Vet någon när VW/Audi och BMW introducerade sina s.k. lågfriktionsmotorer? Efter vad som går att läsa på olika forum är det ett större spel för kolvringarna i dessa motorer som ger den högre oljeförbrukningen. Så när introducerades dessa?
Oljedrickande lågfriktionsmotorer
Uppdaterat: 2017-02-07 13:44
nilno
Kommentarer
Har senaste åren haft en TDI 1,6 och numera en TSI 1,2 och ingen av dessa dricker olja. "Lågfriktion" har man väl talat om i åtskilliga år så du får nog precisera vad du är på jakt efter - nån speciell motortyp eller så. Alla tillverkare vill ju göra sitt yttersta för att sänka bränsleförbrukningen så gissningsvis finns "lågfriktions-motorer" hos alla tillverkare.
Pi, har du även oljenivåmätare i din bil med TSI 1,2?
Jag har också en 1,2 TSI och den har ju oljesticka. Har kört 1800-ish mil och fyllt på 0,75 l olja. Första halvlitern på de första 500 milen, sedan har förbrukningen minskat. Ska dock kolla nu om det är så att förbrukningen ökar i kyla, första 500 var ju mer eller mindre vinterkörning.I så fall får jag nog kanske fylla på lite igen, vi får se.
Nils Norman, enligt uppgift ska motorerna dra mindre olja om man ber verkstaden att ställa om serviceintervallerna till fasta (1500 mil / 1 år) och inte använder "long-life-olja".
Det jag tycker är bra är att det finns oljetemp i färddatorn på VW Golf 1.2TSI. Viktig information när det gäller att man kan börjar belasta motorn. Vattentemperatur är inte riktigt samma sak utan tumregeln brukar vara att man måste köra den dubbla sträckan när vattentemperaturen nått 80-90 grader innan man når riktigt driftstemperatur, dvs att motoroljan blir runt 90 grader.
Gäller förstås endast för den som är noggrann om sin motor. Detsamma mellenservice med motorolja byte varje år och inte 2 år eller 3000 mil.
Så ingen mätare inne i bilen?
Frågan är om mätare är så bra, dom är ju inte några exakta instrument.
Stickan ljuger inte, en mätare som styrs av elektrisk resistens kan börja visa fel när som helst....
Sotter nivåvakt i min, man ska köra tills den larmar, sen fylla en liter.
Skulle aldrig våga lita på den, jag drar upp stickan, varje tankning.
Är van, på lastbilen kollar man varje morgon, skulle man löra oljetorsk längs vägen och inte har koll, blir inte chefen glad....
Lågfriktionsmotorer har de flesta biltillverkare sen nittiotalet, saab var nog rätt tidiga, vw också, min 1,8t är en sån, kom - 95 i audi.
Till den låga friktionen bidrar ju den tunna olljan numera, 0-30 tex, och mindre oljevolym.
Rent vansinne tillsammans med långa intervall....
Min passat drar högst rimligt med olja, på 1500 mil har jag hällt i en liter, och då har den gått 28000 mil.
Kör på biltema 5w-40 istället för 0w-30 longlife.
Numera är det 1 års serviceintervall (eller 3000 mil) på Golf - förutom den första som är efter 2 år/3000 mil.
Har faktiskt inte kollat om det finns nån varning för låg oljenivå inne i bilen eftersom jag kollar stickan regelbundet (nåja...).
Ironi? Finns ju motorer helt utan sticka numera, så dåliga kan inte mätaren vara då.
Fördelen är ju att man kan kolla från kupén vilket ökar chansen att man upptäcker om motorn drar olja.
Bra också om en lampa tänds för låg oljenivå.
Grejen är ju att dom flesta aldrig kollar oljenivån med oljestickan, särskilt inte på nyare bilar. Så att moralisera är totalt meninglöst, för det har ingenting med verkligheten att göra.
Vad som är bäst förstås är att tillverkaren gör motor som inte drar olja, men där har ju tyvärr VW/Audi haft mycket "otur" länge. Det är fakta.
Nä vidde, det var inte ironi.
Det var vad jag tror, litar inte fullständigt på en mätare.
Som en fingervisning är det väl bra med mätare, men en bil utan sticka hade jag aldrig köpt.
Körde ibland en bil för runt 2 mille utan oljesticka, en mb actros.
Den visade låg nivå, alltid när oljenivån kom upp i startsekvensen, berättade den att 4 liter skulle fyllas.
Eftersom bilen kördes av olika förare, fylldes 4 liter olja på, tills det var fullt.....
Då rann det ut vid foten av påfyllningsröret....
Så nej, jag tror inte på elektroniken....
Att folk inte kollar oljan på stickan gör det inte bättre, det visar bara att dagens bilägare är ointresserade, för koll på oljestickan snor fokus från facebook....
Skulle sen oljenivåmätaren sjunka tills en röd lampa varnar, så kör de ju ändå tills de har en stund över till att åka till verkstaden och fråga vad lampan betyder....
Jag kom just på att jag slarvar väldigt med kontroll av stickan (jag ska göra det i morgon om jag kommer ihåg!), men det beror till stor del på att de bilar jag haft inte dragit onormalt med olja, max 1 liter mellan oljebyten som alltid sker efter ca1500 mil och alltid med högkvalitativ olja.
Inte ens de som gått +30000 mil har dragit mer.
Inte ens de 9000, som antagligen förbrukade den mesta oljan genom läckage, förbrukade mer, vilket egentligen var konstigt med tanke på sörjan runt motorn.
Jo, förresten, jag glömde VW typ 1, där var det oljeåtgång, men de senare behöll jag aldrig särskilt länge och de krävde ju dessutom tätare oljebyten.
Under de senaste 15 åren har jag haft 4st VW Passat, två med 1,8T motorn och två med 1,4TSI (EcoFuel) och kört sammanlagt runt 35.000 mil med dessa. Vid ett tillfälle på den ena 1,8T bilen fick jag fylla på olja mellan servicetillfällena och den gången misstänker jag att serviceverkstaden var snål på olja.
Jag misstänker att bilen var utrustad med en huvkontakt som då fallerat. Bilen känner av om man öppnat huven och fyllt olja. Känner den inte av att huven öppnats fortsätter den att varna för låg oljenivån. En klassiker på Audi.
har upptäckt en läcka tack vare daglig koll på stickan....
en lastbil jag körde kom tillbaks dagen efter jag hade fyllt 5 liter, på morgon när jag drog ur stickan, var den på nedre strecket igen....
tittade under, sörjigt värre, ringde jourbil som konstaterade att oljepluggen lossnat....
Om och när den hade skruvat ur sig längs vägen hade det blivit jobbigt.
Nivålampa har jag på Passaten, men litar inte på den, har aldrig låtit nivån bli så låg att den tänts......ungefär som Pi, men bra om man råkar ut för nåt liknande om man slarvat vid oljebyte, varken första eller sista gången en plugg eller ett filter lossnar....
Nej nisse, det var nog nåt elektroniskt fel, finns ingen huv på en sån mb.
Men instrumentbrädan såg ut som ett flipperspel och varnade för exakt allt, för det mesta....
Kanske skulle varningarna kvitterats på nåt sätt av föraren, men om man sätter sig i en bil nån gång och ska dra en nattresa på 55 mil, då läser man inte en 600 sidors instruktionsbok.
ingen kunskap heller, resten av de 150 bilarna var svenskbyggda, den här köptes billigt för att nån konkat mellan beställning och leverans.....skön att köra, mycket finesser, men det tog ett tag att lära sig saker, när man precis visste allt om det man var van vid.
Kört 1500 mil med Tucsonen och inte en deciliter har jag fyllt på. Nivån är jämn.
1500 mil kvar till service
Visserligen så fyllde jag aldrig på olja i i40'n heller.
En kamrat hade en gång i tiden en Ford Sierra 2.0 som blårök nåt alldeles fantastiskt, men stickan visade inte på någon förbrukning. Förklaringen i det fallet var dagliga korta körsträckor vilket gjorde oljan något blaskig och bensinluktande. Han tyckte att stickan luktade "bil", men jag nyanserade det en smula och bilen avyttrades.
Att lita på en elektronisk varning låter halvfarligt. Den har en mer avancerad konstruktion än indikeringen till spolarvätskan och inte ens såna fungerar alltid tillfredsställande.
Ungefär så jag tänker, mäkinen....
Det där med blårökrn var ju betydande oljeförbrukning, men den fylldes på automatiskt med bensin.....
Motorn var iallafall nte smutsig inuti.....
Jag har haft 1,2 TSI (8V, Kedja), 1.4 TSI med rem, båda longlife och dessa har inte slurpat i sig någon större mängd olja.
Har även en 1.4 TGI där det är 1500 intervall och har inte behövt fylla på olja mellan oljebytena.
När man läser forum så har vissa ägare av de första 1,2 TSI motorerna pratat om hög oljeförbrukning.
Samma gäller 2.0 TSI motorerna, men de finns i så många olika varianter så man får nog vara rätt specifik för att hitta vilka modeller det gäller.
Sen finns ju de äldre 1.4 med kompressor och turbo, vet dock inte hur det står till med dessa motorer rörande oljeförbrukning.
Tror alla dessa jag omnämnt ovan är lågfriktionsmotorer.
Det är nog de flesta motorer idag.
Tror mycket är relaterat till körtyp, mycket kallstarter kräver kortare intervaller.
Nu närmar det sig byte på passaten, nu drar den oljan lite fortare än när det är nybytt, kört ca 2000 mil nu.
Väldigt lite kallstarter, kör sällan sträckor under 5 mil.
Syns inget på stickan först, sen går det en halvliter vid 1000 mil, en halv till vid 1500 osv....
Kör man sträckor under milen, kallstartar flera gånger per dag osv, bör man nog byta efter max 1000 mil.
Ska du använda Biltemas 5w-40 motorolja? Annars har jag fått tips att OKQ8 SBK 10W-40 ska vara bra men då måste man tyvärr köpa en 20 liters dunk för att få bra pris, 60 kr/litern. Annars tycker jag du ska testa Mobil 1 0w-40 New Life för den har jag bara använt i min Audi A4 1.8Ts och den har inte dragit en droppe motorolja. Har haft bilen sedan den var ny 2004. Finns från 90 kr/litern i 5 liters dunk och uppfyller kraven VW 503.01 som ställs på din motor.
Går väl 4.2 liter motorolja till din VW Passat 1.8T med stora filtret som kom mot oilsludge, med lilla filtret 3.6 liter. Är väl samma oljemängd till Passat som till A4.
3.5 med lilla och 3.8 l med stora filtret, sumpen är annorlunda utformad på passat.
En orsak till att passat drabbades oftare av oilsludge, och att volvo med sina 5.5 liter är förskonade....
Jag har inga problem med biltemas oljor, speciellt inte till gamla bilar.
Och jag räknar min passat till gammal, 14 år och 28,5k....den kan bytas ut när som helst...
Den har efter ett år kostat mig 900 kr/mänad, och nu sjunker ju det efterhand.....
Kommer köra den tills jag tröttnar eller den havererar, bilen är fin och bra att köra, så......
Ska du använda lilla eller stora filtret? Spelar kanske inte någon roll när du byter motorolja ofta. Tydligen är inte Biltemas 5w-50 någon riktig syntetolja men 5w-40 är det. Läste det någonstans.
det finns många som snackar, få som vet....när det gäller oljor alltså.
om biltema säljer 5w-50 som syntetolja, varför inte tro på det...det finns så många konspirationsteoretiker....
men jag kör 5w-40, den funkar skitbra.
Det här med olja är mycket snack och fina burkar, biltema har en annan affärsfilosofi, liknar ikea litegrann, men allt dom säljer är inte lurendrejeri eller skit.
Till skillnad mot många som snackar, vet jag var biltemas olja kommer ifrån, precis som jag vet var eldorados billiga köttbullar och icas dyra kommer från, samma fabrik....
Man får insyn i saker som lastbilschaffis....
Använder stora filtret, ju mer olja desto bättre.
5w-50 oljan från Biltema innehöll tydligen inte något ämne på polyuretan och kunde därför inte räknas som hel syntetisk. Nu vet jag inte sanningshalten i detta utan det är bara vad jag läst.
Har inte forskat i det, alla tillverkare har sitt recept...
men antingen är oljan mineralbaserad, alltså mineral eller delsyntet, eller så är den helsyntet.
om någon saknar en viss beståndsdel gör inte en syntetolja mindre syntetisk, faktiskt....
Jag tror du läst något av nån som inte förstår ordet syntetisk.
för övrigt så kan ju en bra mineralolja vara bättre än en dålig syntetolja, förutom att en mineralolja knappast möter kraven för moderna motorer, blir nog svårt att få kallviskositet 0....
Hade en Audi A1 1.4 TFSI 185 Sport från 2011. Drog väldigt mycket olja. Drog säkert en halvliter olja på 200 mil. Helt normalt enligt Audi. Aldrig varit med om någon motor som dragit lika mycket olja som den, varken före eller efter.
Var longlife crapolja, Castrol som VW använder i dessa.
Är inget fel på longlifeolja, det är longlife bytesintervall det är fel på....
Lågfriktionsmotor handlar om vevhuset, vevaxeln, vevstaken och material, i jisses ett större kolvringsspel sänker kompressionstrycket och ökar friktionen eftersom att kolven då ej löper jämnt.
En olja med låg viskositet (tunn) krävs i en lågfriktionsmotor då toleranserna är så mycket finare, det finns teorier om att den tunna oljan tar sig igenom på olika vis typ svettas ut men fan vet då det alltid har varit så att en del bilar tar mer olja än andra.
Duccedriver har nog rätt i att det är det samma, gick om detta på TV där stod dom i Långtbortistan o tappade upp åt Castrol o hela gänget typ som systembolaget o deras påhittade mellanklassviner, same shit. tappas i olika flaskor o så någon prominent konossör på det som står o sörplar.
@duccedriver
Jag bytte olja 1:a gången redan efter 1000 mil på A1:an.. andra gången vid 2500 mil. Detta hos Audi verkstad. Vid 3850 mil rasade motorn. 1:ans cylinder hade skurit helt och tappat all kompression. 6 veckor på Audiverkstad och fabriksny utbytesmotor blev resultatet. Detta var hösten 2014. Audi ville inte riktigt svara på vad som orsakade haveriet men den motorn har hög skadefrekvens.
Puggento
Det var kanske inte oljan som var problemet....
Jag har haft ett flertal vag dieslar sedan 2001 och har faktiskt aldrig behövt fylla på olja mellan bytena som ibland varit på prick 3000 mil. tror det är om man har otur och får en motor som tar olja. Har hört att det drabbar flera fabrikat if
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.