Opel P1 såldes bara i afrika vad jag förstår men P2 såldes tydligen i Danmark. Såldes den någonsin i Sverige? Har aldrig sett någon i verkligheten. Habegäret växer för varje minut.
Också ett sätt att göra en av historiens mest krockfarliga bilar ännu klenare i takkonstruktionen!
F.ö. är det inte många som över huvud taget kan ta sig in i bilen. En enkel mätning på dessa bilder indikerar så kort avstånd från ryggstöd att bilbälte i vare fall inte behövs, man sitter fastspänd mellan ratt och ryggstöd!
Sydafrika är inte min grej helt enkelt, rätt blygsamma kunskaper om Afrikas trafik i största allmänhet.
(Lite bättre ställt med kunskapen om modernare modeller.
I Sydafrika tillverkades exempelvis en moderniserad prestandaversion av Rekord med teknik från blandat gamla Senator och Omega och V6 motor.)
För övrigt körde jag ensam en sådan här när jag var 5 år, fast det var en 4-d Lyx, mörkblå, en ovanlig modell.
Balksystemet i karossen var förstärkt med en extra integrerad hjälpram för montering av motor, växellåda, fram och bakaxel, detta innefattade också förstärkta trösklar och innebar en allmänt ökad styvhet och krocksäkerhet i jämförelse med tidigare.
Polstrad övre kant på instrumentbrädan och barnsäkra lås för bakdörrarna, sistnämnda en detalj Volvo inte fick fören 1972.
En annan detalj är att det medföljde ett litet etui med emblem som innehöll en utfällbar reservnyckel, mycket lik de moderna hopfällbara bilnycklarna.
Detta "etui" var tillverkat i självlysande plast och syntes därmed i mörker.
Kommentarer
Fy fasen så fräck!
Nix inte tillverkad eller såld allmänt i Europa, bara som Cabriolet från karossfirmorna Autenrieth och Deutsch och som Coupe.
Aldrig hört talas om detta från Opel.
Men ett antal finns ändå i Europa, denna syntes på en Opelträff på vad som troligen är 90-talet att döma av designen på flaggorna.
Förmodligen importerad eftersom nummerskylten ser ut att kunna vara Sydafrika.
Det är i grunden samma kaross som 2-d Caravan.
Personligen föredrar jag nog Cabriolet.
Också ett sätt att göra en av historiens mest krockfarliga bilar ännu klenare i takkonstruktionen!
F.ö. är det inte många som över huvud taget kan ta sig in i bilen. En enkel mätning på dessa bilder indikerar så kort avstånd från ryggstöd att bilbälte i vare fall inte behövs, man sitter fastspänd mellan ratt och ryggstöd!
N-iklas #4: tror inte den är importerad från Sydafrika, de har ju vänstertrafik (högerstyrd).
Men, oavsett: väldigt läckra bilar!
Har själv ägt en 59 Rekord, en ägare, 11000 mil, mörkgrön/vit. Trevlig fattigmansCheva!
Sydafrika är inte min grej helt enkelt, rätt blygsamma kunskaper om Afrikas trafik i största allmänhet.
(Lite bättre ställt med kunskapen om modernare modeller.
I Sydafrika tillverkades exempelvis en moderniserad prestandaversion av Rekord med teknik från blandat gamla Senator och Omega och V6 motor.)
För övrigt körde jag ensam en sådan här när jag var 5 år, fast det var en 4-d Lyx, mörkblå, en ovanlig modell.
Balksystemet i karossen var förstärkt med en extra integrerad hjälpram för montering av motor, växellåda, fram och bakaxel, detta innefattade också förstärkta trösklar och innebar en allmänt ökad styvhet och krocksäkerhet i jämförelse med tidigare.
Polstrad övre kant på instrumentbrädan och barnsäkra lås för bakdörrarna, sistnämnda en detalj Volvo inte fick fören 1972.
En annan detalj är att det medföljde ett litet etui med emblem som innehöll en utfällbar reservnyckel, mycket lik de moderna hopfällbara bilnycklarna.
Detta "etui" var tillverkat i självlysande plast och syntes därmed i mörker.
Som gäsp mycket riktigt såg, dansk skylt den gula....
.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.