 2023-08-08 15:22
L. Mäkinen skrev:

Det var ingen i Peugeoten heller förutom schukosladden.

Det kändes snålt.....

I Teslorna har jag fått både Typ-2 och Shuko och i Mercan var det bara Typ-2.

Men ingen alls, det har jag aldrig hört om innan faktiskt.

Uppdaterat: 2023-08-08 15:33

I Corsan fanns ingen laddkabel överhududtaget, så det är Blocket som gäller just nu. Har ordnat med en laddkabel men den är lite för "seg" klarar bara 4,6kW, så den blir bara tillfällig tills någon annan har hittats.

Men det är ju lite märkligt att de inte skickar med någon laddkabel faktiskt, med tanke på att de vill ha ett pris på 500.000kr för bilen.

Uppdaterat: 2023-08-08 15:34
Optimus skrev:

I Corsan fanns ingen laddkabel överhududtaget, så det är Blocket som gäller just nu. Har ordnat med en laddkabel men den är lite för "seg" klarar bara 4,6kW, så den blir bara tillfällig tills någon annan har hittats.

Men det är ju lite märkligt att de inte skickar med någon laddkabel faktiskt, med tanke på att de vill ha ett pris på 500.000kr för bilen.

Inte så ohemult pris för denna kabeln

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/bil-gps/elbilstillbehor/freev-e-charge-3000-3-phase-type-2/1028246.17376/

Jag köpte nått liknande för ungefär det priset på Amazon till min bil.

Uppdaterat: 2023-08-08 15:40

Bra pris på den från Netonnet!

Uppdaterat: 2023-08-08 19:55
Power to the people

Mr Snoid, tack för tipset verkar vara ett bra pris på laddkabel.

Uppdaterat: 2023-08-09 16:16

Det är frun som kör Corsan mer eller mindre dagligen. Jag blir lika överraskad varje gång när jag "lånar" bilen. Den går så himla bra(komfort, ljud m.m) och beter som en större bil än den är. Frun är lyrisk över nya bilen, den är sååå mycket bättre än fossilvarianten. Den rullar på utan några konstigheter, laddning till 100% ger 36 mil(på mätaren). Har inte själv kört så mycket att jag kan se någon snittsiffra på förbrukning, det blir min nästa grej att få fram. Skulle vara intressant som en jämförelse med XC40:an.

Uppdaterat: 2023-08-22 10:12

Efter många om och men har frun fått igång Opel-appen till sin bil och kan nu starta/stoppa laddning, starta/stoppa klimatanläggningen, ställa in schema för förvärmning m.m plus lite till.

Men det är en tafflig lösning från Opel. Många steg innan det fungerar. Först ska man initiera hemtagning av mjukvara till bilen, alltså beställa funktionaliteten(laddning, klimat m.m), vilket görs i appen. Sedan får man order om att sw finns nedladdad men inte initierad/aktiverad. Nu ska bilen köras ett antal ggr i minst 20 min, mobilen måste då finnas i bilen samtidigt. Efter några körningar om minst 20min, försvinner ett meddelande i mobilen, då ska man ut och köra igen, men nu i 15 min som minimum inkl mobilen. Då helt plötsligt dyker det upp ett mail i maillådan som säger, att nu är det dags att aktivera funktionerna i mobilen. OK, in i appen och knappa lite och därefter funkar det. puust o puuhh, det är en jäkla resa för att få igång det hela. I en bil som där listpriset är i storleksordning som en Tesla mod 3. Samtidigt får man reda på att det finns uppdateringar som bör installeras, navigation och systemförändringar. Då måste man upp med ett USB-minne om minst 32Gb, ladda ned mjukvaran till PC:n och ut i bilen och sitta och pilla för att uppdatera. Det har jag upp till nu vägrat göra, men inser att jag kommer inte kunna ducka för detta. frun kommer nämligen absolut inte hålla på med detta, hon tittar bara på mig och konstaterar att det är mitt jobb att fixa.

Fattar ni, man tror inte det är 2023 och en modern elbil man skaffat.

Inget fel på bilen, som jag skrivit flera gånger den är jäkligt bra men(ett stort men) mjukvaruhanteringen är verkligen stenåldern.

Uppdaterat: 2023-10-24 10:39

Nu har jag fått lov att köra Corsa-e ett antal dagar, frun är sjuk och bilen står på garageuppfarten. Den måste ju få ut och lufta sig så jag har kört den ett antal mil. Som jag skrivit tidigare är det en skön bil att köra, går mjukt, tyst, vill man så kan det gå undan(tryck in sportknappen så känns det med en gång). Har varit lite ryckigt att ladda den några gånger, laddningen har gått på slagit ifrån strax efter. Så har det hållit på, men nu verkar det ha försvunnit. Fulladdat batteri vid 0 gradigt väder är 35mil, jag har kört mycket 100km/tim vägar de senaste dagarna, hållit hastigheten. Bilen drar då 1,86Kwh/mil. Jämför jag med XC40 Recharge så drar den lite mer på samma vägavsnitt. Det är heller knappt någon skillnad i förbrukning i Corsa-e om man håller 95, 100, 105km/tim. I Volvon märker jag skillnad i förbrukning om jag(som jag brukar) håller 95km/tim, eller om jag höjer till 105km/tim. I 0 gradigt väder drar Volvon runt 2.0Kwh/mil om jag håller 105km/tim.

Corsa-e har bra värme och ventilation, inget att klaga på. Kan förvärmas genom Opels app(som är värdelös). Kan se förbrukningen på Opeln i mittskärmen, där man kan få förbrukningen och regenereringen via ett stapeldiagram live, under körning. Den som nu önskar följa det så noggrant.

Jag förstår verkligen varför frun inte vill släppa bilen och byta till Volvon ibland. Volvon känns som en pansarvagn i jämförelse med Corsa-e.

För den som vill ha en lite mindre bil, som i körning känns som en större bilmodell. Kan jag rekommendera att provköra Corsa-e eller kanske också en e-208. De är väl mer eller mindre samma bil under skalet.

Uppdaterat: 2023-11-17 23:26

Vilken horror-story med appen!

2023!!

Uppdaterat: 2023-11-18 10:03
Gillar kurvor och rondeller

Nåja - bilen i sig verkar ju helt OK och trots allt är det ju bilen man sitter i och kör runt med. Visst är det en klar fördel om även appen är bra men motsatsen hade ju verkligen varit en "horror-story".

Uppdaterat: 2023-11-18 10:32

Kul att läsa, men det där med appen....jag skulle gett upp för länge sen.

Uppdaterat: 2023-11-18 12:36

Optimus

Laddar ni med Tibber och använder deras ”laddrobot”?

Isåfall händer det att den laddar en liten stund när man satt i sladden för att sedan avbryta. Det är för att den ska få kontakt med bilen och göra sig redo för den schemalagda laddningen.

Uppdaterat: 2023-11-18 13:07
Axa skrev:

Optimus

Laddar ni med Tibber och använder deras ”laddrobot”?

Isåfall händer det att den laddar en liten stund när man satt i sladden för att sedan avbryta. Det är för att den ska få kontakt med bilen och göra sig redo för den schemalagda laddningen.

Nej, vi ansluter bara sladden och laddar. Inget schema eller timavtal. Men vi har haft lite skakig wifi förbindelse under en period, både laddbox och lastbalanserare behöver wifi kontakt så det kan vara en anledning. Nu har det funkat klanderfritt med wifi under senaste veckan, då har vi inga laddproblem heller.

Uppdaterat: 2023-11-18 15:51

Optimus

Ah ok.

Uppdaterat: 2023-11-18 17:32

Corsa är ju i ny version för 2024, hela "elektroniksystemet" med alla funktioner kopplat till skärmarna som är nya och större, är totalt nytt, från Astra, instrumentskärmen har samma storlek, nytt innehåll, uppdatering genom luften ingår nu och programvaran Snapdragon från Qualcomm Technologies har artificiell intelligens som sköter bland annat röststyrning.

Skärmen från Astra inebär att panelens högra sida är ändrad och ser snyggare och dyrare ut än förut.

Laddningskapaciteten är aningen ökad till 107 i verkligheten, gamla gick i praktiken inte över 96, fast hur det var på modell 2023 som uppdaterades 2022, vet jag inte.

En del annat nytt också stolar och liknade men det är väl av mindre relevans i sammanhanget.

(Förövrigt angående 208 har Peugeot sämre krockresultat på grund av att instrumentpanelen i den är så skrymmande att framsätes passagerarna har dåligt utrymme för benen som resulterar i knäskador i en krock.

Corsa är ensam om dimljus som inte finns på 208.

Och matrixstrålkastarna som är viktiga i Sverige då älgkrockar bör undvikas, inte heller på 208.)

Uppdaterat: 2023-11-19 12:35

I morse när frun skulle slå på förvärmning av Corsan så fick hon upp ett felmeddelande i appen att det gick inte att starta p.g.a för låg batterinivå. Så jag fick ut och stoppa i laddsladden för att få igång förvärmningen. Såg då att det var 45% kvar av batteriet, märkligt att det larmade för låg nivå. Men efter att hon åkt iväg till jobbet kom jag att tänka på att det kanske inte var det stora batteriet i elbilen, utan snarare 12 volts batteriet. Hhmm, detta får jag ta en koll på ikväll.

Hon kör just nu bara korta sträckor till infartsparkering för att sedan ta bussen till de centrala delarna av Sthlm. Kan alltså mycket väl vara 12 volts batteriet. Jag har köpt en liten USB-laddare som man ansluter till cigg uttaget, på laddaren ser man i en display laddstatusen på batteriet, t.ex 12,4 för att efter uppstart av elbilen går nivån upp till 13,5 eller typ 14,2. Har den i XC40:an men får flytta över den till Corsan och ta en koll på vad som händer när hon startar förvärmning respektive bilen.

Uppdaterat: 2023-12-13 12:50

Optimus - stor sannolikhet att bl a fläktarna går på 12V-batteriet (om man får gissa lite) även om det rimliga borde varit att via DC/DC-omvandlare köra dom på drivbatteriet.

Uppdaterat: 2023-12-13 16:32

Och hur laddas 12V-batteriet upp?

Uppdaterat: 2023-12-13 17:29
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Och hur laddas 12V-batteriet upp?

Det laddas via DC/DC omvandlaren.

Min laddar när bilen är i gång, när den laddar och med jämna mellanrum då den avstängd (förutsatt att det är över 20% kvar i högspänningsbatteriet)

Uppdaterat: 2023-12-13 18:02