Min dotter står i begrepp att byta bil. Hon har fastnat för Opel Insigma. Prismässigt runt 100.000 kr. Vilken motor kan rekommenderas? Hon kommer att köra ganska mycket korta sträckor så diesel är väl inte bra. Priset gör väl att årsmodell 2011--2013 är trolig och då finns det ju några att välja mellan. Tacksam för seriösa svar.
Benny Karlsson
opels motorer
Uppdaterat: 2016-07-30 13:41
ÅkeMjuk
Kommentarer
Ja, du har själv svarat på din fråga, bensinmotor blir bäst för korta sträckor. När det gäller begagnade bilar är skicket mer intressant än motorstorlek så ta en som verkar välskött.
Inte hört nåt negativt om nyare bensinmotorer av Opel. Efter en snabbkoll på bytbil så verkar det finnas 1.6T, 1,8, 2.0T och även 2.8T, så då är det väl bara frågan hur mycket motor hon vill ha då de verkar stå i ungefär samma kurs. De är onekligen mkt bil för modesta pengar även om jag personligen haft lite svårt för märket men jag är övertygad om att de idag hör till de bättre ihopskruvade. Låga ägandekostnader brukar ju ofta nämnas tillsammans med Opel.
1.6 T kan säkert vara vettigast sett till en förmodligen någorlunda låg förbrukning men ändå med hygglig effekt: : http://www.bytbil.com/bilar/opel/insignia/cvwac7vg/40QBUDIAAY2akAxBDR1tgjEXBHqYAAnBwAA_!
Du verkar ha en mycket klok dotter. Hon skall välja en bensin 1,8 T 180 hk eller om hon vill ha lite mera en 2,0 T 220 hk. Är hon dessutom inte rädd för en automatlåda så ta det. Ett smart val. Insignian är en extremt underskattad bil på den svenska bilmarknaden och därför en bil som ger MYCKET bil för pengarna.
Lycka till.
Har ägt en Insignia med 2.0T på 220hk. Kan bara hålla med Christer_1, Insignian är klart underskattad. Med 2.0T motorn är det en underbar vägvagn, men den drar 0.9 per mil. Kanske 1.8T på 180 hk är lite billigare. Kolla om du får med 5 års garantin när du köper bilen, Opel hade 5 års garanti ett tag men jag kommer inte ihåg när de slutade med det. Köper ni en 2012/2013 så kan det vara värt att kunna nyttja de sista åren på garantin.
Ja - när det gäller begköp av Opel är det som Optimus nämner bra att kolla vad som gäller garantimässigt eftersom Opel på bara några få år ändrat från 2 år till 5 år till 3 år och tillbaka till 2 års garanti.
Om mina anteckningar stämmer så införde Opel 5 års garanti fr o m 2010-05-05 men gick tillbaka till 3 år fr o m 2015 års modell - alltså hösten 2014. Sen tror jag att man backade till 2 år igen fr o m våren 2015 eller nåt sånt. Rörigt är vara förnamnet, tyvärr. F ö var det många märken som justerade sina garantitider 2010 och då till längre tider - men i vart fall Opel och Peugeot har som sagt senare backat till kortare tider igen.
Hackenbush. Jag var lite otydlig ang.diesel, skulle ha skrivit att diesel är uteslutet för henne. Hon är mera åt "stor motor och bekväm", förra bilen var en Saab 95 2,3. Hon hänger ofta ett hästsläp bakom och har nu lånat min fyrhjulskrafsare några gånger. Gillar att det går stadigt med släp, Så nu dreglas det över några 2.8 (V6?) med fyrhjulsdrift, åsikter om den? både motorn och fyrhjulsdriften. Optimus och Pi. Tack för tipset om garantin.
Vanliga 2.8T på 260 hk finns tyvärr bara de första åren i Sverige sedan tog generalagenten bort dem i tron att ingen ville ha dem.
En av de ovanligaste bilarna i Sverige.
Vanligen med lyxutrustningen "Cosmo" (med automat som kan starta på 3:an - endast Volvo erbjuder det också, fast med 4WD har det förstås ingen direkt funktion ) AFL strålkastarna, elektroniska fjädringen, beige läder och ofta träpanelerna.
Även 2.0 T blir mer och mer ovanlig ju nyare modell och det är synd eftersom det är från 2011 som Insignia blir riktigt bra.
I början var det ett tiotal personer som var missnöjda och talade om detta vitt och brett men numera hör man nästan ingen som har något direkt negativt att säga längre.
Nästan bara positiva uttalanden på forum och liknande.
Manuellt växlade V6 har några påtalat risken för misshandlad koppling efter upprepade rivstarter och chipps trimmade bilar är tydligen inte helt ovanliga och det är inget drivlinan mår bra av i längden.
Även om någon sa att han hade en bekant som körde en trimmad OPC som Taxi och gått 30 000 mil utan ett enda fel... så?
Automat är vanligast på vanliga 2.8 och manuell på OPC.
Enligt vad som sägs på internet allmänt finns inga egentliga fel eller brister tekniskt utöver ströfel som i vanlig ordning finns på enstaka exemplar och inte går att peka ut i förväg.
Fyrhjulsdriften som utprovades av Saab när det begav sig har alltid fått toppbetyg i alla tester och slagit Audi varje gång en sådan varit med.
Eftersom det är äldre bilar vi talar om så skrev teknikens värld följande i första provkörningen "Med 20-tumshjul, som på provbilen, blir det lite stötigt och vägljud läcker in i kupén, men det aktiva chassit och den digra ljudisoleringen maskerar väl den smått bisarra hjulstorleken. Åkkomforten är mycket bra, nästan i klass med Citroën C5."
Provkörningen skedde i Tyskland.
"Opel Insignia gör ett mycket gott intryck när det gäller kvalitet och håller även hög klass rent körmässigt. Opel har höjt nivån – inte bara i de egna leden utan för hela mellanklassen."
Vi bilägare har skrivit om fyrhjulsdriften och original drag ;
"Man vet att systemet finns. Men att sätta det på prov är i stort sett omöjligt. Vi har inte testat Insignia 4x4 tidigare. Men systemet är intressant.
Haldex 4 har ju egenskaper som många säkerligen saknat i enklare och tidiga enkla fyrhjulsdrivna system. Haldex är exempelvis oerhört snabbt.
Hjulen med sämst friktion behöver inte slira för att systemet ska gå in och fördela ut kraft. Det räcker med att ett hjul "halkar" till under en 80-dels millisekund!
Kan bli bakhjulsdriven
När man kör på torra vägar eller inte råkar ut för greppförluster så är Insignia framhjulsdriven och minskar därmed energiförluster i kraftöverföringen.
Men med hjälp av Haldex kan Insignia faktiskt i det närmaste bli bakhjulsdriven om det är mest effektivt. Drivkraften kan fördelas mer individuellt, dels mellan fram- och bakaxel dels mellan de två bakhjulen.
I bakvagnen finns nämligen en elektroniskt styrd koppling som ska kunna ge nästan 100 procent av drivningen till ett av bakhjulen.
Känner av släpet
Nytt för Opel är också att man nu kombinerar Trailer Stability Assist, TSA, med montering av drag. TSA är ett elektroniskt program som känner av om släpvagnen börjar wobbla, det vill säga tappa balansen och börja pendla bakom dragbilen.
Släpet ska då stabiliseras efter tredje svängen, utan att föraren gör något annat än håller rak kurs. Stabiliseringen sker genom att systemet bromsar bilens hjul individuellt, dels för att stoppa oönskade rörelser i bilen, dels för att ta ned farten.
Lägre fart är viktigaste sättet att få stopp på släpvagnens sladdar innan också dragbilen i värsta fall dras med i pendlingen. Men om farten är alldeles för hög, kanske 120-130 km/tim, är det frågan om ens TSA kan rädda en stor och kanske felaktigt lastad vagn från att välta.
Vi fick uppleva systemet genom att sitta bredvid en testförare som blåste fram i 90 km/tim med en Insignia Sport Tourer med tillkopplad husvagn, både i bamseformat och i litet ekonomidito.
Därefter utfördes en undanmanöver. Med husvagnen av det större formatet kunde också jag i passagerarsätet känna systemet arbeta."
Det här bilköpet blev en följetong i familjen. Det var som allt och alla var emot ett bilköp. Inga lämpliga bilar, vi vill inte åka diesel och 4-hjulsdrift sällsynt bland bensinarna. Vitvaror som pajade husproblem o.s.v.
Men nu har det äntligen löst sig och hon glassar runt i sin nya (begagnade) bil. Det blev en Subaru Outback med automat, el.stolar m.m. Eftersom även jag är Subaruägare kan jag inte vara annat än nöjd, möjligen lite avundsjuk. Så slutet gott allting gott.
Subaru Outback är det samma pris klass som Opel Insignia? Eller kostade Subaru Outback mer eller mindre? Har nämligen dålig koll på Subaru. Dessutom Känner jag inte till någon 1.8T på 180 hk till Opel Insignia eller är det något jag missat. Vet att det fanns 1.6T på 180 hk men inte 1.8T?
Ja det är verkligen inte förvånande, svenska generalagenten för Opel har mer eller mindre sagt att kunder som vill ha bensinbilar är man inte intresserade att sälja till.
Vill man t.ex. i dag ha en ny Insignia med bensinmotor får man vackert privatimportera en - helt fantastiskt...
Och det märks i försäljnings statistiken.
Ja det verkar så! Edition modellen av Insignia finns enbart med diesel.
Business modellen har däremot en 4 cylindrig 250 hk bensinmotor med 6 växlad automat också.
OPC Har en 6 cylindrig 325 hk bensinmotor med 6 växlad automat eller 6 växlad manuell också.
Minimats1 #10. Prismässigt upplever jag att Outback ligger stabilare och något högre, Forester är något lägre prissatt. Båda är eftertraktade på beg.marknaden och försvinner fort. Jag upplever att dom är svårare att pruta på. Jag har använt mig av autouncle.se för att göra det enklare för mig, får på köpet en prisjämförelse och det är enkelt att söka. Den Outback hon köpte, snubblade hon över, mer eller mindre, inbytt några minuter innan hon såg den. Snacka om snabb affär för bilhandlar'n.
Insigna varierar mera i pris och mer sällsynt som begagnad bensinare. Jag tycker det var svårare att veta vad "rätt pris" var.
Allt enligt mitt tyckande.
Det är en fråga om man är petnoga med formaliteterna eller ser till hur det fungerar i praktiken.
OPC är knappast förstavalet för alla och en var och inte turbon på 250 hk heller.
Vill man sälja bilar måste man naturligtvis erbjuda en rimlig modell i rimlig prisklass och det är 1.6 på 170 hk, det är den majoriteten skulle välja av helt enkelt ekonomiska skäl.
Att bara sälja" supermodeller" och enbart diesel till det enda alternativet, är det samma som att säg att man inte är intresserad av att sälja - volymer i varje fall.
Subaru har aldrig intresserat mig och kommer aldrig att göra.
Jag har däremot alltid sedan 1977 sökt min Opel - från rally-kadett via både Manta, Kapitän och Commodore och till dagens Insignia men alltid funnit något som var bättre.
Min Opeltid finns nog i framtiden.
Men om man som vi sökte en bra dragbil, gärna 4-hjulsdrift, automat med bensinmotor som krav. Då var 2,8 och OPC inte ett lämpligt val. "Starka kombi-bensinare" fanns inte till salu, bilfirmor som vi var i kontakt med sa att vill du/ni inte åka diesel så rekommenderar vi: köp i Tyskland, det finns inget intresse för bensinare i Sverige.
Så N-iklas #15 har rätt. Det vi ville ha ville inte Opel sälja.
Har nyligen läst om Subarus fyrhjulsdrift, tror till och med det var här på Vib. Visst är det så att Subaru egentligen inte driver alls där fyrhjulsdrift egentligen behövs? Ett hjul i luften och alla andra hjul diffar .. Det är ju löjligt tycker jag och tror nog Opel har bättre tekniska lösningar där.
OPC är 2.8 V6, har så varit sedan 2005.
1.4, 1.6, 2.0 och 2.8 är bensinalternativen till Insignia som tillverkas men alltså inte säljs som de borde.
Dessutom finns det en 1.6 på 200 hk som vore perfekt i Insignia som lagom, men den tillverkas inte i Insignia utan endast för Zafira, Cascada, Astra GTC, dumt beslut.
Den på 170 hk finns inte med 4x4, troligen för att den anses för svag, men den på 200 hk skulle ha fungerat.
Tidigare 2.0 på 220 hk har också utgått.
Och från början fanns dessutom 2.8 V6 på 260 hk som ett attraktivt alternativ för den med mer normala krav än OPC.
En sådan 4x4 såldes i Kalmar i april.
Det finns inget skäl att tro att en minskning av antalet modeller och alternativ INTE leder till färre sålda bilar.
Insignia har i alla biltest fått betyg för bästa fyrhjulsdriften alla år och speciellt fått bättre betyg än Audi varje gång och det är inget dåligt betyg.
Den här ryska filmen visar på slutet vad fyrhjulsdriften klarar.
Inklusive "ett hjul i luften".
https://www.youtube.com/watch?v=1c72iRtvWFk
Du får väl skylla dig själv att du får mothugg när du skriver:"Vill man t.ex. i dag ha en ny Insignia med bensinmotor får man vackert privatimportera en - helt fantastiskt..."
Däremot har du rätt i att Opel tycker att Sverige marknaden, bara är en dieselmarknad ,så att av bensinalternativen är många borttagna. Med det tänket säljer man ju inte flera bilar precis.
Tja det är väl inte så självklart eftersom det var en del bekymmer med bromsarna på de första Insignia och bromsarna utprovades ju av Saab så det resonemanget håller inte helt.
Nja, Opel blir kanske lite bättre när de inte gör det :)
Opel Insignia GT med 2.0T 250 hk finns det begagnade att få tag på både med manuell och automatisk växellåda. Fanns väl endast som 2015 årsmodell och kom med faceliften. Där får man sannerligen mycket bil för pengarna. Såg en på blocket för 220 tsk förra veckan som hade gått 1800 mil.
Är man intresserad av en bilmodell så kan man lägga in bevakning på blocket, på den aktuella bilmodellen och slipper kolla själv utan ett mejl eller notis meddelar när det kommit in, det man letar efter.
http://www.blocket.se/vi/68019309.htm
Här en som gått 500 mil för 239 en nästan helt ny bil med fyrhjulsdrift och 250 hk.
"körmässigt"? det låter som ett personligt intryck och personlig känsla, när man bedömt Insignia bättre än Audi har man testat i vilken svår situation på halt underlag med varierande förhållande på höger och vänster sida respektive fram och bak fyrhjulsdriften klarar att fungera med mest drivförmåga och hur snabbt den reagerar och där var Audis system enligt detta sätt att testa klart mindre effektivt och långsammare.
Och det är väl drivförmåga som är vitsen med 4WD.
För övrigt finns det flera versioner av Haldex och har man inte provat just den som sitter i Insignia.
Tänkte fråga dig ang om infotainment är tvärgående lutning som solen skiner gör svårt att se.
Tråden låst efter önskemål från trådskaparen
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.