Länk från Aftonblaskan där det berättas att Opel Zafira är "stekhet" och säljs snabbast på blocket...
Lite komiskt eftersom just denna Zafira har återkallats 2 ggr för att den börjar brinna.
http://www.autoexpress.co.uk/vauxhall/zafira/93176/vauxhall-zafira-fires-latest-on-zafira-b-model-recalls
Det mest pinsamma är att det var kunder som mer eller mindre tvingade GM att agera efter Facebook upprop och programmet Watchdog.
Får hoppas att svenska verkstäder har bättre koll på hur man lagar Opel Zafira än vissa verkstäder i UK.
Kommentarer
LÄnken till aftonblaskan nedan
http://www.aftonbladet.se/bil/article23196440.ab
"Opel Zafira - stekhet på blocket och Vauxhall i verkligheten"
Är den korrekta rubriken
Det märkliga är att brinnadet inte gäller OPEL Zafira - endast Vauxhall av den specifika årsmodellen.
Något blev fel i konverteringen från vänster till högerstyrning.
Inte ett enda fall på en Opel har inträffat, så vitt man vet.
Av denna orsak har problemet inte fått någon uppmärksamhet, Opel har inte hittat några fel på sina Opel eftersom det inget finns och därmed har ingen kunnat föreställa sig något fel på Vauxhall heller eftersom det är samma bil, så det är ingen som begriper vad som pågår.
Vad man gör i England vet jag inte mycket om, det är Opel jag är insatt i, inte Vauxhall och eftersom problemet inte finns hos Opel så har jag inte funnit det mödan värt att studerat denna konstighet överhuvudtaget, men det tycks ju fortfarande brinna någon bil så då kan man knappast ha hittat det verkliga felet trots upprepade försök.
Man kan nog bara se att än så länge tycks det enbart handla om Vauxhall och eftersom Opelversionen av samma bil rullat lika länge i övriga Europa borde samma sak ha hänt med dem redan, men det är tyst vad gäller sådana nyheter.
En ny artikel i Auto EXPRESS tycks besvara de flesta frågor i ett slag, bland annat tycks man nu vara helt säkra på vad som är orsaken, varför och hur det händer och vad man ska göra åt det - nyheter för mig och det är ju bra att få veta alla fakta kring det här.
Det ser ut som det ursprungligen inte var något egentligt fel på bilarna utan att allt orsakats av fusk med elsystemet när amatörer försökt reparera fel på kupefläkten genom att tydligen i många fall koppla ur säkringarna, vilket självklart ganska enkel kan leda till brand.
Låter otroligt att man kan göra så men tydligen är det vanligt i England, den gamla berättelsen om den dåliga kvaliteten på engelska elektriska arbeten kanske lever kvar på amatörnivå, på bensinstationer och små privata verkstäder?
Många i England tycks dessutom sakna respekt för Vauxhall som märke om man läser vad som skrivs på forum och i kommentarsfällt och menar nog att man kan smäcka ihop en Vauxhall lite hur som helst med ståltråd och annat eftersom det är skit i alla fall.
Gissningsvis har denna modell råkat få ett elsystem kopplat till kupefläkten som inte tål manipulationer och dåliga reparationer lika bra som "normalt"...
Vidare kan man baserat på detta gissa att vanan att utföra usla elektriska reparationer på kupefläkten kanske helt enkelt inte finns i övriga Europa och därmed blir det inga bränder i den omfattningen att någon noterat att något onormalt skulle pågå.
Någon hemmafixare kan mycket väl ha tuttat på sin bil men om det bara är något enstaka fall stannar det vanligen där och då.
Det blir lång adress i detta fall men det kan inte hjälpas.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjBvdbvh4XOAhVHhSwKHX1cC24QFggeMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.autoexpress.co.uk%2Fvauxhall%2Fzafira%2F93176%2Fvauxhall-zafira-fires-latest-on-zafira-b-model-recalls&usg=AFQjCNGhtkqxNz5zJozhz5KoozeHJ-joxA&sig2=Ck6UnGk-28mFw-LsOjYxMw
Om brand i bil är ett normalt handhavandefel för modellen är citronblå fläckar väldigt vanliga.
Kanske, uppförstorad så långt, det avgörande är den kompakta tystnaden från bilar märkta med namnet Opel, varför drabbas inte de?
Så länge det fortsätter att vara så måste det var något "underligt" som pågår i England...
En möjlig svaghet som kan komma fram under speciella omständigheter uppförstorad av det utbredda förakt och rent hat som den Engelska allmänheten tycks hysa mot Vauxhall, om man ska tro vad man kan läsa.
Mycket tänkbart.
Hur ett av landets mest sålda bilmärken samtidigt kan vara det mest hatade motsäger allt förnuft.
Engelsmän är kanske knäppa hela bunten?
Länken du postade N-iklas var ju samma länk jag hade med i mitt första inlägg.
Britterna verkar gilla Vauxhall, speciellt de mindre bilarna är väldigt poppis. Finns nog inget ställe jag sett så många Corsa eller Astra på som i UK.
Vad jag vet så byggs Zafira, både med Vauxhall och Opel logga i samma fabriker (Elsmare Port och numera Ruesselsheim efter att Bochum lades ner 2014), men kan ha fel. Gissningsvis så kanske det är så att de högerstyrda bilarna görs där.
Tror även Astran byggs där och i Luton vilken kanske är en förklaring till varför Britterna lite patriotiskt tycker om märket.
Jag har under mina år i UK aldrig sett något direkt hat mot Vauxhall.
När man är i UK så måste jag säga att man blir glad av att se mixen av bilar. Fast är man brittisk manlig man så kör man aldrig en mindre bil än en Ford Mondeo eller Opel Insignia, det var något mina gamla kollegor alltid var tydliga med när det var tal om hyrbil.
Att då sladda in i en pigg knallgul Fiat 500 på parkeringen var svårt för vissa att hantera :-D
Och förutom den uppenbara skillnaden att ratten sitter på andra sidan (och de tekniska skillnaderna som det innebär) så var jag helt av uppfattningen att skillnaden mellan Opel och Vauxhall endast rörde sig om märket i grillen, ratten, manualer osv. Tror det t.o.m pratats om att skippa Vauxhall då det kostar pengar att just har 2 olika namn på samma bil.
Det finns väl fortfarande kvar några gamla mekare som kopplar plus till jord och då brinner det förövrigt var det väl Lukas som uppfann mörkret. Det fanns på Vauxhall på 60 o 70-talet
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.